Luisteluhiihdin tänään 1.5h
ja kulutin 842kcal. Olen syönyt todella kevyesti joten johan on kumma jos ei läskit ala sulaa.
Syke olisi voinut olla matalampi muttei voi mitään, vastatuuleen kun puskee niin nousee pakollakin.
Tavoittena 5 kiloa pois eikä haittaa vaikka lähtis 7
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 10:38"]
Aina saa lukea jotain uutta - minä kun olen haaveillut ett joskus olisin niin hyvässä kunnossa että jaksaisin hiihtä luistelutekniikalla. Nyt en jaksa kuin pikku pätkiä, sitten pitää vaihtaa takaisin pertsaan.
Ja nyt täällä väitetään että pertsa olisi raskaampaa.
[/quote]No sit et osaa hiihtää kovaa pertsaa. :D
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 10:51"]
Aina saa lukea jotain uutta - minä kun olen haaveillut ett joskus olisin niin hyvässä kunnossa että jaksaisin hiihtä luistelutekniikalla. Nyt en jaksa kuin pikku pätkiä, sitten pitää vaihtaa takaisin pertsaan.
[/quote] tai luistelutekniikassa on jotain väärin...
Onko se luistelutekniikkatyyppi täällä? Vilkaise viestejä taaempana, siellä taitaa olla muutama kysymys tai huomio, kommentoi!
Hei mistä voisi saada aikuinen opastusta luisteluhiihtotekniikkaan?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:16"]
Hei mistä voisi saada aikuinen opastusta luisteluhiihtotekniikkaan?
[/quote]
Täällä meidän kyläpahasessa urheiluseura järjestää hiihtokurssin kerran talvessa, sinne voi mennä myös aikuinen hakemaan opastusta
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:01"]
Onko se luistelutekniikkatyyppi täällä? Vilkaise viestejä taaempana, siellä taitaa olla muutama kysymys tai huomio, kommentoi!
[/quote] en ole se mutta minusta hän tarkoitti sitä että ihmiset menee monesti koko ajan sellaista leveetä kuokkaa eikä mitään muita tyylejä. Ihan maastosta on kiinni miten kannattaa mennä.
Ja minä olen se joka epäilee että jotain on ap:n tekniikassa vikaa tuolla vauhdilla. En itsekään ole teknillisesti täydellinen enkä jaksa mennä esim. Wassua siinä jossa joku muu (usein mies) hiihtäjä. Olen sitä paitsi aika raskas, että kun pari kiloo saan pois ja kun enemmän tulee kilsoja taakse, voi onnistua paremmin. Toisaalta sellaisessa "harjoituksessa" nousee syke turhan ylös, joten pitäisi nyt alkaa vaan himmailemaan.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 10:51"]
[/quote] tai luistelutekniikassa on jotain väärin...
[/quote]
Tai yrität vetää niillä pitovoidelluilla perinteisen suksilla luistelua. Voin kertoa, että parisataa metriä niin vastaa useamman kilometrin menoa asianmukaisilla suksilla.
Sitä sanotaan, että himohiihtäjät on omanlaisiaan hulluja. Tätä ketjua lukiessa en epäile yhtään.
Joo, väärinhiihtäjiä kaikki muut.
Onko tämä vauhti&tekniikkajankkaaja ottanut huomioon millaiset hiihtokelit viime aikoina on ollut? Luistelu harvoin on kovin vauhdikasta kovalla pakkasella.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 15:49"]
Onko tämä vauhti&tekniikkajankkaaja ottanut huomioon millaiset hiihtokelit viime aikoina on ollut? Luistelu harvoin on kovin vauhdikasta kovalla pakkasella.
[/quote]Olen, koska olen ollut viime aikona juuri hiihtämässä ja jäällä. Enkä ole mitkään himohiihtäjä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 15:49"]
[/quote]Olen, koska olen ollut viime aikona juuri hiihtämässä ja jäällä. Enkä ole mitkään himohiihtäjä.
[/quote]
Lisätään nyt sääolosuhteet vielä (ap:lla oli - 8) samana päivänä täällä on ollut
-7℃
Tuntu: -12℃
11 km/h LLO tuuli
Ilmankosteus 86%
seuraavana päivänä:
-13℃
Tuntu: -18℃
8 km/h IKA tuuli
Ilmankosteus 92%
[/quote]
Juuri näin. Itsellä hiihtokaudesta alkuun menee 1-1½ kk pertsalla hiihtämiseen kunnon kohottamiseen ja sitten sen jälkeen alkaa kunto riittää luisteleluun.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:24"]
[/quote]
Juuri näin. Itsellä hiihtokaudesta alkuun menee 1-1½ kk pertsalla hiihtämiseen kunnon kohottamiseen ja sitten sen jälkeen alkaa kunto riittää luisteleluun.
[/quote]
Mun on pakko aloittaa heti luistelulla koska kausi on niin lyhyt. Vaikka olen raskas, hidas ja teknisesti vajaa, tykkään luisteluhiihdosta. Perinteisestä en ikinä nauttinut, oli ihan pakkopullaa
Sama täällä, vasta vaihdettuani luistelutyyliin aloin pitää hiihtämisestä. Mutta täytyy myöntää, että parasta se on keväällä, kun kunto on ehtinyt kohota.
Nyt tajusinkin miksi pertsa ei ole useimmalle "kovaa", harva näyttää sitä kunnolla hiihtävän.
Tässäpä mukava hiihtokeskustelu. :) Itse menen sekä pertsalla että luistellen helevetin hitaasti ja väärällä tekniikalla, paljolti koska käyn tosi harvoin edes koittamassa. Toivotaan ettei se kenenkään muun lenkkejä pilaa. :)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 11:30"]
Tässäpä mukava hiihtokeskustelu. :) Itse menen sekä pertsalla että luistellen helevetin hitaasti ja väärällä tekniikalla, paljolti koska käyn tosi harvoin edes koittamassa. Toivotaan ettei se kenenkään muun lenkkejä pilaa. :)
[/quote]
Hei, sittenhän meitä on kaksi hidasta =)
Tiedän etten pilaa kenenkään lenkkejä , edes sen pienen mustan pisteen jonka näin jäällä monen kilometrin päässä. Tais olla pilkkijä kylläkin.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 11:30"]
[/quote]tekniikkasatu yrittää täällä vain auttaa muita :D siis helpottaa menoa. Itsekin olisin hiihdon tekniikkakurssille osallistumassa :)
Hiihdon tekniikka minulla on kuitenkin parempi kuin uinnin tekniikka ja ajattelen niin että jos osaisin hyvän tekniikan uinnissa se olisi paljon kevyempää ja taloudellisempaa :)
-tekniikkajankuttaja.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:25"]
Aika hidas vauhti sulla etenkin jäällä hiihtoon.
Viime talvena vedin pururadalla 17km lenkkejä 75minuuttiin.
[/quote]
So? Saisinko kuitenkin itse valita vauhtini? Mun puolestani sinä saat mennä niin kovaa kuin kykenet, mua ei haittaa. Vai oletko ehkä sitä mieltä että noin hitaalla kannattaa jäädä kotiin sohvalle syömään suklaata?
ap. tänään meni 1h 4omin ja 17km. Koko paluumatkan aivan järkyttävä vastatuuli että meinas voimat loppua
[/quote]Mitä hemmettiä sinä selittelet? Kyllä se muillakin tuulee vastaan. Enkä edes tajua mitä hemmettiä hiihdät niin kovaa tai niin kauan että meinaa voimat loppua.
Jos olet taas jäällä luistellut tuollaista vauhtia niin jossain on ja pahasti vikana. Et kai luistele liian istuvassa asennossa tai jotain? Ei kuulosta kovin taloudelliselta hiihdolta. Oletko ns. päällä sauvaiskuissa? Luisteletko ilman sauvoja... Jäällä hyvässä vauhdissa kyllä menee välillä ilman sauvoja ja kun ilman sauvoja menee, niin ei vauhti turhaa hidastu...
Lue hiihtotekniikasta, jotain teknista vibaa on oltava että noin hiljaa voit mennä (luistellen) tai sitten kilometrit ovat väärin!!!
http://www.hiihto-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3511
Oliko muita hiihtelemässä yhtä aikaa? Ohititko ketään vai menikö ihmiset pääas. sinun ohi? Siitä voin jotian päätellä.
[/quote]
Kauheesti asia tuntuu sua vaivaavan=)
Olosuhteita tällä hetkellä jäällä ei voi verrata mihinkään pururataan(juu, kyl määki pururadall), jään päällä on irtolunta eikä luisto mikään paras mahdollinen. Ketään muita ei ollut liikkeellä, tiedän että kilometrit on oikein koska mulla on GPS mukana.
ps. varo ettei sulta katkee suoni pääsät, tunnut kovin kireältä tyypiltä.
[/quote]ei kun vertaan juuri jäällä hiihtoon. no kyllä se GPSikin voi näyttää väärin.