"Kielletyt" säästökohteet?
Eli : jos ihmisellä menee taloudellisesti heikosti, ja olisi tarpeen tarkastella rahankäyttöä, niin mitkä ovat niitä asioita, joista luopumista ihmiselle ei voi ehdottaa, ilman että henkilö suuttuu?
Oman kokemukseni mukaan :
-Tupakka. Tästä ei voi edes keskustella. "Yritäpä itse lopettaa. Mä olen polttanut jo 20 vuotta....."
Kommentit (39)
Mun kokemus on että ainakin jossain köyhissä talouksissa lapsille ostetaan kaikkea turhaa muovikrääsää, joilla leikitään kerran ja jäävät sitten nurkkiin lojumaan.
En pystyisi lopettamaan 🚭
Tupakka kallistunut 5 vuodessa n 7€ per toppa.
Ymmärrän kyllä mutta ei vaan ole tarpeeksi tehonneet lukuisat kehotuksen muilta kun sanotaan että PiTäIsI lopettaa.
Olikohan30vuotta sitte sama meininki et lopeta jo hyvä ihminen!!!
Alkoholi, jos kyseessä suurkuluttaja
Kyllä mä itsekin tiedän, että tupakka on se mistä pitäisi karsia. Mutta se on valinta. Oon mieluummin, ja pärjään, pari päivää ilman ruokaa kuin ilman röökiä. Varmaan luopuisin jos pitäis viikkotolkulla valita. Ruuan suhteen pärjään paljon vähemmällä kuin moni muu enkä nirsoille yhtään. Viime viikolla vedin jogurttia missä oli päiväys kuun alussa. Useimmat ois heittänyt sen suoraan roskiin.
Miksi yleensä edes pitää ehdottaa toiselle mitään säästökohteita? Eri asia toki, jos toinen suoraan esittää kysymyksen "mistä sinun mielestäsi minun kannattaisi säästää" tai "jos olisit minä, mistä sinä säästäisit" - silloin voi antaa niitä neuvoja. Mutta jos henkiö vain valittelee taloudellista tilannettaan, hän ei silloin ole kysynyt mielipidettäsi mihinkään. On epäkohteliasta alkaa kysymättä tyrkyttää tyrkyttää elämäntapaohjeita.
Auto ja sen liitännäiskulut on pyhä lehmä niin monelle kun julkisilla saisi jopa 90% säästöön
Tatuoinnit. Alkoholi. Vaatteet. Tupakka. Nuuska. Kahvi/Tee. Karamellit. Matkustelu. Monella myös autoilu, pärjäisi ilmankin. Kaikki turhia.
Edullinen Ruoka ja Vesi ja pieni halpa asunto riittää. Kaikki muu on turhaa....
Kaikki nautinnot pois. Halvassa teltassa kituminen on oikeaa elämää.
Jotkut käyvät jopa elokuvissa. Uskomatonta pröystäilyä.
Kaikesta sellaisesta voi tinkiä jota MINÄ itse en käytä.
Se mihin MINÄ laitan rahaa on OK.
Mnäkin olen törmännyt tähän lasten lelukrääsään. Nykyisin lapsille ostetaan valtavia määriä leluja, pelejä ja vastaavaa. Tämä huipentuu lasten syntymäpäivinä, jolloin tekee suorastaan pahaa nähdä kaikki se lahjaromu. Suurin osa on tietysti muovia. Lelut ovat muotileluja, viimeistä huutoa, joka kaikkien lasten on saatava. Siis tosi kallista, ylihintaista roskaa.
En tarkoita, ettei lapsille saisi ostaa leluja lahjaksi. Tietysti saa, ja lahja ilahduttaa saajaansa. Mutta olisi ehkä syytä miettiä tarkemmin. Voisiko leluja ja pelejä vaikka kierrättää? Monet tekevätkin jo niin.
En minäkään tajua miksi ihminen ostaa esim maitoa, jogurttia, leipää, mehuja ja energiajuomia mutta omia rahojaanhan se niihin laittaa. Ja pulla ja peruna.
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit. Alkoholi. Vaatteet. Tupakka. Nuuska. Kahvi/Tee. Karamellit. Matkustelu. Monella myös autoilu, pärjäisi ilmankin. Kaikki turhia.
Edullinen Ruoka ja Vesi ja pieni halpa asunto riittää. Kaikki muu on turhaa....
Sallisin kyllä vielä vanhan käytetyn Polkupyörän...
Pyysin Edunvalvojalta ylimääräistä 20€ viikonlopuksi. En saanut. Edunvalvonta tilillä yli tonni.
Hirvitti kesällä katsella kun Terassit täynnä ihmisiä. Sinne vaan kaikki rahat...
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä mutta ei vaan ole tarpeeksi tehonneet lukuisat kehotuksen muilta kun sanotaan että PiTäIsI lopettaa.
Oli. On ollut ainakin seisköötluvulta asti. Kauemmaksi en muista. Silloin jo työttömiä syyllistettiin kaljanjuonnista ja sätkien poltosta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli broidin kanssa jännä keskustelu röökistä. Valitti kuinka kallista rööki onkaan.Sätkiä ei halua polttaa, kun on oma vakkarimerkki jota polttaa.
Hänen ratkaisunsa asiaan on se että kaikesta muusta voi kaupassa säästä muttei röökistä. Sitä on aina oltava.
Niin. Kyllä mäkin poltan mutta ei viitsi kalleimpia käryttää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleensä edes pitää ehdottaa toiselle mitään säästökohteita? Eri asia toki, jos toinen suoraan esittää kysymyksen "mistä sinun mielestäsi minun kannattaisi säästää" tai "jos olisit minä, mistä sinä säästäisit" - silloin voi antaa niitä neuvoja. Mutta jos henkiö vain valittelee taloudellista tilannettaan, hän ei silloin ole kysynyt mielipidettäsi mihinkään. On epäkohteliasta alkaa kysymättä tyrkyttää tyrkyttää elämäntapaohjeita.
Ikinä en ole tyrkyttänyt ohjeitani. Aika monta kertaa kuitenkin pohtinut yhdessä ihmisten kanssa niitä asioita, joista voisi karsia.
Itse jätin energiajuomat pois sen jälkeen kun aloin oikeasti seuraamaan paljonko niihin menee rahaa.
AP
Mä olen törmännyt siihen, että teinien nerkkivaatteiden ostamista ei voi lopettaa. Ei vaikka perheellä menis vaikka kuinka huonosti.