Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumoan tässä ja nyt erään täysin virheellisen kansallismyytin

Vierailija
19.01.2014 |

"Suomalainen suklaa on laadultaan maailman huippua"

No ei ole. Tässä juuri vertailin ihan tavallisia suklaakohvehteja ja kyllä esim. Maraboukin menee maussa kirkkaasti Fazerin ohi. Eikä se Fazerin Sininenkään mitään taivaallista ole sen jälkeen kun on päässyt maistamaan oikeasti laadukasta suklaata.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:37"]

Suomalaisilla on valtava tarve vakuutella olevansa maailman huippua aivan kaikissa asioissa, ei tyydytä toteamaan että tietyt asiat ovat vahvuuksiamme ja tietyissä asioissa jossain muualla ollaan parempia. 

[/quote]

Samaa mieltä. Olen asunut vuosia ulkomailla (Saksassa) ja asun edelleen. Tunnistan kyllä mitä Suomessa on hyviä asioita ja ei ole tarvetta mollata niitä, mutta niitä hyviä asioita Suomessa on huomattavasti uskottua vähemmän, kuin sinivalkoisten lasien läpi näkyy.

Fazerin suklaa on markettibulkkikamaa ja ei ole mitään sen kummempaa kuin se on. Mm. Milka on ainakin saman veroista tavaraa ja varsinkin Lindt:llä löytyy jo melkoisen maukkaita suklaita, ei tosin kaikki. Ja Saksassahan löytyy paljon pieniä suklaata käsityönä tekeviä tehtaita, joilla on erittäin hyviä suklaita, tosin kalliita usein. Ja kaikki ei tietenkään ole hyvää.

Oikeasti, vuosien jälkeen Suomesta ei ainakaan elintarvikkeiden piiristä löydy juuri mitään mikä olisi parempaa kuin täällä. Joskus olisi mukava syödä suomalaista ruisleipää (joka on huonontunut vuosien saatossa), mutta en välitä siitä edes joka viikko. Mitään muuta en koe kaipaavani, päinvastoin.

Lista Suomen hyvyyksistä on aika lyhyt, mutta ainakin peruskoulu kuuluu niihin ja jotain kulttuuriin ja luonteeseen liittyviä asioita + Suomessa on hyvin tilaa ihmisillä. Suomen luonnosta en aina ole niin innoissani; risukkometsiä, märkää ja sääskiä.

Vierailija
22/70 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ollut peräti niin, että eurooppalaisten elintarvikeluokitusten mukaan Fazerin sinistä ei saisi edes markkinoida suklaana, koska siinä kaakaorasvan osuus käytetyistä rasvoista tms. ei ollut riittävä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panda nyt vaan on paras suomalaisista

Vierailija
24/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen maistanut todella montaa suklaa-laatua eri maista, mutta pakko myöntää että lempparini on silti Fazerin suklaa. Nyt jouluksi ostin Maraboun ison suklaarasian kun en sellaista vielä ollut maistanut, enkä kyllä tykännyt ollenkaan. Makuasioitahan nämä ovat, mutta kiinnostaisi kyllä kuulla mitä se todella laadukas suklaa on. Ainakin mielestäni kallis Lidnt (voi olla että kirjoitan väärin) suklaa on mielestäni pahan makuista.

Vierailija
25/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 15:35"]

No ei ole. Tässä juuri vertailin ihan tavallisia suklaakohvehteja ja kyllä esim. Maraboukin menee maussa kirkkaasti Fazerin ohi. Eikä se Fazerin Sininenkään mitään taivaallista ole sen jälkeen kun on päässyt maistamaan oikeasti laadukasta suklaata.

[/quote]Ja tämän "oikeasti laadukkaan" suklaan hinta oli?

Vierailija
26/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 17:08"]

Mä vannon keskieurooppalaisten suklaiden nimeen, esim. simpukkasuklaa on yksi parhaista. Jos tavan ruokakaupasta suklaata ostan, ostan Marabouta. Fazer on jotenkin kitkerää mun makuun. Lidlinkin suklaat hyviä.

Mikään asiantuntija en ole.

[/quote]Et todellakaan. Luulitko että pidämme sinua suklaa-asiantuntijana?

Vierailija
27/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:31"]

Fazer on hyvä perus suklaa. Belgia, italia, itävalta, sveitsi, saksa taitaa luksus suklaan ja kakut mennen tullen. Sama se on leivonnaisten kanssa. Keski-euroopan ja tanska kans hakkaa mennen tullen suomalaiset siinä

[/quote]

Et ole tosissasi. Saksasta ei kunnon suklaata löydä etsimälläkään, saati kunnon leivonnaisia. Oletkohan koskaan edes käynyt Saksassa? Kyllä laatusuklaata saa Suomestakin, on ehkä eri asia verrata halpaa Fazerin sinistä ja jotain kallista eurooppalaista laatusuklaata...

[/quote]

Saksalainen mansikka kakku huh huh. Menee yöunet kun miettii. Kyllä saksasta löytyy niin paljon laatusuklaata. Ei ole fazerin makuisia jos siitä tykkää mutta jonkun verran samanlaisia kun belgialaiset. Mun ehdoton suosikki on kahvisuklaa. Se on vanha saksalainen juttu. Kannattaa ehdottomasti kokeilla. 

Vierailija
28/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri maissa eri makumieltymykset. Moni suomalainen pitää suomalaisen oluen myös maailman parhaampana. Jos verrataan saksalaiseen niin minun mielestäni ei kannata paljon lähteä kehumaan sitä suomalaista. 

Vierailija
29/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Makuasia. Mä olen tuo, joka asuu Tanskassa. Täällä saadaan lahjaksi paljon noita ns. Luksussuklaita. On käsintehtyjä upean näköisiä konvehteja, on erikoissuklaita sieltä sun täältä ja esim. firmojen joululahjoissa on aina jotain luksusherkkuja. Ja ihan suoraan sanottuna: meillä mies on ainoa, joka niitä luksussuklaita saattaa syödä, mutta hänkin mielummin herkuttelee Fazerilla, vaikka ei suomalainen olekaan. 

Yleensä me siis annetaan nuo hienot suklaat eteenpäin lahjaksi ja käydään Saksasta hakemassa herkkumme eli Fazerit :). Joskus tilaan Suomikaupasta ja tietty Suomessa käydessämme pakataan vähintään 20 suklaalevyä mukaan. 

Tanskalaiset tuttumme on tykänneet kovasti Fazerin suklaasta. Täältä löytyy lähinnä Fazermint-rasioita ja satunnaisesti olen joskus löytänyt esim. Geishaa tai Fazerinaa. Sinistä en ole nähnyt ikinä. Ostan aina isot kasat, jos näen muuta kuin noita minttuja, joita saa aina.

Vierailija
30/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 18:05"]

[/quote]

Makuasia. Mä olen tuo, joka asuu Tanskassa. Täällä saadaan lahjaksi paljon noita ns. Luksussuklaita. On käsintehtyjä upean näköisiä konvehteja, on erikoissuklaita sieltä sun täältä ja esim. firmojen joululahjoissa on aina jotain luksusherkkuja. Ja ihan suoraan sanottuna: meillä mies on ainoa, joka niitä luksussuklaita saattaa syödä, mutta hänkin mielummin herkuttelee Fazerilla, vaikka ei suomalainen olekaan. 

Yleensä me siis annetaan nuo hienot suklaat eteenpäin lahjaksi ja käydään Saksasta hakemassa herkkumme eli Fazerit :). Joskus tilaan Suomikaupasta ja tietty Suomessa käydessämme pakataan vähintään 20 suklaalevyä mukaan. 

Tanskalaiset tuttumme on tykänneet kovasti Fazerin suklaasta. Täältä löytyy lähinnä Fazermint-rasioita ja satunnaisesti olen joskus löytänyt esim. Geishaa tai Fazerinaa. Sinistä en ole nähnyt ikinä. Ostan aina isot kasat, jos näen muuta kuin noita minttuja, joita saa aina.

[/quote]

Se on sinulle sitä itkusuklaata 

Vierailija
31/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:00"]

En tykkää oikein mistään suklaasta. En tajua miten se on niin hyvää kaikkien mielestä. fazerin sinistä inhoan. Ja niitä ällöjä konvehtirasioita.

[/quote]jatkan vielä...

lakusta taas tykkään todella paljon. :P 

[/quote]

Ketään ei kiinnosta.

Vierailija
32/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas vahvistettiin myyttiä suomalaisten huonosta itsetunnosta.

Vierailija
33/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:00"]

En tykkää oikein mistään suklaasta. En tajua miten se on niin hyvää kaikkien mielestä. fazerin sinistä inhoan. Ja niitä ällöjä konvehtirasioita.

[/quote]jatkan vielä...

lakusta taas tykkään todella paljon. :P 

[/quote]

Ketään ei kiinnosta.

[/quote] 

Tottakai kiinnostaa! Miks ei kiinnostaisi? Näistähän tässä juuri keskustellaan, jokaisen makumieltymyksistä ja niihin liittyvistä ajatuksista 

Vierailija
34/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 18:28"]

Ja taas vahvistettiin myyttiä suomalaisten huonosta itsetunnosta.

[/quote] 

heh heh! Juuri näin! Siinä se taas nähtiin 

Vierailija
35/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:24"]

Voiko siis joku taho todeta, mikä suklaa on maailman parasta?

[/quote]

No ap ainakin voi näköjään.

Ihania nämä, jotka ovat niin omanapaisia, että eivät ymmärrä heidän mieltymystensä olevan vain heidän mieltymyksiä absoluuttisten totuuksien sijaan. Siis nämä, jotka voivat ajautua kiivaaseen taisteluun appelsiinin ja päärynän paremmuudesta, kun se toinen toope osapuoli ei tajua, että päärynä maistuu paljon paremmalta kuin appelsiini!

Vierailija
36/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marabou on lasten kuraa, suklaata nähnytkään. Jos ei nyt puhuta tummasta suklaasta vaan maitosuklaasta, niin tuo keskieurooppaosasto häviää Fazerille ihan 6-0. Esim. simpukkasuklaa - aivan kamalaa sokerhöttöä, Lindt - no jaa, en nyt kehuisi. Monia on tullut kokeiltua vuosien varrella, mutta mikään ei ole jäänyt positiivisesti mieleen.

Vierailija
37/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan absoluutista totuutta olemassakaan? Berluscoonin mielestä suomalainen ruoka on maailman pahinta (vai miten hän asian ilmaisi) ja suomalaisten mielestä maailman parasta? Kuitenkin italialainen ruoka on hyvin arvostettu ympäri maailmaa mutta suomalaisesta harva tietää 

Vierailija
38/70 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Et ehkä itse tajua, mutta olet melko paska logiikassa. Kirjastosta saa alan kirjoja auttamaan tätä ongelmaa.

Voisit vähän miettiä onko mitään eroa lauseilla "on maailman huippu" ja "on maailman huipulla" tai "huippuluokkaa".

Ratkaistaksesi tuon myyttilauseen, olisi sinun tutkittava koko maailman suklaatarjonta pohjalta huipulle asti. En itse ole Fazer-fani mm. sen neekerispalvonnasta johtuen, mutta veikkaanpa, että kehitysmaiden suklaiden sontalaatu ja tonnimäärä tekee aika helpoksi päästä tuonne huippuluokkaan.

Aivan oikea luksusluokka on sitten asia erikseen, ja on vain toinen osoitus henkilön tyhmyydestä, jos kuvittelee jostain tuulipukumarketista saatavan sen luokan tavaroita.

P.S. Lidlin J.D. Gross on ainakin tässä kaupungissa hinta-laatu-suhteeltaan huippuluokkaa. Suosittelen suklaasta tykkääviä kokeilemaan niitä ~60%:sia ja siitä askel kerrallaan ylöspäin etsimään oma raja. Niitä ei sitten kannata ahmia niin kuin leipää. Yksi sellainen pala hitaasti syötynä vaikkapa netityksen aikana.

Vierailija
39/70 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 00:17"]

Sopivia ovat mun makuuni ovat esim Milkan maitosuklaa, Fazerin punainen eli vaalea maitosuklaa, Kultasuklaan maitosuklaa. Valkosuklaat usein ihania myös.  Fasun perussininen vähän liian tummaa mun suosikkimauksi, mutta menee hyvin paremman puutteessa. Paremman puutteessa menee tosin myös vaikka joulukalenterisuklaa. Tummiin en koske pitkällä tikullakaan.

[/quote]

Eli pidät enemmän karkista kuin suklaasta.

Vierailija
40/70 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jokainen ole oman makunsa paras asiantuntija? Tokihan merkki vaikuttaa mielikuviin jonkun verran. Mä syön kanssa mieluiten Lidlin suklaita, niissä on paras hinta-makusuhde. Marabou on liian imelää ja Fazer nykyään jotenkin kitkerää. Se oli joskus parempaa. Tehdäänkö se kuitenkin vielä Suomessa?  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi