Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Mies ei suostunut kättelemään naista, Saksan kansalaisuus jäi saamatta

Vierailija
20.10.2020 |

SAKSALAISEN tuomioistuimen mukaan maan kansalaisuuden epääminen naisten kättelystä kieltäytyvältä muslimimieheltä oli oikein. Asiasta kertoo muiden muassa uutiskanava Deutsche Welle. Mies sanoo kieltäytymisen syyn olevan uskonnollinen.

Baden-Württembergin hallinto-oikeus katsoo perjantaisessa päätöksessään, että Saksaan ei sovi ”fundamentalistinen käsitys kulttuurista ja arvoista”, jonka perusteella naisen kättelyä pidetään seksuaalisena houkutuksena.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006675316.html

Oikein

Kommentit (157)

121/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuo on väärin. Monissa uskonnoissa on kielto koskettaa toista sukupuolta (muuten kuin vaimoaan tai verisukulaisiaan). Mielestäni kyseinen päätös on syrjintää.

Kansalaisuudensaamiskättelyssä ei kätellä "naista" vaan Tanskan tai Saksan valtion edustajaa, joka voi olla mitä sukupuolta tahansa ja vaikka homo, lesbo tai mitä muita niitä nyt onkaan.

Ei sinne ole valittu muslimimiesten kiusaksi nimenmaan naissukupuolen edustajaa. Joskus henkilö nyt vaan sattuu olemaan sitä sukupuolta.

Vierailija
122/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

dfdsfdf kirjoitti:

Seisoin aikoinaan (vuosia sitten) parin metrin päässä kun tämä sankari kieltäytyi kättelemästä seurueessa ollutta hänelle ennestään tuntematonta naista... :

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pijall

Ja on ihan suomalainen talukka, näitä täysin harhaisia käännynnäisiä. Oli muuten muulla porukalla, kaikki suomalaisia, aika mielenkiintoiset ilmeet tilanteessa.

Tämäpä se tässä pääsee unohtumaan, ettei musl imius ole mikään kanssalisuus, vaan uskonto, myös supisuomalainen valkoinen mies voi olla isla minuskoinen.

Ainahan se täällä unohtuu, puhutaan että "venäläiset, kiinalaiset ja muslimit". Viime viikolla yksi päivä nillitettiin, kun mainoksissa ei näy esim. pakistanilaisia mutta muslimeja näkyy. Öh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä lääkäri hoida ollenkaan naispotilaita? Ja jutussa sanotaan ihan selkeästi, että hän rikkoi perustuslaissa olevaa tasa-arvovaatimusta, kun hän kieltäytyi kättelemästä naista. Veikkaisin perustuslain rikkomisen olevan sen verta vakava asia, että kansalaisuutta ei myönnetty.

Vierailija
124/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua inhottaa halata ja poskipussata vieraita miehiä, kuten jossain on tapana. Toisia naisiakin oikeastaan. Ei siis ole mitään uskonnollista syytä. En vaan tykkää päästää vieraita ihmisiä iholle. Olenko siis syrjivä, koska en pidä kyseisestä tervehtimistyylistä ja mielellään jättäisin väliin? Eli oikeastaan en saisi jättää väliin, vaikka se tekisi oloni tosi epämukavaksi? 

Vierailija
125/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten lääkäri, joka ei suostu edes kättelemään naista, pystyy suorittamaan naiselle tutkimuksen? röntgenkatseellako? miten hän on edes läpäissyt lääkkiksen?

entä jos nainen on hengenvaarassa jossain onnettomuustilanteessa? "joo, en voi tässä tilanteessa auttaa, kun hoidan vain miehiä"...

" joo, voi olla, että sulla on rintasyöpä, mutta älä vaan näytä rintojas, kun mulle tulee niitä syntisiä ajatuksia kato heti".

Vierailija
126/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten lääkäri, joka ei suostu edes kättelemään naista, pystyy suorittamaan naiselle tutkimuksen? röntgenkatseellako? miten hän on edes läpäissyt lääkkiksen?

entä jos nainen on hengenvaarassa jossain onnettomuustilanteessa? "joo, en voi tässä tilanteessa auttaa, kun hoidan vain miehiä"...

" joo, voi olla, että sulla on rintasyöpä, mutta älä vaan näytä rintojas, kun mulle tulee niitä syntisiä ajatuksia kato heti".

no tää lääkäri on varmaan erikoistunut itselleen sopivaan suuntaan 

Vierailija
127/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat kaverit vetää viinaa diskorahalla yökerhossa, sinne A. ei näe.

Todista, että jollekin on joskus annettu "diskorahaa". Viitaus MV -blogiin tai suomenuutiset.com -sivustolle ei ole lähde.

Diskoraha on näiden päivärahansaajien itse keksimä nimitys käteiselle, jota tulee taikaseinästä. Joskus edellisen vuosikymmenen alkupuolella keksitty.

Vierailija
128/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kättele ketään. Jäisikö minultakin Saksan kansalaisuus saamatta?

En minäkään. Sukupuolesta, iästä tai rodusta riippumatta. Vanhanaikainen tapa. Tervehdin kyllä kaikkia muuten kohteliaasti ja tasapuolisesti.

Vierailija
129/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen jetju poistui, tässä kopsattu kommentti:

Uuden kotimaan perustapoihin on sopeuduttava. Perin ylpeää on pitää omista tavoista kiinni arkisissa kohtaamisissa kantaväestön kanssa.

Siinä tulee loukanneeksi ja tölväisseeksi tahallisesti tai tahattomasti sen sijaan, että pyrkisi edes sopeutumaan ja kunnioittaisi kulttuuria, johon on muuttanut. Lähtökohtaisesti muuttajan on sopeuduttava, ei kantaväestön.

Juuri nais- ja mieskäsitykset ovat niitä, jotka poikkeavat länsimaiden ja muslimilähtömaiden välillä. Länsimaahan muuttaessaan on muslimin opittava uutta.

Vierailija
130/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua inhottaa halata ja poskipussata vieraita miehiä, kuten jossain on tapana. Toisia naisiakin oikeastaan. Ei siis ole mitään uskonnollista syytä. En vaan tykkää päästää vieraita ihmisiä iholle. Olenko siis syrjivä, koska en pidä kyseisestä tervehtimistyylistä ja mielellään jättäisin väliin? Eli oikeastaan en saisi jättää väliin, vaikka se tekisi oloni tosi epämukavaksi? 

Onko se sama asia kuin kansalaisuuden myöntämiseen liittyvä seremonia?

Vierailija
131/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan neuvoisin sua olemaan matkustamatta noihin maihin tai hakeutumaan heidän kanssaan mihinkään tekemisiin.

jos jonkun maan kulttuuri aiheuttaa ylitsepääsemättömiä esteitä, niin paķkoko itseään on sinne ängetä ?

jos muutat Ranskaan, niin annat tylyn vaikutelman vetäytymällä poskisuukoista.

Vanha kiinalainen sananlasku sanoo, että viisas tekee itselleen kengät nahasta kun taas tyhmä yrittää päällystää koko maankamaran nahalla.

Eli viisas opettelee ne harmittomat poskisuukot ja tyhmä vänkää joka kerta vastaan ja tekee itsestään ikävän ihmisen loukkaamalla muita.

Vierailija
132/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin lääkärit pystyvät hoitamaan, vaikka eivät kättele. Kantasuomalaisista ja maahanmuuttajataustaisista lääkäreistä kokemusta. Nykyäänhän tuo on erittäin yleistä.

Vierailija
133/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kättele ketään. Jäisikö minultakin Saksan kansalaisuus saamatta?

En minäkään. Sukupuolesta, iästä tai rodusta riippumatta. Vanhanaikainen tapa. Tervehdin kyllä kaikkia muuten kohteliaasti ja tasapuolisesti.

En minäkään tykkää kätellä. Tervehdin myös kaikkia, mutta minua ei tervehditä takaisin. Ja nämä ei-tervehtijät eivät ole muslimimiehiä, vaan nuoria naisia (olen itsekin), ja minua kyllä loukkaa se, että ollaan niinkuin minua ei olisikaan. Loukkaa todella.

Vierailija
134/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kristittynä heteromiehenä olen sitä mieltä, että monesta ongelmasta päästäisiin jos naiset olisivat koko varatalon peittävissä kaavuissa, kulkisivat omissa osastoissaan esim. busseissa eikä katsoisi saati kättelisi miehiä. Vähenisi mustasukkaisuusdraamat jne.

Suosittelen että muutat Saudi-Arabiaan. Viihdyt siellä varmaan paljon paremmin kuin täällä. 👋

Vierailija
135/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin lääkärit pystyvät hoitamaan, vaikka eivät kättele. Kantasuomalaisista ja maahanmuuttajataustaisista lääkäreistä kokemusta. Nykyäänhän tuo on erittäin yleistä.

eli jos ojennat kätesi, mutta lääkäri ei kättele sinua...? ok?

kieltäytyy kättelemästä naista, koska se on liian "seksuaalista" ? vaimokin kielsi... niin varmaan!

jos jo kättely on syntiä, niin miten sitten nainen voi esitellä tällaiselle lääkärille patin kainalossaan, peräpukamiaan tai ihottumaa intiimialueillaan?

Vierailija
136/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei sen vertaa halua integroitua uuteen kotimaahansa, että pystyisi yhden kerran noin vaarattomaan kättelyyn, niin on toisaan parempi evätä kansalaisuus kokonaan , kuten nyt tehtiinkin.

Siitä ei edes muslimi taida taivaspaikkaansa menettää, jos joskus naista kättelee. 

Minusta toi oli äärimmäisen loukkaavaa ja ihan puhdasta mielenosoittamista. Ei tuollaisille kuulu kansalaisuus missään eurooppalaisia tapoja noudattavassa maassa. 

Vierailija
137/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaiset muuten on maanisia noiden kättelyiden kanssa. Moneltakohan suomalaiselta jäisi kansalaisuus saamatta maissa, maissa joissa suudellaan vieraita ihmisiä?

Vierailija
138/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli jos ojennat kätesi, mutta lääkäri ei kättele sinua...? ok?

kieltäytyy kättelemästä naista, koska se on liian "seksuaalista" ? vaimokin kielsi... niin varmaan!

jos jo kättely on syntiä, niin miten sitten nainen voi esitellä tällaiselle lääkärille patin kainalossaan, peräpukamiaan tai ihottumaa intiimialueillaan?

En ojenna. Jo ovessa lukee infolappu, että emme kättele koronan, influenssan tmv tartuntatautien takia. Lääkäri tervehtii sanallisesti kuten minäkin. Kävin vasta maahanmuuttajataustaisella lääkärillä kuntoutusasioissa. Todennäköisesti s o m a litaustainen, erikoistuva mieslääkäri. Ei ollut ongelmia, vaikka olen nuori nainen. Teki normaalit tutkimukset.

Vierailija
139/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi menestyvän lääkärin olevan melko sopeutunut, mutta ilmeisesti ei. Vaikka tietysti kuulostaa suomalaisen korvissa aika sopeutuneelta, sillä yritti vielä vedota vaimonsa pirttihirmuuten, eli oli vaimon kanssa "sovittu", ettei naisia kätellä.

Kuule,  Ranskasa vielä tietyt lääkärit kirjoittelee  neitseellisyystokareita tulevan aviomiehen suvun vaatimuksesta. Nyt Ranska haluaa kieltää neitsyystodistusten kirjoittamisen lakimuutoksella mutta erään uskonnonharjoittajat mieltävät kiellon rasimiksi.

Tosin eräs heppuei myöskään saannut Ranskassa kansalisuutta kun kiletäytyi kättelemästä naispuolista viranhaltijaa joka luvan luovuttaa kaupungintalolla.

Vierailija
140/157 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes pitää kätellä? Eikö sanallinen tervehdys riitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan