Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mielipiteitä suomenruotsalaisista

Vierailija
22.01.2014 |

olen suomenruotsalainen nainen havaitsin, että suomalaisten internetissä esiintyvät mielipiteet suomenruotsalaisista ovat melko negatiiviset:(

mielestäni suomenruotsalaiset ovat melko avoimia, keskustelut heidän kanssaan on rennompia. Suomalaisessa yhteiskunnassa on enemmän tabuja, kultturi on erilaista. Esimerkiksi suomalaiset elokuvat kuvaavat paljon meidän slaavilaista puoltamme. Työelämässä on helpompaa olla tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa. Suomalaiseen yhteiskuntaa kuuluu paljon vihaa ja kateutta:( 

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:58"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:18"]

olen suomenruotsalainen nainen havaitsin, että suomalaisten internetissä esiintyvät mielipiteet suomenruotsalaisista ovat melko negatiiviset:(

mielestäni suomenruotsalaiset ovat melko avoimia, keskustelut heidän kanssaan on rennompia. Suomalaisessa yhteiskunnassa on enemmän tabuja, kultturi on erilaista. Esimerkiksi suomalaiset elokuvat kuvaavat paljon meidän slaavilaista puoltamme. Työelämässä on helpompaa olla tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa. Suomalaiseen yhteiskuntaa kuuluu paljon vihaa ja kateutta:( 

[/quote]

Muuta ihmeessä takas sinne Ruotsiin, kun täällä niin kamalaa. Ette te suomalaisia halua olla, niin eipä teitä kukaan jää kaipaamaankaan. Huomenaamuna lähtee eka lautta, ihan vaan tiedoksi.

[/quote]Eihän täällä ole ollenkaan kamalaa kun te suomalaiset juntit joudutte nöyristelemään meidän takia =D On kyllä niin ihanaa olla osaa sitä parempaa väestöä jolle kaikki ovet aukeaa ;) 

[/quote]

Muutankin kohta puoliin pois Suomesta, että en ole nöyristelemässä kovin pitkään. Ja olen kyllä tehnyt omas osani teitä vastaan. Kiusa se on pienikin kiusa...

Toisaalta ymmärrän, että mielelläänhän täällä Suomessa sinäkin asustelet, kun oma isänmaasi tuolla lahden toisella puolen on mamujen valloittama ja lisää tursuaa ovista ja ikkunoista :D

Vierailija
2/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. 20-luvulla oli muotia olla suomalainen. Moni suomenruotsalainen suomensi nimensä. Suomalaisuus oli paljon hienompaa kuin tunkkainen ja vanha suomenruotsaisuus.

Sittemmin kansaa on kovasti aivopesty inhoamaan kaikkea mikä on suomalaista. Ja meneehän se perille kun vuosikymmeniä suomenruotsalainen lehdistö tällaista syöttää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 22:06"]

[/quote]

Muuta ihmeessä takas sinne Ruotsiin, kun täällä niin kamalaa. Ette te suomalaisia halua olla, niin eipä teitä kukaan jää kaipaamaankaan. Huomenaamuna lähtee eka lautta, ihan vaan tiedoksi.

[/quote]Eihän täällä ole ollenkaan kamalaa kun te suomalaiset juntit joudutte nöyristelemään meidän takia =D On kyllä niin ihanaa olla osaa sitä parempaa väestöä jolle kaikki ovet aukeaa ;) 

[/quote]

Muutankin kohta puoliin pois Suomesta, että en ole nöyristelemässä kovin pitkään. Ja olen kyllä tehnyt omas osani teitä vastaan. Kiusa se on pienikin kiusa...

Toisaalta ymmärrän, että mielelläänhän täällä Suomessa sinäkin asustelet, kun oma isänmaasi tuolla lahden toisella puolen on mamujen valloittama ja lisää tursuaa ovista ja ikkunoista :D

[/quote] Isänmaani? Se on kyllä Suomi. Rakas Suomi joka nuolee meidän saappaita ;)

Vierailija
4/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:32"]

Ainoa ärsyttävä asia suomenruotsalaisissa on se jos eivät käsitä, että Suomessa puhutaan suomea. Yrittävät jossain kaupassa tai muualla saada palvelua ruotsiksi, vaikka puhuvat sujuvaa suomea. Mitään oikeaa kaksikielisyyttä ei ole, vaan täällä puhutaan suomea.

[/quote]

Minä puhun ainakin aina kaupassa ja muuallakin suomea oli se sitten porvoo tai helsinki. Mutta jos menen mummoa katsomaan korsnäsiin niin luonnollisesti puhun kaupassa ruotsia koska myyjä ja kunta on 90% ruotsinkielinen. Vaikka hän osaa suomea ja minä osaan suomea on siellä luonnolisempaa puhua ruotsia...ehkä se sitten jotain ärsyttää, mutta tuskin korsnäsissä.. olen siis tuo 15

Vierailija
5/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 22:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Isänmaani? Se on kyllä Suomi. Rakas Suomi joka nuolee meidän saappaita ;)

[/quote]

Ei Suomi ainakaan minun saappaita nuole.

Vierailija
6/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

"takas"

;) ai että

Vierailija
7/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Turussa suomenruotsalaiset ovat samalaisia wt-taustaisia, kuin muutkin. Osalla saattaa olla perintönä ok-talo, mutta meno on samaa, kuin varissuolla noin muuten. 

Suosittelen ihan tutustumaan nykyisiin suomenruotsalaisiin ovat nimittäin ihan samaa Hesburger sakkia, kuin me muutkin.

Vierailija
8/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhukaa suomea saatana.

Vierailija
9/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia me ollaan kuin romaanit. Vähän erilleen ja joskus ulkopuolisia mutta kuitenkin yhteiskunnassa mukana 

Vierailija
10/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana yhteiskunnassa on hyvä termi. Siitä ei pääse pois. Samassa veneessä ollaan kaikki. Toisaalta maakravut jää rannalle ruikuttamaan. 

Aina on molemmissa porukoissa maakrapuja. Ne eivät ole laisinkaan huono homma. Naivat toisiaan rannalla ja sikiävät keskenään, kuten laivaporukat keskenään. Kieli on sivuseikka. Kieli ei välttämättä ole rikkaus tai köyhyys. Kieli on sivuseikka koko seikkailun lopun kannalta. Lopussa olemme kaikki Yhdysvallan kansalaisia ja kannabis on laillista kaikkialla meidän mantereilla. 

Vierailija
11/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 22:58"]

Mukana yhteiskunnassa on hyvä termi. Siitä ei pääse pois. Samassa veneessä ollaan kaikki. Toisaalta maakravut jää rannalle ruikuttamaan. 

Aina on molemmissa porukoissa maakrapuja. Ne eivät ole laisinkaan huono homma. Naivat toisiaan rannalla ja sikiävät keskenään, kuten laivaporukat keskenään. Kieli on sivuseikka. Kieli ei välttämättä ole rikkaus tai köyhyys. Kieli on sivuseikka koko seikkailun lopun kannalta. Lopussa olemme kaikki Yhdysvallan kansalaisia ja kannabis on laillista kaikkialla meidän mantereilla. 

[/quote] 

Hyvä, hyvä!  Raikasta luettavaa! Lisää tällaista kiitos 

Vierailija
12/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaupunkiimme liitettiin pienempiä täysin suomenkielisiä kuntia, niihin kaikkiin piti vaihtaa opasteet ja katukyltit kaksikielisiksi. Mikä vitsi, ja maksoi miljoonia.

Samoin virastojen työntekijät joutuivat ruotsin kursseille. Täällä maksetaan muuten kielilisää jos osaa ruotsia.

Suomenkieliset päiväkoti- ja koululapset siirtyvät homekouluistaan parakkeihin, kun ruotsinkielisille rakennetaan hiljaisuudessa uudet tilalle.

Ruotsinkieliseen pienten lasten päiväkotiin (joka rakentui muutamassa kuukaudessa kun edellisessä havaittiin huono ilmanlaatu) tuli lisäksi iso liikuntasali, joka taas ei millään mahtunut lähellä olevan suomenkielisen koulun budjettiin vaikka kuinka sitä anottiin.

Armeliaasti koululaiset saavat nyt käyttää näitten 1-5 vuotiaitten liikuntasalia kerran viikossa. Ai niin, siihen svedujen vanhaan päiväkotiin sijoitettiin suomenkielisiä lapsia :) :)

Täällä vaaditaan hyvä ruotsinkielen taito esim. lääkäreiltä, joka taas on monelle muualta Suomesta tulevalle este tulla töihin. Yllättäen kärsimme lääkäripulasta! Palveluammateissa se luonnollisesti on myös pakollinen.

Ja lisään vielä juomalaulut, siinä perusteluja miksi en jaksa oikein ymmärtää tätä oikeuksiaan äänekkäästi peräävää vähemmistöä. Ja Astrid Thors. Löytyyhän näitä. 

Vierailija
13/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tasan yhden suomenruotsalaisen, Ihan ok tyyppi. Ainoa mikä vituttaa on pakollinen ruotsin opiskelu ja se on lähinnä yhteiskunnallinen asia eikä sitä voida liittää suoraviivaisesti suomenruotsalaisten "viaksi".

Vierailija
14/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usean mielikuva suomenruotsalaisista perustuu mielikuvaan, joka on tehty varakkaista kaupunkilaissuomenruotsalaisista. Hekään eivät toki ole homogeenistä sakkia. Suomenruotsalaiset vielä vähemmän.

Vierailija
15/112 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ihan totta. Mä muutan kohta tän suomenruotsalaisuus -vihan taki pois täältä, vaikken suomenruotsalainen olekkaan. Tai muuttaisin, jos tarttis yleistää suomalaisten käyttäytyminen ja arvot vauva-palstan mukaan. Jotain rotia nyt.

Ja 31, lääkäripulaa on ihan Tampereellakin, vaikka kaksikielinen kunta ei olekaan.

Vierailija
16/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mitä itse asiakaspalvelutyössä olevana länsirannikkolla on se, että suomenruotsalaiset todellakin haluavat tuoda sitä omaa ruotsinkielisyyttä esille. Jos huomaa, että esim. kaupan kassalla myyjä ei osaa ruotsi, alkavat he "kiusallaan" kyselemään kaikennäköstä ruotsiksi, johon varmasti tietävät vastauksen. Ja sitten, kun myyjä ei osaa heille riittävän hyvää "ruotsia" puhumaan takaisin, tulee erittäin alentavia katseita ja melkein nauretaan päin naamaa ja vaaditaan sitä esimiestä paikalle kun ei saada palvelua omalla äidinkielellään. 

Lisäksi suomenruotsalaiset ovat enemmän koppavia, olen oppinut jo pelkästä katseesta tunnistamaan onko asiakas ruotsin-vai suomenkielinen. Suomenruotsalaiset ovat jotkut todella röyhkeitä ja ilkeitä varsinkin nuoria parikymppisiä kohtaan, jotka eivät puhu ruotsia.   Ja tämä ei ole yleistys, vaan minun kokemukseni asiasta. 

Tämäkin on ihan minun mielipide, mutta minusta ns. "helsinki-svenska" kuulostaa aivan järkyttävän naurettavalta! Kunnon riikinruotsi on aivan erilaista kuin joku länsirannikolla asuvan kirjakieltä vääntävä fiiniperse, joka lausuu sanat juurikin kun ne on kirjoitettu ja erittäin ARTIKULOIDEN.. 

Kiitos.

Vierailija
17/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari suomenruotsalaista frendiä. Ihan samanlaisia urpoja ne on itekkin, eli hyvää porukkaa. Mediassa esiintyy välillä näitä pakkoruotsittajia, niistä varmasti johtuvat joidenkin ihmisten antipatiat.

Vierailija
18/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:56"]

Suomenruotsalaiset ovat sitä porukkaa joka äänestää vihaamaani RKP:tä ja vastoin tervettä järkeä pakottavat kaikki opettelemaan pakkoruotsia vaikka kyseessä on maailman mittakaavassa todella marginaalinen kieli.

En siis todellakaan siitä sakista pidä!

[/quote]

Anna tarjolle parempi puolue niin ehkä suurin osa suomenruotsalaisista kääntyy äänestämään sitä. Jos et siihen kykene niin kannattaa vaan tyytyä tilanteeseen niin kuin se on. Mitä sitten tulee terveeseen järkeen, niin ilmeisesti pakollista ruotsia tarvitaan jo siksi että osa suomalaisista ei muuten ikinä oppisi ääntämään edes ruotsinperäisiä sukunimiä tyyliin Bäckström.

Vierailija
19/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tavannut muutaman, joiden mielestä on hirveää kun suomalaiset yrittävät sitä kamalaa ruotsiaan sönköttää. Esimieheni yksi asiakas haluaa puhua ruotsia ja aina valittaa. Sanoisin, että on samalla tasolla suomenkielessä kuin tuo toinen ruotsinkielessä, mutta omasta mielestään on parempi. Ylimielisyyttä siis havaittavissa. Sukulaisensa oli haukkunut opinahjonsa (suomenkielsien) ruotsin opettajan kielitaidon, kun oli jollain tunnilla käynyt hakemassa pisteitä. 

Vierailija
20/112 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediassa kovimmat provot ja lietsonnat tulivat muuten ahvenanmaalta. Sieltä tykitetään todella kovaa silloin kun aihe on kuuma. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan