Kadonneet naiset
Juttelin taannoin pitkäaikaisen miespuolisen ystäväni kanssa deittailun vaikeudesta. Hän on joitakin vuosia sitten eronnut viisikymppinen mies, joka ei ole onnistunut kovasta yrityksestä huolimatta löytyämään itselleen kumppania. Mies on urheilullinen extrovertti, hauska ja energinen, ja vaikka deittiseuraa onkin löytynyt, ei pidempiaikaisen suhteen muodostumisesta ole tullut mitään. Mies on tuskastunut tilanteeseen - varmaan tuttua monelle täälläkin, ja ihmettelee, että minne kaikki keski-ikäiset naiset ovat markkinoilta kadonneet. Vähän huvittavastikin hän tuli toistaneeksi sitä samaa, mitä moni täälläkin eli että deittisivustoilla "pyörii vain ne samat naamat".
Jäin miettimään asiaa. Itseni lisäksi tuli mieleen heti kuusi ystäväpiiriini kuuluvaa keski-ikäistä naista, jotka ovat ulkoistaneet itse itsensä markkinoilta. He ovat eläneet jo vuosia yksin ilman minkäänlaista yritystä tai halua pariutua eivätkä hae edes satunnaista irtoseksiä mistään. Osalla on lapsia, osalla ei. Ulkoisesti on pitkää ja pätkää, tummaa ja vaaleaa, ja sosioekonomiselta taustaltaankin erilaista porukkaa. Jokainen on omalla tavallaan viehättävä eikä yksikään ole työtön, syrjäytynyt kassialma.
Mutta jostain syystä miehet eivät enää kiinnosta. Suhteet eivät kiinnosta. Seksin voi ostaa kaalimadosta. Miksi? Silloin kauan sitten, kun olin itse parikymppinen naisenalku, niin mielestäni tämmöiset "vanhukset" vielä pariutuivat, menivät jopa uudelleen naimisiin. Yksin jääneet tuntuivat olevan poikkeustapauksia.
Onko muilla samanlaisia huomioita? Vaikuttaako tämä miesten elämään millään tavalla vai onko se ihan sama, mitä keski-ikäiset naiset tekevät? Onko ystäväni poikkeus pääsäännöstä, kun toivoo ja etsii suunnilleen ikäistään naista? Miten naiset saataisiin back in the game?
Kommentit (366)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas ei ole palstan tursasnaisilla mitään muuta elämässään kuin kotitöistä valittaminen.
Sinkkunako elätte paskassa? Toisaalta hyvä jos nämä märisijät pysyvätkin sinkkuina.
Yksikään mies ei ala naisen kanssa suhteeseen kotitöiden takia, vaikka te niin kuvittelette.
Elän sinkkuna kauniissa ja puhtaassa kodissa eikä yhtään itketä. Mutta se kyllä pisti lähtemään, kun eksä oletti, että tuon talouteen puolet rahoista ja vastaan yksin kodinhengettäriydestä, lisäksi teen lumitöitä ja leikkaan ruohoa ja hoidan itse oman autoni.
Esimerkkisi kertoo että pyrkimys tasa-arvoon suhteessa ei ole hyvä asia. Olen itsekin miehenä syyllistynyt tuohon. Odottanut että naisystävä antaa oman panoksensa.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei. Miehet tuntuvat olevan vailla jotain hoivaajaa ja kodinhengetärtä. Ketä sellainen kiinnostaa?
Mieluummin vapaana yksin.N46
Naisen velvollisuus on hoivata miestä. Jos naisella ei ole elämässä miestä jota hoivata (aviomies, seurustelumies, veli, isä jne.), nainen on huono nainen.
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi merkittävä syy voi olla se, että ovat kyllästyneet pettymään miehiin. Vaikka ei olis edes rima korkealla, niin niitä epäluotettavia rimanalittajia riittää.
T: henkilökohtaista kokemusta, N40
Tuon pettämisen kyllä mahdollistaa naiset. Naurattaa aina aselityksenä naisten horoamiselle, että miehetkin ovat sitä tehneet vuosisatoja..hah, suomessa ei ole kauaa ulkomaalaisia naisia edes ollut, joten se vastakappale on aina ollut suomalainen nainen.
Muuten kyllä olen samaa mieltä. Paljon helpompaa on asua yksin ja poimia vain irtopalat, niin halutessaan
mies52v
En puhunut pettämisestä. Epäluotettava voi olla muillakin tavoilla. N40
Nuo taas on pitkälti omia valintoja. Itse valitsit miehesi huonolla maulla. Ei noiden kilttisten puheet aivan tuulesta ole temmattuja. Parinvalinta on yksi tärkein asia elämässä.
mies52v
No niitä itsestäänselviä hyviä parinvalintoja tarjoaa ehkä 5 % miehistä ja kas vaan, että he ovat jo suhteessa eli eiköhän tässä juuri syy siihen, miksi naiset eivät viitsi haaskata aikaansa miestä etsien.
Olen ollut ilman jo 20 vuotta. Mielelläni olisin hyvässä suhteessa, mutta muuten todellakin mielummin ilman.
N48
Mutta eikös tuo toimi myös toisinpäin, eli itsestäänselviä hyviä parivalintoja tarjoaa ehkä 5% naisista ja kas vaan, että he ovat jo suhteessa...
Riippuu kriteereistä. Jos mies haluaa naisen, jonka ulkonäkö on ysi tai kymppi niin varmaan juuri noin. Jos taas kaipaa tasapainoista ja normaalia ihmistä pysyvään ihmissuhteeseen niin väittäisin naisilla olevan keskimäärin miehiä paremmat valmiudet siihen. Ihan vaan siitä syystä, että naiset ovat valmiimpia kehittämään itseään ihmissuhdeasioissa, miehet kuvittelevat syntyneensä jonkinlaisina ja niillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei. Miehet tuntuvat olevan vailla jotain hoivaajaa ja kodinhengetärtä. Ketä sellainen kiinnostaa?
Mieluummin vapaana yksin.N46
Naisen velvollisuus on hoivata miestä. Jos naisella ei ole elämässä miestä jota hoivata (aviomies, seurustelumies, veli, isä jne.), nainen on huono nainen.
Samoin miehen tehtävä on pitää huolta perheestä - vaimosta ja lapsista, olla provider ja protector, tasapainoinen ja viisas perheen pää. Muuten on itsekäs luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas ei ole palstan tursasnaisilla mitään muuta elämässään kuin kotitöistä valittaminen.
Sinkkunako elätte paskassa? Toisaalta hyvä jos nämä märisijät pysyvätkin sinkkuina.
Yksikään mies ei ala naisen kanssa suhteeseen kotitöiden takia, vaikka te niin kuvittelette.
Elän sinkkuna kauniissa ja puhtaassa kodissa eikä yhtään itketä. Mutta se kyllä pisti lähtemään, kun eksä oletti, että tuon talouteen puolet rahoista ja vastaan yksin kodinhengettäriydestä, lisäksi teen lumitöitä ja leikkaan ruohoa ja hoidan itse oman autoni.
Esimerkkisi kertoo että pyrkimys tasa-arvoon suhteessa ei ole hyvä asia. Olen itsekin miehenä syyllistynyt tuohon. Odottanut että naisystävä antaa oman panoksensa.
Et sitten tajunnut, että tuossa esimerkissäni naiselta odotetaan 90 % ja mieheltä 10 %. Ei perinteinen jako mies rahat ja ulkohommat ja nainen kotityöt ja ruoka tarvitse olla se jakotapa, vaan TASAPAINO pitää olla ja oikeudenmukaisuus. Kumpikaan ei voi ratsastella pysyvästi toisen siivellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuon naisen tapauksessa tasa-arvoa ollut yhtään. En ihmettele, että hän sai tarpeekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten tajunnut, että tuossa esimerkissäni naiselta odotetaan 90 % ja mieheltä 10 %. Ei perinteinen jako mies rahat ja ulkohommat ja nainen kotityöt ja ruoka tarvitse olla se jakotapa, vaan TASAPAINO pitää olla ja oikeudenmukaisuus. Kumpikaan ei voi ratsastella pysyvästi toisen siivellä.
En usko kertomustasi. Miehesi on selkeästi tavoitellut tasa-arvoa parisuhteessa. Omasta erostani on 5 vuotta ja itselläni ei ole vielä tullut vastaan naista, joka esim. osaisi laittaa yhtä hyvin ruokaa kuin minä. Yksikään tapaamani nainen ei ole osoittanut aitoa mielenkiintoa ruoanlaittoa kohtaan. Välillä on tarvittu lisäksi siivojaa, kun siivouskaan ei ole kiinnostanut.
Parisuhde on usein huono diili naiselle. Kannattaa miettiä tosi tarkkaan, kannattaako siihen lähteä.
Moni nuori nainen haluaa ihan pakonomaisella vimmalla sen perheen, ja sitten kun se on saatu, tajutaan, että tuli haukattua paskaa.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko kertomustasi. Miehesi on selkeästi tavoitellut tasa-arvoa parisuhteessa. Omasta erostani on 5 vuotta ja itselläni ei ole vielä tullut vastaan naista, joka esim. osaisi laittaa yhtä hyvin ruokaa kuin minä. Yksikään tapaamani nainen ei ole osoittanut aitoa mielenkiintoa ruoanlaittoa kohtaan. Välillä on tarvittu lisäksi siivojaa, kun siivouskaan ei ole kiinnostanut.
Mitä oikein horiset?
Minä en todellakaan tiedä, minkä tasoista ruokaa eksä olisi laittanut, koska en ole koskaan syönyt hänen laittamaansa ruokaa. Hän kyllä koki asiakseen voida arvostella minun tekemääni ruokaa.
Juu, ei kiinnosta siivota yksin asuntoa, kun toinen vapaamatkustaa. Ja siivous nyt on sellainen työtehtävä mitä mielellään välillä myös ulkoistaa. Siisti koti on se, missä haluan elää, se ei ole itseisarvo, että se olisi joka nurkasta siivottu omin pikku kätösin.
Mulla oli monella tapaa ihana mies, komea ja urheilullinen, hoiti ja hoitaa yhä lapset, teki kotityöt, ei juonut tai pettänyt tai mitään sellaista. Mutta yhteensopivuusongelmat olivat todella raskaita, miehellä ei ollut vielä nelikymppisenäkään itsetuntemusta ja tunnetaitoja sen vertaa, että olisin kokenut olevani suhteessa toisen aikuisen ihmisen kanssa. Minä tein tunnetyötä ja kommunikaatiota hartiavoimin kahden edestä, kunnes uuvuin.
Miehen vajavaisuuden ja minun katkeruuteni vuoksi yhteyden (sisältäen myös eroottisen) luominen ei onnistunut kymmenen vuoden suhteen aikana, vaikka alkuun kuvittelin että kyllä tämä tästä. Mies ei suostunut edes pariterapeutin tapaamisen ja kehoituksen myötä aloittamaan matkaa itseensä. Koin eläväni henkisesti yksin, ja sitten eräänä päivänä päätin vain irtaantua kuviosta, joka sai meidät molemmat voimaan huonosti. Liikaa turhia riitoja, joiden tajusin oikeasti loppuvan kun eroamme.
Nyt kun elämäni on asettunut sellaisiin uomiin, että saan ystäviltäni ja perheeltäni sosiaalisen tyydytyksen, itsetyydytyksestä ja satunnaisista seksideiteistä seksuaalisen, töistä ja harrastuksista tavoitteellisen ja somen ja netin kautta voin kokea henkistä yhteyttä vaikka maailman toisella puolella asuvien kanssa, kynnys parisuhteeseen on todella korkea. Yhdessä asumista tuskin haluan enää ikinä.
Tiedän, että tämä tyytyväisyys voi taittua kyllä joskus kuusikymppisenä yksinolon peloksi, kuten äidilläni kävi, mutta elämänkokemukseni myös tietää kertoa, että on hyvin epätodennäköistä että löytäisin exääni parempaa miestä, sillä hänkin vaikutti paperilla kaikin puolin täydelliseltä. Lisäksi ajatus jostain epämääräisestä ”äidin kaverista” on lapsienkin vuoksi poistyöntävä.
- N39
Vierailija kirjoitti:
Pakko sivusta todeta täällä ruudun tois puolella ois kohta nelikymppinen mies joka toimisi kaikille naisille jotka tähän on kirjoittanut (lukuun ottamatta N28). En tajua miten on niin vaikea löytää internetin välityksellä kumppania. No omalta kohdalta tuntuu että naiset eivät kirjoittele profiiliin että jaksaisi edes katsoa että voisiko meidän arvot kohdata. Ja taas ne naiset jotka tajuavat että minun arvot kohtaavat heidän kanssa eivät uskalla lähestyä!
-------------
Ne jotka mustamaalaa kaikki muut, omien vanhojen kokemuksien takia. Annetaan heidän olla katkeria, ehkä he joskus tulevaisuudessa ymmärtää että me kaikki ollaan erilaisia. Jos ei niin suurella todennäköisyydellä, harmittelevat todella paljon kuolinvuoteella.
Nimenomaan tämän takia pitää ottaa selvää ihmisestä, ennen suurempaa lähentymistä. Menneisyys usein kertoo myöskin tulevaisuuden. Minun mielestäni kumppanissa täytyy olla jotain erikoista särmää, jota muissa naisissa ei ole. Netti on helppoja panoja varten..ja noloja kohtaamisia joissa tyypit ovatkin jotain muuta mitä ilmoittivat olevansa, ja mitä kuva kertoi. Mielummin heti livenä, niin jää turha vaiva pois
mies52v
Varsinkin pitkässä parisuhteessa olevat tuputtavat parisuhde ideologiaa maailman parhaana ja ainoana oikeana elämisen tapana. Ja samaan aikaan, heikkona hetkenä, manaavat puolisoaan joka on niin tai näin.
Erosin omasta aloitteesta 10v sitten yli 20v parisuhteesta. Meni 3v etten miehiin päin katsonutkaan, en edes tunnistanut ko. sukupuolen olemassa oloa. Sittemmin on muutaman vuoden suhteita ollut kaksi ja muutama deitti muutamia kuukausia.
Kaikki aiemmat suhteeni ja sen yritykset ovat tulleet elämällä. Olen ollut jossain ja tavannut jonkun ja siitä se pikkuhiljaa muotoutunut. Tilanne on ajautunut tiettyyn suuntaan.
Kaikissa olen ollut se eron hakija. Suhde tai sen tunnustelu on näyttäytynyt vain loputtomana työmaana ruuan laittoineen, yksipuolisena siivouksena ja pyykin pesuineen. Ei kiitos.
Mikä siinä on että se nainen nähdään vain hoivaajana? Lapset olen kasvattanut isoksi ja heitä hoivaan ja lellin mielikseni. Tapailulla, seurustelusta ja parisuhteessa etsin ihan muuta.
Sitä että kohdataan naisena - kyllä, naisena - seurassani on kivaa ja minulla myös. Olen se tasaveroinen ihminen jakamaan arkea ja juhlaa jos semmoisia enää tulee.
Luonteeltani olen enemmän introvertti ja jossain mielessä hidas lämpenemään joten suhderakenteluissa olen antanut miehelle tilaa olla oma itsensä. Koska koko tyypin kanssa olisi tarkoitus elämää mennä eteenpäin.
Ehkä löydän sen miehen joka pystyy kohtaamaan minut naisena joka on tasavertainen. Jos en niin en. Elämä on hyvää ja omaehtoista nyt. N48
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi merkittävä syy voi olla se, että ovat kyllästyneet pettymään miehiin. Vaikka ei olis edes rima korkealla, niin niitä epäluotettavia rimanalittajia riittää.
T: henkilökohtaista kokemusta, N40
Tuon pettämisen kyllä mahdollistaa naiset. Naurattaa aina aselityksenä naisten horoamiselle, että miehetkin ovat sitä tehneet vuosisatoja..hah, suomessa ei ole kauaa ulkomaalaisia naisia edes ollut, joten se vastakappale on aina ollut suomalainen nainen.
Muuten kyllä olen samaa mieltä. Paljon helpompaa on asua yksin ja poimia vain irtopalat, niin halutessaan
mies52v
En puhunut pettämisestä. Epäluotettava voi olla muillakin tavoilla. N40
Nuo taas on pitkälti omia valintoja. Itse valitsit miehesi huonolla maulla. Ei noiden kilttisten puheet aivan tuulesta ole temmattuja. Parinvalinta on yksi tärkein asia elämässä.
mies52v
No niitä itsestäänselviä hyviä parinvalintoja tarjoaa ehkä 5 % miehistä ja kas vaan, että he ovat jo suhteessa eli eiköhän tässä juuri syy siihen, miksi naiset eivät viitsi haaskata aikaansa miestä etsien.
Olen ollut ilman jo 20 vuotta. Mielelläni olisin hyvässä suhteessa, mutta muuten todellakin mielummin ilman.
N48
Mutta eikös tuo toimi myös toisinpäin, eli itsestäänselviä hyviä parivalintoja tarjoaa ehkä 5% naisista ja kas vaan, että he ovat jo suhteessa...
Ei toimi toisinpäin. Naiset ovat keskimäärin PALJON korkeatasoisempia kuin miehet, sekä ulkoisesti että sisäisesti. Hyviä naisia on paljon, hyviä miehiä on vähän.
En ole markkinoilla, koska en ole kauppatavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikset ole itse siivonnut? Niin me naisetkin on välillä kaivattu siivoojaa kotiin kun kukaan muu ei ole tehnyt mitään. Yksin on helppoa, senkus vaan siivoaa omat sotkunsa ja sillä hyvä.
Ruoankin suhteen se ja sama. Senkin voi ostaa jonkun ihan muun valmistamana. Ei todellakaan kiinnosta laittaa pitkiä aikoja päivästä keittiössä hyörimiseen, vapaa-aika on muutenkin kortilla. Ja miksi näiden naistesi olisi pitänyt alkaa kilpailla kanssasi ruoanlaitosta, jos kerran olit siinä parempi niin varmaan molemmat olitte tyytyväisiä että sinä laitoit sen ruoan. Nainen teki sitten jotakin muuta.
Mutta jos olet ollut entisiin tyytymätön niin valitse jatkossa sellaisia naisia, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista kanssasi (esim ruoanlaitto). Niinhän naisillekin aina sanotaan, että itepä valitsit. No nyt ei ”tursasnaiset” valitse enää ketään vaan elävät tyytyväisinä yksin, miten se on sinulta pois?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva löytää ihan ikäiseni nainen tapailuihin. Ei saman katon alle. Minä olisin se joka passaisin tekisin ruoat jne..Omat harrastukset ,kaverit ja rahat vielä niin hyvä juttu kanssa. Haluaisin vaan vähän hempeilyä, seuraa eri asioihin ja jonkun jolle kokkailla. Naisilla on joko huonot kokemukset tai kauheat yleistykset miehistä. Yksin viihdyn kyllä minäkin mutten aina.
Ei välttämättä johdu kokemuksista, vaan siitä että työ on tehty. Aikansa kutakin.
Jos on lapsia, se jatkuu tavalla tai toisella loppuelämän.
Miten jotain miestä voi yllättää se, että nainen ei ole innostunut siivoamisesta? Ei ole mitään naisgeeniä, joka aiheuttaisi siivouksesta tykkäämistä.
Moni nainen tykkää siististä kodista ja siivoaminen on välttämätön pakko. Minulla ja kolmella yksinasuvalla naisystävälläni käy kaikilla siivooja.
Ei olisi pienintäkään mielenkiintoa ryhtyä siivoojaksi miehelle, se kannattaa edelleen ulkoistaa ellei mis sitten itse rakasta siivoamista.
Kotityöt kannattaa jakaa sen mukaan kuka on hyvä missäkin ja etenkin mistä tykkää. Jos tykkäät laittaa ruokaa, miksi haluaisit antaa juuri sen homman naiselle?
Vierailija kirjoitti:
Niin, saahan siivousta rahalla.
Ympärivuorokautista taakankantajaa ei.
En ymmärrä tätä tursaspaskasinkkukotimiestä. Totta kai yksin asuessaan huolehtii yksin ihan kaiken, siinä ei ole mitään ihmeellistä. Yhdessäolon pitäisi kuitenkin helpottaa molempien elämää eikä tioda siihen lisätaakkaa.
Pakko sivusta todeta täällä ruudun tois puolella ois kohta nelikymppinen mies joka toimisi kaikille naisille jotka tähän on kirjoittanut (lukuun ottamatta N28). En tajua miten on niin vaikea löytää internetin välityksellä kumppania. No omalta kohdalta tuntuu että naiset eivät kirjoittele profiiliin että jaksaisi edes katsoa että voisiko meidän arvot kohdata. Ja taas ne naiset jotka tajuavat että minun arvot kohtaavat heidän kanssa eivät uskalla lähestyä!
-------------
Ne jotka mustamaalaa kaikki muut, omien vanhojen kokemuksien takia. Annetaan heidän olla katkeria, ehkä he joskus tulevaisuudessa ymmärtää että me kaikki ollaan erilaisia. Jos ei niin suurella todennäköisyydellä, harmittelevat todella paljon kuolinvuoteella.