Vastaamossa tietomurto, psykoterapia-asiakkaiden tiedot vaarassa levitä
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheeta! Onneksi en mennyt Vastaamon asiakkaaksi! Siellä on kohta ihmisten traumat verkossa kaikkien luettavina 😳
no onhan ne jo muutenkin! Ei muuta tarvii kun joudut työttömäksi niin kyläsi sossu, te-toimistan henkilökunta, ja joku terveydenhoitaja lukeevat KAIKKI potilastietosi, etenkin ne MT_puolen jutut (sukupuoliasiasi..) koska haluavat sinut sairaslomalle ettei kaupunkisi tarvitsisi maksaa sulle työttömyyskorvauksia. Tämä ON totta!
Samoin KElalla on pitkät potilastietoselostuksesi siellä arkistoissa, jos olet koskaan hakenut sairaslomaa ja psykiatri on lähetänyt sinne B-lomakkeen!! Itse jopa sain tlattua Kelalta mun omat mt-potilas b-lomakkeen, olihan se mielenkiintoista luettavaa itsestään...lääkäri vähän oli pistellyt omiaan, vaikka pakkohan se oli koska Kela on mitä se on tänä päivänä....
No tuskin ne kuitenkaan netissä nimelläsi leviävät. Noilla ihmisillä on vaitiolovelvollisuus.
Niinkö LUULET? voi pientä....
Ei muuta tarvita kun joku sairas sukulainen ottaa sinut silmätikuksi kuten minun sukulaiseni. Soitteli sossuille minusta ja sai urkittua vaikka mitä yksityisasioitani sieltä, ammattitaidottomalta työntekijältä. Oli valehdellut vaikka mitä minusta sinne yrittäen saada kapuloita rattaisiini, vaikka olin ainoastaan toimeentulotukiasiakas, ei lapsia , ei mitään huumeita ym. Sinne voi kuka tahansa soittaa ja herjata, valehdella, urkkia sinun yksityisasioitasi. Etenkin pikkukylissä. Helsingissä vähän toista.
Kanta.fissä pystyy itse piilottamaan tiedot ja jos joku käy tietojasi urkkimassa, siitä jää jälki.
Ihan eri asia jonkun yksityisen Vastaamon pilipali -arkisto jonne kuka tahansa pääsee murtautumaan.
Toivon todella, että Vastaamo joutuu vastuuseen tästä ja isosti.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheeta! Onneksi en mennyt Vastaamon asiakkaaksi! Siellä on kohta ihmisten traumat verkossa kaikkien luettavina 😳
no onhan ne jo muutenkin! Ei muuta tarvii kun joudut työttömäksi niin kyläsi sossu, te-toimistan henkilökunta, ja joku terveydenhoitaja lukeevat KAIKKI potilastietosi, etenkin ne MT_puolen jutut (sukupuoliasiasi..) koska haluavat sinut sairaslomalle ettei kaupunkisi tarvitsisi maksaa sulle työttömyyskorvauksia. Tämä ON totta!
Samoin KElalla on pitkät potilastietoselostuksesi siellä arkistoissa, jos olet koskaan hakenut sairaslomaa ja psykiatri on lähetänyt sinne B-lomakkeen!! Itse jopa sain tlattua Kelalta mun omat mt-potilas b-lomakkeen, olihan se mielenkiintoista luettavaa itsestään...lääkäri vähän oli pistellyt omiaan, vaikka pakkohan se oli koska Kela on mitä se on tänä päivänä....
Aika pitkään saa olla tumput suorina ennenkuin työttömyyden vuoksi aletaan kaivelemaan terveystietoja, siihen pystyy ihan itse aktiivisesti vaikuttamaan ennenkuin on niin pahassa jamassa.
ei muuten pidä paikkaansa! Itse olin ollut 5 kk työttömyystuella kun mulle lähetettiin joku uhkailukirje kunnan työllistämispalveluista! Joten tiedän että siellä jo luetaan minun tietoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuskin ne kuitenkaan netissä nimelläsi leviävät. Noilla ihmisillä on vaitiolovelvollisuus.
Tämän tapauksen kohdalla on niin, että tiedot ovat levinneet nettiin ja asiakkaan nimien kanssa. Näin ainakin IS:n artikkelissa sanottiin. Toimitus kuulemma nähnyt netissä levinneitä tietoja.
Sehän olisikin mahtavaa, kun nimellä googletus tuottaisi LinkedIn-profiilin ja muutaman muun myyvän henkilöbrändäyksen lisäksi sivutolkulla traumahistoriaa diagnooseilla ja yksityiskohdilla. Not.
Ei hitto, miten tämä on edes mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkään saa olla tumput suorina ennenkuin työttömyyden vuoksi aletaan kaivelemaan terveystietoja, siihen pystyy ihan itse aktiivisesti vaikuttamaan ennenkuin on niin pahassa jamassa.
ei muuten pidä paikkaansa! Itse olin ollut 5 kk työttömyystuella kun mulle lähetettiin joku uhkailukirje kunnan työllistämispalveluista! Joten tiedän että siellä jo luetaan minun tietoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö LUULET? voi pientä....
Ei muuta tarvita kun joku sairas sukulainen ottaa sinut silmätikuksi kuten minun sukulaiseni. Soitteli sossuille minusta ja sai urkittua vaikka mitä yksityisasioitani sieltä, ammattitaidottomalta työntekijältä. Oli valehdellut vaikka mitä minusta sinne yrittäen saada kapuloita rattaisiini, vaikka olin ainoastaan toimeentulotukiasiakas, ei lapsia , ei mitään huumeita ym. Sinne voi kuka tahansa soittaa ja herjata, valehdella, urkkia sinun yksityisasioitasi. Etenkin pikkukylissä. Helsingissä vähän toista.
Itse lienet ensin kertonut sukulaisillesi toimeentulotuestasi, vai umpimähkäänkö ovat soitelleet. Pakko ei ole avautua kaikesta.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Kanta.fissä pystyy itse piilottamaan tiedot ja jos joku käy tietojasi urkkimassa, siitä jää jälki.
Ihan eri asia jonkun yksityisen Vastaamon pilipali -arkisto jonne kuka tahansa pääsee murtautumaan.
Toivon todella, että Vastaamo joutuu vastuuseen tästä ja isosti.
Luin muualta, että ilmeisesti siellä ei ole ollut edes kunnon salasanaa käytössä, vaan järjestelmään on jätetty oletussalasana! Siis tietoturvalla on suoraan sanoen pyyhitty persettä. Ei ole edes yritetty suojata asiakkaiden tietoja.
Todellakin Vastaamon vastuuhenkilöiden täytyy saada tästä kunnollinen rangaistus.
Vastaamossa ei ollut käytännössä mitään suojausta. Palstamammakin olisi pystynyt sen hakkeroimaan. Saavat syyttää itseään tästä mokasta.
Vuodettujen tietojen joukossa on kuulemma mm. useamman kansanedustajan tietoja. En ole itse niitä nähnyt, enkä aio etsiäkään, koska haluan kunnioittaa näiden ihmisten yksityisyyttä, mutta muutama muu henkilö on niitä vilkaissut.
Siis oikeasti; jos google antaa nimihaulla tulokseksi vaikeasti traumatisoituneen ihmisen kaikki tallennetut tiedot ja tilitykset, ei sitä kärsimyksen määrää voi sovittaa millään. Täysi katastrofi. Vastaamolta pohjanoteeraus.
Toivottavasti uhrit nostavat joukkokanteen Vastaamoa vastaan.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Samaa mieltä. Ei jumalauta mitä sekoilua ja tuhraamista.
Tiedot on edelleen kenen tahansa nähtävissä jos viitsii vähän kaivaa. Tämä on käytännössä Vastaamon loppu. Kaikenlaisia huuhaa-terapeutteja ja nyt tämä. No, sitä saa mitä tilaa.
Kukkahattutäti voi painua muualle, vaikka olen siinä asiassa samaa mieltä, että kamala asia kyseinen sotku, ei saisi tapahtua. Mutta sinua ei jaksa kuunnella Erkkikään.
No mitä väliä vaikka olsisikin Vastaamon loppu, pieni murhe. Ovat yksityisyrittäjiä ja ensi viikolla nousee "Lataamo".
Mutta se mikä on selvää, näille on raha niin rakasta, ettei edes potilaiden yksityistietojen nettiin leviäminen ole niin tärkeää.
Minusta näille kiristäjille olisi pitänyt maksaa ja etsiä heidät jälkikäteen. Näiden potilaiden suojaaminen olisi pitänyt olla tärkeintä!
Sehän on poliisiasia jokatapauksessa, eikä sen vuoksi vaadi ryhmäkannetta.
Mitä väliä? Ei nuo tavisten pikku murheet jaksa kiinnostaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
No mitä väliä vaikka olsisikin Vastaamon loppu, pieni murhe. Ovat yksityisyrittäjiä ja ensi viikolla nousee "Lataamo".
Mutta se mikä on selvää, näille on raha niin rakasta, ettei edes potilaiden yksityistietojen nettiin leviäminen ole niin tärkeää.
Minusta näille kiristäjille olisi pitänyt maksaa ja etsiä heidät jälkikäteen. Näiden potilaiden suojaaminen olisi pitänyt olla tärkeintä!
Miksi luulet, ettei heti seuraavana päivänä olisi tullut uutta maksuvaatimusta, jos ensimmäiseen olisi suostuttu? Se olisi loputon kierre. Ei tuollaisille huijareille vain voi ruveta maksamaan.
Vastaamon olisi jo alun perinkin pitänyt hoitaa tietoturvansa kuntoon, jotta tällaista tilannetta ei pääse edes syntymään. Sanomattakin selvä asia! Kyseinen hakkeri vaikuttaa todella törpöltä, vaatimus oli aivan tähtitieteellisen suuri (sellainen jota ei varmasti pysty kukaan maksamaan). Ja sitten laittoi täysin sivullisia ihmisiä kärsimään kun ei saanutkaan rahoja. Ei tosiaan mikään penaalin terävin kynä.
Aika järkyttävää. Ja miten on mahdollista että POTILAStietoja on jonkun pilipalijärjestelmän takana? Eikö jo laki kiellä sellaisen?
Tämän tapauksen kohdalla on niin, että tiedot ovat levinneet nettiin ja asiakkaan nimien kanssa. Näin ainakin IS:n artikkelissa sanottiin. Toimitus kuulemma nähnyt netissä levinneitä tietoja.