Kuinka usein pesette pyykkiä?
Me muutettiin uuteen asuntoon ja vessaan ei sitten mahtunut entinen kone. Nyt etsinnässä siis päältä täytettävä 7kg kone.
Tällä hetkellä pestään siis pyykit pesutuvassa ja se on todella ärsyttävää! Joudun pesemään pyykkiä ainakin kerran päivässä ja todella usein saan jonottaa omaa vuoroa kun muutkin käyttävät konetta. Meillä lapsia siis kaksi.
Tuleeko muille pyykkiä niin paljon että joka päivä pitää pestä?
Kommentit (37)
Meillä tuntuu tulevan hulluna pyykkiä vai kiinnittääköhän siihen nyt eri tavalla huomiota kun pitää kellarissa ravata?
Ap
3-4 krt viikossa, meitä 4 henkilöä. Petivaatteitten vaihtopäivänä tulee 2 koneellista lisää.
Ehkä voisit vähän yrittää vähentää pyykkiä. Meilläkin kyllä tulee noin koneellinen päivässä, jos pyykkäämisen jakaa päivien määrällä. Talvisin toki pyykin määrä on suurempi, kun käytetään pitkiä hihoja ja lahkeita. Ylimääräistä pyykkiä tulee siitä, kun lapset unohtavat mikä kylpypyyhe oli kenenkin käytössä.. (tähän voisi keksiä jonkun järkeistyksen, ideoita?) Ja jos meillä on ollut yövieraita (lakanapyykkiä kamalasti).
Itse olen ruvennut käyttämään pidempään samaa vaatetta (jos en ole hikoillut tai muuten sottaantunut). Myös mies on ruvennut järkeistämään vaatetustaan (esim. samaa kauluspaitaa voi käyttää pari päivää, jos ei ole hikoillut tms.) Meilläkin on kaksi lasta, kouluikäisiä.
Kaksi aikuista. Pesemme pyykkiä 1-2 kertaa kahden viikon aikana, 3-4 koneellista kerrallaan. Käytämme pesutupaa.
Meillä kaksi lasta ja pesutupa käytössä enkä koe asiaa ongelmalliseksi. Päin vastoin, paljon kivempaa näin kuin vielä puoli vuotta sitten, jolloin oli oma kone. Meillä ainakin varauskirjaan saa ihan hyvissä ajoin varata oman pyykkivuoron ja mulla on tietyt päivät jolloin pesen pyykkiä. Käytännössä pesen sitä kahdesti viikossa yhden tai kaksi koneellista kerrallaan. Meillä ainakin ollaan nykyään paljon tarkempia pyykinpesussa, enää ei tulisi mieleenkään pistää siistejä ja tahrattomia puolipitoisia vaatteita pesuun. Pyykin määrä on pienentynyt paljon, tehtiin vaan vähän näppärämmäksi puolipitoisten vaatteiden säilytys ettei niitä tullut laitettua pyykkiin vaan kun ei muutakaan paikka keksitty.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:19"]
Ehkä voisit vähän yrittää vähentää pyykkiä. Meilläkin kyllä tulee noin koneellinen päivässä, jos pyykkäämisen jakaa päivien määrällä. Talvisin toki pyykin määrä on suurempi, kun käytetään pitkiä hihoja ja lahkeita. Ylimääräistä pyykkiä tulee siitä, kun lapset unohtavat mikä kylpypyyhe oli kenenkin käytössä.. (tähän voisi keksiä jonkun järkeistyksen, ideoita?) Ja jos meillä on ollut yövieraita (lakanapyykkiä kamalasti).
Itse olen ruvennut käyttämään pidempään samaa vaatetta (jos en ole hikoillut tai muuten sottaantunut). Myös mies on ruvennut järkeistämään vaatetustaan (esim. samaa kauluspaitaa voi käyttää pari päivää, jos ei ole hikoillut tms.) Meilläkin on kaksi lasta, kouluikäisiä.
[/quote]
Jokaiselle erilainen nimikkopyyhe? Tai jos samanlaiset pyyhkeet, niin jokaiselle joku muu tuntomerkki, vaikka eri väriset nauhat koristeeksi?
2 aikuista ja 5 lasta (alle 18 v kaikki lapset). Jos en tänään pese yhtään koneellista, niin huomenna pesenkin kaksi. Eli koneellinen pyykkiä päivässä. Petivaatteiden vaihtopäivät sitten vielä erikseen = lisäkoneellisia normaaliin.
Kaksi aikuista: pestään kerran viikossa ja ellei lakanoita ole sillä viikolla vaihdettu, yksi koneellinen pesee koko likapyykkisatsin. Oma kone, kilovetoisuutta en tiedä.
Kaksi aikuista ja kolme alle kouluikäistä lasta. Kotona pestään viikossa kolme koneellista kestovaippapyykkiä, alakerran pesutuvassa lisäksi 6-10 koneellista vaatteita, joista yleensä yksi on miehen työvaatteita ja kaksi liinavaatteita. Käytännössä pesen pesutuvassa yleensä kahdesti viikossa neljä koneellista. (Meillä on kaksi konetta, eli kahden tunnin rupeama, ja pyykit saa taloyhtiön lukolliseen kuivaushuoneeseen siitä. Alusvaatteet ja sukat kuivaan kuivausrummussa.)
Kaksi aikuista ja vauva ja pyykkiä on koko ajan korissa. Joka päivä en jaksa pestä, niin pesen usein 2-4krt viikossa 1-3 koneellista kerralla, 5.5kg vetävä kone.
Meillä jotkut naapurit saattavat pitää pyykkejä kuivamassa jopa viikon ja sinä aikana olen pystynyt pesemään vähemmän pyykkiä kun normaalisti. Kuitenkin sitä pyykkiä kertyy varmaan se koneellinen päivässä, ainakin.
Ap
2 aikuista ja 1 lapsi. Pyykkiä pestään melkein joka päivä. Joinakin päivinä useampi.
Tänään olen pessyt koneellisen. Eilen pesin 3 koneellista, joista yhdessä oli vain lapsen ihan uusi laskettelutakki.
Lajittelen pyykit:
40 asteiset: mustat, siniset ja vihreät, punaiset, valkoiset, harmaat.
60 asteiset: valkoiset, punaiset, mustat, vihreät ja siniset. Lisäksi yhdet musta-valkoiset pussilakanasetit erikseen.
Kerran viikossa tulee pestyä ainakin yhden kerran 40-asteiset mustat ja sini-vihreät koneelliset.
Uskomatonta, millaisia määriä pyykkiä tuntuu teille tulevan. Miten monta kertaa päivässä vaihdatte vaatteet. Ettekö käytä samaa vaatetta kuin kerran? Entä esim. kylpypyyhkeet, pesettekö ne todella joka käytön jälkeen?
Eikö niitä naapurin kuivia pyykkejä voi ottaa pois narulta ja taitella ne nätisti pankille tai jollekin tasolle. Ehkä oppisivat hakemaan pyykkinsä heti pois, kun ne ovat kuivuneet.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:55"]
Meillä jotkut naapurit saattavat pitää pyykkejä kuivamassa jopa viikon ja sinä aikana olen pystynyt pesemään vähemmän pyykkiä kun normaalisti. Kuitenkin sitä pyykkiä kertyy varmaan se koneellinen päivässä, ainakin.
Ap
[/quote]Viikon? Ei taida olla teidänkään pyykkitupa puhtaan pyykin säilyttämiseen tarkoitettu. Nosta vaatteet pinoon/pois narulta tai jos eivät sillä usko ens kerralla niin pölli jotain. Kaikissa mun käyttämissä pyykkituvissa on löytynyt hyvin tarkat listat siitä mitä siellä ei saa tehdä ja aina on mainittu että ei saa säilytellä naruilla kuivaa pyykkiä.
Kun jakaa pyykkituvan jonkun kanssa, ei auta olla turhan herkkähipiäinen. Jos pyykit ovat kuivuneet jo kunnolla, saa ne viikata siististi pois narulta että saa omansa sinne. Samoin, jos koneessa on pyykit kun oma vuoro alkaa, saa ne ottaa sieltä pois että pääsee itse pesemään.
Luulen että aloittajaa auttaisi tässä vähän hankalassa vaiheessa se, että varaat pyykkivuoron ajoissa, raivaat itsellesi kuivaustilaa (tai tuot sisälle kuivumaan, niinhän teet sittenkin kun sulla on oma kone) ja ennen kaikkea, pistät välillä miehenkin pesemään pyykkiä. ;)
Soittelinkin jo isännöitsijälle ja kysyin et saanko siirtää toisten pyykkejä kun lojuvat liian pitkään kuivana narulla. Lupa tuli, hah! Joku mukava naapuri käytti myös meidön loput pesu- ja huuhteluaineet kun unohdin pyykkikorin alas! Otti siis pesuaineet koristani.. Löytyisipä nopeasti oma kone!
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:55"]
Ap
[/quote]
Kun asuimme taloyhtiössä, jossa oli vähän samanmoista, niin tein lapun kuivaushuoneen seinään, että pyykit vietävä pois oman vuoron loputtua (tai ainakin ennen seuraavan pyykkääjän tuloa). Eihän hommasta muuten tule mitään. Tämä meni hyvin muille perille ja moni minua kiitteli, kun tein sen lapun. Aina ne oli ne samat, jotka jätti pyykit kuivumaan moniksi päiviksi ja se ärsytti monia muitakin, ei vain minua :) Laatikaa tekin tarkat kunnolliset säännöt pesutuvan ja kuivaushuoneen käytöstä.
Juu, koneellinen päivässä.