Huoh. Ei kannata asua hyvätuloisten alueella, jos on keskituloinen.
Meillä on ihan hyvät tulot, jos tuloja verrataan suomalaisten keskipalkkaan. Yhteenlasketut bruttotulot 8000-8500 euroa kuussa. Ei siis todellakaan rikkaita, tavallisia keskituloisia ihmisiä.
Me tyhmät löydettiin pommikuntoinen asunto todella hyvätuloisten ihmisten alueelta. Mies on kätevä käsistään, joten uskallettiin ostaa tämä asunto ja kunnostettiin se. Asunto on ihan hyvänkokoinen perheasunto, mutta täysi luukku, jos verrataan naapuruston linnoihin. Lapsilla omat makuuhuoneet, on omaa pihaa ja elämä on tyydyttävää. Ei tarvitse köyhäillä, mutta eipä lennetä Fidjillekään hiihtolomilla.
Nyt kun kaikki lapset ovat koulussa ja kavereita pyörii meillä joka päivä, tämän eriarvoisuuden naapurustoon huomaa selvästi. Kaverit hämmästelevät pieniä huoneita (lasten makuuhuoneet 10-neliöisiä) ja joku on jopa kysynyt, että milloin me muutetaan isompaan. Kavereilla on kalliita merkkivaatteita, siis törkeän kalliita, aina uusia ja talvitakkeja monta. Meillä on yhdet perus-ReimaTecit. Ei nekään halpoja ole. Silti, tänään tuli kaveri kylään, jolla oli Parajumpperi ja toisena päivänä oli Guessin takki. Silläkin on TicketToHeavenin takki urheilupäiviin, erikseen tietenkin lasketteluun oma takki. Niin ja joulujuhliin tuli juhlavassa duffelityyppisessä juhlatalvitakissa.
Vein viime viikolla yhden kaverin kotiin. Lähdettiin omasta pihasta, oma lapsi oli mukana. Kaveri ihmetteli sitä, että meillä oli kylmä auto ja kysyi, oliko autotallin lämmitys rikki. No ei, ei lämmitetä autotalleja..
Kavereiden lomamatkat ovat aina älyttömiä. Etelä-Afrikkaa, Balia, kuukausi Italiassa kesällä, pitkät viikonloput Pariisissa tai Roomassa. Kyllä mekin matkustellaan, mutta ihan normaalisti viikko kaksi jossain Euroopassa. Siis vuodessa yhteensä.
Äh. Meillä menee tosi hyvin, mutta tämä naapurusto ei selvästikään ole meille hyvä. Ihmisissä ei ole mitään vikaa. Alkaa vaan kyrsiä tämä köyhänä oleminen, vaikka meistä köyhyys on kaukana.
Kommentit (111)
Mä niin tiedän ton tunteen!
Mun lapsuudenystävät asuivat Westendissä, Munkkiniemessä, Ullanlinnassa, Eirassa, Pakilassa ja Kauniaisissa. Kävin koulua, jonne tultiin pitkältä, ei ollut siis alueen lasten koulu.
No, minä keskituloisten vanhempien lapsi hämmästelin aina kavereiden lukaaleja. Minä kyllä kadehdin, mutten sanonut koskaan vanhemmille mitään. Tekivät varmasti kaikkensa, että meillä lapsilla oli kaikki tarpeellinen ja vähän ylikin. Silti, oli tosi outoa nähdä sellaista rikkautta, johon ei koskaan ikinä pääsisi itse käsiksi.
Tosi hankala asennoitua siihen että normaalit tulot olis tuota luokkaa, tulee vain semmonen olo että poor little rich girl.
t. oikeesti köyhä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 20:56"]
No missäpäin maailmaa nyt ollaan? joku ehdotti westendiä, grania, liippaako läheltä? Kyllä sinne graniin mahtuu kaikenlaisia. Nm. Mieheni on granista, köyhän yh:n äpärä poika.
[/quote]
No en nyt luonnollisesti paljasta kotimme koordinaatteja. Tämä tekstihän jää nettiin ikuisesti pyörimään. Tässä on hyvää aikaa tulevina vuosina tehdä salapoliisityötä näiden faktojen valossa ja etsiä myynti-ilmoituksista pommikuntoista asuntoa hyvätuloisten alueelta..
ap
[/quote]
Paitsi, että sellaisia ei ole. Idea oli saada mammat luulemaan että se kätsy remppareiska nostaa perheen sosiaalista statusta.
Hassua, olen koko ikäni asunut pääkaupunkiseudulla enkä ole koskaan tuntenut yhtäkään rikasta ihmistä. Ja olen kuitenkin käynyt Suomen parhaat koulut. Tuntuu uskomattomalta, että jollain asuinalueella olisi niitä ihan riesaksi asti.
Mikä Porvoon satutäti se täällä satuilee :D
Keskity elämään omannäköistäsi elämää. Persoonallisuus on jotain mitä rahalla ei saa, samoin hengellisyys, sivistyneisyys, yhteisöllisyys, luovuus. Raha ei sulje hyviä henkisiä ominaisuuksia pois, mutta myös köyhempi voi kulkea pää pystyssä kunhan muistaa arvostaa itseään ja valintojaan.
T. vintagevaatteitaan ylpeydellä kantava köyhä
Miksi ihmeessä kukaan keskituloinen muuttaisi varakkaiden mestoille?
Kiusatakseen lapsiaan? Pönkittääkseen omaa eloaan?
Ja sitten kärvistelee...
Noilla tuloilla pääsette aika kivasti kyllä todella monen alueen keskiarvoihin tai ylemmäskin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 21:11"]
Voisi olla vaikkapa Mankkaalla Espoossa?
[/quote]
Täynnä rivitaloja, alueella vanha kaatopaikka ja missä ne linnat on?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 21:16"]
Tosi hankala asennoitua siihen että normaalit tulot olis tuota luokkaa, tulee vain semmonen olo että poor little rich girl.
t. oikeesti köyhä.
[/quote]
Älä sure, koko juttu on fantasiaa?
No tuota... me asuimme vuosikausia kaupungin rikkaimpien keskellä. asunto oli tasan sellainen, kun ap kertoo: hyvä ja itse asiassa upea (meillä), mutta kun vertaa sitä 400-500 neliön asuntohin, niin tuntuuhan se oma pieneltä ja vaatimattomalta. Jos ap:lla on itsetunto sellainen, ettei osaa nousta asian yläpuolella, niin kyllä tuo oma vitutus vaikuttaa lapsiin ja nakertaa lasten itsetuntoa. Joten äkkiä vaan vähän keskiluokkaisempaan kaupunginosaan. Oma ja lasten itsetunto kohenee, eikä rikkaiden vapaa-ajanharrastukset hyppää silmille. Näihin vapaa-ajanharrastuksiin muuten kuuluu myös huumekokeiluja sun muuta ihan toisessa mittakaavassa kuin tavallisten perheiden lapsilla. Joten tee palvelus itsellesi ja perheellesi: MUUTTAKAA.
Ymmärrän sinua hyvin ap sillä etsiessämme uutta asuntoa olemme miettineet juuri samoja asioita. Että oltaisiinko me niitä "köyhiä" rikkaiden alueilla. Toisaalta asumme tällä hetkellä alueella, jossa keskiansiot ovat luokkaa 35t vuodessa joten tällä hetkellä me olemme niitä "rikkaita" asuinalueellamme ja se on aiheuttanut yllättäviä ongelmia (tienaamme yhteensä vuodessa vajaat 200t brutto).
mm. yksi lapsen kaveri ei saa tulla meille leikkimään koska häntä voi harmittaa tavarat joihin heillä ei ole varaa.Myös koulussa on paljon kaiken kirjavaa sakkia joten mielummin olen sitten se "köyhä" rikkaalla alueella.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 21:37"]
Ymmärrän sinua hyvin ap sillä etsiessämme uutta asuntoa olemme miettineet juuri samoja asioita. Että oltaisiinko me niitä "köyhiä" rikkaiden alueilla. Toisaalta asumme tällä hetkellä alueella, jossa keskiansiot ovat luokkaa 35t vuodessa joten tällä hetkellä me olemme niitä "rikkaita" asuinalueellamme ja se on aiheuttanut yllättäviä ongelmia (tienaamme yhteensä vuodessa vajaat 200t brutto).
mm. yksi lapsen kaveri ei saa tulla meille leikkimään koska häntä voi harmittaa tavarat joihin heillä ei ole varaa.Myös koulussa on paljon kaiken kirjavaa sakkia joten mielummin olen sitten se "köyhä" rikkaalla alueella.
[/quote]
Huomaa, sinä olet mieluummin köyhä siellä rikkaalla alueella, mitä oikeasti uskot, että lapsesi siitä tykkää??? Oikeasti?
Taas sama provoilija, joka tekee näitä jatkuvalla syötöllä. On koira-aloituksia ja muita aloituksia.
Hohhoijakkaa. En hetkeäkään usko että sivistyneet ihmiset miettivät pelkästään materiaa, se kiinnostaa vain ja ainoastan tätä luuseria, joka on surkea ihminen jolla ei ole rahaa tehdä mitään eikä elämää kuin kirjoitella jatkuvalla kiihtyvällä tahdilla näitä omia juttujaan.
Kyllä nyt taitaa olla ongelmana perisuomalainen kateus ja sinä ole kiipijä, eli yrität itseäsi parempaan seuraan. Minä en edes tiedä minkä merkkisiä vaatteita lasten kavereilla on, koska en ole sellaisesta vähääkään kiinnostunut.
Surkea provo. Kaikki saavat kirppiksiltä merkkivaatteita jos sellaiset kiinnostavat. Nykylapset ovat aloittajaa fiksumpia, eivät he vertaile vaatemerkkejä tai huoneenkokoja. Eiköhän elämässä muut asiat ole nykyään kalliimpia kuin vaatteet ja tavara ja telkkarit.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 20:20"]
Silti, tänään tuli kaveri kylään, jolla oli Parajumpperi
[/quote]
Asutteko Espoossa? Koska siellä ParaJumpersin takit ovat näköjään todella IN koko perheellä, maksavat tonnin kappale. Samaa merkkiä aidoin turkissomistein suosii uusrikkaat venäläiset ja Tukholmassa asuvat ruotsalaisetkin.
Mä en usko tähän juttuun. Mistä päin Suomea edes tuollaisen alueen löytää.
Mun kaverilla on yh:na hirveä vinku asua "hyvällä" alueella. On itse keskituloinen, kahden lapsen yh, joka ei saa edes elareita eksältään, kunnei viitsi sitä juoppoa ahdistella. Hänellä on vain joku pakkomielle olla siellä, missä kaikki muut merkittävät ja rikkaat. Asuu surkeassa vuokraluukussa, 45m2, kahden lapsen kanssa, kun on pakko asua juuri siinä, kun on eliittialue ja eliittikaverit ja kaikki on eliittiä. Mä olen miettinyt, että mikä tuon tavallisen, fiksun ihmisen päähän on mennyt. Onko se sitten hienoa, että lasten kavereilla on isoja luukkuja, isopalkkaiset molemmat vanhemmat kotona ja kaikkea, johon tämä kaveri ei pysy elintasokilpailussa. Maksaa siitä pienen pienestä boksistaan vuokraa muistaakseni noin 1000 Euroa ja nettotulot lapsilisien kanssa on jotain 2400. Ei siinä paljoa jää, kun pitää vielä merkkivaatteet ostaa ja maksaa harrastukset.
Voisi olla vaikkapa Mankkaalla Espoossa?