Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (127)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vti oireita, mutta virtsa seulonta ja viljely puhdas. Mikä voi olla syynä?

Klamydia ja tippuri testattu? Mies vai nainen? Lääkityksiä? Millaisia oireet ovat?

Nainen. Ei ole sp-taudin mahdollisuutta. Runsas lääkitys aitoimmuunisairauteen mm kortikosteroideja. Lääkitys alentaa immuunipuolustusta.

Niin ja siis oireet lähinnä kirvelyä ja epämukavaa oloa/kipua, vilun tunnetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Klamydia ja tippuri testattu? Mies vai nainen? Lääkityksiä? Millaisia oireet ovat?

Nainen. Ei ole sp-taudin mahdollisuutta. Runsas lääkitys aitoimmuunisairauteen mm kortikosteroideja. Lääkitys alentaa immuunipuolustusta.

Mikäli oireena kirvely virtsatessa, voit kokeilla karpaloa ja c-vitamiinia oireisiin. Runsas veden juominen voi myös auttaa. Lisäksi kannattaa pitää huolta alapään limakalvojen kunnosta. Joskus pesuaineet ärsyttävät niitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi ette tee kolmivuorotyötä?
Lisään vielä vastaukseeni: olen aikanaan nuorena lääkärinä tehnyt näitä yli vuorokauden työputkia, joissa ei saa käytännössä nukkua ollenkaan. En jaksanut sellaisia. Oksensin, ripuloin ja oli rytmihäiriöi8tä. Kolmivuorotyötäkin mielummin, mutta tosiaan lääkäreitä ei ole lukumäärältään tarpeeksi, että sellasita voitaisiin tehdä. Nykyään teen päivätyötä terveyskeskuksessa 80 % työajalla, ei päivystyksiä. En toimi yksityislääkärinä päivätyön lisäksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yleensä klamydia, mutta nykyään tippuriakin on taas liikkeellä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, terveyskeskuslääkäri : miksi julkisella ei joko hoideta tai osata hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Terveisin tsh 9,5

Jos oireita ei ole ja TSH on tuota luokkaa, se on siinä rajalla, että lääkitys aloitetaan. Kyseessä ns. subkliininen hypotyreoosi, jossa lääkityksen aloittamisen raja oireettomalla on TSH 10.

Jos olisit minun potilaani, jolla on oireita ja TSH tuota luokkaa, aloittaisin toki lääkityksen.

Mutta, aloittaisitko T3 hoitokokeilun, kun tyroksiini ei käy?

Vierailija

Vuosi sitten tuli viikon aikana ikään kuin hitaan aivoinfarktin oireita. Toinen puolisko kroppaa puutu ja tuntu tunnottomalta. Lääkärillä refleksit oli tosi vilkkaat ko. puolella. Neurologi epäili niskajäykkyyttä ja hyppäsin siihen innokkaana. Oikeasti olin ihan tärinäkunnossa, pohkeet ja jalkaterät meni urheillessa hetkessä kivuliaisiin kouristuskramppeihin ym. Lopulta koko kroppa nyki ympäriinsä ja jossain vaiheessa tajusin että ei tää voi olla niskaongelma. Hierontakaan auttanut ja niska ei kuulema ollut erityisen jäykkä. Pään normi magneetti ja enmg-tutkimus ok. Sen jälkeen kysästiin josko mielialaongelma. Tulkitsin että ei oo varmaan sitten vakavaa (tästä 4 kk). Nyt tuo toinen puoli on vetänyt ihan jäykäksi, joudun venyttelemään 2 krt päivässä. Pari viime kk urheillessa alkanut voimat lähteä siltä puolelta nopeammin. Nyt viime viikkoina en ole pystynyt koko treeniä, kun jalka menee voimattomaksi. Onko päässä vikaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niin ja siis oireet lähinnä kirvelyä ja epämukavaa oloa/kipua, vilun tunnetta.

Kokeile paikallisesti emättimeen estrogeenivalmistetta, esim. Vagifem.

Vierailija

Olen hoitaja ja ei tulisi mieleenkään alkaa pätemään. Jokainen hoitaa omat työtehtävänsä ja omat vastuualueensa ja antaa toisten tehdä samoin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, terveyskeskuslääkäri : miksi julkisella ei joko hoideta tai osata hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Terveisin tsh 9,5

Jos oireita ei ole ja TSH on tuota luokkaa, se on siinä rajalla, että lääkitys aloitetaan. Kyseessä ns. subkliininen hypotyreoosi, jossa lääkityksen aloittamisen raja oireettomalla on TSH 10.

Jos olisit minun potilaani, jolla on oireita ja TSH tuota luokkaa, aloittaisin toki lääkityksen.

Mutta, aloittaisitko T3 hoitokokeilun, kun tyroksiini ei käy?

En, en ole perehtynyt T3-hoitoihin, eivätkä meillä keskussairaalassakaan aloita niitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten tuli viikon aikana ikään kuin hitaan aivoinfarktin oireita. Toinen puolisko kroppaa puutu ja tuntu tunnottomalta. Lääkärillä refleksit oli tosi vilkkaat ko. puolella. Neurologi epäili niskajäykkyyttä ja hyppäsin siihen innokkaana. Oikeasti olin ihan tärinäkunnossa, pohkeet ja jalkaterät meni urheillessa hetkessä kivuliaisiin kouristuskramppeihin ym. Lopulta koko kroppa nyki ympäriinsä ja jossain vaiheessa tajusin että ei tää voi olla niskaongelma. Hierontakaan auttanut ja niska ei kuulema ollut erityisen jäykkä. Pään normi magneetti ja enmg-tutkimus ok. Sen jälkeen kysästiin josko mielialaongelma. Tulkitsin että ei oo varmaan sitten vakavaa (tästä 4 kk). Nyt tuo toinen puoli on vetänyt ihan jäykäksi, joudun venyttelemään 2 krt päivässä. Pari viime kk urheillessa alkanut voimat lähteä siltä puolelta nopeammin. Nyt viime viikkoina en ole pystynyt koko treeniä, kun jalka menee voimattomaksi. Onko päässä vikaa?
Ehkä selkäydinnestenäyte kannattaa ottaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette tee kolmivuorotyötä?
Lääkäreitä ei ole tarpeeksi sellaiseen.

Sillä systeemillä juurikin saisi ne megapitkät päivystykset pois, kun kaikki tekisivät vuorotyötä! Kyllä siihen silloin riittäisi väkeä, kun se tosiaan olisi keskeytymätöntä TYÖTÄ ja hoitajatkin siihen pystyvät;-)

Vierailija

Miehen kanssa ollaa väitelty aiheesta normaali kakalla käynti. Mies kokee et on normaalia et joka päivä on maha hieman löysällä ja kakalla tulee käydä monta kertaa päivässä. Itse olen sitä mieltä et normaalia on 1-2 kertaa päivässä ja et kakka ei ole kauheen sotkevaa. Kumpi on oikeassa vai onko kumpikaan?

Vierailija

Sairastin lapsesta saakka hankalaa haavaista koliittia kaikkine liitännäisineen. Sen vuoksi minulle tehtiin IPAA-leikaus ja J-pussi. Sen kanssa on mennyt ihan ok, mutta nyt olen alkanut kärsiä vatsakivuista, turvotuksesta ja siitä, ettei pussi tunnu vetävän kunnolla. Ulosteen mukana tulee verta.Yritin päästä terveyskeskuksen kautta pussin tähystykseen tmv mutta lääkäri tyrmäsi pyyntöni täysin. Hänen mukaansa kysymys on peräpukamista ja "naisiin nyt vaan sattuu, se on tyypilistä". Miten voisin edes saada peräpukamia, kun peräsuoli on poistettu? Mitä suosittelet, miten voisin saada hoitoa?

Vierailija

Henkilö on saanut 10 v sitten aivoinfarktin, siitä jäänyt hemipareesi, kulkee kepin kanssa. Nyt terveeseen jalkaan kehittynyt vaivaisenluu, jota vihloo, jalka pettää välillä, jolloin henkilö meinaa kaatua jne. Lääkärin mukaan vaivaisenluu ei ole vielä tarpeeksi paha eikä sitä voisi tässä tilanteessa muutenkaan leikata. Onko todella näin? Suositteli jumppaa, henkilöllä säännöllistä kuntoutusta ft:n kanssa,ei auta. Toiselle lääkärille vai mitä tässö voi tehdä? Auttaako tälaisiin joku kipulääke?

Vierailija

Toinen jalkani ja lonkkani  ( myös selkä)kipeytyivät yhtäkkisesti pari kuukautta sitten.Jalalla ei käsinyt kunnolla varata.  Hoidettiin noidannuolena.  Kipu jalassa jatkui kuusi ivikkoa, n. 4h töissä kärsin kävellä ennenkuin kipu alkoi, ja kesti vuoron loppuun, ja vielä 2,5h työvuron päätyttyä. 

Jalka ei ole terve vieläkään. Välillä on tunne kuin jalkapöydän päälle tihkuisi kylmää vettä. On pistelyä, kihelmöintiä ja puutumisen tunnetta.  Varsinaista kipua ei enää ole.  Mikähän jalassa on vialla....? Mitä tutkimuksia suosittelet...? Teen hoitotyötä, olen normaalipainoinen.  Lonkat kuvattiin eikä niissä ollut kulumia tms.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sairastin lapsesta saakka hankalaa haavaista koliittia kaikkine liitännäisineen. Sen vuoksi minulle tehtiin IPAA-leikaus ja J-pussi. Sen kanssa on mennyt ihan ok, mutta nyt olen alkanut kärsiä vatsakivuista, turvotuksesta ja siitä, ettei pussi tunnu vetävän kunnolla. Ulosteen mukana tulee verta.Yritin päästä terveyskeskuksen kautta pussin tähystykseen tmv mutta lääkäri tyrmäsi pyyntöni täysin. Hänen mukaansa kysymys on peräpukamista ja "naisiin nyt vaan sattuu, se on tyypilistä". Miten voisin edes saada peräpukamia, kun peräsuoli on poistettu? Mitä suosittelet, miten voisin saada hoitoa?
Vaihda lääkäriä ja jos sekään ei auta, tee valitus ylilääkärille. Tähystykseenhän sinun kuuluisi päästä. Arvelen, että lääkärisi oli mies, tuskin naislääkäri sanoisi "naisiin nyt vaan sattuu".

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat