Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osallistu kirkon erottamiseen valtiosta

Vierailija
22.01.2014 |

Allekirjoita aloite:

Yhdenvertainen Suomi - kansalaisaloite uskonnollisen ja vakaumuksellisen yhdenvertaisuuden puolesta

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/707

Kommentit (152)

Vierailija
1/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:28"]

Jaa siis Yhdysvalloissako ei siis suosita mitään uskontoa, varsinkaan poliittisessa päätöksenteossa? Niin, onhan siellä tainnut olla yksi katolinen pressa, muut ovat enemmäkseen näitä muita kristillisiä liikkeitä edustavia.

No, minä en halua, että jokainen joutuu tulemaan omillaan, koska moni tarvitsee apua joskus. Jos sitä ei kunnalta tai valtiolta saa, niin sitten kirkolta. Ehkä pääkaupunkiseudulla on muitakin toimijoita, mutta pienillä paikkakunnilla ei ole varaa pitää sellaista organisaatiota pystyssä.

[/quote]

Tarjoamasi argumentit vain korostavat miksi kirkko ja valtio on erotettava toisistaan. Valtion ei pidä suosia yhtä kirkkoa erilaisin etuoikeuksin ja asemalla. Vain siten apu ihmisille vakaumuksesta riippumatta jakaantuu tasaisesti.

[/quote]

Kyllähän nykyisinkin pitäisi ilmeisesti pärjätä "maallisella" avulla. Jostain kumman syystä näin ei kuitenkaan tapahdu. Siksi onkin hyvä, että on toinenkin organisaatio, jolta sitä saa. Tässä tilanteessa organisaation suuruus on hyvä asia. Kaikilla paikkakunnilla ei ehkä enää ole kunnantoimistoa, mutta seurakunta löytynee.

Kaikista maailman valtioista perustuslailtaan uskontovapain maa on myös kaikista länsimaista uskonnollisin, jopa niin, että se vaikuttaa mm. lakeihin. Suomalainen systeemi on juuri siinä mielessä hyvä, että kirkkoon kuuluu enemmän tai vähemmän myös maallikkojäseniä, jotka tasapainottavat kaikkein kiivaampia mielipiteitä. Minun uskonnollisuuteni ei näy eikä kuulu mitenkään, mutta tunnen silti oloni kotoisaksi ev.lut. kirkossa, se on osa identiteettiäni.

[/quote]

Kunnat apu riittää paljon paremmin kuin ei kunta tai valtio syydä rahaa kirkolle perusteetta, vaan kunta järjestää palvelut katsomusneutraalisti itse. Kunnan tai valtion ei pidä subventoida kirkon toimintaa mitenkään. Uskonnonharjoitus ei kuulu kunnalle tai valtiolle. Kuntalaisten rahat kaikkien kuntalaisten käytöön katsomusneutraalisti. Valtion rahat kaikkien kansalaisten käyttöön katsomusneutraalisti. Kirkko tehköön omilla rahoillaan mitä tahtoo. Nykykäytännössä kirkko ei omia rahojaan diakoniaan tai muuhunkaan avustamiseen käytä, vaan kaikki tulee muualta, kirkko toimii vain välikätenä ja ottaa maineen muiden tekemistä lahjoituksista.

Vierailija
2/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:51"]

Mikä tahansa muu toimija kykenee järjestämään palvelut ja asiat tehokkaammin ja paremmin toimiviksi kuin kirkko ja ennenkaikkea vakaumusneutraalisti, johon kirkko ei kykene mitenkään.

[/quote]

Mikähän se "muu toimija" sitten olisi vaikkapa muutaman tuhannen asukkaan kylässä?

[/quote]

Oletpa vaikea tapaus. Kyllä palveluntarjoajia löytyy, kun on maksaja (kunta). Kunta voi myös itse olla palvelun tarjoaja. Vieläkö keksit jotain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 22:10"]

Mikä tahansa muu toimija kykenee järjestämään palvelut ja asiat tehokkaammin ja paremmin toimiviksi kuin kirkko ja ennenkaikkea vakaumusneutraalisti, johon kirkko ei kykene mitenkään.

[/quote]

Mikähän se "muu toimija" sitten olisi vaikkapa muutaman tuhannen asukkaan kylässä?

[/quote]

Oletpa vaikea tapaus. Kyllä palveluntarjoajia löytyy, kun on maksaja (kunta). Kunta voi myös itse olla palvelun tarjoaja. Vieläkö keksit jotain?

