Lääkäri marisee iltasanomissa ku on niin pieni äitiysraha
Ei kuulemma 3500-5000€/kk riitä. Hohhoijaa mitenköhän muut tavalliset duunari pärjää ku äitiysraha saattaa olla alle 1000€/kk. En kehtais tuossa tilanteessa valittaa lehdessä.
Kommentit (710)
Aika harva tässäkään ketjussa ymmärtää, että tuo lääkäri saa noin paljon rahaa, koska suostuu asumaan pikkukaupungissa ja tekemään työtä, joka ei ole herkkua. Toisella alalla tai isommassa kaupungissa tarvitsee maksaa reilusti vähemmän vastaavasta työajasta. Jos kerran "kaikki" lääkärit on vain rahanahneita, miksi ne ei kaikki ryntää Seinäjoelle ane-päivystäjiksi? Vaan tekee tuolla aikaisemmin mainitulla 21 euron tuntipalkalla työtä? Jutun lääkärikin menee töihin äitiyslomalla, joten on oletettavaa, että tekijöitä puuttuu.
Tiettyä elintasoa pidettävä yllä? Vai miten hän kertonut?
Jotain hämärää tässä on, jos ei lapsen ollessa imeväisikäinen malta pysyä kotona.
3500€/kk on iso raha ja tuohon tulee päälle vielä puolison tulot!
Tuolla rahalla selviää ja pärjää, elää vielä suhteellisen huoletonta elämää.
Jotain on pielessä, jos kuukauden menot vaativat 10.000€ kuukausitulot.
Ei kyseessä kuitenkaan ole mikään Jeesus jonka on pakko mennä töihin tai muuten ko kylä kaatuisi?
Moni asuu Seinäjoen kokoisessa kaupungissa, ei siinä ole mitään vikaa. En ymmärrä, miksi lääkärille pitäisi maksaa tuhansia euroja kuussa enemmän siitä, että hän asuu pikkukaupungissa.
Täällä keskustelussa on tullut esiin lääkärien suhteellisuudentajun puute palkkansa suhteen. Ketjussa on mainittu joitain muiden alojen palkkoja. Joku (kenties lääkäri?) kysyy, että hyväntekeväisyytenäkö lääkärin pitäisi työtä tehdä. Ei varmaankaan kukaan vaadi lääkäriä työskentelemään ilmaiseksi, mutta lääkärien olisi hyvä havaita että nuo muidenkin smmattien työntekijät tekevät kovasti töitä, ja lääkärien palkat ja palkkavaatimukset ovat suhteettomia, irrallaan tidellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva tässäkään ketjussa ymmärtää, että tuo lääkäri saa noin paljon rahaa, koska suostuu asumaan pikkukaupungissa ja tekemään työtä, joka ei ole herkkua. Toisella alalla tai isommassa kaupungissa tarvitsee maksaa reilusti vähemmän vastaavasta työajasta. Jos kerran "kaikki" lääkärit on vain rahanahneita, miksi ne ei kaikki ryntää Seinäjoelle ane-päivystäjiksi? Vaan tekee tuolla aikaisemmin mainitulla 21 euron tuntipalkalla työtä? Jutun lääkärikin menee töihin äitiyslomalla, joten on oletettavaa, että tekijöitä puuttuu.
Lääkärit ei tee 21 euron tuntipalkalla töitä, älä viitsi muuta edes väittää. Jos vetoat johonkin peruspalkkaan, on jo sata kertaa todettu kuinka väärä käsitys syntyy näistä peruspalkkapuheista verrattuna todellisiin säännöllisen työajan ansioihin kaikkine toimenpide- ym. lisineen. Että ottaa päähän nämä uhriutuvat akateemisten alojen palkkahuiput.
Ja pikkupaikkakunnille ei riitä tulijoita siksi, että lääkärit saa helposti töitä mistä tahansa. Toista on vaikka opettajilla. Niin homeista koulua ei löydy, ettei hakijoita riittäisi kaikkialla Suomessa.
Ihmisten ainoa tavoite on raha, kulutus ja toisten ihmisten halveksunta. Jos pian ei ilmesty jostain profeettaa, joka osoittaa ihmisen käytöksen törkeyden, tämä maapallo on mennyttä parissa kymmenessä vuodessa. Siis tuokin lääkäri teki lapsen turhaan. Ei ole sillä lapsella maailmaa, jossa elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua mietitytti tuossa ainoastaan se, että jo parikuisesta on työkeikan ajan erossa. Tuon ikäinen on valmis oleman max pari tuntia erossa äidistään
Ja höpö höpö, isä on ihan kelpo hoitaja omalle lapselleen.
Höpöhöpö. Noin pieni vauva ei vielä ymmärrä isän päälle. Vasta isompana vauvana on valmis luomaan muita kiintymyssuhteita. Tämä on ihan tutkittua tietoa.
Ei pidä paikkaansa. Isä on ihan hyvä hoitaja vauvalle.
Ei ole tuntikausia, tyyppi on poissa 6!h alle 2kk ikäisestä, täys id ootti, isä on ok joksikin tunniksi mutta ei koko päiväksi, vauva kokee eksistentiaalista kauhua ollessaan erossa äidostään noin pienenä.
Yli 4kk ehkä voi olla pidempiä aikoja erossa.No meillä vastasyntynyt oli isänsä ja mummun kanssa monta viikkoa kun minä olin sairaalassa. Ihan normaali lapsi kasvoi.
Niinhän sä luulet.
Inhottava marisija, ja kaikenlisäksi laiminlyö alle 4kk lastaan.
Toivvottavasti saa koliikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua mietitytti tuossa ainoastaan se, että jo parikuisesta on työkeikan ajan erossa. Tuon ikäinen on valmis oleman max pari tuntia erossa äidistään
Höpöhöpö. Noin pieni vauva ei vielä ymmärrä isän päälle. Vasta isompana vauvana on valmis luomaan muita kiintymyssuhteita. Tämä on ihan tutkittua tietoa.
Ei ole tuntikausia, tyyppi on poissa 6!h alle 2kk ikäisestä, täys id ootti, isä on ok joksikin tunniksi mutta ei koko päiväksi, vauva kokee eksistentiaalista kauhua ollessaan erossa äidostään noin pienenä.
Yli 4kk ehkä voi olla pidempiä aikoja erossa.Joo, kyllä kaikki vauvat joiden äiti on poissa 6 h ennen neljän kuukauden ikää on ihan peruuttamattomasti rikki. Hohhoijaa. Tiesitkö, että vauvoilla on sisäänrakennettu äänimerkki jolla he voivat viestiä mielipahastaan ulkomaailmalle. En nyt suostu uskomaan, että tyytyväisenä isänsä sylissä köllöttävä hymyilevä vauva kokee eksistentiaalista kauhua, en vaikka vauvapalstahullut kuinka niin väittävät.
-eri
Tuliko se lekuri itse kirjoittelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 4kk ehkä voi olla pidempiä aikoja erossa.No meillä vastasyntynyt oli isänsä ja mummun kanssa monta viikkoa kun minä olin sairaalassa. Ihan normaali lapsi kasvoi.
Niinhän sä luulet.
Miten niin luulen?
Miksi edes hankki lapsen kun se on työnteon tiellä?
Ei edes 4kk jaksanut hoitaa, pitää päästä "pitämään yllä elintasoa"_
Ja sitten kun lapsi kasvaa, kasvaa menot, miten ne pärjää!!!!??? apua, auttakaa niita, keräys pystyyn.
On sitten ylitöissä jotta saa fyrkkaa, jää lapsi ilman äitiä.
Pakko saada rahaa että voi hankkia lisää tatskoja?
Saan ehkä kommentistani kuraa niskaan, mutta ei voi mitään.
Kyseisen jutun lääkäri on tottunut tiettyyn elintasoon, jonka hänen työstään ansaitsema palkka on mahdollistanut. Voi olla isoja lainoja, jotka kuitenkin on mahdollista maksaa pois nopeastikin, koska palkka juoksee. Kun sitten äitiyden takia reaalitulot putoavat reilusti alle puoleen, niin voipi hetkeksi mennä sormi suuhun. Lisäksi lääkäreillä teetetään aivan valtavasti ylitöitä, joka sekin vääristää lääkäreiden tulokehitystä. Luulen, että monella muulla alalla ei edes sallita ylitöiden tekemistä samassa mittakaavassa kuin sairaanhoidon parissa. Kun sitten jääkin äitiyslomalle, päivärahoja lasketaan enemmän tai vähemmän siitä kuukausipalkasta, ei todellisista tuloista (kk-palkka + ylityöt). Että kyllä, ymmärrän miksi tätä lääkäriä vituttaa sekä oma että muiden lääkärien tilanne.
Mutta yhtäläillä ymmärrän keskustelun toista puolta. Monilla muillakin aloilla opinnot kestävät kuusi vuotta, ja vaikka kuinka kyseinen ala olisi lähellä sydäntä ja ammattitaitoa vaativaa, koulutusta vastaavasta työstä saatetaan maksaa bruttona vain 2000€/kk. Jos asuu yksin, suuri osa nettotuloista menee vuokraan ja muihin kuluihin, kuten sähkölaskuihin, ruokaan, vakuutuksiin yms. Parisuhde tuo varmuutta elämiseen, mutta myös tuplaa joitakin kuluja. Kun sitten tässä tilanteessa toinen osapuoli jää äitiyslomalle, talouden tulot putoavat merkittävästi ja naisen urakehitys (ja palkkakehitys) tyssää siihen. Kun tähän sitten lisätään esim. tänä vuonna pakkaa sekoittanut korona, niin työttömyys ja lipuminen köyhyyteen on yhä todennäköisempää. Niin yritä siinä sitten kasvattaa uutta ihmistä maailmaan, jossa äidin hyvinvointi saattaa pelkästään äitiyden takia laskea merkittävästi.
Itse olen tällä hetkellä tilanteessa, jossa olen kulttuurialalle valmistunut maisteri. Koska korona kusi sukkaan, ja muuten hienon vuoden suunnitelmat kosahti ihan täydellisesti, aloitin toiset opinnot sen toivossa, että näillä eväillä aukeaisi jokin muu työpaikka, jossa saisi ihan kiinteää palkkaa nollatuntisopimuksen sijaan. Siihen asti kituutetaan vähillä tunneilla köyhyysrajan alapuolella. Koska opiskelen, saan alennuksia monista asioista, mutta ei se korvaa vakinainen työpaikan antamaa turvallisuuden tunnetta. Ja kun tähän tilanteeseen olisi suunnitelmissa lapsia, niin aika epätoivoiseksi tilanne vetää. Onneksi puolisollani on paremmat tulos kuin minulla, mutta ei se riitä minun ja lapsen elättämiseen, enkä sitä aio häneltä vaatiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Odottaa vaan, kun pääsee nauttimaan kotihoidontuesta. Se on 250e/kk ja maksa sillä sitten laskut ja elätä itsesi ja lapsesi. Työtönkin on saa lähes kolminkertaisen summan käteensä, mutta pikkuvauvojen ympärivuorokautinen hoito onkin yhteiskunnalle täysin hyödytöntä työtä. Toinen vaihtoehto on laittaa 9kk ikäinen vauva 150 paikkaiseen avoimeen päiväkotiin, jossa riesana täit, kihomadot, korona, noro ja enterorokko. Mitään perhepäivähoitopaikkojahan ei ole tarjolla, eikä nuoria enää kiinnosta lapsenlikan hommat kuten 70-luvulla.
Voihan sitä palkata yksityisen hoitajan kotiinsa, vaikka yhdessä toisen yhtä hyvätuloisen perheen kanssa hoitamaan samalla useampaa lasta. Onnistuu hyvin tuolla tulotasolla. Tai sitten palaa tekemää töitä osa-aikaisesti ja järjestää työaikansa siten, että lapset voi hoitaa puolison ja sukulaisten kesken.
Työkaverin vaimo valmistui lääkäriksi keväällä, tarjottiin 10 000 euron kuukausipalkalla reppurihommia pohjois-suomessa. Itse asiassa mulle mainostettiin instassa sama kymppiä. Se on ilmeisesti nyt perustaso millä lääkäriä saa hommiin?
Harmi ettei tullut mentyä lääkikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottaa vaan, kun pääsee nauttimaan kotihoidontuesta. Se on 250e/kk ja maksa sillä sitten laskut ja elätä itsesi ja lapsesi. Työtönkin on saa lähes kolminkertaisen summan käteensä, mutta pikkuvauvojen ympärivuorokautinen hoito onkin yhteiskunnalle täysin hyödytöntä työtä. Toinen vaihtoehto on laittaa 9kk ikäinen vauva 150 paikkaiseen avoimeen päiväkotiin, jossa riesana täit, kihomadot, korona, noro ja enterorokko. Mitään perhepäivähoitopaikkojahan ei ole tarjolla, eikä nuoria enää kiinnosta lapsenlikan hommat kuten 70-luvulla.
Voihan sitä palkata yksityisen hoitajan kotiinsa, vaikka yhdessä toisen yhtä hyvätuloisen perheen kanssa hoitamaan samalla useampaa lasta. Onnistuu hyvin tuolla tulotasolla. Tai sitten palaa tekemää töitä osa-aikaisesti ja järjestää työaikansa siten, että lapset voi hoitaa puolison ja sukulaisten kesken.
Vanhempainvapaan jälkeen lapsen saa ihan kunnalliseen päivähoitoon. Enimmäismaksu on alle 300 euroa kuussa.
Mitähän se minimi äitiysraha on.Oisko jotain 330e./kk.???? Tuolla pärjätty.Ja miehen tulot nyt ihan minimit. T:Kolme elossa olevaa lasta ja niiden äiti... Mutta rikkaillehan nyt ei mikään riitä.Köyhiltä vaan pitäis kaikki saada pois,mutta itse ei pärjätä muka kymmenkertaisilla tuloillakaan.........
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se minimi äitiysraha on.Oisko jotain 330e./kk.???? Tuolla pärjätty.Ja miehen tulot nyt ihan minimit. T:Kolme elossa olevaa lasta ja niiden äiti... Mutta rikkaillehan nyt ei mikään riitä.Köyhiltä vaan pitäis kaikki saada pois,mutta itse ei pärjätä muka kymmenkertaisilla tuloillakaan.........
Jenni vaan sanoi, että se on paljon pienempi kuin palkka.
Rauhotu köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverin vaimo valmistui lääkäriksi keväällä, tarjottiin 10 000 euron kuukausipalkalla reppurihommia pohjois-suomessa. Itse asiassa mulle mainostettiin instassa sama kymppiä. Se on ilmeisesti nyt perustaso millä lääkäriä saa hommiin?
Harmi ettei tullut mentyä lääkikseen.
No ei ole. Tästä Instassa lääkärianni puhui, käy katsomassa.
Alotuspalkka nuorella lääkärillä 3500 euroa. 10 k palkka on todella harvinainen ja kuten Jenni sanoo, vaatii älyttömiä tunteja ja päivystysvuoroja.
No meillä vastasyntynyt oli isänsä ja mummun kanssa monta viikkoa kun minä olin sairaalassa. Ihan normaali lapsi kasvoi.