Huoh. Ei kannata asua hyvätuloisten alueella, jos on keskituloinen.
Meillä on ihan hyvät tulot, jos tuloja verrataan suomalaisten keskipalkkaan. Yhteenlasketut bruttotulot 8000-8500 euroa kuussa. Ei siis todellakaan rikkaita, tavallisia keskituloisia ihmisiä.
Me tyhmät löydettiin pommikuntoinen asunto todella hyvätuloisten ihmisten alueelta. Mies on kätevä käsistään, joten uskallettiin ostaa tämä asunto ja kunnostettiin se. Asunto on ihan hyvänkokoinen perheasunto, mutta täysi luukku, jos verrataan naapuruston linnoihin. Lapsilla omat makuuhuoneet, on omaa pihaa ja elämä on tyydyttävää. Ei tarvitse köyhäillä, mutta eipä lennetä Fidjillekään hiihtolomilla.
Nyt kun kaikki lapset ovat koulussa ja kavereita pyörii meillä joka päivä, tämän eriarvoisuuden naapurustoon huomaa selvästi. Kaverit hämmästelevät pieniä huoneita (lasten makuuhuoneet 10-neliöisiä) ja joku on jopa kysynyt, että milloin me muutetaan isompaan. Kavereilla on kalliita merkkivaatteita, siis törkeän kalliita, aina uusia ja talvitakkeja monta. Meillä on yhdet perus-ReimaTecit. Ei nekään halpoja ole. Silti, tänään tuli kaveri kylään, jolla oli Parajumpperi ja toisena päivänä oli Guessin takki. Silläkin on TicketToHeavenin takki urheilupäiviin, erikseen tietenkin lasketteluun oma takki. Niin ja joulujuhliin tuli juhlavassa duffelityyppisessä juhlatalvitakissa.
Vein viime viikolla yhden kaverin kotiin. Lähdettiin omasta pihasta, oma lapsi oli mukana. Kaveri ihmetteli sitä, että meillä oli kylmä auto ja kysyi, oliko autotallin lämmitys rikki. No ei, ei lämmitetä autotalleja..
Kavereiden lomamatkat ovat aina älyttömiä. Etelä-Afrikkaa, Balia, kuukausi Italiassa kesällä, pitkät viikonloput Pariisissa tai Roomassa. Kyllä mekin matkustellaan, mutta ihan normaalisti viikko kaksi jossain Euroopassa. Siis vuodessa yhteensä.
Äh. Meillä menee tosi hyvin, mutta tämä naapurusto ei selvästikään ole meille hyvä. Ihmisissä ei ole mitään vikaa. Alkaa vaan kyrsiä tämä köyhänä oleminen, vaikka meistä köyhyys on kaukana.
Kommentit (111)
Pakko kyllä kommentoida nyt. Lapset eivät tosiaan vielä ala-asteella osaa kaivata sitä mitä kavereilla on, mutta yläasteella ja siitä eteenpäin osaavat aivan varmasti. Minun lapsuuden perheessäni vanhemmat ovat duunareita, asuvat vuokralla. Pikkusiskoni(2kpl) ovat käyneet ns. paremman alueen kouluissa(ovat halunneet hyvään kouluun). Vanhempi siskoista ei koskaan vanhemmille valittanut "kurjista oloistaan" verrattuna kavereihin, mutta huomasi että häpesi köyhyyttä. Hän osasi kuitenkin pukeutua halvalla tyylikkäästi ym. ja nyt onkin itseasiassa jo korkeasti koulutettu ja varakas.
Nuorempi siskoista taas kärsi enemmän. Hän ei koskaan sopeutunut siihen ettei saanut samaa kuin kaverit(vaikka sai mm. merkkilaukkuja, kielimatkan ym johon meillä ei olisi ollut varaa). Hän raivosi kotona, haukkui välillä vanhempia koska eivät pystyneet parempaan ym. Nyt kun hänkin on jo sen ikäinen että nuo koulut on käyty, on tilanne tasaantunut. Nykyiset ystävät ovat normaalituloisia. Enää hänen ei tarvitse tuntea päivittäin huonommuuttaan( teinit voivat olla oikeasti todella illkeitä, vaikka häntä ei koskaan varsinaisesti mitenkään kiusattu, oli kavereita ym) vaan hän voi olla rauhassa oma keskituloinen itsensä.
Anteeksi sekava sepustus!
No ainakin musta kasvoi (mielestäni) just tollasessa tilanteessa järkevät arvot omaava ihminen. Näki myös sen, ettei se mammona tehny niistä ihmisistä sen onnellisempia. Usein ne rikkaitten muksut oli jotenkin niin kaukana todellisuudesta, että säälitti. Toisaalta tunnen myös rikkaita, jotka on mukavia tyyppejä eikä maallinen mammona oo kaikki kaikessa.
Hyvin se menee, kuhan vaan pidätte päänne kylmänä, ettekä yritä antaa lapsille kaikkea, mitä kavereilla
Kyllä on esim. Espoossa oikeasti ns. hyvätuloisten ja huonotuloisten alueita se on fakta eikä muuksi muutu!
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 09:45"]
Kannattaa pysyä omiensa parissa, vaikka voittais lotossa.
[/quote]
Ainakin mun kohdallani pitää paikkansa. Olen netissä ihaillut luksustaloja, mutta vaikka voittaisin loton jättipotin (tavallinen voitto ei riitä), niin en ostaisi noita lukaaleja.
En kuitenkaan osaisi sisustaa kovin upeasti, en jaksaisi siivota satoja neliöitä ja kaiken huipuksi pukeutumismakuni on rahvaanomainen. Näyttäisin talon siivoojalta, en emännältä :D
Ne, jotka epäilevät provoksi, eivät ilmeisesti tunne itse todella rikkaita ihmisiä. Heille tuo ap:n kuvaama elämä on sitä NORMAALIA elämää, ei pröystäilyä. Tunnen itse muutamia rikkaita ihmisiä ja he liikkuvat ihan eri sfääreissä monin osin kuin tavalliset ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 19:20"]
Ne, jotka epäilevät provoksi, eivät ilmeisesti tunne itse todella rikkaita ihmisiä. Heille tuo ap:n kuvaama elämä on sitä NORMAALIA elämää, ei pröystäilyä. Tunnen itse muutamia rikkaita ihmisiä ja he liikkuvat ihan eri sfääreissä monin osin kuin tavalliset ihmiset.
[/quote]
Minä mietin ihan samaa! Siis, että esim. korvessa asuvat eivät varmaan todellakaan tiedä / usko / voi kuvitella, miten paljon Suomessa ja vaikkapa Espoossa on niitä todella rikkaita.
Olen se espoolainen, joka uskoo tämän tarinan muitta mutkitta, koska näen samaa itsekin. Tunnen monia myös noita todella rikkaita, jotka ovat perineet miljoonia ja ovat itsekin johtoasemissa työpaikoillaan. Pikkusen on eri meininki heillä kuin meillä tavallisilla ylemmän keskiluokan tyypeillä. ;-)
Ja juu, kyllä minunkin mielestä vaikkapa Westendin tai Kaskisaaren voi laskea lähes puhtaasti erittäin rikkaiden alueiksi, vaikka siellä täällä jokunen keskiluokkainen perhe asuu.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:06"]
Höh. Todellakin uskon tähän tarinaan, onhan näitä. Espoossa ainakin Westend, Haukilahti, Nuottaniemi, Kaitaan ranta jne. Kaikissa asuu myös ihan tavallisia perheitä (kuten me ja ap), mutta hyvin paljon niitä oikeasti todella varakkaita.
[/quote]
Niin, kuten sanoitkin: kaikilla Espoon alueilla, jopa siis Westendissä ja muistta paikoissa on tavallsiia perheitäkin. Eli ei ole olemassa tuollaista pelkkien rikkaiden aluetta, jotka ap kuvaa.
Itse en usko ap:n tarinaan, koska Suomessa ei ole olemassa mitään pääasiassa rikkaiden aluetta.
[/quote]Siellä on hulppeita taloja ja niissä ei pysty asumaan kun varakkaat ellei sitten ole vuokralla.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 19:20"]Ne, jotka epäilevät provoksi, eivät ilmeisesti tunne itse todella rikkaita ihmisiä. Heille tuo ap:n kuvaama elämä on sitä NORMAALIA elämää, ei pröystäilyä. Tunnen itse muutamia rikkaita ihmisiä ja he liikkuvat ihan eri sfääreissä monin osin kuin tavalliset ihmiset.
[/quote]
Tottakai on rikkaita, mutta se, että se on jollekin ongelma, vaikuttaa provolta, tai tosi kateelliselta ihmiseltä. Kyllä jokainen suomalainen rikas kohtaa myös keskiluokkaa, eikä siitä pöyristy. Lapsetkaan eivät varmasti ole koulunsa ainoita keskiluokkaisia lapsia.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:06"]
Höh. Todellakin uskon tähän tarinaan, onhan näitä. Espoossa ainakin Westend, Haukilahti, Nuottaniemi, Kaitaan ranta jne. Kaikissa asuu myös ihan tavallisia perheitä (kuten me ja ap), mutta hyvin paljon niitä oikeasti todella varakkaita.
[/quote]
Niin, kuten sanoitkin: kaikilla Espoon alueilla, jopa siis Westendissä ja muistta paikoissa on tavallsiia perheitäkin. Eli ei ole olemassa tuollaista pelkkien rikkaiden aluetta, jotka ap kuvaa.
Itse en usko ap:n tarinaan, koska Suomessa ei ole olemassa mitään pääasiassa rikkaiden aluetta.
[/quote]
Älä naurata. Sulla on suhteellisuudentaju hukassa, jos ei Westend sinusta ole rikkaiden alue. Toki seassa saattaa olla joitakin pelkästään hyvätuloisia.
[/quote]
Siis on varmaan rikkaiden alue, mutta kyllä seassa on muitakin kuin hyvätuloisia. Onhan siellä vuokra-asuntojakin.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:06"]
[/quote]
[/quote]Siellä on hulppeita taloja ja niissä ei pysty asumaan kun varakkaat ellei sitten ole vuokralla.
[/quote]
Westendissä on kyllä ihan tavalliasia kerrostalojakin. Eikä ne hulppeat talot siellä kyllä niitä kaikkein hulppeimpia edes ole.
Nyt on pakko sanoa, että meillä tulot reilusti suuremmat kuin naapureilla keskimäärin. Heillä on uudemmat autot, kalliimmat lahjat ja kaikki ostetaan uutena. Tätä olen ihmetellyt, samoin telkkarit joka makuuhuoneessa.
Meillä on yksi tietokone, yksi tv olohuoneessa ja vanha auto. Ei tarvitse enempää, ja on ekologista ostaa käytetty. Sen vuoksi meillä ei ole velkaa, eikä tili mene tyhjäksi ennen uutta tiliä. Mulle kerrottiin kaikki tämä, kun varmaan olettivat ettei meillä ole senkään vertaa mitä heillä on.
Meillä on erilaisia valintoja, vähän tavaraa ja ekologinen kulutustapa.