Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein pesette pyykkiä?

Vierailija
17.01.2014 |

Me muutettiin uuteen asuntoon ja vessaan ei sitten mahtunut entinen kone. Nyt etsinnässä siis päältä täytettävä 7kg kone.

Tällä hetkellä pestään siis pyykit pesutuvassa ja se on todella ärsyttävää! Joudun pesemään pyykkiä ainakin kerran päivässä ja todella usein saan jonottaa omaa vuoroa kun muutkin käyttävät konetta. Meillä lapsia siis kaksi.

Tuleeko muille pyykkiä niin paljon että joka päivä pitää pestä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 20:09"]Kun jakaa pyykkituvan jonkun kanssa, ei auta olla turhan herkkähipiäinen. Jos pyykit ovat kuivuneet jo kunnolla, saa ne viikata siististi pois narulta että saa omansa sinne. Samoin, jos koneessa on pyykit kun oma vuoro alkaa, saa ne ottaa sieltä pois että pääsee itse pesemään.

Luulen että aloittajaa auttaisi tässä vähän hankalassa vaiheessa se, että varaat pyykkivuoron ajoissa, raivaat itsellesi kuivaustilaa (tai tuot sisälle kuivumaan, niinhän teet sittenkin kun sulla on oma kone) ja ennen kaikkea, pistät välillä miehenkin pesemään pyykkiä. ;)

[/quote]

Meillä ei ole varauskirjaa, ainoastaan vihko mihin laitetaan nimi, päivä ja käyttötunnit. Kukaan ei siis varaa mitään vaan vie pyykkinsä kun huvittaa. Useasti joku pesee sitten monta tuntia pyykkiä ja omaa vuoroa saa odotella.

Ehkä teen kärpäsestä härkäsen! :D

Ap

Vierailija
22/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin pesen keskimäärin 2 koneellista. Nyt pyykkääminen on pain0ottunut viikonloppuun, jolloin kone laulaa koko ajan. Keskellä viikkoa saattaa jäädä päiviä välistäkin. 6kg:n kone.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 20:00"]

2 aikuista ja 1 lapsi. Pyykkiä pestään melkein joka päivä. Joinakin päivinä useampi.

Tänään olen pessyt koneellisen. Eilen pesin 3 koneellista, joista yhdessä oli vain lapsen ihan uusi laskettelutakki.

Lajittelen pyykit:

40 asteiset: mustat, siniset ja vihreät, punaiset, valkoiset, harmaat.

60 asteiset: valkoiset, punaiset, mustat, vihreät ja siniset. Lisäksi yhdet musta-valkoiset pussilakanasetit erikseen.

Kerran viikossa tulee pestyä ainakin yhden kerran 40-asteiset mustat ja sini-vihreät koneelliset.

[/quote]

ei jumat... Meillä on 2aikuista ja 3 lasta, meillä rullaa 2-3 koneellista viikossa. Mustat + punaiset 40 ja 60 astetta, vaaleat 40 ja 60 astetta. Näillä mennään, mitä JÄRKEÄ on lajitella joka värin mukaan?? 

Vierailija
24/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:55"]

Meillä jotkut naapurit saattavat pitää pyykkejä kuivamassa jopa viikon ja sinä aikana olen pystynyt pesemään vähemmän pyykkiä kun normaalisti. Kuitenkin sitä pyykkiä kertyy varmaan se koneellinen päivässä, ainakin.

Ap

[/quote]

Kun asuimme taloyhtiössä, jossa oli vähän samanmoista, niin tein lapun kuivaushuoneen seinään, että pyykit vietävä pois oman vuoron loputtua (tai ainakin ennen seuraavan pyykkääjän tuloa). Eihän hommasta muuten tule mitään. Tämä meni hyvin muille perille ja moni minua kiitteli, kun tein sen lapun. Aina ne oli ne samat, jotka jätti pyykit kuivumaan moniksi päiviksi ja se ärsytti monia muitakin, ei vain minua :) Laatikaa tekin tarkat kunnolliset säännöt pesutuvan ja kuivaushuoneen käytöstä. 

[/quote]

Meillä on kyllä hyvät ohjeet ja kuivaushuoneen ovessa lukee vielä isolla, että pyykit pitää hakea pois seuraavana päivänä. Kaikille se ei vaan mene päähän!

Ap

Vierailija
25/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 20:09"]Kun jakaa pyykkituvan jonkun kanssa, ei auta olla turhan herkkähipiäinen. Jos pyykit ovat kuivuneet jo kunnolla, saa ne viikata siististi pois narulta että saa omansa sinne. Samoin, jos koneessa on pyykit kun oma vuoro alkaa, saa ne ottaa sieltä pois että pääsee itse pesemään.

Luulen että aloittajaa auttaisi tässä vähän hankalassa vaiheessa se, että varaat pyykkivuoron ajoissa, raivaat itsellesi kuivaustilaa (tai tuot sisälle kuivumaan, niinhän teet sittenkin kun sulla on oma kone) ja ennen kaikkea, pistät välillä miehenkin pesemään pyykkiä. ;)

[/quote]

Meillä ei ole varauskirjaa, ainoastaan vihko mihin laitetaan nimi, päivä ja käyttötunnit. Kukaan ei siis varaa mitään vaan vie pyykkinsä kun huvittaa. Useasti joku pesee sitten monta tuntia pyykkiä ja omaa vuoroa saa odotella.

Ap

[/quote]

Niin siis eihän se noin voi mennä. En ole vielä kertaakaan törmännyt tällaiseen. Yleensä siinä on varausvihko, tai nettivaraus, jossa merkitään minä kellonaikana kukakin aikoo pestä pyykkinsä. Ovessa tai seinällä on lappu, jossa on tarkemmat ohjeet. Pyykit totta kai saa siirtää kun ovat kuivuneet, ei siihen tarvitse mitää lupia kysellä.

Ilman muuta tuo pitää organisoida paremmin, eli kuten kaikkialla muuallakin. Ihan hyvin voit pyytää isännöitsijältä sinne kalenterin jossa joka päivälle on merkitty kellonajat, ja tarkemmat ohjeet seinälle. Sehän on muuten yhtä sähläystä.

Vierailija
26/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä henkeä asuu vakituisesti ja viikonloppuisin 1-4 lisää.

Päivittäin pesemme pyykiä. Treenipäivinä kahdestikin päivässä.

Vierailija
27/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä 2koneellista viikossa,tummat ja vaaleat.perheessä 2aikuista ja 1 lapsi.

Vierailija
28/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän viisihenkisessä perheessä varmaan keskimäärin koneellinen päivässä. Joskus voi mennä jopa yli viikko ilman pyykkäämistä, mutta sitten on pyykkikaappi täynnä likaisia ja koko viikonloppu menee pyykätessä. Helpoimmalla pääsee kun hoitaa sen koneellisen päivässä sitä mukaa kun jotain tulee täysi koneellinen pestäväksi.

Vierailija
29/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät kenen pyykkiä siellä on, niin käy heidän ovella sanomassa, että voisitteko tulla hakemaan kuivat pyykkinne pois, että saisin omat märät sinne tilalle? Ehkä nuo pöljät viikkokuivaajat sitten tajuaisivat jotain :) 

Vierailija
30/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:19"]

Ylimääräistä pyykkiä tulee siitä, kun lapset unohtavat mikä kylpypyyhe oli kenenkin käytössä.. (tähän voisi keksiä jonkun järkeistyksen, ideoita?) Ja jos meillä on ollut yövieraita (lakanapyykkiä kamalasti).

Itse olen ruvennut käyttämään pidempään samaa vaatetta (jos en ole hikoillut tai muuten sottaantunut). Myös mies on ruvennut järkeistämään vaatetustaan (esim. samaa kauluspaitaa voi käyttää pari päivää, jos ei ole hikoillut tms.) Meilläkin on kaksi lasta, kouluikäisiä.

[/quote]

Jos pyykinpesu on hankalaa, kannattaa tosiaan miettiä, eikö jostain saisi sen verran lisää vaatteita ettei päivittäin tarvitsisi pestä. Kirppareilta saa koti- ja pihakäyttöön kelpaavia edullisesti, niin lapsille kuin aikuisille. On sitten varaa vaihtaa vaikka päivittäin, mutta puhtaita löytyy vielä kaapeista seuraaviksi päiviksi.

Pyyheliinat voi nimikoida. Jos neula ja lanka eivät tottele niin hyvin, että saa kirjailtua hienot nimikirjaimet isoäidin malliin, voi käyttää vaikka tarroja,  ommeltavia kuvia (silitettävät ei pysy hyvin), tai ommella vaan jollakin tietyllä värillä jokaiselle oma, Maijalle punaista, Pekalle sinistä, äidille lilaa, isälle vihreää ... esimerkiksi.

Vierailija
31/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 20:15"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Niin siis eihän se noin voi mennä. En ole vielä kertaakaan törmännyt tällaiseen. Yleensä siinä on varausvihko, tai nettivaraus, jossa merkitään minä kellonaikana kukakin aikoo pestä pyykkinsä. Ovessa tai seinällä on lappu, jossa on tarkemmat ohjeet. Pyykit totta kai saa siirtää kun ovat kuivuneet, ei siihen tarvitse mitää lupia kysellä.

Ilman muuta tuo pitää organisoida paremmin, eli kuten kaikkialla muuallakin. Ihan hyvin voit pyytää isännöitsijältä sinne kalenterin jossa joka päivälle on merkitty kellonajat, ja tarkemmat ohjeet seinälle. Sehän on muuten yhtä sähläystä.

[/quote]

Joo minustakin tämä on älytön systeemi! Jotkut laittavat nimen listaan vasta viimeisen koneellisen jälkeen eli sitten saa ravata alas monta kertaa että joko kone olisi vapaana. Toiset taas laittavat heti nimen ja tunnit listaan ja siitä pystyy vähän päättelemään, että milloin kone mahtaisi vapautua.

Ap

Vierailija
32/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin pesenkin ainakin sen yhden koneellisen päivässä kuin annan pyykin kertyäkunnon vuoreksi ja sitten sitä on ärsyttävä ruveta purkamaan.

Ap

Vierailija
33/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teitä ällötä pestä samalla koneella millä muutkin pesevät?

Vierailija
34/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan kuulostaa kyllä ihan ihme touhulta pyykkitupa ilman varauskirjaa. Miten sellanen edes voi toimia, kauheeta säätöä varmastikkin. 

Laita isännöitsijälle/johonkin viestiä että sais muutoksen asiaan.

Vierailija
35/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä.

Vierailija
36/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 20:54"]

Eikö teitä ällötä pestä samalla koneella millä muutkin pesevät?

[/quote]

Ei. Ei mulla tee tiukkaa myöskään syödä ravintolassa, tai yöpyä hotellissa. Vaikka ne aterimet ja vuodenvaatteet on olleet jonkun muunkin käytössä. Joten miksi mua ällöttäis laittaa vaatteitani samaan koneeseen, jossa joku muukin on pyykkinsä pessyt. 

Vierailija
37/37 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aikuista ja vauva, kyllä sitä pyykkiä melkeenpä se koneellinen päivässä tulee pyöritettyä. Täysiä eivät ole mutta en kestä haistella pissan ja puklun hajua pyykkikaapissa kovin pitkään... Lisäksi kerran kahdessa viikossa yksi lisäkoneellinen petivaatteista.