Kumoan tässä ja nyt erään täysin virheellisen kansallismyytin
"Suomalainen suklaa on laadultaan maailman huippua"
No ei ole. Tässä juuri vertailin ihan tavallisia suklaakohvehteja ja kyllä esim. Maraboukin menee maussa kirkkaasti Fazerin ohi. Eikä se Fazerin Sininenkään mitään taivaallista ole sen jälkeen kun on päässyt maistamaan oikeasti laadukasta suklaata.
Kommentit (70)
En ole ikinä ymmärtänyt Fazerin suklaan kehujia.
hmmm. maailmalla fazerin suklaa on erittäin pidettyä, esim usassa. marabou ei. mielipiteitähän noi on perheeni syö fazeria itse syön maraboa koska pidän sen makeammasta vähän siirappisesta mausta. makuasioita.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 15:49"]
hmmm. maailmalla fazerin suklaa on erittäin pidettyä, esim usassa. marabou ei. mielipiteitähän noi on perheeni syö fazeria itse syön maraboa koska pidän sen makeammasta vähän siirappisesta mausta. makuasioita.
[/quote] totta. resepti on alunperin sveitsiläinen
Mä en taas ole koskaan ole käsittänyt heitä, joilla valtava tarve paskoa omaan pesään. Kaikenlisäksi aloituksessa on kyseessä maku asia, josta nyt vaan ei voi kiistellä.
Missä tätä "oikeasti laadukasta suklaata" voisi maistaa? En ole suklaan ystävä, mutta ehkä mielipiteeni muuttuisi.
Marabou on liian sokerista, ei ole suklaata nähnytkään. Kyllä Fazer on huomattavasti parempaa (ja arvostetumpaa!).
En tykkää oikein mistään suklaasta. En tajua miten se on niin hyvää kaikkien mielestä. fazerin sinistä inhoan. Ja niitä ällöjä konvehtirasioita.
En minä ole tuollaista väitettä kuullut. Pikemminkin minusta on niin, että joka maassa on vähän erilainen suklaamaku, ja Fazer sopii suomalaiseen makuun. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että Maraboun maitosuklaa on äitelää ja tahmeaa Fazeriin verrattuna. Oletan, että tässä puhutaan maitosuklaasta. Tumma suklaa on tietysti asia erikseen. Jos puhutaan "oikeasti laadukkaasta suklaasta", kaikki maitosuklaa pitäisi jättää keskustelun ulkopuolelle.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:00"]
En tykkää oikein mistään suklaasta. En tajua miten se on niin hyvää kaikkien mielestä. fazerin sinistä inhoan. Ja niitä ällöjä konvehtirasioita.
[/quote]jatkan vielä...
lakusta taas tykkään todella paljon. :P
Marabou valmistaa suurimman osan suklaastaan maitojauheesta, Fazer käyttää oikeaa maitoa. Tämä selittää myös suklaan rakenne-eron, joku tykkää äidistä, mä tykkään tyttärestä ja Fazerista.
Hetken jo toivoin, että tässä kumottaisi kateellisuus-, rumuus-, itsetunto- tai joku muu perusmyytti, mutta ei nyt sentään. Keksittiin vain uusi tapa inhota itseä. Suklaakin on huonolaatuista, ja suomalaisten maku on kehittymätön, kun emme ole "päässeet maistamaan oikeasti laadukasta suklaata". :'(
Toihan on makuasia. Itse pidän mm. marabouta, belgialaisia ja sveitsiläisiä suklaita aivan liian makeina. Syönkin vapaaehtoisesti vain tummaa suklaata joten kenties kuulun nais-vähemmistöön joka en vaan tykkää suklaan mausta.
Karseinta on ns. valkoinen suklaa. Kuin oksennusta söisi. =)
Herraisä ja äiti, mitä "makuja" ja suurta tyhmyyttä, taas kerran.
Maraboun suklaassa on enemmän sokeria, ja kaakaota vähemmän kuin Fazerin Sinisessä. Näkee jo väristä - Marabou on hyvin vaaleaa.
Lisäksi, ERITTÄIN olennainen seikka minulle on,
että Sinisessä käytetään aitoa maitoa - ei siis mitään pulveria, kuten suurimmassa osassa suklaita.
Sidu, suurin osa maailman maitojauheesta tulee Kiinasta. Ja siis, mistä helv*tistä voit tietää, onko se melaniinia, maalia?
Et mistään.
Sinisen maito on lähialueella tuotettua. Ehkäpä jopa suomalaista.
Syö sinä p*skaa, minä en.
Sinistä mulle kiitos.
Tai sitten luomua, tai sitten tehdään suklaa itse.
Okei, no mua tässä jutussa pännii eniten se, että Fazer, joka kuitenkin on yksityinen yritys, olisi jotenkin kansallisomaisuutta.
Mikäs ihmeen myytti tuo on? Voiko siis joku taho todeta, mikä suklaa on maailman parasta? Tai laittaa ne paremmuusjärjestykseen? Eiköhän nuo oo makuasioita. Vai onko sinulla jotain faktaa ja tilastoa, kuinka monta prosenttia maailman ihmisistä, on mitäkin mieltä suklaiden paremmuudesta??
"oikeasti laadukasta"
Heh, pettämätöntä argumentointia kun ei sitten kuitenkaan voi kertoa mitä ja miten tehtyä se laadukkaampi on :D
Voi, nyt kävi tekee mieli Fazerin sinistä! Täältä ei saa..
Fazer on hyvä perus suklaa. Belgia, italia, itävalta, sveitsi, saksa taitaa luksus suklaan ja kakut mennen tullen. Sama se on leivonnaisten kanssa. Keski-euroopan ja tanska kans hakkaa mennen tullen suomalaiset siinä
Mun suosikki on Lindt. Tykkään myös Milkan suklaista, etenkin kun niitä on monenlaisia eri variaatioita. Joskus ostan myös jotain kunnon käsintehtyjä konvehteja.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 15:49"]
[/quote]
lähteet kiitos :DD ?