[/quote]

Kunnat pikemminkin vähentävät koko ajan palvelujaan, eikä pienillä paikkakunnilla ole riittävästi väkeä, jotta sillä jokin yritys pärjäisi.

Noh, en usko, että tämä aloite saa tarpeeksi kannatusta. Ehkä kaikista isoimmissa kaupungeissa kirkko nähdään jotenkin kaiken pahan perikuvana, mutta muualla Suomessa niin ajattelevat vain punaisimmat kommunistit.

Vierailija
4/152 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 22:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kunnat pikemminkin vähentävät koko ajan palvelujaan, eikä pienillä paikkakunnilla ole riittävästi väkeä, jotta sillä jokin yritys pärjäisi.

Noh, en usko, että tämä aloite saa tarpeeksi kannatusta. Ehkä kaikista isoimmissa kaupungeissa kirkko nähdään jotenkin kaiken pahan perikuvana, mutta muualla Suomessa niin ajattelevat vain punaisimmat kommunistit.

[/quote]

Kaikki päiväkerhopalvelut jotka kunta ostaa kirkolta on kunta rahoitteisia palveluja. Onkelma vaan on ettei ne sovi kaikille, koska kirkon palvelut ei ole katsomusneutraaleja.

Kun oli kyse pienestä kunnasta, niin kaikkein kallein ratkaisu on käyttää kirkon kerhopalveluita, koska silloin kunta joutuu ylläpitämään vähintään kahta kerhopalvelua, koska ev.lut. kirkon palvelu sopii vain kristityille. Pitääsiis olla vähintään toinen kerho, johon voi mennä kaikki muut tai vaihtoehtoisesti kaikille oman vakaumuksen mukainen. Itse suosittelen yhtä vakaumusneutraalia kerhoa kaikille. Se on halvin tapa ja ennenkaikkea se ei erottele lapsia eriryhmiin. Ja nykyään on jo joka kunnassa kaiken uskoisia ja uskonnottomia, ihan vaan ettet seuraavaksi siihen vetoa.

Vierailija
5/152 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoittaisin jos uskaltaisin, mutta pelkään seurauksia kirkkoon kuuluvien taholta. Seurauksiahan tulisi väistämättä kun ihmiset saisivat tietää että olen allekirjoittanut. Voiko kukaan ev-lut kirkon jäsen käsi sydämellä väittää että suhtautuisi tuon aloitteen allekirjoittaneeseen ihan samalla tavalla kuin ev-lut kirkon jäseneen?

Vierailija
6/152 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 07:15"]

Allekirjoittaisin jos uskaltaisin, mutta pelkään seurauksia kirkkoon kuuluvien taholta. Seurauksiahan tulisi väistämättä kun ihmiset saisivat tietää että olen allekirjoittanut. Voiko kukaan ev-lut kirkon jäsen käsi sydämellä väittää että suhtautuisi tuon aloitteen allekirjoittaneeseen ihan samalla tavalla kuin ev-lut kirkon jäseneen?

[/quote]

Pelkäätkö että uskovaiset tulee ja tapaa?

Mistä allekirjoittaneen nimen saa selville? Minä en pelkää uskovaisia. Uskallan sanoa että mua ei ole kastettu enkä kulu kirkkoon enkä liity. 

Vierailija
7/152 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupee oleen aikakin todellisen uskonnonvapauden toteutua Suomessa. Suosittelen lämpimästi aloitteen allekirjoittamista.

Vierailija
8/152 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun muistutit, käyn heti. Tämä on tärkeä asia.

Vierailija
9/152 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulevaisten ylivallalle toppi. Käväisepä allekirjoittamassa.

Vierailija
10/152 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heino aloite. Nostetaanpa tämä taas ihmisten mieliin. Allekirjoitin!

Vierailija
11/152 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:25"]

Älkää allekirjoittako!!! Vain vapaa-matkustajat allekirjoittavat moisia. Käyttävät kuitenkin kirkon palveluita ilmaiseksi.

[/quote]

Hitto, ihan ilmaiseksi käyttävät, vaikka maksavat suoraan tai välillisesti veroa, joilla nämä palvelut maksetaan :D

Tällä hetkellä homma toimii niin, että jos joku onneton perustaa esim.  yrityksen, joka julkaisee vain ateistista (tai islamilaista tai buddhalaista tai ...)  kirjallisuutta tmv, niin siitä menee siivu  kristinuskon tukemiseen. Ääriesimerkki toki, mutta onhan tuo sivistysvaltiossa aika surullista. 

Kannatan täydellistä uskonnonvapautta ja parhaiten tämä toteutuu niin, että kaikille taataan mahdollisuus toteuttaa omaa uskoaan, mutta verorahoilla sitä ei tueta. 

Ateistille nykytilanne on toki kiusallinen, mutta jos olisin jonkun toisen uskon kannattaja, niin todennäköisesti kokisin  'väärälle jumalalle' kymmenysten maksamisen vielä ateistiakin kohtuuttomammaksi.

Samalla ratkeaisi myös tämä homoavioliittokysymys. Kun kaikki uskontokunnat on selvästi erotettu valtiosta ja laista, on uskontokuntien oma valinta kenet haluavat omilla rituaaleillaan siunata. Avioliiton 'lakiosa' voisi sitten olla yhtäläinen kaikille, päälle vain  jokainen hakisi omalta kirkoltaan sen siunauksen.

Vierailija
12/152 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoittanut, ei jaksa kiinnostaa. Miinuksia, miinuksia!

Vierailija
13/152 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin äänestämässä. Ehkä kuopus tulee vielä olemaan iltiksessä, jossa ei ole mitään uskonnollisia toimituksia kuten rukouksia. Esikoinen ei niiltä valitettavasti säästy.

Vierailija
14/152 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 03:03"]

Minä kävin äänestämässä. Ehkä kuopus tulee vielä olemaan iltiksessä, jossa ei ole mitään uskonnollisia toimituksia kuten rukouksia. Esikoinen ei niiltä valitettavasti säästy.

[/quote]

Siis allekirjoittamassa. Tässä samalla lueskelen eurovaaliasioita niin meni vähän ajatukset sekaisin.

Vierailija
15/152 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko Teillä olemassa sellaista nimilistaa, jossa saisi ilmoittaa vaativansa, että valtio erotetaan kirkosta?

Vierailija
16/152 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus käynyt katsomassa allekirjoitusten kerääntymistä, ja nytkin on jo yli puolet ajasta mennyt eikä vielä ole edes 7000 täynnä. Eipä taida suurta enemmistöä paljoa kiinnostaa aloite, vaikka täällä asiasta pidetäänkin suurta meteliä.

Vierailija
17/152 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:25"]

Älkää allekirjoittako!!! Vain vapaa-matkustajat allekirjoittavat moisia. Käyttävät kuitenkin kirkon palveluita ilmaiseksi.

[/quote]Heitä huora voltti. Ketään uskonnotonta tai toiseen uskontoon kuuluvaa ei kiinnosta hevon vitun vertaa joku "kirkon palvelut". En ole ikinä käynyt palvomassa jumalaasi kirkossa.

Vierailija
18/152 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuta, niin mä ainakin haluan nauttia kirkon tuomista vapaista työelämässä. Joulut pääsiäiset ym. jää pois kirkkoon kuulumattomilta, jos aloite menee läpi. Olisi inhottava ajatus, että ainoa viikonloppua pidempi vapaa olisi vain kesäloma. Tuntuisi vuosi melko pitkältä.

Vierailija
19/152 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:45"]

Minä puhuin Suomesta ja siitä miten nopeasti kirkon jäsenmäärä vähenee.

[/quote]

Noh, jatketaan keskustelua sitten, kun jäsenmäärä on tippunut esimerkiksi alle puoleen.

[/quote]Tuskin olet sittenkään valmis keskusteluun, sillä tuo tapahtuu yllättävän nopeasti.

Kirkkohäiden suosio on jo alle 50% ja pian tulee perässä riparit, miksi käydä rippikoulua jos ei ole kiinnostunut kirkkohäistä. Ja kun ei ole käyty riparia, niin ei tulla kastamaan myöskään lastaan seurakuntaa.

Kun vuosikerta toisensa jälkeen kuuluu vähemmän kirkkoon ja vanhemmasta päästä poistuu uskovaisempaa porkukkaa, niin se 50% jäsenyys alittunee 10-15 vuoden kuluessa.

Vierailija
20/152 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 06:02"]

Jos ei muuta, niin mä ainakin haluan nauttia kirkon tuomista vapaista työelämässä. Joulut pääsiäiset ym. jää pois kirkkoon kuulumattomilta, jos aloite menee läpi. Olisi inhottava ajatus, että ainoa viikonloppua pidempi vapaa olisi vain kesäloma. Tuntuisi vuosi melko pitkältä.

[/quote]

Ei kirkko niitä ole tuonut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme