Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.
Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.
Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.
Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.
Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta,sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.
Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.
Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.
LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen
Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!
Kommentit (5103)
Valvovan viranomaisen (Valviran?) pitäis nyt laittaa kaikille (psyko)terapeuteille vahva ukaasi että potilastiedot on oltava kunnolla salattuja. Kun itse kävin yksityisessä, Kelan tukemassa psykoterapiassa, ja alkoi sitten kesän jälkeen toinen vuosi, psykoterapeuttini Kelaan lähettämä lausunto myöhästyi koska terapeutin läppäri oli kuulemma huollossa odotettua pidempään, eipä se antanut kovin maireaa kuvaa tästä ns. VET-terapeutista!
No miksei muut jatka julkaisua?
Valvira sulki Attendon hoivakodit joissa laiminlyöntejä. Miksei Vastaamoa laiteta kiinni viranomaisen toimesta? Eikö ole tarpeeksi vakava asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa olla vastaamon potilas, joka on kertonut omista sairaista seksuaalifantasioista terapeutille, koska jatkuvasti asiasta täällä puhuu. Ei se kyllä kauhean yleistä ole, että ihmiset noista keskustelee terapiassa....
päinvastoin, kävin itse nuorena psykiatrilla. Haastatteluun kuului kylläkin ihan kaikkien elämänalueiden puinti. Psykiatri siis itse kysyi minulta seurustelusuhteesta, sukupuolielämästä,....nämä on siis kirjoitettu minun potilastietoihin, ja vastaukseni, ajatuksiani noilta vuosilta. Olen lukenut ne itse. Joku lomake oikein on jossa uusilen potilaiden pitää vastat joihinkin kysymyksiin, esim. milloin menetit neitsyyden jne.
Tämä psykiatrian tietojen keruu on kyllä sairasta. Esim tuolla kysymyksellä, milloin joku on menettänyt neitsyytensä ei ole mitään väliä, ellei se ole asianomaiselle itselleen ongelmallinen ja asia josta haluaa puhua. Ihme urkintaa.
ei se niin ole. Kaikiella on merkitystä kun diagnoosia haetaan. Esim. 13-vuotiaana aloitettu riehakas seksielämä, jossa kumppanit vaihtuvat usein, kyllä on merkki tietystä diagnoosista. Samoin kuin esim. nuorisorikollisuus, eli jos olet jo esim. 13-vuotiaasta alkaen jatkuvasti viranomaisten kanssa vaikeuksissa se viittaa tiettyihin diagnooseihin. en nyt muista mikä...
Vierailija kirjoitti:
Mikso ihmeessä jatkaisi? Niitä tietoja on kopioinut peruskierot Matti Meikäläiset tyydyttääkseen omaa perverssiä tiedonhaluaan. Tuskin ne haluaa itse silti kiristää ja nöyryyttää uhreja, se on jo vähän eri tasoista hulluutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa olla vastaamon potilas, joka on kertonut omista sairaista seksuaalifantasioista terapeutille, koska jatkuvasti asiasta täällä puhuu. Ei se kyllä kauhean yleistä ole, että ihmiset noista keskustelee terapiassa....
päinvastoin, kävin itse nuorena psykiatrilla. Haastatteluun kuului kylläkin ihan kaikkien elämänalueiden puinti. Psykiatri siis itse kysyi minulta seurustelusuhteesta, sukupuolielämästä,....nämä on siis kirjoitettu minun potilastietoihin, ja vastaukseni, ajatuksiani noilta vuosilta. Olen lukenut ne itse. Joku lomake oikein on jossa uusilen potilaiden pitää vastat joihinkin kysymyksiin, esim. milloin menetit neitsyyden jne.
Tämä psykiatrian tietojen keruu on kyllä sairasta. Esim tuolla kysymyksellä, milloin joku on menettänyt neitsyytensä ei ole mitään väliä, ellei se ole asianomaiselle itselleen ongelmallinen ja asia josta haluaa puhua. Ihme urkintaa.
i se niin ole. Kaikiella on merkitystä kun diagnoosia haetaan. Esim. 13-vuotiaana aloitettu riehakas seksielämä, jossa kumppanit vaihtuvat usein, kyllä on merkki tietystä diagnoosista. Samoin kuin esim. nuorisorikollisuus, eli jos olet jo esim. 13-vuotiaasta alkaen jatkuvasti viranomaisten kanssa vaikeuksissa se viittaa tiettyihin diagnooseihin. en nyt muista mikä...
Mikä ikinä taho tässä onkaan asialla, niin on mainittava, että sairaanloisesta vallanhimosta voi myös toipua. Onnea ja menestystä kuntoutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Törmäsiköhän jo nimeen, jonka julkaiseminen johtaisi hyvin surulliseen lopputulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tiedot saada pois myös omakannasta.
Ilmeisesti vain ajan kysymys koska nekin tiedot lävähtää julkisiksi.
Ehkä tää onkin joku vakuutusyhtiöiden masinoima juttu.
Terveystiedot julkisiksi ja vakuutukset jäihin.
Se on nyt vaan uskottava, että omia potilastietojaan ei saa poistatettua sen paremmin Vastaamon kuin OmaKannan järjestelmistä, oletusarvoisesti poistetaan vasta 12 vuotta kuolemasta. Näistä on Suomen lailla säädetty, eikä sen yli päde mitkään muut säännökset. Virheelliset kirjaukset voi pyytää korjaamaan.
Näkeekö alepan kassa, että minulla on luottokielto, jos yritän maksaa credit-puolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei se niin ole. Kaikiella on merkitystä kun diagnoosia haetaan. Esim. 13-vuotiaana aloitettu riehakas seksielämä, jossa kumppanit vaihtuvat usein, kyllä on merkki tietystä diagnoosista. Samoin kuin esim. nuorisorikollisuus, eli jos olet jo esim. 13-vuotiaasta alkaen jatkuvasti viranomaisten kanssa vaikeuksissa se viittaa tiettyihin diagnooseihin. en nyt muista mikä...
Ei kaikella pitäisi olla merkitystä. Normaaliin kirjoon mahtuu niin monenlaista. Potilaalla pitää olla oikeus olla puhumatta seksielämästään. Kuuluu ihan seksuaalioikeuksiin, ettei tarvitse seksiasioitaan kertoa muille. Itse en ikinä kertoisi.
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö alepan kassa, että minulla on luottokielto, jos yritän maksaa credit-puolella?
Luottokielto ei estä luoton saamista. Sinun pitää vain luottoa hakiessa todistaa hankkineesi luottokiellon.
Vierailija kirjoitti:
tyhmäähän tuon Vastaamon on olla maksamatta lunnaita, koska se joutuu jokatapauksessa maksamaan nyt uhreille paljon paljon enemmän, ja oikeudenkäyntikulut. Miljooniin voi nousta summa, plus asiakaskato.
Kyse ei ole nyt siitä miten kalliiksi tämä tulee, vaan siitä, että rikollisuutta ei pidä rahoittaa, koska siten se vain lisääntyy. Jos rikollisuudella ei enää saisi rahaa, niin se loppuisi. Tämä on tietysti utopiaa, mutta periaatteessa näin.
Toinen syy, miksi ei pidä maksaa on se, että ne tiedot ovat jo levinneet, eli mistä siis maksettaisiin? Kiristäjä ei poista tietoja vaikka niin lupaisikin. Rikollisen sanaan ei voi ikinä luottaa.
Seksuaalisuuteen liittyy niin paljon moralismia, ettei psykiatri ole oikea henkilö arvioimaan, mikä on normaalia tai mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalisuuteen liittyy niin paljon moralismia, ettei psykiatri ole oikea henkilö arvioimaan, mikä on normaalia tai mikä ei.
Saatikka joku Vastaamon sairaanhoitaja jolla psykoterapiakurssi käytynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottokielto ei estä luoton saamista. Sinun pitää vain luottoa hakiessa todistaa hankkineesi luottokiellon.
Tarvitseeko siis vaikka ruokaostoksia maksaessa kortin creditillä näyttää tuo todistus?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko siis vaikka ruokaostoksia maksaessa kortin creditillä näyttää tuo todistus?!
Ei. Tietenkään. Sulla on jo se kortti ja saat käyttää sitä miten vaan. Jos haet UUDEN luottokortin, esität sitä hakiessa todistuksen. Ja sit voit käyttää sitä korttia täysin normaalisti jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku antaa yleisluontoisen esimerkin siitä millaisesta terapiassa annetusta tiedosta vois olla potilaalle vakavia seurauksia. En ole edes harkinnut terapiaan menoa enkä pysty kuvittelemaan mistä voisi olla kyse. Samasta syystä en oikein ymmärrä tietomurron herättämää erittäin voimakasta ärtymystä.
Lapsen terapiaan liittyvät haastattelut, suhteet vanhempien välillä, vanhempien suhteet muihin ihmisiin, lastensuojelulliset asiat vaikkapa lapsen/nuoren itsensä tai hänen koulukavereidensa luettavana. Tai tulevan kumppanin. Tai tulevan lapsen.
Vastaamon nykyisen tietosuojaselosteen mukaan heillä on lupa mm. luovuttaa tietoja poliisille, puolustusvoimille jne. Tuossa yksi syy.
Se että joku ei kerro jotain, ei välttämättä kerro sitä, että hän ei olisi tietoinen sensitiivisistä asioista.
Hyvänä esimerkkinä esimerkiksi työura; työn hakeminen.
Potilastietoja voidaan joissakin poikkeustilanteissa joutua luovuttamaan esimerkiksi poliisille, mutta sehän ollut aina samallatavoin, ja koskee kaikkia terveydenhuollon toimijoita, ei pitäisi olla aihetta ärtymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaisia kyselevä ihminen edes kykenee pyörimään ilman holhoojaa missään kaupoilla? Äly hoi älä jätä
Kiristystä yrittävä ei enää ole ainoa joka hallinnoi tuota tietoa, joten hänelle maksaminen on täysin turhaa. Loputkin datasta, noiden jo julkaistujen lisäksi on jo levinnyt useammalle taholle.