Rehellisesti, tuntuisiko lomamatka ilman somea vähemmän tärkeältä?
Nykyään kun moni postailee someen melkein kaiken mitä tekevät, niin pohtikaa ja vastatkaa rehellisesti:
- valitsisitko matkakohteen tai aktiviteetit toisin jos somea ei olisi?
- miten vaikeaa olisi, jos et pystyisi jakamaan yhtäkään kuvaa matkalta?
- jättäisitkö mahdollisesti jopa tekemättä jotain asioita/matkoja ilman somea?
Itse heräsin pohtimaan tätä viime kesänä, kun olin lähdössä autoretkelle (ihan kotimaassa siis) ja aloin miettimään mahdollisia kohteita sen kautta missä saisi hienoimmat kuvat. Enkä edes aluksi tajunnut tätä, vaan se tuli jotenkin automaattisesti.
Tuon tapauksen jälkeen olen lopettanut IG: n päivittämisen. Haluan tehdä asioita ilman että some edes alitajuisesti vaikuttaa siihen mitä teen ja miten teen!
Kommentit (27)
Mä poistuin somesta 2015 (tuhosin kaikki kuvani sieltä myös). En ole sen jälkeen yhtäkään kuvaa elämästäni julkaissut mihinkään. Aloin vihamaan somessa kaikkea, myös aloittajan kuvaamia asioita.
Pidän yhteyttä kavereihin vain whatsapissa, tekstareilla, sähköpostilla ja puhelinsoitoilla.
Laittelen kuvia suoraan whatsapissa ystävilleni henkilökohtaisesti.
En ikinä enää voisi kuvitella jakavani elämästäni mitään someen.
Musta ei löydy somesta yhden yhtä kuvaa eikä mun ottamia valokuvia löydy julkisesti mistään.
En ole ollenkaan ajatellut noin, mutta ymmärrän kyllä, että nykymaailmassa voi olla tuollaisia ajatuksia. Postailin ennen itsekin enemmän kun vaan olin niin innoissani reissuista, mutta sitten tuli sellainen olo, että en jaksa enää laittaa samanlaisia kuvia kaikkien katsottavaksi ja päätin, että pidän reissut ominani. Kateellisia ja selän takana puhujia kun aina löytyy eikä se ollut tarkoitukseni alunperinkään.
Kun katselen monia IG tilejä niin tulee jotenkin sellainen kuva että nähty valtavaa vaivaa päästääkseen poseeraamaan tietyissä paikoissa lomakohteissa. Esim eilen näin "päsiin tekemään suosikkiasioitani" ja oli vain poseeraus kymmennessä paikassa jossain maassa.
Ei. Helmikuussa oltiin Madeiralla 2vko. Todella upeita paikkoja ja maisemia. En postannut someen mitään, mies taisi laittaa pari kuvaa mutta nekin oli lähinnä jostain harvinaisista klassikkoautoista mitä sattui näkemään siellä:D. Lähetin kyllä kuvia äidille ja parille ystävälle whatsappin kautta kun pyysivät niitä.
Sosiaalisen median tuhoisuus on juuri tässä, näet jotain mitä jollain muulla on (vaikka se typerä ulkomaanmatka), joten sinä lähdet samaan maailmantuhoamisprosessiin mukaan, koska et voi jäädä paitsi auringonlaskuselfiestä saatuja tykkäyksiä.
Joku muu näkee päivityksesi, ja tuhon ikiliikkuja on valmis. Missään vaiheessa kyse ei ollut omista lähtökohdista, vaan jollain muulla oli jotain mitä sinun piti väkisin saada, hinnasta, ympäristöstä tai mielekkyydestä viis.
Mitä ihmettä? En ole koskaan jakanut lomistani mitään somessa enkä jatkossakaan aio. Omaan käyttöön tallennan bloggeriin suunnitelmat ja toteutuneet jutut mutta tuokin "blogi" on salattu ulkopuolisilta.
Reissun jälkeen teetän kuvakirjan, senkin omaan käyttöön josta ei selfieitä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? En ole koskaan jakanut lomistani mitään somessa enkä jatkossakaan aio. Omaan käyttöön tallennan bloggeriin suunnitelmat ja toteutuneet jutut mutta tuokin "blogi" on salattu ulkopuolisilta.
Reissun jälkeen teetän kuvakirjan, senkin omaan käyttöön josta ei selfieitä löydy.
Ja tuli vielä mieleen että mun viime reissusta tai tulevastakaan eivät edes kaverini tiedä. Töissä kerroin kun tuli kahvipöytäkeskusteluissa esiin ja toin tuliaisiakin.
MIelestäni loma tuntuu paremmalta ilman somea kun saa vaan olla ja tehdä mitä lystää eikä tarvitse vastailla kenenkään somekommentteihin.
No ei vaikuta some omaan lomasuunnitelmiini tai lomatunnelmiini. Sen sijaan saatan kyllä valita kohteita sen mukaan, mistä saa hienoja kuvia, koska olen lapsesta asti harrastanut valokuvausta (aluksi siis filmikameralla) ja tykkään kuvata nimenomaan luontokohteita. Nykyisin moni tuttu ei edes postaa someen matkakuvia, koska somen käyttö on monella vähentynyt muutenkin.
Voi kuule. Itse ainakin etelään mennessä sammuta koko loman ajaksi puhelimestani kaiken netin käytön. Otin vain lomakuvia, yhden kerran katsoin kelloa puhelimesta. Akkuakaan ei tarvinnu ladata loman aikana, kun mobiilidatat ja netit oli käyttämättä.
Itse en jaa lomakuvia, en kuulu mihinkään some ryhmään, että tarttis päivitellä lomalla aamupala lautasesta kuvia.
Kotiin tullessa lähetin n. 400 valokuvaa kehitettäväksi ja laitoin albumiin. Työtä vei, että sai edes jotenkin järjestykseen, eikä sikinsokin albumiin.
Sama myös telttaillessa. Haluan arjesta irti ja puhelin pysyy laukussa. Enkä istu nuotiolla av palstalla.
En ole koskaan edes ajatellut, onko somea tai ylipäätään nettiä lomakohteessa. En myöskään koskaan ole jakanut kuvia lomamatkoilla saati jättäisin tekemättä matkan ilman somea. Jopa ajatuksena tuollaiset kuulostavat hulluilta.
Some tarkoittaa mullei sähköpostia tätä palstaa ja whatsuppia, joten eiköhän tuo onnistuisi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan edes ajatellut, onko somea tai ylipäätään nettiä lomakohteessa. En myöskään koskaan ole jakanut kuvia lomamatkoilla saati jättäisin tekemättä matkan ilman somea. Jopa ajatuksena tuollaiset kuulostavat hulluilta.
Somesta en välitä, mutta kyllä itselle ainakin on tärkeää, että kohteessa on netti käytettävissä. Tarvitseehan sitä esim. ravintolavarauksiin, karttojen katsomiseen jne.
En koskaan laita kuvia someen lomamatkalta. Sehän on suorastaan kehoitus varkaille käydä tyhjentämässä kämppä sillä aikaa kun itse on poissa kotoa. Loman jälkeen sitten kuva tai pari. En ole muutenkaan ahkera kuvaamaan mitään saati julkaisemaan kuviani somessa. Voi mennä puolikin vuotta julkaisujen välissä.
Jos suunnittelisin matkustusta, niin tekisin sen vain sen mukaan mikä minua itseäni saattaisi kiinnostaa. Valitsisin maan, jossa haluan käydä. Valitsen nähtävyydet sen mukaan mitä haluan nähdä. Elän oman haluni mukaan, en muiden.
Melkein joka asian/tekemisen someen postaajat kerjäävät vain enemmän huomiota ei muuta
Harvoin tulee kyllä jaettua mitään somessa, joten todella vieras ajatus valita matkakohteensa tuollaisella perusteella. Joskus käy kyllä mielessä että tämän voisi vaikka laittaa someen, mutta käytännössä jää useimmiten toteuttamatta kun on muutakin tekemistä ja se sit vaan jää.
Ennen somea, jotkut harrastivat ikuisuuksia kestäviä lomakuvien esittelyä, joko valokuvakansioiden tai diakuvien välityksellä. Kuka niitä oikeasti jaksoi katsoa, paitsi matkalla mukana ollut.
En ole itse somessa, enkä seuraa sometilejä. Poikkeuksena jotkut liikkeet, joiden tarjontaa pystyy seuraamaan heidän sometiliensä kautta.
En postaa someen lomakuvia,.musta matka tuntuu merkityksellisemmältä ja rentouttavammalta, kun ei tarvitse somettaa ja poseerata lomakuvissa. Kokeilisit joskus itsekin.
Saatan postata someen kuvia matkalta, mutta en koskaan suunnittele matkojani tai tekemisiäni sen pohjalta. Olen matkustellut paljon vuodesta 1982 saakka, joten suurimman osan matkoistani olen tehnyt aikana ennen somea. Aikana, jolloin ei edes otettu paljon valokuvia, koska niiden kehittäminen oli kallista.