Tajuaako vanhemmat jos oma lapsi ruma?
Mietin tässä kun katselen fb-kavereiden kuvia lapsistaan, jotka ovat yleensä toinen toistaan rumempia punkeroita, että luuleeko vanhemmat että minä täällä ruudun takana huokailen ihastuksesta kun katselen heidän perhealbumiaan vai ymmärtävätkö sen, että vaikka minusta on ihan mielenkiintoista nähdä miltä heidän lapset näyttävät, niin kauniina en heidän lapsiaan todellakaan pidä?
Onko meissä sisäänrakennettuna, että oma lapsi nähdään aina kauniina? Edellyttääkö rakkaus lapseen jotenkin sen, että oma lapsi on nähtävä kauniina vaikkei olisikaan? Tarkoitan, että onko se jokin biologinen ominaisuus että kaunis=hyvä ja ruma=paha --> oma lapsi on rakas = oma lapsi on kaunis.
Itsestäni olen huomannut, että mitä läheisempää sukua jokin lapsi on, sen suloisemmalta näyttää; veljentyttö on veikeänsuloinen pikkuprinsessa ja serkun lapset ovat mukiinmeneviä, kun taas ystävien lapset suorastaan rumia. Enkä siis tarkoita, että olisin poikkeuksellisen kauniista suvusta, vaan että sukulaislapset ovat miellyttävällä tavalla hassunnäköisiä, kun taas muut ovat sirkusfriikkejä. Omia lapsia ei siis ole.
Pahoittelen, jos kirjoitus oli vaikeaselkoinen, johtuu kellonajasta...
Kommentit (124)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:07"]Mutta tajuaako vanhemmat, että se omissa silmissä kaunis lapsi on muiden silmissä ehkä susiruma?
ap
[/quote]
Noin 6–8 viikon ikäisenä meidän tytöllämme oli sellainen vaihe, jolloin hän ei ollut kovin nätti. Kulmakarvat harottivat, nenä oli suhteettoman suuri ja poskilla oli näppylöitä. Tuota lyhyttä ajanjaksoa ennen ja aina sen jälkeen tyttömme on ollut mielestäni todella kaunis, ja hän vain kaunistuu päivä päivältä. Tuntuu ihan mahdottomalta ajatukselta, että joku pitäisi häntä susirumana. Eli minun osaltani vastaus kysymykseen on ei.
[/quote]
Heh, tunnen sinut oikeassa elämässä. Muistan kuinka kerroit tuosta hassusta vaiheesta milloin lapsi ei ollut nätti.
Voin kertoa sinulle, että ruma lapsesi on edelleen. Sinä vaan olet tottunut siihen rumuuteen sen alkushokim jälkeen. Ei me muut olla sinun lastasi kehuttu kauniiksi, jonka havaitset pian.
No kauneushan on katsojan silmissä. Omaa lastani ei ainakaan voinut sanoa syntymän jälkeen kovin kauniiksi, soikiopäineen ja mustinehiuksineen. (muistutti apinanpoikasta) Hellyyttävän näköinen lähinnä:)
Ja onhan se myönnettävä, että välillä mietin jostakin lapsesta että onpa "ruma". Enpä minä sitä ulkoisesti näytä mitä olen mieltä ja lapsihan usein on mitä loistavin persoona.
Paljon näkee näitä niinsanottuja "kaunottaria" joihin ilmeisesti jo pienestä pitäen se on iskostettu. Käytös ko. lapsilla onkin sitten sen mukaista.
Tää on ihan sairas ketju!!
Hyi teitä!!
Viattomia lapsia täällä arvostellaan, ei näköjään millään ole enää mitään rajaa tai väliä. Nää ihmiset on mätiä!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:07"]Mutta tajuaako vanhemmat, että se omissa silmissä kaunis lapsi on muiden silmissä ehkä susiruma?
ap
[/quote]
Noin 6–8 viikon ikäisenä meidän tytöllämme oli sellainen vaihe, jolloin hän ei ollut kovin nätti. Kulmakarvat harottivat, nenä oli suhteettoman suuri ja poskilla oli näppylöitä. Tuota lyhyttä ajanjaksoa ennen ja aina sen jälkeen tyttömme on ollut mielestäni todella kaunis, ja hän vain kaunistuu päivä päivältä. Tuntuu ihan mahdottomalta ajatukselta, että joku pitäisi häntä susirumana. Eli minun osaltani vastaus kysymykseen on ei.
[/quote]
Heh, tunnen sinut oikeassa elämässä. Muistan kuinka kerroit tuosta hassusta vaiheesta milloin lapsi ei ollut nätti.
Voin kertoa sinulle, että ruma lapsesi on edelleen. Sinä vaan olet tottunut siihen rumuuteen sen alkushokim jälkeen. Ei me muut olla sinun lastasi kehuttu kauniiksi, jonka havaitset pian.
[/quote]
Aijaa! Minkäs ikäinen tuo meidän tyttömme onkaan nyt? Itse kun en oikein muista... Sano niin kuin noin suunnilleen :)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:20"]
Tää on ihan sairas ketju!!
Hyi teitä!!
Viattomia lapsia täällä arvostellaan, ei näköjään millään ole enää mitään rajaa tai väliä. Nää ihmiset on mätiä!
Päläpälä, todetaan vaan tosiasioita! Vanhempienkin on hyvä tiedostaa noi realiteetit ettei maailma sitten ole niin julmantuntuinen.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:20"]Tää on ihan sairas ketju!!
Hyi teitä!!
[/quote]
No ei niin mätiä kun sun leikinlaskenta taitosi! Vähän sitä pipoa löysemmälle. Kyllä lapsistakin saa puhua. Eikä kukaan täällä ole haukkunut lapsia huonoiksi ihmisiksi, tuonut vaan rumuusfaktan esiin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:07"]Mutta tajuaako vanhemmat, että se omissa silmissä kaunis lapsi on muiden silmissä ehkä susiruma?
ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Aijaa! Minkäs ikäinen tuo meidän tyttömme onkaan nyt? Itse kun en oikein muista... Sano niin kuin noin suunnilleen :)
[/quote]
En minä sen ikää muista, mutta ulkonäön perusteella 6-8. Tiedät kyllä kuka minä olen, joten älä leiki tyhmää. Lapsesi on ruma edelleen, ei tälläinen pyörittely asiaa miksikään muuta.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 06:56"]Minua nyt ei ihmetytä kuka on ruma/söpö vaan tosiaan tuo FB:n jatkuva lasten kuvien postailu. Luuleeko ne postailijat, että niitä FB kavereita hirveästi nyt kiinnostaa kun meidän vaavi nauraa/makaa/ryömii jne. joka perkeleen liikkeestä ja ilmeestä pitää sinne kuva postata...
[/quote] minä laitan paljon kuvia lapsistani facee, ja oletan että ne joita ei kiinnosta, voivat olla katsomatta. Aika monia tuntuu kiinnostavan. , kommenteista päätellen. Ja ihan siksikin laitan paljon kuvia, että löytyvät ainakin sieltä tallesta jos vaikka talo palaa ja tietokone sen mukana!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 06:56"]Minua nyt ei ihmetytä kuka on ruma/söpö vaan tosiaan tuo FB:n jatkuva lasten kuvien postailu. Luuleeko ne postailijat, että niitä FB kavereita hirveästi nyt kiinnostaa kun meidän vaavi nauraa/makaa/ryömii jne. joka perkeleen liikkeestä ja ilmeestä pitää sinne kuva postata...
[/quote] minä laitan paljon kuvia lapsistani facee, ja oletan että ne joita ei kiinnosta, voivat olla katsomatta. Aika monia tuntuu kiinnostavan. , kommenteista päätellen. Ja ihan siksikin laitan paljon kuvia, että löytyvät ainakin sieltä tallesta jos vaikka talo palaa ja tietokone sen mukana!
[/quote]
No varmasti "kiinnostaa" eikai kukaan tuttavasi tai edes pelkkä FB kaveri kehtaa sanoa, että ei voisi vähempää kiinnostaa noi lapsesi kuvat. Jos siellä voisi anonyymisti arvostella olisi kommentit varmasti hieman toista luokkaa. En minäkään niitä todellakaan katso, mutta vit..taa kun se etusivu täynnä niitä vaikka siellä voisi olla ihan oikeasti jollain järkevää sanottavaa.
Netissä on satoja sivustoja mihin voi ladata kuvia talteen "talon palamista" ajatellen.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:53"]
[/quote]
No varmasti "kiinnostaa" eikai kukaan tuttavasi tai edes pelkkä FB kaveri kehtaa sanoa, että ei voisi vähempää kiinnostaa noi lapsesi kuvat. Jos siellä voisi anonyymisti arvostella olisi kommentit varmasti hieman toista luokkaa. En minäkään niitä todellakaan katso, mutta vit..taa kun se etusivu täynnä niitä vaikka siellä voisi olla ihan oikeasti jollain järkevää sanottavaa.
Netissä on satoja sivustoja mihin voi ladata kuvia talteen "talon palamista" ajatellen.
[/quote]
Mutta miksi sitten tykkäät ja kommentoit jos vain "kiinnostaa"?
Aina voi valita "älä seuraa", eu tarvitse poistaa kavereista, vaikka senkin voi halutessaan tehdä. Ihme nillitystä taas tyypeiltä jotka ei vain itse osaa. :D
kun esikoiseni syntyi, tämä oli mielestäni todella kaunis vauva. nyt kun katson niitä kuvia, niin näen laihan & kaljun pikkutytön jolla isot korvat :D on vieläkin jotenkin "kolho", mutten usko että kuitenkaan kenenkään mielestä ruma!
nuorempi taas oli mielestäni ensimmäiset viikot kaikkea muuta kuin hurmaava, sellainen pullea ruttunaama. nyt taaperona kuitenkin älyttömän söpö suurine sinisilmineen
Kyllä minä äitini mielestä olin ruma. Eikä se sitä itsellään pitänyt. Minusta ei ole edes niin paljon kuvia kuin siskostani. Joten minun kohdallani äiti tajusi että järkeä on rumaa lasta näytellä :D
Mulla kanssa sama ongelma. Useimmiten muiden lapset ovat rumia. Onko se rakkaus omaa lasta kohtaan niin suuri ja suloinen,että alkaa pitää kauniina susirumaa vauvaa? Musta tuntuu sille että siskon tyttö on ihana kaunis prinsessa ja pikku sisko myös ihana prinsessa kaverien lapset taas niiiin rumia että. Siis ei kaikki. Vaan jotkut. Vauvathan on aika yleensä mitäänsanomattoman näköisiä eli tämmössii normeja. Ne ei ole ihania. Mutta nää minun läheiset lapset ei kyllä ole normeja vaan suloisia ihanuuksia...
Mä en tiedä näenkö 1v lapseni kauniimpana kuin oikeasti on. Kyllä lapsella on kauniita piirteitä; korkeat poskipäät, sopivan kokoinen nenä, tummat silmät, paksut huulet, kiharat paksut hiukset, kauniin värinen iho ja aina saadaan kommentteja lapsen ulkonäöstä, mutta kaikki lapsethan niitä saa. Aamuisin lapsi taas näyttää munkin silmään hassulta, kun sen silmänympärykset on ihan turvonneet ja silmät sameat. Eipä paljoa kiinnosta onko se maailman kaunein, ei ulkonäkö ole niin tärkeää. Mulle se on ihanin, koska se on oma.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:30"]
Kyllä ainakin minun äitini tajusi. Minä sain pienestä asti nimittäin kuulla päin näköä kauhistelua siitä, miten olenkin niin ruma lapsi, kun veljeni on niin suloinen.
[/quote]Tällaiset samomiset tulevat luultavasti useimmiten itseensä pettyneiltä äideiltä. Ollessani noin 12-vuotias kuulin isäni sanovan äidilleni hiljaa, että tuo tyttö tulee olemaan isona yhtä kaunis kuin Miss Universum. Nämä sanat ovat kannatelleet vuosikymmeniä. Ne antoivat itseluottamusta omaan ulkonäköön, eikä todellisuus koskaan voinut kumota itselleni tätä isäni sanomaa. Hänen mielestään olin aina viehättävä. Onnellisia ne lapset, joita vanhemmat pitävät kauniina, olkoonpa muille vain harhaluulo!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:07"]Mutta tajuaako vanhemmat, että se omissa silmissä kaunis lapsi on muiden silmissä ehkä susiruma?
ap
[/quote]
Kyllä mun mielestä tajuaa. Miten vanhempien pitäis susta käyttäytyä tässä tapauksessa? Olla laittamatta rumien lasten kuvia someen? Jokaiselle tapaamalleen henkilölle selitellä jotain että kyllä mä tiedän että onhan toi lapsi vähän ruma? Kuinka vanha sä ap oot, vaikutat n.15 kesäseltä jolle ei vielä paljoa oo elämänkokemusta kertynyt. Sun kysymykses oli ihan ääliömäinen. Se on kuule semmonen juttu että vanhemman rakkaus lapseensa on jotain niin suurta että vaikka se lapsi oiski vähän rumempi niin sillä ei oo väliä, sitä lasta kohtaan kaijesta huolimatta tunnetaan niin suurta ylpeyttä että vaikka sen rumuuden tajuaiskin niin sillä ei oo mitään väliä. Se on kato se sisäinen kauneus. Jos jollain ei näin ole niin tämä vanhempi on sairas.
kannattaa suhtautua ulkonäköön kulutustavarana. Esteettinen kirurgiaon todella laadukasta ja halpaa. Ei rumasta ulkonäöstä kannata stressata, koska jos se häiritsee, sen voi korjata.
Kun meitsi oli viel alakoulus niinsiel oli yks frendi jonka mutsi alisti sitä koko ajan ulkonäön perusteella. En ky ltaajuu mit siin oli järkee tyttö oli ihan helvetin kaunis!! Pitkän ruskeet hiukset , Laiha timmi vartalo , muodikkaat vaatteet , ihanat kasvot ja mitä suloisin ääni ja tavat.
Siis mä olen ainakin nyt vasta kun lapseni on jo vähän vanhempi ruvennut vähän jopa häpeämään niitä alkuaikoja, kun päivitin suunnilleen joka päivä niitä vauvakuvia faceen, just tyyliin vauva makaa ja vauva nukkuu ja vauva nostaa päätä ja vauva ryömii...
I
han samannäköisiähän ne kaikki kuvat olivat, mutta silloin oli jotenkin niin innostunut ja rakastunut siihen vauvaansa, että kaikki kuvat näyttivät aivan ihmeellisen kauniilta ja söpöiltä :D Vähän niin kuin olisi vastarakastunut, ja näkee sen toisen aivan uskomattomana. Nykyään kun katson muiden vauvakuvia, ne eivät aiheuta mitään reaktioita, oikeastaan aika yhdentekeviä, mutta jos on joku parempi kaveri niin tykkään kyllä ihan solidaarisuudesta, kun muistelen itse niitä vauva-aikoja...
Itse päivitän lapseni kuvia nykyään enää todella harvoin, yleensä vain jossain erityistilanteissa. Ja vastauksena itse aiheeseen, minusta lapseni on todella kaunis ja söpö, mutta voin kuvitella, ja hyväksyn täysin, että muiden silmissä hän voi näyttää aivan tavalliselta lapselta, ei mitenkään erikoiselta.
Äitini sanoi, että tytöille tulee siinä 11-vuotiaana rumuuskausi. :D