Lukiolaisilla liian kovat paineet
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että tämänpäivän luokiolaisnuorilla on liian kovat paineet. Kuuden kokeen koeviikot vastaavat kuuden kirjan lukemista ja omaksumista, kun samalla kurssityöt pitää saada viimeisteltyä ja viimeiset läksyt tehtyä, jottei tuntiaktiivisuuden olemattomuus laskisi numeroa. Ja kokoajan tätä jatkuu kunnes päädytään ylioppilaskirjoituksiin, missä esimerkiksi historian kirjoittaja opiskelee muistaakseni yli viisi kirjaa (muiden aineiden ohella) ja toivoo, että arvosteluasteikko olisi hänelle armollinen. Ja kuitenkin nämä nuoret ovat 15-18 vuotiaita, joille vapaa-aika olisi oikeasti tärkeää; liikunta ja sosiaalisuus vaatii sitä aikaa, jonka koulu vie.
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:04"]No nyt on kyllä paksua puhetta amiksesta! En väitä etteikö lukio olisi rankkaa, mutta amiksessakin ( ainakin linjalla mitä minä kävin) oli vaikeita kokeita ja kurssin lopussa kokeita oli viimeisellä viikolla 8. Tähän lisäksi tutkielmat, raportit ja opinnäytetyöt. Mutta lukiossakin tosiaan rankkaa ja ihan syystäkin.
[/quote]
Anna mun nauraa. Amis rankkaa?? Itse kävin puoli vuotta ammattikoulua. "Raportit" oli jotain parin sivun juttuja jota ei tehty minkään ohjeen/mallin mukaisesti ja nekin tehtiin koulussa. Läksyjä ei tullut ikinä. Opinnäytetyöt mitä oon nähny on jotain 20sivun Googlesta kopioituja lörtsyjä, lukiossa näitä tehdään 6 viikon jakson aikana 1-5. Kokeet oli jotain "yhdistä sana ja kuva" tyylisiä, joihin luettiin pari paperilappua.
Lukiossa ihan eri sfääreissä tuo homma. Ylioppilas 2010.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:04"]No nyt on kyllä paksua puhetta amiksesta! En väitä etteikö lukio olisi rankkaa, mutta amiksessakin ( ainakin linjalla mitä minä kävin) oli vaikeita kokeita ja kurssin lopussa kokeita oli viimeisellä viikolla 8. Tähän lisäksi tutkielmat, raportit ja opinnäytetyöt. Mutta lukiossakin tosiaan rankkaa ja ihan syystäkin.
[/quote]
Anna mun nauraa. Amis rankkaa?? Itse kävin puoli vuotta ammattikoulua. "Raportit" oli jotain parin sivun juttuja jota ei tehty minkään ohjeen/mallin mukaisesti ja nekin tehtiin koulussa. Läksyjä ei tullut ikinä. Opinnäytetyöt mitä oon nähny on jotain 20sivun Googlesta kopioituja lörtsyjä, lukiossa näitä tehdään 6 viikon jakson aikana 1-5. Kokeet oli jotain "yhdistä sana ja kuva" tyylisiä, joihin luettiin pari paperilappua.
Lukiossa ihan eri sfääreissä tuo homma. Ylioppilas 2010.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 13:41"]Jos on jaksomuotoinen koulu, niin kyllä jossain jaksossa voi tosiaan olla yläkoulussakin 8-15 päiviä. Seuraavassa jaksossa mennään sitten esim. 15 viikkotunnilla.
Naapurikaupungin lukion sisäänpääsyraja on ysiluokan todistuksen keskiarvo vähintään 5. Siis 5!!! Ymmärrän kyllä, että jos menee vitosen todistuksella lukioon, voi tuntua hiukkasen rankalta. Pitäisiköhän tässä nyt hiukan tehdä jotain muutosta? Koko maahan yhteneväinen lukion sisäänpääsyraja esim. vähintään 7,5. Jos ei ole piitannut koulun yleissivistävyydestä yläkoulussa, miksi olisi siitä yhtäkkiä kiinnostunut lukion puolella?
[/quote]
Mulla oli ka 7,1 yläasteen toikkarissa. Lukiosta valmistuin 8,4 keskiarvolla, kirjoituksista tuli A, 2xC, 3xE. Yläasteella oli pahin teini-ikä, lisäksi muut oppilaat vaikutti kielteisesti oppimiseen, eikä paljon kiinnostanut. Lukiossa saa itse vähän päättää suuntaa, mitä aineita opiskelee. Lukio on vapaaehtoinen ja opiskelijat motivoituneempia kuin yläasteella, työrauha on parempi tunneilla, edistää oppimista. Lukiossa kaverit piti tärkeänä että keskitytään kouluun, yläasteella suurin osa kavereista keskittyi johonkin ryyppäämiseen/tupakointiin/ bensalenkkareihin ja niiden rassaamiin mopoihin.
Vaikkei yläasteella olisi hyvä koulussa, ei se tarkoita etteikö sitä voisi olla lukiossa. Lukiossa on kuitenkin ihan erilaista se opiskelu kuin jossain peruskoulussa.
Enkä sano että nuo mun lukion numerot on hyviä. Itse olen niihin tyytyväinen ja osittain niillä pääsin haluamaani korkeakoulupaikkaan. Lisäksi paransin huimasti yläasteen numeroita. Opettajat tuntuivat olevan lukiossa parempia ja mukavempia kuin yläasteen harput, vaikutti mun oppimiseen todella paljon.
"Lukio on nykyään helpompi (opettajat kertovat, ettei 15v vanhoja kielten kokeita voi enää käyttää, koska numerot olisivat liian huonoja) kuin ennen, mutta nuorten ajankäyttö on muuttunut paljon."
Ei pidä kaikissa kielissä paikkansa. Ns. lyhyet kielet ja ruotsi ovat helpottuneet vuosien varrella. Ruotsin tuntimäärä peruskoulussa väheni radikaalisti runsas 10 vuotta sitten, mikä tietenkin vaikutti myös lukion oppimäärään. Muiden kielten opiskelu on vähentynyt todella paljon peruskoulussa, mikä myös vaikuttaa siihen, kuinka lukiossa opiskellaan. Sen sijaan englannin yo-kokeet ovat hiljalleen vaikeutuneet vuosien varrella, ja sisällöt myös. Ei voisi ajatellakaan, että 15-20 vuotta vanhoja kokeita pidettäisiin nyt, sillä ne ovat abeille aivan liian helppoja. Lukion ekaluokkalaisille niitä voisi pitää kuriositeettina joskus, mutta ei ehkä muuten - painotukset ovat sen verran muuttuneet. Englanti on todella vaikeaa monelle lukiolaiselle nykyisin, muillekin kuin oppimishäiriöisille.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 14:19"]
Opettajat tuntuivat olevan lukiossa parempia ja mukavempia kuin yläasteen harput, vaikutti mun oppimiseen todella paljon.
[/quote]
No, lukion opettajilla on täsmälleen sama koulutus kuin yläkoulun opettajilla. Ehkä se opettajien asenne johtuu siitä, että he joutuvat katsomaan niitä idiootteja liimalettejä ja -aivoja kaiket päivät. Ja jos lukioon pääsee viitosen keskiarvolla, he joutuvat katsomaan niitä vielä sielläkin. Monessa kunnassa kun on noita yhdysopettajia, jotka opettavat sekä yläkoulussa että lukiossa.
Valmistuin 2012 lukiosta hyvin arvosanoin keskiarvo tasan 8 ja yo-tulokset E,M,M,C. Olisin varmasti pärjännyt paremminkin jos olisin jaksanut panostaa. Harrastan kilpaurheilua eli lukion lisäksi oli treenit 4 kertaa viikosssa. Hyvin ehdin kuitenkin pitää hauskaa, nähdä kavereita, treenata ja silloin tällöin lukea kokeeseenkin. Lukio ei ole rankkaa ellei siitä itse halua sellaista tehdä.
Hylätään koeviikot. Jos vaikka kahden viikon välein on yksi koe, koealue on pienempi ja siihen on enemmän motia lukea. Samalla arviointi ei olisi niin paha koska jos yksi koe menee pieleen, siinä on vielä kaksi missä yrittää parantaa. Mielummin lukiolainen lukisi 3 kappaleen kokeeseen kuin 9 kappaleen kokeeseen. Samalla voisi lyhentää kursseja 1 viikolla ja laittaa vaikka ne poistetut viikot kesälomaan. Jos ei kuitenkaan ylimääräisiä viikkoja heitetä pois, voitaisiin asioita käydä paremmin läpi. Yksi hyvä idea, kirjat ja vihkot takaisin, tietokoneet helvettiin.
Normaali koulunkäynti ei ole niin kovia paineita aiheuttavaa, kirjoitukset kyllä.