mielipiteitä suomenruotsalaisista
olen suomenruotsalainen nainen havaitsin, että suomalaisten internetissä esiintyvät mielipiteet suomenruotsalaisista ovat melko negatiiviset:(
mielestäni suomenruotsalaiset ovat melko avoimia, keskustelut heidän kanssaan on rennompia. Suomalaisessa yhteiskunnassa on enemmän tabuja, kultturi on erilaista. Esimerkiksi suomalaiset elokuvat kuvaavat paljon meidän slaavilaista puoltamme. Työelämässä on helpompaa olla tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa. Suomalaiseen yhteiskuntaa kuuluu paljon vihaa ja kateutta:(
Kommentit (112)
Mua ärsyttää, kun suomenruotsalaiset elävät omassa pikku poterossaan, seurustelevat vain toistensa kanssa, liikkuvat laumoissaan, opiskelevat omissa kouluissaan jne. Harvoin tapaa suomensuomalaisten pariin eksynyttä yksilöä. Asun pk-seudulla, mutta ystäväpiiriini ei kuuluu yhtään suomenruotsalaista.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:32"]
Mua ärsyttää, kun suomenruotsalaiset elävät omassa pikku poterossaan, seurustelevat vain toistensa kanssa, liikkuvat laumoissaan, opiskelevat omissa kouluissaan jne. Harvoin tapaa suomensuomalaisten pariin eksynyttä yksilöä. Asun pk-seudulla, mutta ystäväpiiriini ei kuuluu yhtään suomenruotsalaista.
[/quote] Ai kaikkiko....? Mitä jos poistuisit pk-seudulta, huomaisit että muualla voidaan toimia toisinkin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:32"]
[/quote]
Hahaha..olen ruotsinkielinen ja nykyään minulla ei ole yhtään ruotsinkielistä ystävää. Tai siis on useita, mutta tässä porukassa missä livenä pyörin kaikki on ihan suomenkielisiä. Tosin suomea minäkin puhun joten ihan samaan kastiin omasta mielestäni kuulun vaikka toinen äidinkieli onkin ruotsi.
Mulla kokemu Porvoon ruotsinkielisistä. Parempaa palvelua saivat kaupoissa kuin me suomea puhuvat. Jotenkin heillä yleisilme sellainen kireä ja tympääntynyt yleensä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:18"]
olen suomenruotsalainen nainen havaitsin, että suomalaisten internetissä esiintyvät mielipiteet suomenruotsalaisista ovat melko negatiiviset:(
mielestäni suomenruotsalaiset ovat melko avoimia, keskustelut heidän kanssaan on rennompia. Suomalaisessa yhteiskunnassa on enemmän tabuja, kultturi on erilaista. Esimerkiksi suomalaiset elokuvat kuvaavat paljon meidän slaavilaista puoltamme. Työelämässä on helpompaa olla tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa. Suomalaiseen yhteiskuntaa kuuluu paljon vihaa ja kateutta:(
[/quote]
Muuta ihmeessä takas sinne Ruotsiin, kun täällä niin kamalaa. Ette te suomalaisia halua olla, niin eipä teitä kukaan jää kaipaamaankaan. Huomenaamuna lähtee eka lautta, ihan vaan tiedoksi.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:58"]
[/quote]
Muuta ihmeessä takas sinne Ruotsiin, kun täällä niin kamalaa. Ette te suomalaisia halua olla, niin eipä teitä kukaan jää kaipaamaankaan. Huomenaamuna lähtee eka lautta, ihan vaan tiedoksi.
[/quote]Eihän täällä ole ollenkaan kamalaa kun te suomalaiset juntit joudutte nöyristelemään meidän takia =D On kyllä niin ihanaa olla osaa sitä parempaa väestöä jolle kaikki ovet aukeaa ;)
Ruotsissa serkkukin on kusinen. terv. persu
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:12"]
Mä kuulun niihin, joiden isovanhemmat muutti nimensä suomalaiseksi ja päätti puhua lapsilleen vain suomeksi. Kyllä mua harmittaa, koska tykkäisin jos mun sukunimi olisi sellainen, josta ei tiedä mistä olen kotoisin, ja osaisin ruotsia ilman vaivaa, koska olisin oppinut sen isän kanssa puhuessa. Lopputulos on se, että olen perinyt huonon suomenkielen, teen sellaisia virheitä mitä ulkomaalaiset tekee, ja omille tunteille ei löydy sanoja. Ihan sama on joillain suomenruotsalaisilla, että kokevat etteivät osaa mitään kieltä kunnolla, mutta se sentään osaavat suomen lisäksi ruotsia.
Niin että mikäs mä sitten olen, suomenruotsalainen joka ei osaa ruotsia kuin koulupohjalta?
[/quote]
Totta! Näin se vaan on, ei osata mitään kieltä kunnolla
[/quote] miten sen nyt ottaa, ei tuossakaan voi yleistää.
Onhan se aika yleinen piirre monilla kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:56"]
Suomenruotsalaiset ovat sitä porukkaa joka äänestää vihaamaani RKP:tä ja vastoin tervettä järkeä pakottavat kaikki opettelemaan pakkoruotsia vaikka kyseessä on maailman mittakaavassa todella marginaalinen kieli.
En siis todellakaan siitä sakista pidä!
[/quote]Ja vielä kun tajuaisit että kaikki suomenruotsalaiset eivät äänestä RKP:tä, ja että kaikki eivät kannata pakkoruotsia.... Eikö kukaan ole sinulle ikinä kertonut että ihmiset ovat yksilöitä? Jos tämä oli ensimmäinen kerta kuin kuulit asiatsa voisit lisätä sen siihen ahaa-elämys-ketjuun... jos siis nyt pystyt nyt edes sisäistämään sitä asiaa kun siitä kerrottiin sinulle.
[/quote]
Aika hiljaa ovat olleet pakkoruotsia vastustavat ruotsinkieliset. Enemmän kyllä kuulee kaikenlaista muuta asiasta. Jos teitä kerran on niin paljon, niin ehkä voisitte avata suunne. RKP:n äänimäärä on kuitenkin aika lähellä ruotsinkielisten määrää.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:23"]
Suomenruotsalaiset ovat sitä porukkaa joka äänestää vihaamaani RKP:tä ja vastoin tervettä järkeä pakottavat kaikki opettelemaan pakkoruotsia vaikka kyseessä on maailman mittakaavassa todella marginaalinen kieli.
[/quote]Ja vielä kun tajuaisit että kaikki suomenruotsalaiset eivät äänestä RKP:tä, ja että kaikki eivät kannata pakkoruotsia.... Eikö kukaan ole sinulle ikinä kertonut että ihmiset ovat yksilöitä? Jos tämä oli ensimmäinen kerta kuin kuulit asiatsa voisit lisätä sen siihen ahaa-elämys-ketjuun... jos siis nyt pystyt nyt edes sisäistämään sitä asiaa kun siitä kerrottiin sinulle.
[/quote]
Aika hiljaa ovat olleet pakkoruotsia vastustavat ruotsinkieliset. Enemmän kyllä kuulee kaikenlaista muuta asiasta. Jos teitä kerran on niin paljon, niin ehkä voisitte avata suunne. RKP:n äänimäärä on kuitenkin aika lähellä ruotsinkielisten määrää.
[/quote]
Et seuraa näköjään uutisia. Googlaa Nils Torvalds ja tiedät enemmän.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:43"]
[/quote]
Et seuraa näköjään uutisia. Googlaa Nils Torvalds ja tiedät enemmän.
[/quote]
Pari henkilöä monen vuoden aikana, ovatpa myös olleet varsin hiljaa viime aikoina. Jos kerran pakkoruotsille on niin suuri vastustus, niin luulisi sen näkyvän RKP:n saamissa äänissä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:58"]
En halua millään pahalla sanoa mutta suomenruotsalaiset ainakin suurilta osin on aika ylimielistä ja kiittämätöntä sakkia. Eivät ole mitään suomalaisia ja mua ainakin ärsyttää aivan saatanasti jos joku suomenruotsalainen yrittää väittää olevansa suomalainen. Oikea suomalainen on nimenomaan suomenkielinen! Ei kiinalainenkaan ole japanilainen jos kiinalainen puhuisi japania!!!
P.S
Ja pakkoruotsi on täyttä paskaa.
[/quote]
"Ei millään pahalla" - no sittenhän kommenttisi on ok, kukapa nyt ei haluaisi tämmöistä kilttiä kritiikkiä. Eh?
Mietin vaan että te ihmiset joilta löytyy niin paljon negatiivista sanottavaa, tunnetteko oikeasti ketään suomenruotsalaista? Nyt en siis tarkoita sitä, että olette joskus kymmenen vuotta sitten sattumoisin nähneet suomenruotsalaisen kaupan kassalla ja ei herranjestas kuinka ylimielinen olikaan puhuessaan omaa äidinkieltään! Tämä yksittäinen tapahtuma oikeuttaa tietenkin sen että leimaa samalla kaikki suomenruotsalaiset samanlaisiksi.
Voin vaan sanoa sen, että ruotsinkieliseni mieheni myötä olen tavannut ja oppinut tuntemaan vaikka kuinka monta suomenruotsalaista. Jotkut ovat rikkaita, jotkut ei. Jotkut juhlii päivät pitkät, jotkut taas pötköttelee siellä kotisohvalla. Jotkut hieman ylimielisiä juu, mutta suurin osa ihania ja positiivisia tyyppejä - ihan niin kuin muut suomalaisetkin!
En ymmärrä heitä jotka seuraavat kauhistuneita televisiosta uutisia joissa vähemmistöja syrjitään Lähi-Idässä ja Afrikassa, mutta eivät epäröi sekuntiakaan tuomitessaan näidä "hemmoteltuja rikkaan miehen lapsia". Missä järki?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 01:59"]
Mietin vaan että te ihmiset joilta löytyy niin paljon negatiivista sanottavaa, tunnetteko oikeasti ketään suomenruotsalaista? Nyt en siis tarkoita sitä, että olette joskus kymmenen vuotta sitten sattumoisin nähneet suomenruotsalaisen kaupan kassalla ja ei herranjestas kuinka ylimielinen olikaan puhuessaan omaa äidinkieltään! Tämä yksittäinen tapahtuma oikeuttaa tietenkin sen että leimaa samalla kaikki suomenruotsalaiset samanlaisiksi.
Voin vaan sanoa sen, että ruotsinkieliseni mieheni myötä olen tavannut ja oppinut tuntemaan vaikka kuinka monta suomenruotsalaista. Jotkut ovat rikkaita, jotkut ei. Jotkut juhlii päivät pitkät, jotkut taas pötköttelee siellä kotisohvalla. Jotkut hieman ylimielisiä juu, mutta suurin osa ihania ja positiivisia tyyppejä - ihan niin kuin muut suomalaisetkin!
En ymmärrä heitä jotka seuraavat kauhistuneita televisiosta uutisia joissa vähemmistöja syrjitään Lähi-Idässä ja Afrikassa, mutta eivät epäröi sekuntiakaan tuomitessaan näidä "hemmoteltuja rikkaan miehen lapsia". Missä järki?
[/quote]
Kuka niitä ruotsinkielisiä edes missään oppisi tuntemaan, koska eihän heitä täällä asu. Mutta pakkoruotsia meidän on heidän palvelemiseksi opiskeltava koko Suomessa, itärajalla tullimiesten on osattava ruotsia, venäjästä ei ole niin väliä, ja nyt Itä-Suomen hallinto-oikeudesta on tehtävä kaksikielinen 450 ihmisen takia, koska RKP:lle nyt ei vain sovi, että Pyhtää kuuluisi Helsingin toimialueeseen. Tämäkö on syrjintää?!
Jos ruotsinkieliset vain tyytyisivät olemaan vähemmistökieliryhmä ilman ylimitoitettuja erioikeuksia, niin ketään ei haittaisi. Mutta niin kauan kuin ruotsinkieliset ovat automaattisesti parempaa väkeä pelkän äidinkielensä takia, niin heistä ei pidetä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:58"]
[/quote]
[/quote]Eihän täällä ole ollenkaan kamalaa kun te suomalaiset juntit joudutte nöyristelemään meidän takia =D On kyllä niin ihanaa olla osaa sitä parempaa väestöä jolle kaikki ovet aukeaa ;)
[/quote]
Meillä on tapana liikkua rannikkoa ylösalas purjehtien. Aina, kun eksymme johonkin hurrien linnakkeeseen, esimerkiksi Porvoo, alan tehdä teille kaikenlaista ikävää. Ilkivaltaa, kahvilassa kusen aina vessan lattialle, varastelen kaupoissa, lähden maksamatta ravintolasta, kerran tönäisin yhden vanhan svedun jokeen ja sain sen uskomaan että ei ollut tarkoitus!!! :D :D
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:25"][quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:50"]
Mielestäni olisi ihmeellistä ellei Porvoon rakenteet jopa suosisi ruotsinkielisiä - onhan kaupunki pitkään ollut ruotsinkielinen, ja perinteet ja suvut sitä myöten myös ruotsinkielisiä. Tämä on sama asia kuin se kun ihmetellään miksi tietyt yhteiskunnalliset rakenteet toimivat maahanmuuttajia vastaan, vaikkei tarkoitus ehkä näin olisikaan. Voisin myös kuvitella että Porvoon ruotsinkieliset keskimäärin ovat paremmassa yhteiskunnallisessa asemassa, jolloin herkemmin sitten nähdään etuoikeuksia, ylimielisyyttä ja ties mitä.
[/quote]
Ai sinun mielestäsi kaupungissa, jossa vain noin 30 prosenttia on ruotsinkielisiä, pitääkin suosia ruotsinkielisiä monessakin asiassa. Miten taas selität sen, että kun Porvoon kaupunki hakee työntekijää, niin ihan talkkarihommassakin ruotsinkielen taito on etu muihin hakijoihin nähden..ja käytännössä edellytys koska työhönottajat ovat vanhan liiton ruotsinkielisiä.
Ruotsinkielinen puoli omistaa ennestään parhaat tontit ja rakennukset - sille ei mitään mahda, mutta tuollainen syrjintä kaupungin omassa työnhaussa .. ei voi selittää terveellä järjellä.
Tuo ylimielisyys on ihan arkielämän faktahavainto.
[/quote]
Porvooseen pitäisi saada jokin suuri teollinen investointi. Meiltä Uudestakaupungista häipyivät ruotsinkieliset, kun autotehdas tuli ja juopot lapinmiehet perheineen (tuhansia ihmisiä) autoja tekemään. Aiemmin ruotsinkieliset kulkivat täälläkin nokka pystyssä, nyt en muista milloin viimeksi olisin ruotsia kuullut. Ehkä 90-luvulla.
Mitään "suomen ruotsalaisia" ei ole kuten ei ollut Ruotsi-Suomi valtakuntaakaan. Kyse on ruotsalaisten entisten valloittajien jälkeläisistä jotka yrittävät pakkosyöttää suomalaisille vierasta ruotsin kieltä ja kulttuuria. Ruotsin kieli ja kulttuuri ovat suomalaisille aivan yhtä läheisiä kuon toisen Suomea miehittäneen maan Venäjän kieli ja kulttuuri. Miksi kukaan vaadi venäjää maan toiseksi viralliseksi kieleksi:D
En tykkää yhtään. Okei en saisi yleistää, mutta sen herran huonoja kokemuksia ollut, etten mahda mitään. Muistan joskus nuorempana olleeni uimassa, kun muutama suomenruotsalainen tyttö tuli vääntelemään naamaa, ilkkumaan, kuiskuttelemaan jne...todella raivostuttavia ja käytöstavattomia. Ja esim asiakaspalvelussa vituttaa suomenruotsalaiset, jotka osaavat suomea, mutta on aivan pakko puhua ruotsia vaikka toinen sanoo että ei osaa puhua ruotsia hyvin! Siis mitä vittua? Ihan kiusatakseenko? Ja kun kertoo että ei kykene puhumaan ruotsia niin vedetään hirveät kilarit että kyllä täytyy saada palvelua omalla äidinkielellä...vittu! Me ollaan Suomessa! Jos osaat suomea niin miksi et voi puhua sitä Suomessa? Jos toinen ei ruotsia osaa? Vittu että vituttaa tollaset. Kaikella rakkaudella<3 Varsinaisesti sinua kohtaan ap minulla ei ole tietenkään mitään :) Kuhan nyt ikävästi yleistin, muutamien kusipäiden takia.