Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mielipiteitä suomenruotsalaisista

Vierailija
22.01.2014 |

olen suomenruotsalainen nainen havaitsin, että suomalaisten internetissä esiintyvät mielipiteet suomenruotsalaisista ovat melko negatiiviset:(

mielestäni suomenruotsalaiset ovat melko avoimia, keskustelut heidän kanssaan on rennompia. Suomalaisessa yhteiskunnassa on enemmän tabuja, kultturi on erilaista. Esimerkiksi suomalaiset elokuvat kuvaavat paljon meidän slaavilaista puoltamme. Työelämässä on helpompaa olla tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa. Suomalaiseen yhteiskuntaa kuuluu paljon vihaa ja kateutta:( 

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:23"] Kyse on ruotsalaisten entisten valloittajien jälkeläisistä

[/quote]

Ei ole. Noin 90% heistä on geneettisesti suomalaisia, porukanpettureiden jälkeläisiä, sellaisten suomalaisten jotka vaihtoivat nimensä ja opettelivat ruotsia aikanaan kelvatakseen ruotsalaisille isännilleen. Vrt. hutut ja tutsit.

Vierailija
82/112 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän suomenruotsalaisia pääsääntöisesti ahdasmielisinä rasisteina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua millään pahalla sanoa mutta suomenruotsalaiset ainakin suurilta osin on aika ylimielistä ja kiittämätöntä sakkia. Eivät ole mitään suomalaisia ja mua ainakin ärsyttää aivan saatanasti jos joku suomenruotsalainen yrittää väittää olevansa suomalainen. Oikea suomalainen on nimenomaan suomenkielinen! Ei kiinalainenkaan ole japanilainen jos kiinalainen puhuisi japania!!!

P.S

Ja pakkoruotsi on täyttä paskaa.

Vierailija
84/112 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:56"]

Suomenruotsalaiset ovat sitä porukkaa joka äänestää vihaamaani RKP:tä ja vastoin tervettä järkeä pakottavat kaikki opettelemaan pakkoruotsia vaikka kyseessä on maailman mittakaavassa todella marginaalinen kieli.

En siis todellakaan siitä sakista pidä!

[/quote]

Täältä ilmoittautuu pohjoisessa asuva RKP Saamen äänestäjä.

Vierailija
85/112 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteeni suomenruotsalaisista.

-Ylimielisiä, luulevat olevansa pelkän kielen perusteella parempia kuin muut

-Lellittyjä, pääsevät korkeakouluihin ja jatkokoulutuksiin alhaisemmilla pisteillä ja heidän vuoksi koko 90% 5 miljoonaa suomalaista on pakotettu lukemaan heidän kieltänsä jotta he saisivat palvelua omalla kielellään, eikö suomenruotsalaiset itse pysty siihen?

-Rasisteja suomalaisia kohtaan ja varsinkin heidän ilkeä halveksunta suomen kieltä kohtaan.

-Suvaitsemattomia kaikkea suomalaisuuteen liittyvään

-Epärehellisiä, eivät myönnä olevansa rasisteja

Ja miksi ette irtisanoudu Axel Olof Freudenthalin rasismista? Sen sijaan puolueenne RKP yhä kunnioittaa miestä kuin puolijumalaa ja antaa mitaleita hänen vuoksi. 

Vierailija
86/112 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:23"]

Mun mielestä suomenruotsalaiset vaikuttaa ainakin tyylikkäiltä ja kauniilta, osaavat järjestää kivoja juhlia ja pitää hauskaa. Vähän materiakeskeisempiä kuin ns. tavis suomalaiset.

[/quote]

Tuo on sinun mielipiteesi. Meillä on suurin osa huonekaluista perittyjä ja vain sängyt ovat uutena ostettuja. Vaatteet ovat hillittyjä ja niitä voi käyttää monta vuotta. Kivoja juhlavaatteita löytyy kirppikseltäkin ja meillä suomenruotsalaisilla on tapana juhlia pikkujuttujakin tai vaikkapa kokoontua sukulaisten kanssa sunnuntai-illalliselle. Niillä illallisillakaan ei syödä kaviaaria ja juoda shampanjaa vaan pysytään perinteisissä jutuissa vuodesta vuoteen yleensä sesongin aineksia hyödyntäen.

Eli tuosta materiakeskeisyydestä olen eri mieltä koska uusilla tavaroilla elvistelyä pidetään sivistymättömänä käytöksenä. Toinen voi toki kehaista että uusi juttu näyttää kivalta ja toinen kiittää silloin kohteliaisuudesta.

Vierailija
87/112 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaiset ihan mukavaa porukkaa, mutta se ei tarkoita että kannattaisin pakkoruotsia. Ärsyttää se kun monet sekoittaa pakkoruotsin vastustamisen jollakin ihmeen tavalla suomenruotsalaisten vihaamiseen. Saamelaisetkin on mun mielestä ihan jees, mutta en silti haluaisi Suomeen pakkosaamea.

Vierailija
88/112 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavaa porukkaa, olen itsekin suomenruotsalainen. T. mies.

Vierailija
89/112 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 16:37"]

[/quote]

En pidä teitä loistavana porukkana, vaan rasisteina. Ahdasmielisiä ylimielisiä kusipäitä.

Vierailija
90/112 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla jotain erityistä mieltä? Ihmisiä siinä missä muutkin, ja heitä löytyy ihan joka lähtöön. Riippunee hieman myös siitä, että mistä päin Suomea suomenruotsalainen on.

Vierailija
91/112 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on suomenruotsalaisena miehenä ollut aina helppoa suomalaisten kanssa. Vapaa-aika, sekä työsasiat ovat toimineet todella hyvin. Ei  mitään pahaa sanottavaa suomalaisista. Sen tosin olen huomannut, että jos vietetään iltaa ja otetaan kuppia, niin yleensä aina joku humalaan tultuaan aloittaa tämän Bättre folk-keskustelun. Yleensä käy ilmi, että suomenruotsalaisia halvekustaan tietyssä määrin. Se on harmillista.

Vierailija
92/112 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää

Vierailija
93/112 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulukkuja niin kuin ap:kin

Vierailija
94/112 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haista páska freudenthaleristi

Vierailija
95/112 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomenkielinen suomalainen mutta asuin yli 20 vuotta ulkomailla toisella puolella Eurooppaa. Muutin takaisin Suomeen ja olen työpaikassa, jossa lähes kaikki muut ovat suomenruotsalaisia. Mielestäni he ovat hyvin tavallisia ja en näe isoa eroa heidän ja suomenkielisten välillä. Pikemminkin itse olen se epäsuomalainen tuossa porukassa...

Vierailija
96/112 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajani on ruotsinkielinen. Puhuu itse aika hyvää suomea, mutta ei myönnä, jos ei ymmärrä jotain lausetta. On työnantajana reilu, mutta todella ylimielinen niitä suomenkielisiä kohtaan, jotka koettavat puhua ruotsia mutta eivät osaa sitä täydellisesti. Omat lapsensa eivät osaa kovin hyvin suomea. Hän itse on oppinut suomen töissä, on ollut vähän pakko. 

Vierailija
97/112 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työkaverina suomenruotsalainen, joka ei osaa ruotsia.

Vierailija
98/112 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ryhmänä mitään erityistä mielipidettä sen paremmin kuin mistään muustakaan kieliryhmästä. Yksilöistä tiedän niin mukavia kuin mulkkujakin suomenruotsalaisia, aivan kuten on esim. suomenkielisissäkin.

Vierailija
99/112 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

J. L. Runeberg, Tove Jansson, Hjallis Harkimo, Peter Nyman, Linus Torvalds, Marcus Grönholm... Tässä joitakin tunnettuja suomenruotsalaisia. Ei ole mitään erityistä mielipidettä, ihmisiä siinä missä muutkin.

Vierailija
100/112 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemusteni perusteella sanoisin, että pääkaupunkiseudulla, Länsi-Uudellamaalla ja Turun saaristossa ovat pääosin mukavaa ja leppoisaa porukkaa, Itä-Uudellamaalla ja Pohjanmaalla puolestaan ylimielistä ja epäystävällistä. Ja ainahan on tietysti poikkeuksiakin, tämä ei siis koske jokaista yksilöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi