Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaa kokematonta kuskia

Vierailija
20.11.2025 |

Olen kolmekymppinen perheenäiti, joka on nyt vasta aikuisiällä opetellut ajamaan autoa. 18-vuotiaana ajettu kortti lojui vuosia käyttämättä, koska kärsin niin kovasta ajopelosta. Viime kesänä kuitenkin päätin rohkaistua, jotta pystyn ajamaan päivittäin työmatkaani 40km/suunta sekä kuskaamaan lapsia tarvittaessa ja näin helpottamaan perheemme arkea. Kävin kesällä ajotunteja ja harjoittelin paljon. Nyt olen koko syksyn ajanut päivittäin työmatkaani, osin vilkasta ison kaupungin moottoritietä, osin metsäisempää maantietä ja pyrkinyt ajamaan muutenkin paljon. On mennyt tosi hyvin ja ajaminen ei ole enää jännittänyt. Olen ollut mielestäni vastuullinen, maltillinen, tarkka ja muut huomioiva kuski ja kehittynyt ajamisessa koko ajan. 

... Kunnes sitten tänään, talvi yllätti autoilijan! Oli ensimmäistä kertaa todella huono keli ajaessani. Ei ollut todellakaan varma ja hyvä olo ratissa. Motari oli aivan jäässä ja liukas, tie oli täynnä loskaista sohjoa (ei edes ollut selkeitä uria, vaan ne menivät ihan miten sattuu, lisäksi liukkaan tien pinnalla vettä. Lumiräntää satoi niin etten eteeni nähnyt. On hyvät uudet nastarenkaat alla, mutta tuntui monta kertaa, että nyt lähtee pito. Ajoin satasen alueella moottoritiellä n. 75km, koska tuntui, että jos ajan yhtään lujempaa, auto lähtee hallinnasta, koska en näe tietä. Neljän ruuhka ja motari aivan tukossa, turvaväleistä ei tietoakaan vaikka itse yritin sellaisen pitää.

Kertokaa te viisaammat, miten ihmeessä tuollaisessa kelissä kuuluu ajaa? Yritin pysyä rauhallisena ja keskityin vain tiukasti tiellä pysymiseen ja havainnointiin. Ajoin mielestäni sellaista nopeutta, jolla näihin juuri ja juuri kykenin. Silti iso osa ohitteli ja pelotti, että olen tien tukkeena. Ahdisti kauheasti, että häiritsen liikennettä ajamalla niin hiljaa. Aina puhutaan "sopivasta tilannenopeudesta", mutta mikä sellainen tässä tapauksessa moottoritiellä on noissa keliolosuhteissa? Voiko muka vaan pahtaa menemään nopeusrajoitusten mukaan ja luottaa että kyllä ne nastat pitää?

Autoiluun tuntuu liittyvän hirveästi sellaisia jyrkkiä asenteita, kuten "jos et osaa ajaa niin pysy kotona sitten!", mutta itse haluan kovasti oppia hyväksi kuskiksi ja oppia ajamaan varmasti ja luotettavasti kelillä kuin kelillä. Ensimmäinen kerta se on huonolla talvikelilläkin koettava ja siitä selvittävä. Nyt haluan kerätä varmuutta ja rohkeutta, että uskallan lähteä tien päälle huomennakin. Hyvät neuvot ovat tervetulleita, kiitos jo etukäteen!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonolla kelillä etsitään se pienempi kiertotie, jos ei motarille uskalla. Ja muutenkin jos ei motarille uskalla, mennään pikkuteitä missä saa ajaa viittäkymppiä. Kerran mäkin luulin huonolla kelillä olevani letkan esteenä. Ajoin 60 tietä 40, tosi huono keli. Jäin pysäkille et muut pääsee ohi,no menin letkan perään ja letka ajoi silti 40. Puolisokin soitti,olinko pysäkillä kun hän ajoi letkassa ohi. 🤣

Vierailija
2/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki velvottaa sopeuttamaan ajonopeus keliin ja muihin olosuhteisiin. Ne satasta ajavat sankassa lumipyryssä ei ole taitavia kuskeja vaan ovat juurikin niitä joiden takia tulee niitä valtavia peltikolareja kuten Lahdessa kävi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä varten siinä motarilla on ohituskaista että pääsee helposti ohi. Loskainen tie tuntuu erilaiselta kuin puhdas tie, ei siinä auta kuin totutella ajan kanssa ajotuntumaan.

Vierailija
4/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti työmatkallani ei ole valittavana yhtään pienempiä kiertoteitä, pakko mennä osa matkasta motaria ja osa toista isoa maantietä. Julkisillakin toki pääsee, mutta aikaa kuluu silloin 1,5h enemmän.

Mutta lähinnä kysymykseni koski sitä, mitä tarkoittaa "turvallisesti ajaminen" tai "oikea tilannenopeus" noissa keliolosuhteissa. Haluan oppia ajamaan ja uskaltamaan ajamaan. 

Ap

Vierailija
5/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli niiiiiin kamala keli, et loskaa oli tullu yöllä sellaset 40senttiä motarille. Ihan viittäkymppiä alle uskals ajaa. Ne jotka meni ohi,olikin siellä pientareella ja ojassa autoinensa, ei ollenkaan voinu hallita yhtään autoa. Mulla lähti sivuluisuun vaikka ratti suorassa ja en jarruttanut, auto vaan lähti viereiselle kaistalle. Onneks siinä ei ollu ketään. 4 autoa näin ojassa 40 kilsan matkalla. Itse pääsin perille 80 tiellä 30-40 vauhdilla. Ja sitä koskaan meinaan oli.

Vierailija
6/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran oli niiiiiin kamala keli, et loskaa oli tullu yöllä sellaset 40senttiä motarille. Ihan viittäkymppiä alle uskals ajaa. Ne jotka meni ohi,olikin siellä pientareella ja ojassa autoinensa, ei ollenkaan voinu hallita yhtään autoa. Mulla lähti sivuluisuun vaikka ratti suorassa ja en jarruttanut, auto vaan lähti viereiselle kaistalle. Onneks siinä ei ollu ketään. 4 autoa näin ojassa 40 kilsan matkalla. Itse pääsin perille 80 tiellä 30-40 vauhdilla. Ja sitä koskaan meinaan oli.

Loskaa siis meinaan oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti työmatkallani ei ole valittavana yhtään pienempiä kiertoteitä, pakko mennä osa matkasta motaria ja osa toista isoa maantietä. Julkisillakin toki pääsee, mutta aikaa kuluu silloin 1,5h enemmän.

Mutta lähinnä kysymykseni koski sitä, mitä tarkoittaa "turvallisesti ajaminen" tai "oikea tilannenopeus" noissa keliolosuhteissa. Haluan oppia ajamaan ja uskaltamaan ajamaan. 

Ap

Näet varmaan muitakin liikenteessä. Miten he ajavat? Motarilla näet mennäänkö kovaa vai ei. Ajetaan jo edessä hitaammin vai ei? Tee kotoa lähtiessä jarrutus, onko pikkutie peilijäässä? Sitten voi rampitkin olla jäässä. Mut jännä et ei ole pikkuteitä. Jos isolla tiellä käy onnettomuus,mistä sitten ohjataan kiertotie?

Vierailija
8/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti työmatkallani ei ole valittavana yhtään pienempiä kiertoteitä, pakko mennä osa matkasta motaria ja osa toista isoa maantietä. Julkisillakin toki pääsee, mutta aikaa kuluu silloin 1,5h enemmän.

Mutta lähinnä kysymykseni koski sitä, mitä tarkoittaa "turvallisesti ajaminen" tai "oikea tilannenopeus" noissa keliolosuhteissa. Haluan oppia ajamaan ja uskaltamaan ajamaan. 

Ap


Oikea tilannenopeus tarkoittaa sitä että pysyy tiellä eikä ole vaaraksi itselleen eikä muille niillä ajotaidoilla mitä omaa. Kaikille se ei ole samassa kelissä sama asia, kokemattoman kannattaa ajaa hitaammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin huonossa kelissä sun nopeus oli ihan sopiva. Nopeus kelin mukaan, ei rajoituksen. Yritä olla ajattelematta mitä muut ajattelevat, pääsevät ohi halutessaan. Rauhallisesti keskityt ajamiseen. Hyvin se menee! 

Vierailija
10/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä nyt ainakin 70 metriä väliä edellä ajavaan autoon. Äläkä aja yli 70km/h

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa nimenomaan hyvältä kuskilta. Jos tuntuu että kovemmassa nopeudessa lähte auto alta, silloin ajetaan hitaammin. 

 

Vierailija
12/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti työmatkallani ei ole valittavana yhtään pienempiä kiertoteitä, pakko mennä osa matkasta motaria ja osa toista isoa maantietä. Julkisillakin toki pääsee, mutta aikaa kuluu silloin 1,5h enemmän.

Mutta lähinnä kysymykseni koski sitä, mitä tarkoittaa "turvallisesti ajaminen" tai "oikea tilannenopeus" noissa keliolosuhteissa. Haluan oppia ajamaan ja uskaltamaan ajamaan. 

Ap

Sellainen nopeus jossa auto tuntuu olevan vielä hallittavissa, sanoisin. Heitän aivan lonkalta sellaisen ohjeen jota itse pidän mielessä että yli 20% heittoa nopeusrajoitukseen ei kannata pitää ellei ole aivan pakko (tyylillä sataa vaakatasossa) koska siinä kohtaa alkaa itsekin olla jo vaaratilanne kun takaa saattaa tulla joku isolla nopeudella perään.

Huonolla säällä hyvä muistisääntö on myös ajovalot! Jos on huono sää niin sumuvalot herkästi päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki velvottaa sopeuttamaan ajonopeus keliin ja muihin olosuhteisiin. Ne satasta ajavat sankassa lumipyryssä ei ole taitavia kuskeja vaan ovat juurikin niitä joiden takia tulee niitä valtavia peltikolareja kuten Lahdessa kävi.

Ei Lahdessa satanut lunta.

Vierailija
14/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ajanut oikeaoppisesti eli sillä nopeudella, mikä sinusta on liikenneturvallista.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" mitä tarkoittaa "turvallisesti ajaminen" tai "oikea tilannenopeus" noissa keliolosuhteissa. Haluan oppia ajamaan ja uskaltamaan ajamaan. "

 

Sitä, että sinä kykenet halltsemaan autoa siinä olosuhteessa, jossa autoa ajat. Eli että ajat nopeudella, jossa auto ei lähde omille teilleen ja nopeudessa, jossa kykenet pysäyttämään auton turvallisesti ja pidät sellaista turvaväliä, jossa ehdt pysäyttää auton. Ja että et ole tiellä vaaraksi muille. 

 

Mooottoritiet ovat muistaakseni tien kunnossapitolistan tärkeysjärjestyksessä tärkeimpiä väyliä, joten aika nopeasti ne sitten aurataan auki, kun keli menee huonoksi. Jos tieliikenevaroituksissa sanotaan että välttäkää turhaa autolla ajamista, niin silloin kannatta suosiolla mennä vaikka julkisilla töihin ja siirtää kaikkia ei-pakollisia menoja. Oli kokemusta paljon tai vähän. 

Vierailija
16/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki velvottaa sopeuttamaan ajonopeus keliin ja muihin olosuhteisiin. Ne satasta ajavat sankassa lumipyryssä ei ole taitavia kuskeja vaan ovat juurikin niitä joiden takia tulee niitä valtavia peltikolareja kuten Lahdessa kävi.

Ei Lahdessa satanut lunta.

Ei satanut ei mutta kuskit muuten ei sopeuttaneet ajonopeuksiaan sääolosuhteisiin. Sieltähän tuli nippu törkeitä liikenteen vaarantamisia myös osallisille, ja toki myös pienempiä rikkeitä.

Vierailija
17/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille rohkaisevista sanoista :) On ollut jotenkin ihan epäselvää itselle tuo, millaista vauhtia huonolla kelillä "saa" ajaa. En halua myöskään aiheuttaa turvallisuusriskejä ja provosoida riskialttiita ohituksia motarilla olemalla tientuke (vasen kaista vasta huonossa kunnossa olikin) mutta on itse tosi vaikea arvioida, mikä on oikea vauhti.

Ap

Vierailija
18/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin huonoa keliä olekaan ettei joku aja suurinta sallittua tai ylinopeutta. Sen kahden ketkukolarin alusta kijelautakameralla kuvannut. Oli hyvä esimerkki. Tie oli jäässä ja aivan varmasti tunsi auton liikkeissä sen. Mutta silti nopeutta oli varmaan 130 km. Vaikka pidon murtuminen oli hyvin pienestä kiinni.

Vierailija
19/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkönen silmään, kaasu pohjaan ja kytkin ylös.

Vierailija
20/26 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyisin (tieliikennelain uudistuksen jälkeen) saa muuten ajaessakin käyttää hätävilkkuja, jos on tarpeen esm. varoittaa muita tiellä olevista vaaranpaikoista.

 

Kerran olen 1990-luvulla joutuut ajamaan sellaisessa lumimyrskyssä, että ihan pakko oli pelätä milloin joku rysäyttää perään. Siinä vain pitkät valot päälle sitten ja pitkän elämän toivomuksia. ajelin valtatiellä ja tiesin ettei ole järkevää pysähtyä sinne tien reunaan sillä kelillä, joten päätin sitten ajella seuraavan huoltoaseman pihaan odottamaan kelin selkeytymistä ja aurauskaluston ohiajamista. Loppujen lopuksi ei tarvinnut kuin reilu tunti odottaa, mutta se vissiin oli oikea päätös, koska sillä tieosuudella oli sitten ollut iso ketjukolari noin 5 kilometriä  paikasta missä itse käänsin auton kohti huoltoaseman pihaa suurinpiirtein niihin aikoihin, jolloin itsekin siitä olisin ajanut. minun onneni oli se, että tunsin tieosuuden ja tiesin, että jos jossain kolisee, niin se on juuri se pätkä ja sen vuoksi päätin sitten ottaa pidemmän kahvitauon huoltsikalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän