Lukiolaisilla liian kovat paineet
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että tämänpäivän luokiolaisnuorilla on liian kovat paineet. Kuuden kokeen koeviikot vastaavat kuuden kirjan lukemista ja omaksumista, kun samalla kurssityöt pitää saada viimeisteltyä ja viimeiset läksyt tehtyä, jottei tuntiaktiivisuuden olemattomuus laskisi numeroa. Ja kokoajan tätä jatkuu kunnes päädytään ylioppilaskirjoituksiin, missä esimerkiksi historian kirjoittaja opiskelee muistaakseni yli viisi kirjaa (muiden aineiden ohella) ja toivoo, että arvosteluasteikko olisi hänelle armollinen. Ja kuitenkin nämä nuoret ovat 15-18 vuotiaita, joille vapaa-aika olisi oikeasti tärkeää; liikunta ja sosiaalisuus vaatii sitä aikaa, jonka koulu vie.
Kommentit (68)
Minulla oli lukioikäisenä jatkuvasti liian kovat paineet, joka ilta piti helpottaa lakanoille...
t M31
amislaiset joutuvat suorittamaan ainakin kahdesti koulun aikana 9 viikon työharjottelun... ja oppimaan ammatin kolmessa vuodessa... että voisib väitää että amiksilla on vähän rankempaa..
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:53"]
amislaiset joutuvat suorittamaan ainakin kahdesti koulun aikana 9 viikon työharjottelun... ja oppimaan ammatin kolmessa vuodessa... että voisib väitää että amiksilla on vähän rankempaa..
[/quote]
Höpönlöpön. Amislaisten "työharjoittelu" on lähinnä ostarilla hengailua kun eihän työnantajat kestä edes nähdä niitä "opiskelijoita". Kiitokseksi siitä, että pysyvät pois työmailta sotkemasta, kirjoittavat koululle harjoittelutodistukset mutta todellisuudessa amislaiset ei koskaan opi käytännön työtä omalta alaltaan. Tosin aika harva edes pystyisi omaksumaan tietoja ja taitoja kun älylliset resurssit ovat niin surkeat. Amis on pellekoulu, sen tietävät kaikki ja siksi kaikki vähänkin tulevaisuudestaan ymmärtävät hakeutuvatkin lukioon vaikka huonollakin keskiarvolla. Amis on kuin leima otsassa, eli kelvoton. Sori totuus, mutta tätä tämä nykyään on. Nuoret jaetaan A- ja B-luokkaan ja lukiolaiset ovat A-luokkaa, muut B.tä eli kelvottomia luusereita.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:46"]
Lukiolaisilla ei ole todellakaan liian kovat paineet - monelle voi tulla yllätyksenä kuinka raskasta se yliopisto-opiskelu onkaan. Saa lukea yhteen tenttiin yhtä paljon kuin yhteen yo-kokeeseen.
T. Ylioppilas -12
[/quote]
Ei minun ainakaan tarvitse lukea aina tentteihin paljon. Vähintään ykkösen olen joskus onnistunut tenteistä saamaan viimeisenä iltana vähän sieltä täältä lukemisella. Toki joskus saa lukea paljon, että on mahdollisuuksia päästä tentistä edes läpi.
T: Itsekin yliopisto-opiskelija.
Mä kävin lukion, valmistuin 2013 ja nyt olen amiksessa. Voin väittää lukion olevan rankempaa. Itse sain pidettyä numerot 8-9 tasolla ja kirjoitin 5 ainetta hyvällä menestyksellä ja se vaati panostusta.
Karsin harrastuksiani ja jätin jäljelle vain laulutunnit kerran viikossa. Silti menin kolme vuotta 4-5 tunnin yöunilla, koska ne kouluasiat oli mielessä myös yöllä ja tein töitä niiden numeroiden eteen. Kolmannella luokalla kuvioon tulivat mukaan pääsykoekirjat, yhtä aikaa ylioppilaskoekirjojen kanssa. Terveystiedon kirjoja oli luettavana 3, psykologian kirjoja 6, äidinkielen, ruotsin ja englannin materiaaleja 10 kurssin verran, pääsykoekirjoja oli 5. Lukion lopussa olin oikeasti jo todella poikki ja stressi laukaisi mulla lopulta urtikarian joka jatkuu edelleen.
Amis on aivan leikkiä lukioon verrattuna, läksyjäkään ei ole tullut puolen vuoden aikana kertaakaan ja pääsen vihdoin nukkumaan ajoissa ja ilman, että kouluasiat pyörivät päässä yölläkin,
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:30"]
amishan on suurinpiirtein kehitysvammaisille, olet kolmosen eli parhaan arvosanan oppilas jos osaat lukea auttavasti ja pistää pilkut suurinpiirtein oikeaan paikkaan
tarvittaisiin oppilaitos näiden kahden välille...
[/quote]
Tarvittaisiin siis "A-luokan koulu", jossa pärjää B-luokan panostuksella? Näitä taitaa jenkeissä olla, kunnollisella lahjoituksella lapsi läpäisee kurssit ja pääsee vielä hyvään yliopistoon. Voih, miksi meillä ei ole vielä Suomessa tällaista..?
Itse käyn nyt nettilukiota; ei ole hirveätä kurssimäärää jäljellä enää. Samalla AMK:ssa. AMK:n arvosanat ovat olleet järjestään parempia kuin lukion arvosanat, eikä kyse ole edes mistään epätärkeästä alasta. Esim.viimeisin ruotsin arvosana oli 4 ja englannista sain opintorekisteriin vitosen. Äidinkieltä liippaavista kursseista myös nelosen, melkein vitosen. Vaikka osaaminen olisi erittäin hyvää, lukion kursseista voi saada sitten vaikka seiskan. Opettajat keksivät vaikka tyhjästä jotain kritisoimisen aihetta tai sitten lätkäisevät muuten vain sen ei-niin hyvän arvosanan. Että enpä taida stressata tuota lukiota, vaan olen ylpeä jokaisesta hyväksytystä arvosanasta, oli se vitonen tai kymppi; vittumaisia tehtäviä pitää tehdä ja aikaa käyttää oppilaan kuin oppilaan. Ankeaa ähräämistä se on joka tapauksessa ja se, että jaksaa ährätä senkin paskan läpi hyväksyttävillä arvosanoilla saisi olla jonkinlaisen kunniamaininnan arvoinen suoritus.
Eihän niitä kirjoja koeviikolla eka kertaa lueta vaan pitkin kautta. Mun lukiolainen(toisella) tekee harvoin läksyjä, koeviikoillakin pelaa aika paljon, toki lukee välillä ja huonoin numero on kaksi kasia.
No nyt on kyllä paksua puhetta amiksesta! En väitä etteikö lukio olisi rankkaa, mutta amiksessakin ( ainakin linjalla mitä minä kävin) oli vaikeita kokeita ja kurssin lopussa kokeita oli viimeisellä viikolla 8. Tähän lisäksi tutkielmat, raportit ja opinnäytetyöt. Mutta lukiossakin tosiaan rankkaa ja ihan syystäkin.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:03"]
Eihän niitä kirjoja koeviikolla eka kertaa lueta vaan pitkin kautta. Mun lukiolainen(toisella) tekee harvoin läksyjä, koeviikoillakin pelaa aika paljon, toki lukee välillä ja huonoin numero on kaksi kasia.
[/quote]Nukkumaan menee n 23 ja ei ole aikaa vieviä harrastuksia, musiikki omaksi huviksi ja pelaaminen ja välillä kavereitten tapaaminen
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:03"]
[/quote]Nukkumaan menee n 23 ja ei ole aikaa vieviä harrastuksia, musiikki omaksi huviksi ja pelaaminen ja välillä kavereitten tapaaminen
[/quote]Eikä mene siitä mistä aita matalin vaan luonno ntieteissä syventävät.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:16"]
Paineet loppuu siihen kun lukiolaiset menee ajoissa nukkumaan ja herää ajoissa.
[/quote]
Aloitus oli mielenkiintoinen ja tätä voisi pohtia ihan oikeasti, koska nykyään on aivan liian paljon loppuunpalaneita kolmikymppisiä. Mutta arvasin, että eka vastaus on tällainen ja ketju menee vain nuorten haukkumiseksi.
Mutta asiaa voisi kyllä pohtia asiallisestikin ja sitä, että auttaako lukio opiskelun opettamisessa, vai tähtääkö se liikaa ylioppilaskirjoituksiin. Kun mielestäni oikeassa työelämässä (sinnehän sitä tähdätään) ei tee mitään taidolla lukea yhden illan aikana koko kirjasta tärppejä ja yrittää saada mahdollisimman hyvää numeroa.
Enemmän tarvitaan taitoa käsittää asioita ja siirtää niitä tosielämään, ryhmätyötaitoja ja laajempien kokonaisuuksien hahmottamista ja pitkäjänteisyyttä. Nyt lukio painottaa aika lailla sitä, että koeviikon aikana pitää yrittää opetella ulkoa yhden illan aikana mahdollisimman oikeat tärpit, että saa hyvät numerot. Ei ole väliä, että tajuatko koko asiaa.
Onhan noi koeviikot rankkoja mutta muuten lukio on helpottunut. Omat lapseni nautiskelivat lukiosta täysillä - poika otti kaikki mahdolliset extrakurssitkin ja silti teki 6h koulupäivää! Tuntui ettei hänen tarvinnut edes tehdä läksyjä koskaan?? Tyttärellä oli puolestaan paljon ylimääräisiä kielikursseja (esim kiina 1 vuoden) ja silti ehti viettämään sosiaalisesti hyvin vilkasta elämää kavereiden kanssa. Lukion päästötodistuksissa ka:t 8,7 ja 9,4 ja ihan ok yo todistukset
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:15"]
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että tämänpäivän luokiolaisnuorilla on liian kovat paineet. Kuuden kokeen koeviikot vastaavat kuuden kirjan lukemista ja omaksumista, kun samalla kurssityöt pitää saada viimeisteltyä ja viimeiset läksyt tehtyä, jottei tuntiaktiivisuuden olemattomuus laskisi numeroa. Ja kokoajan tätä jatkuu kunnes päädytään ylioppilaskirjoituksiin, missä esimerkiksi historian kirjoittaja opiskelee muistaakseni yli viisi kirjaa (muiden aineiden ohella) ja toivoo, että arvosteluasteikko olisi hänelle armollinen. Ja kuitenkin nämä nuoret ovat 15-18 vuotiaita, joille vapaa-aika olisi oikeasti tärkeää; liikunta ja sosiaalisuus vaatii sitä aikaa, jonka koulu vie.
[/quote]
Olen täysin samaa mieltä seurattuani lukiolaisen opiskelua. Ja kaikki te, jotka alapeukutitte ap:n mielipiteen: koska mitä ilmeisimmin olette eri mieltä, pyrkikää lukioon niin teillekin selviää muutama totuus. Mutta eipä teistä vellihousuista siihen ole. :(
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:57"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 00:53"]
[/quote]
Höpönlöpön. Amislaisten "työharjoittelu" on lähinnä ostarilla hengailua kun eihän työnantajat kestä edes nähdä niitä "opiskelijoita". Kiitokseksi siitä, että pysyvät pois työmailta sotkemasta, kirjoittavat koululle harjoittelutodistukset mutta todellisuudessa amislaiset ei koskaan opi käytännön työtä omalta alaltaan. Tosin aika harva edes pystyisi omaksumaan tietoja ja taitoja kun älylliset resurssit ovat niin surkeat. Amis on pellekoulu, sen tietävät kaikki ja siksi kaikki vähänkin tulevaisuudestaan ymmärtävät hakeutuvatkin lukioon vaikka huonollakin keskiarvolla. Amis on kuin leima otsassa, eli kelvoton. Sori totuus, mutta tätä tämä nykyään on. Nuoret jaetaan A- ja B-luokkaan ja lukiolaiset ovat A-luokkaa, muut B.tä eli kelvottomia luusereita.
[/quote]
Hahahah :D Tajuaisit kuinka epäkypsän kuvan annat itsestäsi luokittelun ja provoamisen perusteella. Itse olen hyväksynyt sen, että ihmiset tekevät eri ammattivalintoja. Eikä se muista ihmisistä tee kelvottomia, vaikka minulla olisi heitä korkeampi tutkinto. Mitäs jos itse menisit vielä opiskelemaan käytöstapoja ja sivistynyttä käytöstä jonnekin siihen tarkoitukseen sopivaan paikkaan? :D
Mä kävin lukion vasta aikuisena (menin heti töihin kun pääsin peruskoulusta) ja vaikka teki tiukkaa sain lukion erittäin hyvillä arvosanoilla käytyä 1,5 vuodessa. Kyllä, se merkitsi sitä, että koulupäivä alkoi kl.8 ja koska luin vielä iltaisinkin kursseja useina päivinä koululta lähdin kl.20.30. Olin kyllä jo valmiiksi varautunut tuohon puserrukseen enkä edes harkinnut mitään harrastuksia tuohon sivuun. Nopeasti se aika kuitenkin vierähti ja vaikka oli raskasta oli kyllä hyvä fiilis kun sai käteen hyvät arvosanat joilla on ollut helppo päästä yliopistoihin lukemaan.
Pitää osata tehdä niitä valintoja.
Mikäli lukio liian rankkaa niin silloin olisi pitänyt mennä amikseen. Ei kaikista tule kuitenkaan akateemisia. Eikä tarvi tulla, tarvitaan kaupan kassaa, siivoojaa, rakennusmiestä, keittäjää jne.
Teknillisessä yliopistossa ainakin oli rennompaa opiskella kuin lukiossa. Lukiossa oli todella stressaavaa eritysesti ne tenttiviikot. Törkeää laittaa sellaisia. Ne on olemassa ainoastaan opettajien palkkauksen vuoksi. Se oli jotenkin edullisempaa siten, että on tenttiviikot.
Lukiolaisilla ei ole todellakaan liian kovat paineet - monelle voi tulla yllätyksenä kuinka raskasta se yliopisto-opiskelu onkaan. Saa lukea yhteen tenttiin yhtä paljon kuin yhteen yo-kokeeseen.
T. Ylioppilas -12