Seksielämä synnytyksen jälkeen - raskaana oleva, älä lue.
Seksi on ollut minulle aina hyvin tärkeää. Se on ollut minulle tärkeä tapa rentoutua.
Synnytykseni käynnistyi raskausviikolla 36 täysin yllättäen vesien menolla. Olin koko raskausajan miettinyt suunniteltua sektiota. Sain ajan pelkopolille vasta niin myöhään, että pääsin sinne vasta 2 vrk ennen synnytyksen käynnistymistä.
Synnytyssalissa pyysin tippa linssissä voisinko saada sektion. Ei kuulemma käynyt.
Synnytyksen jälkeen tajusin pian alapääni olevan täysin pilalla. Kaikki sanoi että kyllähän se nyt siitä korjaantuu. Tuntui, että tässä on nyt asiat niin huonosti, ettei ole korjaantumassa. Olin oikeassa. Nyt on yli puoli vuotta mennyt ja pahimmat ongelmat on edelleen olemassa:
Synnytyksessä klitoris piiloutui suurimmaksi osaksi niin, että sillä ei ole enää mitään tekoa. Kyllä siitä osa tuntuu, mutta sen koskettaminen lähinnä raivostuttaa, en todellakaan ole saamassa siitä orgasmia enää muutamassa minuutissa, jos lainkaan.
Emättimen(hyi mikä sana) suuaukko on revähtänyt niin, etten saa kiristettyä lihaksilla enää juurikaan. Ilmeisesti lihasten välinen ihoalue repesi eikä sitä ommeltu täysin takaisin. Sisäpuolen lihaksia saa kyllä liikutettua ja jännitettyä, mutta nekin ovat loitonneet toisistaan noin pari senttiä, mutta tuolla alueella se on aika paha juttu. Koen tämän nöyryyttävimpänä asiana mitä minulle on tapahtunut. En ole saanut yhtäkään orgasmia synnytyksen jälkeen. Ennen sain joka yhdynnästä. Siis pelkästään yhdynnästä ilman mitään muuta koskettelua. En tiedä mitä teen, olen todella ahdistunut.
Miksi helvetissä ihmisiä yritetään käännyttää synnyttämään alateitse? Varmasti monet olisivat valmiita maksamaan kunnolla suunnitellusta sektiosta, jos siihen annettaisiin mahdollisuus...
...Sitten täytyisi vielä yrittää pitää pirteää perhe-elämää yllä, kun itsellä ei ole enää mitään omaa iloa jäljellä.... Ukolle en enää kehtaa enää asiasta valittaa tai hän ei varmaan halua minua enää lainkaan. Nytkin on jo aivan mielettömän nihkeää. Itse haluaisin tutustua uudestaan seksiin, mutta mahdollisuuksia tähän tarjoutuu todella vähän. Yksinkään siitä ei tule mitään, kun itseä koskeminen on alkanut kuvottaa em asioiden vuoksi. Tunnen itseni kuohituksi.
En synnytä enää ikinä.
Itselleni on nyt täysin selvää: jos rakastaa hyvää seksiä ja seksi tuo arkeen korvaamattoman määrän iloa, kannattaa valita sektio, jos mahdollista. Raskaana ollessani yritin saada asiasta selvää lukuisilta tahoilta, mutta kukaan ei ilmeisesti kehdannut sanoa mitään, muutakuin, että kyllähän siitä synnytyksestä palautuu"
Onko kukaan ollut korjausleikkauksessa emättimen suuaukon vuoksi? Millaisia kokemuksia?
Kaikkihan on aina tapauskohtaista tietenkin...
Kommentit (265)
Puoli vuotta ja nyt jo valitat täällä? Mulla on kaksi alatie synnytystä takana, ja molemmissa kesti lähemmäs vuoden ennen kuin tunto palautui entiselleen, samoin tiukkuus. Repeämiä tuli oikeastaan vain muutama kauneustikki, mutta entisellään on muuten. Anna nyt hyvä ihminen itsellesi aikaa palautua kunnolla, puoli vuotta on kuitenkin aika lyhyt aika.
Täällä on kyllä uskomattoman "mukavia" ihmisiä kirjoittelemassa. Musta on törkeetä että ap leimataan pinnalliseksi ja turhannarisijaksi. Suurin osa kommentoijista tuskin on itse kokenut samaa. Nämä vakavammat repeämiset on oikeasti ongelma ja haitat voi kestää loppuelämän. Synnytyksestä on vielä vähän aikaa joo, voi olla että tilanne paranee ajan kanssa mutta voi myös olla että niin ei käy. Mun mielestä lapsen saaminen ei tarkoita sitä että naisesta tulee pelkkä äiti ja mitään muuta elämää ei saisi olla eikä huonoa seksielämää saisi surra. Mä olen äitiyden lisäksi myös nainen ja vaimo ja haluaisin nauttia seksistä. Valitettavasti niin ei nyt ole, kiitos synnytyksen aiheuttamien vaurioiden. Korjaamalla ja jumppaamalla ei paikat tule paremmaksi joten kyllä voi vaikuttaa loppuelämään. Ap:n asia on vakava. Mutta äitihän ei saa valittaa koskaan mistään, äidin pitää olla aina kiitollinen. Toivottavasti ap sun tilanne vielä paranee ajan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:26"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 03:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 02:50"]On kyllä ensimmäinen kerta kun tuollaista kuulen. Ei mulla vaikuttanut emättimen tiukkuuteen mitenkään vaikka repesin ja välilihakin leikattiin. Ehkä niitä lihaksia pitää treenata kuulilla tai jotain?
[/quote]
Älä jauha p:tä. Ap:n teksti oli ensimmäinen realistinen kuvaus mitä olen lukenut.
[/quote]
Ap:n kertomus oli kamala, mutta ei kuitenkaan totta kaikkien kohdalla. Joku toinen tarina, jossa synnytyksestä ei jää mitään vaurioita, voi olla yhtä realistinen.
[/quote]
Ap:n tarina katkeran velan propagandaa joka näyttää toimivan hyvin. Sitten vastailee nämä hui ei tullut aatelleks ja kun mulle on toi seksi tärkeää jne (siis kelle normaalille ei olisi?)
Tottakai synnytys muuttaa kehoa mutta tässä propagandassa oli nyt tarkoituksellisesti maalattu kunnon kauhukuva=älkää synnyttäkö. Plääh
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:36"]
Anteeksi kysymykseni, mutta miksi ihmeessä velat lukevat tälläisiä ketjuja? Kauhistellakseen? Kokeakseen vähän salattua ylemmyydentunnetta kun "mulla on pillu sentään kuin teinillä"? Ei millään pahalla, se vaan on omituista. Saati kommentoida että taas hyvä syy olla lapseton. Siis ketä se hyödyttää? Teitä itseänne ilmeisesti jollain tavalla?
[/quote]
Itse en ainakaan ole vahingoniloinen, vaan todella pahoillani, että joillekin käy noin, ja mielestäni suomessakin pitäisi saada sektio, jos sen haluaa.
Luin tätä ketjua, ja muitakin synnytysketjuja, koska en halua koskaan lapsia, ja se on sen takia sellainen alue, josta ei itsellä tule olemaan kokemusta.
Ikään kuin siis kiinnostuksen takia, mutta ei vahingoniloisen kiinnostuksen.
[/quote]
Okei. No fakta on se, että alapää muuttuu yleensä jossain määrin synnytysten yhteydessä, mutta se ei ole mitenkään välttämättä huono juttu. Varmaan valtaosa kokee voittopuolisesti seksin parantuneen. Joillakin on aluksi suuriakin vaikeuksia, ja sitten on niitä harvoja, joilla valitettavasti tulee oikeasti pahat vauriot.
Sektiota ei saa valita, eikä varsinkaan sen takia, että alapää voi mennä pilalle tai "pilalle". Sektion riskit nykyisin on tosin aika pienet, mutta se on silti iso ja luonnoton leikkaus, ja sen lisäksi kallis. On pääsääntöisesti lapsen edun mukaista syntyä alakautta. Hätäsektioita lukuunottamatta!
On se varmaan ajateltu ihan niin, että synnytyksestä ei tule tehdä kliinistä tapahtumaa vaan sen tulee sujua niinkuin se on vuosimiljoonat tapahtunut, eli niin sen kuuluu mennä. Laajemmin ajatellen se alapää ei mene käyttökelvottomaksi synnytyksestä. Sen joutuu hyväksymään, että naisen elämä on... ...sellaista, että on paljon erilaisia riskejä lastenteossa.
En missään tapauksessa haluaisi kannattaa ajatusta, että aletaan tekemään laajemminkin sektioita sen takia, ettei pillu löysty. Voi hyvää päivää sentään. Jos oman pillun tiukkuus on prioriteetti, joka menee ohi omien lapsien niin se on todella hyvä juttu, että jättää ne lapset tekemättä!
Vaikka edelleen, laajat vauriot ovat hyvin harvinaisia, ja pillun löystyminen johtuu paljon muustakin kuin synnytyksestä. Ja vähättelemättä niiden ajatuksia, jotka ovat vaikeita synnytysvammoja saaneet!
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:26"]
No kokeile itse, lapseton.
[/quote]
Jaa, että pitäisi runnella kehoaan ihan vain kokemuksen vuoksi? Muuttaa asioita huonompaa suuntaan vain muuttumisen ilosta? Tällaisella logiikalla varmaan onkin luontevaa päätyä lisääntymään. -59
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 14:02"]
Jos oman pillun tiukkuus on prioriteetti, joka menee ohi omien lapsien niin se on todella hyvä juttu, että jättää ne lapset tekemättä!
[/quote]
Jos ei halua lapsia, mikä tahansa myönteinen asia on prioriteetiltaan suurempi kuin "omat lapset". Esimerkiksi ilmainen näytepurkka hammaslääkärikäynnin yhteydessä. -59
Osa täällä kerrotuista hurjista tarinoista voi olla tosia, mutta taatusti näissä on usein liioittelua ja suoranaista valehtelemista. Orgasmin saaminen ei ole millään tavalla vaikeutunut neljän synnytyksen ja iän myötä. Ei minulla, eikä miehellä kanssani.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:10"]
Karu fakta on että kyllä se valitettavasti voi löystyä synnytyksen myötä. Näin itse miehenä muiden miesten kanssa keskustelleena voin näin todeta. Yksikään mies ei oo sanonut etteikö olisi löystynyt.
[/quote]
Jaa olipa nerokas toteamus :D ihan olette keskustelleet vau. Miten voi olla yli 15 vuotiaita joille ei ole itsestään selvää että synnyttäneen naisen keho muuttuu....
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 06:20"]
Ahaa tästä syystä halutaan sektio.... justjust..
[/quote]
no on se aika iso asia, jos nainen ei pysty enää synnytyksen jälkeen nauttimaan seksistä.
Empatiakyky on ainakin nollissa jos tulee tälläiseen ketjuun kertomaan että ompa hyvä etten mä halua lapsia. Sama kuin sanoisi neliraajahalvaantuneelle että onneksi mä en ajanut hirveä päin.
Tiedän tunteen...mikä hiton tuntoherkkyys?? Ei sellaista ole, vaikka kuinka tiukaksi jumppaisi (olen tiukka nytkin), emättimen seinämät eivät vaan tunne samaa nautintoa kuin ennen. Lisäksi sisälläni on pitkä arpi, jota kivistää usein (synnytyksestä vajaa vuosi) ja joskus myös seksin aikana.
Kiitos ap asian esille ottamisesta ja realistisesta kuvauksesta siitä miten synnytys alapäähän vaikuttaa. Mulla on ihan vastaavanlainen kokemus neljän vuoden takaa, eikä asiasta oikein voi puhua kenellekkään. Miehelle toki usein puhunut ja asiasta valittanut mutta eipä se mitään auta.
En revennyt synnytyksessä ollenkaan, mitä nyt häpyhuuliin tuli joku pieni nirhauma. Synnytys sujui hyvin ilman mitään ongelmia, mutta oli todellakin järkytys katsoa pari päivä synnytyksen jälkeen alapäätä peilistä. Silloin olin ihan varma etten harrasta seksiä tai synnytä enää ikinä. Alapää tietenkin parani ulkonäöltään ja nykyään näyttää normaalilta, mutta pysyvät vaivat ovat tallella vielä neljän vuoden jälkeenkin. Mulla on klitoris samalla tavalla kärsinyt kuin sulla, eli tunto mennyt osittain. Orgasmin saaminen on paljon vaikeampaa, ja seksistä pystyn nauttimaan vain murto-osan siitä mitä ennen synnytystä. Myös orgasmi, jos sellaisen saan, on todella lievä verrattuna aiempaan, jos ennen orgasmini oli voimakkuudeltaan 100%, nykyään se on n. 20%. Kyllä seksielämä siitä väkisinkin kärsii. En silti aio lannistua, olisi kai voinut huonomminkin käydä.
Keväällä saan toisen lapseni. Aion synnyttää alakautta, ja voin vain toivoa ettei alapäähän jää mitään vielä pahempaa jälkeä synnytyksestä.
Lantionpohjalihas jumppaa kehiin. Sektio on kallis operaatio yhteiskunnalle joten ei sitä pelkojen takia tehdä.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 06:20"]
Ahaa tästä syystä halutaan sektio.... justjust..
[/quote]
Aivan, se voi olla yksi syistä. En näe siinä mitään pahaa. Mitä huonoa voisi olla siinä, että nainen haluaa pitää nauttia seksistä eikä halua virtsa/ulosteinkontinenssia. Jos miehille olisi tarjolla kaksi mahdollista toimenpidettä, joista toinen aiheuttaisi arven vatsalle ja toinen voisi aiheuttaa ongelmia potenssiin tai seksuaaliseen mielihyvään, kummankohan he valitsisivat?
Itse sain sektion koska lapsi alkoi kärsimään masussa. Alapää ei kärsinyt.
Ja näitä sitten lukee just ne raskaana olevat ja haluavat sen sektion ettei seksielämä mene pilalle! Mulla on yks kaveri juuri tuossa pelossa ja mua niiiiiiin ärsyttää, ois kannattanu miettiä seksielämää ennenku alkaa tehä lasta, se kun vaikuttaa se lapsi syntymänsä jälkeenkin siihen seksielämään. Tietysti noin voi käydä että menee alapää pihalle, mutta ei kai sitä tartteis täällä toitotella ettei tyhmille tuu sitte turhia pelkoja, synnytyksessä kun on riskinsä, tulee se laps sitte pimpasta tai mahan läpite!
Itse voin ihan rehellisesti ja käsi sydämellä sanoa, että orgasmit ovat parantuneet ja nykyään pystyn saamaan monta orgasmia peräkkäin.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 14:46"]
Ja näitä sitten lukee just ne raskaana olevat ja haluavat sen sektion ettei seksielämä mene pilalle! Mulla on yks kaveri juuri tuossa pelossa ja mua niiiiiiin ärsyttää, ois kannattanu miettiä seksielämää ennenku alkaa tehä lasta, se kun vaikuttaa se lapsi syntymänsä jälkeenkin siihen seksielämään. Tietysti noin voi käydä että menee alapää pihalle, mutta ei kai sitä tartteis täällä toitotella ettei tyhmille tuu sitte turhia pelkoja, synnytyksessä kun on riskinsä, tulee se laps sitte pimpasta tai mahan läpite!
[/quote]
Niin että ollaan vaan hiljaa ettei kukaan saa tietää totuutta. Sitten se vasta järkytys onkin kun kärsit loppuelämän huonosta seksistä ja et pysty pidättämään virtsaa tai ulostetta. Niin voi käydä ja se on hyvä tietää etukäteen. Mutta näistähän ei ikinä saisi ääneen puhua ja kaikki menee vaan kiltisti synnyttämään. Vanhakantaista ajattelua.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:36"]
Anteeksi kysymykseni, mutta miksi ihmeessä velat lukevat tälläisiä ketjuja? Kauhistellakseen? Kokeakseen vähän salattua ylemmyydentunnetta kun "mulla on pillu sentään kuin teinillä"? Ei millään pahalla, se vaan on omituista. Saati kommentoida että taas hyvä syy olla lapseton. Siis ketä se hyödyttää? Teitä itseänne ilmeisesti jollain tavalla?
[/quote]
Itse en ainakaan ole vahingoniloinen, vaan todella pahoillani, että joillekin käy noin, ja mielestäni suomessakin pitäisi saada sektio, jos sen haluaa.
Luin tätä ketjua, ja muitakin synnytysketjuja, koska en halua koskaan lapsia, ja se on sen takia sellainen alue, josta ei itsellä tule olemaan kokemusta.
Ikään kuin siis kiinnostuksen takia, mutta ei vahingoniloisen kiinnostuksen.