Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mielipiteitä suomenruotsalaisista

Vierailija
22.01.2014 |

olen suomenruotsalainen nainen havaitsin, että suomalaisten internetissä esiintyvät mielipiteet suomenruotsalaisista ovat melko negatiiviset:(

mielestäni suomenruotsalaiset ovat melko avoimia, keskustelut heidän kanssaan on rennompia. Suomalaisessa yhteiskunnassa on enemmän tabuja, kultturi on erilaista. Esimerkiksi suomalaiset elokuvat kuvaavat paljon meidän slaavilaista puoltamme. Työelämässä on helpompaa olla tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa. Suomalaiseen yhteiskuntaa kuuluu paljon vihaa ja kateutta:( 

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:56"]

Suomenruotsalaiset ovat sitä porukkaa joka äänestää vihaamaani RKP:tä ja vastoin tervettä järkeä pakottavat kaikki opettelemaan pakkoruotsia vaikka kyseessä on maailman mittakaavassa todella marginaalinen kieli.

En siis todellakaan siitä sakista pidä!

[/quote]

Anna tarjolle parempi puolue niin ehkä suurin osa suomenruotsalaisista kääntyy äänestämään sitä. Jos et siihen kykene niin kannattaa vaan tyytyä tilanteeseen niin kuin se on. Mitä sitten tulee terveeseen järkeen, niin ilmeisesti pakollista ruotsia tarvitaan jo siksi että osa suomalaisista ei muuten ikinä oppisi ääntämään edes ruotsinperäisiä sukunimiä tyyliin Bäckström.

[/quote]

Ruotsinkielisenä äänestän persuja. Hyvin monet tututkin äänestivät niitä. Syy ääneen on se että vastustavat maahanmuuttoa. Kansallismielisyys on mielestäni asia joka ei saisi kadota. Seka avioliitoille en myöskään lämpene. 

Vierailija
22/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näme härriguud dehä tale hi! Ni e ju helt sjuka i huvu :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Tööllössä taloyhtiössä, jota terrorisoi huonokäytöksinen puoliksi ruotsinkielinen perhe (mies on suomenkielinen). Heidän kotinsa on saastaisessa ja hoitamattomassa kunnossa, maalit roikkuvat katosta (kyllä, olen käynyt asunnossa, kun se oli myyntiesittelyssä), ikkunat tahraiset, samoin rappu aina tuhrittu lasten jäljiltä. Huutavat ja mekastavat lähes tauotta kotona ollessaan, samoin rapussa liikkuessaan. Perheen tunnistaa jo lähes sadan metrin päästä siitä, kun äiti huutaa kovaan ääneen lapsilleen kadulla. Lapsilla ei tunnu olevan minkäänlaista kuria. Nainen haukkuu miestään paivittäin (ikävä kyllä tätäkin joudumme todistamaan). Jos tämän perusteella pitäisi tehdä johtopäätöksiä, sanoisin että ruotsinkieliset ovat töykeitä, omaa etuaan ajavia ja muista piittaamattomia öykkäreitä.

Vierailija
24/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typo: piti olla Töölössä.

Vierailija
25/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:03"]

Näme härriguud dehä tale hi! Ni e ju helt sjuka i huvu :D

[/quote]

Hörtu! Hos oss heter te sjöuka i hyvu! 

Vierailija
26/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:48"]

Mulla kokemu Porvoon ruotsinkielisistä. Parempaa palvelua saivat kaupoissa kuin me suomea puhuvat. Jotenkin heillä yleisilme sellainen kireä ja tympääntynyt yleensä.

[/quote]

Näin olen itsekin huomannut. Porvoossa on hyvin vanhoja rakenteita, jotka ovat aina suosineet ruotsinkielistä väestöä. Naapurisovun ja yhteiselon mielekkyyden takia väestöryhmät ovat kuitenkin kulissinomaisesti sopuisissa väleissä. Huvittavaa on se, että paikallinen suomenkielinen päälehti nöyristelee ja kumartaa aina ruotsinkielisiä kohtaan, vaikka usein olisi aihetta ärähtää kritiikinomaisesti. Jos esimerkiksi koulutoimi päättäisi lopettaa kaikki suomenkieliset kyläkoulut, mutta samalla rakennuttaisi kahta uutta isoa ruotsinkielistä koulua, haastattelisi paikallislehti ruotsinkielisiä tahoja ja hurraisi heidän kanssaan hienosta päätöksestä ja elävästä kaksikielisyydestä.

Minun on pakko sanoa ap:lle, että rehellisesti sanoen ruotsinkieliset katsovat baareissa, uimahalleissa ja urheilusaleissa suomenkielisiä kieroon (eivät kaikki, mutta moni). Kansanedustaja Nylander on itse myöntänyt, että Porvoon ruotsinkieliset eivät alunperin halunneet suomenkielisiä tänne. Ilkeitä ihmisiä on maailma pullollaan, mutta kyllä minä olen ilkeimmät koulukiusaajaluonteiset ihmiset tavannut juuri porvoolaisten ruotsinkielisten miesten joukosta. He ovat syntyneet etuoikeutettuina, eivätkä häpeä lainkaan olla ylpeitä siitä muita ihmisiä vähätellen.

Vierailija
27/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:56"]

Suomenruotsalaiset ovat sitä porukkaa joka äänestää vihaamaani RKP:tä ja vastoin tervettä järkeä pakottavat kaikki opettelemaan pakkoruotsia vaikka kyseessä on maailman mittakaavassa todella marginaalinen kieli.

En siis todellakaan siitä sakista pidä!

[/quote]

Anna tarjolle parempi puolue niin ehkä suurin osa suomenruotsalaisista kääntyy äänestämään sitä. Jos et siihen kykene niin kannattaa vaan tyytyä tilanteeseen niin kuin se on. Mitä sitten tulee terveeseen järkeen, niin ilmeisesti pakollista ruotsia tarvitaan jo siksi että osa suomalaisista ei muuten ikinä oppisi ääntämään edes ruotsinperäisiä sukunimiä tyyliin Bäckström.

[/quote]

Ruotsinkielisenä äänestän persuja. Hyvin monet tututkin äänestivät niitä. Syy ääneen on se että vastustavat maahanmuuttoa. Kansallismielisyys on mielestäni asia joka ei saisi kadota. Seka avioliitoille en myöskään lämpene. 

[/quote]

Ok, eli sulla on yksi aihe äänestyspäätöksen takana. Toisillahan se on kielipolitiikka (joko puolesta tai vastaan), mutta useimmalle ruotsinkieliselle RKP on varmasti oma puolue siksi että se puhuu äänestäjän kieltä - eli ruotsia, ja toisaalta ehdokkaisen mielipiteissä saattaa muuten olla melkoista hajontaa. Jokaisesta muusta puolueesta löytyy leimallisesta kaksikielisyydestä huolimatta myös sitä vastustava joukkio.

Vierailija
28/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:13"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:48"]

Mulla kokemu Porvoon ruotsinkielisistä. Parempaa palvelua saivat kaupoissa kuin me suomea puhuvat. Jotenkin heillä yleisilme sellainen kireä ja tympääntynyt yleensä.

[/quote]

Näin olen itsekin huomannut. Porvoossa on hyvin vanhoja rakenteita, jotka ovat aina suosineet ruotsinkielistä väestöä. Naapurisovun ja yhteiselon mielekkyyden takia väestöryhmät ovat kuitenkin kulissinomaisesti sopuisissa väleissä. Huvittavaa on se, että paikallinen suomenkielinen päälehti nöyristelee ja kumartaa aina ruotsinkielisiä kohtaan, vaikka usein olisi aihetta ärähtää kritiikinomaisesti. Jos esimerkiksi koulutoimi päättäisi lopettaa kaikki suomenkieliset kyläkoulut, mutta samalla rakennuttaisi kahta uutta isoa ruotsinkielistä koulua, haastattelisi paikallislehti ruotsinkielisiä tahoja ja hurraisi heidän kanssaan hienosta päätöksestä ja elävästä kaksikielisyydestä.

Minun on pakko sanoa ap:lle, että rehellisesti sanoen ruotsinkieliset katsovat baareissa, uimahalleissa ja urheilusaleissa suomenkielisiä kieroon (eivät kaikki, mutta moni). Kansanedustaja Nylander on itse myöntänyt, että Porvoon ruotsinkieliset eivät alunperin halunneet suomenkielisiä tänne. Ilkeitä ihmisiä on maailma pullollaan, mutta kyllä minä olen ilkeimmät koulukiusaajaluonteiset ihmiset tavannut juuri porvoolaisten ruotsinkielisten miesten joukosta. He ovat syntyneet etuoikeutettuina, eivätkä häpeä lainkaan olla ylpeitä siitä muita ihmisiä vähätellen.

[/quote]

Mielestäni olisi ihmeellistä ellei Porvoon rakenteet jopa suosisi ruotsinkielisiä - onhan kaupunki pitkään ollut ruotsinkielinen, ja perinteet ja suvut sitä myöten myös ruotsinkielisiä. Tämä on sama asia kuin se kun ihmetellään miksi tietyt yhteiskunnalliset rakenteet toimivat maahanmuuttajia vastaan, vaikkei tarkoitus ehkä näin olisikaan. Voisin myös kuvitella että Porvoon ruotsinkieliset keskimäärin ovat paremmassa yhteiskunnallisessa asemassa, jolloin herkemmin sitten nähdään etuoikeuksia, ylimielisyyttä ja ties mitä.

Vierailija
29/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen että ainoastaan pakkoruotsi on se ongelma ja että sitä moni vastustaa minkä ymmärrän hyvin 

Vierailija
30/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulun niihin, joiden isovanhemmat muutti nimensä suomalaiseksi ja päätti puhua lapsilleen vain suomeksi. Kyllä mua harmittaa, koska tykkäisin jos mun sukunimi olisi sellainen, josta ei tiedä mistä olen kotoisin, ja osaisin ruotsia ilman vaivaa, koska olisin oppinut sen isän kanssa puhuessa. Lopputulos on se, että olen perinyt huonon suomenkielen, teen sellaisia virheitä mitä ulkomaalaiset tekee, ja omille tunteille ei löydy sanoja. Ihan sama on joillain suomenruotsalaisilla, että kokevat etteivät osaa mitään kieltä kunnolla, mutta se sentään osaavat suomen lisäksi ruotsia.

Niin että mikäs mä sitten olen, suomenruotsalainen joka ei osaa ruotsia kuin koulupohjalta?

Vierailija
31/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuvasti suomalaista on todella negatiivinen ja sitten napiset, että kuva hurreista on negatiivinen. Olet todella tyypillinen lajisi edustaja. Lapsellinen, älyllisesti ja tiedollisesti rajoittunut ja 70-propagandaan juuttunut muinaismuisto.

Maailma meni jo ohitsesi, mutta et varmaan huomannut, kun olet jäänyt kiinni muinaisruotsin murteeseen. Olet dino.

Vierailija
32/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:50"]

Mielestäni olisi ihmeellistä ellei Porvoon rakenteet jopa suosisi ruotsinkielisiä - onhan kaupunki pitkään ollut ruotsinkielinen, ja perinteet ja suvut sitä myöten myös ruotsinkielisiä. Tämä on sama asia kuin se kun ihmetellään miksi tietyt yhteiskunnalliset rakenteet toimivat maahanmuuttajia vastaan, vaikkei tarkoitus ehkä näin olisikaan. Voisin myös kuvitella että Porvoon ruotsinkieliset keskimäärin ovat paremmassa yhteiskunnallisessa asemassa, jolloin herkemmin sitten nähdään etuoikeuksia, ylimielisyyttä ja ties mitä.

[/quote]

Ai sinun mielestäsi kaupungissa, jossa vain noin 30 prosenttia on ruotsinkielisiä, pitääkin suosia ruotsinkielisiä monessakin asiassa. Miten taas selität sen, että kun Porvoon kaupunki hakee työntekijää, niin ihan talkkarihommassakin ruotsinkielen taito on etu muihin hakijoihin nähden..ja käytännössä edellytys koska työhönottajat ovat vanhan liiton ruotsinkielisiä.

Ruotsinkielinen puoli omistaa ennestään parhaat tontit ja rakennukset - sille ei mitään mahda, mutta tuollainen syrjintä kaupungin omassa työnhaussa .. ei voi selittää terveellä järjellä.

Tuo ylimielisyys on ihan arkielämän faktahavainto.

Vierailija
33/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:12"]

Mä kuulun niihin, joiden isovanhemmat muutti nimensä suomalaiseksi ja päätti puhua lapsilleen vain suomeksi. Kyllä mua harmittaa, koska tykkäisin jos mun sukunimi olisi sellainen, josta ei tiedä mistä olen kotoisin, ja osaisin ruotsia ilman vaivaa, koska olisin oppinut sen isän kanssa puhuessa. Lopputulos on se, että olen perinyt huonon suomenkielen, teen sellaisia virheitä mitä ulkomaalaiset tekee, ja omille tunteille ei löydy sanoja. Ihan sama on joillain suomenruotsalaisilla, että kokevat etteivät osaa mitään kieltä kunnolla, mutta se sentään osaavat suomen lisäksi ruotsia.

Niin että mikäs mä sitten olen, suomenruotsalainen joka ei osaa ruotsia kuin koulupohjalta?

[/quote]

Totta! Näin se vaan on, ei osata mitään kieltä kunnolla 

Vierailija
34/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:25"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:50"]

[/quote]

Ai sinun mielestäsi kaupungissa, jossa vain noin 30 prosenttia on ruotsinkielisiä, pitääkin suosia ruotsinkielisiä monessakin asiassa. Miten taas selität sen, että kun Porvoon kaupunki hakee työntekijää, niin ihan talkkarihommassakin ruotsinkielen taito on etu muihin hakijoihin nähden..ja käytännössä edellytys koska työhönottajat ovat vanhan liiton ruotsinkielisiä.

Ruotsinkielinen puoli omistaa ennestään parhaat tontit ja rakennukset - sille ei mitään mahda, mutta tuollainen syrjintä kaupungin omassa työnhaussa .. ei voi selittää terveellä järjellä.

Tuo ylimielisyys on ihan arkielämän faktahavainto.

[/quote]

Sä et nyt selkeästikään oikein ymmärtänyt mitä tässä ajettiin takaa...

Ottamatta kanta yksittäisiin työtehtäviin on kai selvää että usein kaksikielinen on paremmassa asemassa työmarkkinoilla kuin joku muu. Jos siihen lisää kontaktiverkoston joka on syntynyt vuosikymmenien, tai sukujen kohdalla jopa -satojen aikana, on yhtä selvää että on valttikortti jolla pääsee vähän pidemmälle.

Mikä sitten on ylimielistä, sekin riippuu niin henkilöstä. Jos se havainto tulee nuhjuiselta luuserilta niin en kokisi asiaa kovinkaan isona ongelmana (eikä tällä nyt tarkoiteta ketään yksittäistä henkilöä).

Vierailija
35/112 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/112 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/112 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaiset on ihmisiä siinä missä me muutkin. Järkyttää varmaan osaa tämän palstan ihmisistä.. ;)

ps. On myytti, että kaikki suomenruotsalaiset olisi rikkaita. Itse ainakin tunnen yhden itseäni köyhemmän. Itse olen keskituloinen! :o Ja kaikki ei ole akateemisesti koulutettuja, osa on käynyt vain amiskan. 

Kuten Arman Alizad sanois "Kelatakaa, nää ihmiset on ihan tavallisia" Omg wtf! :o

Vierailija
38/112 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain JUNTIT vastustaa kielten opiskelua kuten "pakko ruotsia" toki jos asut itä-suomessa olisi parempi kielivalinta venäjä, ja se pitäisi olla valittavana myös ruotsin tilalle. Mutta omasta mielestä on sitä parempi, mitä enemmän kieliä osaat!

Vierailija
39/112 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei oikeasti ole nähnytkään oikeaa suomenruotsalaista! Toivottavasti suomensuomalaiset ovat maineensa veroisia ajattelukyvyltään ja pystyvvät luomaan omia mielipiteitä ilman tällaista propagandaa. Tällaisilla kirjoituksilla lietsotaan vihaa, vain siksi, että ap.lle tämä aihe on pakkomielle.

Vierailija
40/112 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ska jag börja skriva på svenska? Finns det ett svenskt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä