Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mielipiteitä suomenruotsalaisista

Vierailija
22.01.2014 |

olen suomenruotsalainen nainen havaitsin, että suomalaisten internetissä esiintyvät mielipiteet suomenruotsalaisista ovat melko negatiiviset:(

mielestäni suomenruotsalaiset ovat melko avoimia, keskustelut heidän kanssaan on rennompia. Suomalaisessa yhteiskunnassa on enemmän tabuja, kultturi on erilaista. Esimerkiksi suomalaiset elokuvat kuvaavat paljon meidän slaavilaista puoltamme. Työelämässä on helpompaa olla tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa. Suomalaiseen yhteiskuntaa kuuluu paljon vihaa ja kateutta:( 

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ovat aivan ihania <3 ostettiin suomenruotsalaiselta pariskunnalta kissa ja aina kun käytiin niin oli herkkuja ja kahvia tarjolla! Lähi piirissä on kyllä tapaus jossa mies pahoinpiteli tyttöystäväänsä ja vei tältä oikeuden tavata heidän yhteistä lastaan, tämä mies sattui olemaan suomenruotsalainen, mutta ihan hyvinhän se olisi voinut olla vaikka Englantilainen...

Vierailija
42/112 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:38"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:23"] Kyse on ruotsalaisten entisten valloittajien jälkeläisistä

[/quote]

Ei ole. Noin 90% heistä on geneettisesti suomalaisia, porukanpettureiden jälkeläisiä, sellaisten suomalaisten jotka vaihtoivat nimensä ja opettelivat ruotsia aikanaan kelvatakseen ruotsalaisille isännilleen. Vrt. hutut ja tutsit.

[/quote]

Kuule, siihen aikaan ei kukaan edes kuvitellut että joskus muodostuisi Suomi-niminen itsenäinen valtio saatika että saataisiin kasaan yhtenäinen kirjakieli joka olisi kompromissi Ruotsin itäisen osan murteista.

Siihen aikaan kuten nytkin monipuolisimmin kieliä osaavat pärjäsivät paremmin. Kaikki korkeampi koulutus oli ruotsiksi eikä Tukholmaan lähtöä pidetty yhtä dramaattisena ratkaisuna kuin Saksaan lähtöä. Virkamiehen työ oli haluttua työtä siihen aikaan aivan kuten nykyäänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat ihan surkeita nössöjä. Suomalaiset miehet tosin kelpasivat hyvin tykinruuaksi 2 MS:ssa. Och samma på venska. Alltså nog kan jag ju skriva på svenska också, men måste medge att min svenska blivit sämre än min finska trots att svenska är mitt modersmål. Visst borde man ju skriva mera på svenska, men det finns inget större behov på det, då man bor i Finland. Ja sama suomeksi. Jos nyt tässä jotakin haluan korostaa, niin suomalaiset eivät yleensä edes osaa ruotsinkielen alkeita! Jotkut suomenruotsalaiset, voivat olla hyvin taitavia suomenkielessä, käyvät ihan natiivista suomalaisesta. Mutta voi sitä myötähäpeän tunnetta kun näkee suomalaisen yrittämässä sönköttää jotakin ruotsiksi. Alemman tason ihmisiä suomalaiset ovat suomenruotsalaisiin verrattuna! Backet Bennäs, nämä ovat taas näitä Kokkolan poikia.

Vierailija
44/112 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 18:47"]

Mediassa kovimmat provot ja lietsonnat tulivat muuten ahvenanmaalta. Sieltä tykitetään todella kovaa silloin kun aihe on kuuma. 

[/quote]

Oletko todellakin noin yhden paikallislehden päätoimittajan eli Niklas Lammen vietävissä? Hän on Ålandstidnigin toimittaja joka haaveilee Ahvenanmaan liittämisestä Ruotsiin. Ahvenanmaalla on tapana merkitä postilaatikot tarralla josta näkyy kumman kuppikunnan fani talouden väki on eli siniset ovat Lampi-porukkaa ja punaiset ovat Nya Ålandin vapaamielisempää sekä Suomen puolelle sitoutunutta väkeä. Puolueettomilla ei ole kumpaakaan tarraa tai on molemmat.

Vierailija
45/112 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaisilla miehillä näyttää olevan taipumus räjäytellä pommeja ainakin Pohjanmaalla. Alemmuuskompleksi ja röyhkeys tehdä mitä haluaa on vaarallinen yhdistelmä :(

Vierailija
46/112 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintökartanoissa litkivät teetä posliinikupeista, pastellin sävyisissä neuleissaan, lainekampauksissaan, hoidettuine hampaineen. Ei huolen häivää tulevasta kun on maita ja mantuja, osakkeita ja rahaa niin paljon ettei itsekään olla siitä perillä. Rahastonhoitajien kanssa miettivät seuraavia sijoituksiaan ja siinä on heidän työpäivänsä, jonka jälkeen lähdetään saaristoon rapujuhliin jahdilla.

Vierailija
47/112 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsia en kannata mutta muuten olen yleensä tykännyt suomenruotsalaisista siinä missä muistakin. Silloin tuli kylmää vettä niskaan kun seurustelin suomenruotsalaisen kanssa ja yritin huomioida häntä opettelemalla paremmin ruotsia. En kuulemma osannut ja turha yrittää. Eli toisaalta on pakkoruotsi ja toisaalta sitten ollaan mustasukkaisia omasta kielestä koska sillä tehdään raja oman porukan ja muiden välille. En ymmärrä.

Vierailija
48/112 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään suomenruotsalaisia ihmisiä vastaan ja tunnen montakin. Mutta olen TÄYSIN pakkoruotsia ja virallista kaksikielisyyttä vastaan. 

Vierailija
49/112 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan suomenruotsalaisesta! Yksi mukavimmista ihmisistä mitä tunnen on suomenruotsalainen. Tunnen monia srsia ja ihan mukavia ovat, joissakin häivähdys elitistiä mutta jokainen on yksilö.

Vierailija
50/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole itse suomalainen?

Oletan, että puhut suomenkielisistä, et suomalaisista.

Sinänsä ei ole ihme, jos suomenkiesiten käsitykset suomenruotsalaisita ovat kielteiset - niinhän on sinunkin suomenkielisistä. Minkäänlaista hyvää asiaa et suomenkielisistä maininnut.

Vierailija
51/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä suomenruotsalaiset vaikuttaa ainakin tyylikkäiltä ja kauniilta, osaavat järjestää kivoja juhlia ja pitää hauskaa. Vähän materiakeskeisempiä kuin ns. tavis suomalaiset.

Vierailija
52/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä ovat ap:n mielestä nämä suomalaiset? Suomenkielisiäkö? Eivätkö ruotsinkieliset olekaan suomalaisia?

Vierailija
53/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaiset on osa sitä suomalaista yhteiskuntaa mitä kaikki muutkin Suomessa asuvat äidinkielestä riippumatta.

Vierailija
54/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla ihan jes, Helsingissä helvetin kamalia.

Vierailija
55/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:24"]

Suomenruotsalaiset on osa sitä suomalaista yhteiskuntaa mitä kaikki muutkin Suomessa asuvat äidinkielestä riippumatta.

[/quote]

Eli kun ap puhuu suomalaisesta yhteiskunnasta, niin hän puhuu myös suomenruotsalaisista, suomalaisista elokuvista ja näiden slaavilaisuudesta, puhuu myös ruotsinkielisistä elokuvista, suomalaisen yhteiskunnan kateudesta ja vihasta, niin puhuu myös ruotsinkielisistä?

Kehen ap siis vertaa suomalaisia ruotsinkielisiä ja suomalaisia suomenkielisiä?

Vierailija
56/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa ärsyttävä asia suomenruotsalaisissa on se jos eivät käsitä, että Suomessa puhutaan suomea. Yrittävät jossain kaupassa tai muualla saada palvelua ruotsiksi, vaikka puhuvat sujuvaa suomea. Mitään oikeaa kaksikielisyyttä ei ole, vaan täällä puhutaan suomea.

Vierailija
57/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia suomenruotsalaisista naisista:

Intissa (olin vapaaehtoisesti) tuvassa oli suomenruotsalainen "Sara", joka toi koko ajan esiin alkuperäänsä ja mainosti oikeasti useita kertoja päivässa hänen perimaa asuntoa. Selitti ettei voisi koskaan vaihtaa itselleen suomalaista nimeä naimisiin meno tilanteessa. Sara on niin ylpeä suomenruotsalaisuudestaan, että haluaa että se näkyy sukunimessä. Sara oli.muuten tosi ärsyttävä niuho, jota koko komppanja vihasi.

Kielikurssilla oli 2 suomenruotsalaist muijaa, jotka soittivat vanhemmilleen (olivat tälloin 18v), että kiusaan heitä. Tämä johtui siita, kun olin kärjistanyt brittilaiselle opettajalle, että suomalaiset pitävät RUOTSALAISIA homoina. Vissiin näiden kultamussukoiden mielesta suomenruotsalainen = ruotsalainen. HUOH

Vierailija
58/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaiset ovat sitä porukkaa joka äänestää vihaamaani RKP:tä ja vastoin tervettä järkeä pakottavat kaikki opettelemaan pakkoruotsia vaikka kyseessä on maailman mittakaavassa todella marginaalinen kieli.

En siis todellakaan siitä sakista pidä!

Vierailija
59/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teita vihata vaan etujarjestoanne... Seen kun tajuaisitte.

Vierailija
60/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha, mä kyllä olen ihan eurooppalainen enkä koe itseni minään slaavina, vaikka ihan aitosuomalainen olenkin. Muutenkin tämä liika kansallisuushöpötys yököttää, mä en ole suomenkansa eikä suomenkansa ole minä. Vituttaa kaikki streotypiat, joita suomalaiset ja ulkomaalaiset viljelee. Haluan olla nomad, maaton ja kansallisidentiteetitön ihminen, mutta ihQ, että sä hyvä suomeruotsalainen osaat laittaa mut lokerooni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän