Mitä iltakarkkien/ jätskin tilalle?!!
Olen niin sokerikoukussa kun vaan voi olla. Päivät menee joka päivä terveellisesti, mutta kun ilta koittaa ja lapset on menny nukkumaan alkaa suklaan, karkin, jätskin mässytys. Ja sitö karkkia menee kerralla koko pussillinen!
Onko proteiinivanukas niin hyvää että sillä pystyis korvaamaan?
Vinkkejä! Hedelmät yksin ei ainakaan riitä. Jos syön niitä, syön ne ensin ja karkit herkut päälle.. :(
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:21"]
Voi huokaus... Se on näköjään tapa, ja yksinkertaisesti älä syö MITÄÄN jos et osaa olla ahmimatta. En ole mikään besserwisser, vaan ihan omasta kokemuksesta neuvon :) Mulla ei tepsinyt mikään muu kuin lopettaa kokonaan iltasyönti, kun aina karkasi lapasesta. Viikon verran se oli vaikeeta, mut sit helpottaa -- lupaan sulle sen. Keitä iso kupillinen jotain hyvää teetä vaikka, sitä siemaillessa mässytyshimon saa vaiennettua.
[/quote]
Lukematta vastauksia pidemmälle, tämä on ainoa keino joka tepsii.
Et tietenkään tykkää tästä vastauksesta, mutta älä edes ajattele pirtelöitä, vanukkaita, proteiinipatukoita tms. Jätä kaikki herkut pois. Syö makeanhimoon hedelmiä. Ja juo teetä.
Olen ollut täysin ilman sokeria, karkkeja, leivonnaisia, viljaa jne. nyt 3 vk. Tänään otin ekan hedelmän ja se oli omena, jäi syömättä, kun oli liian makea.
Eli lopeta kokonaan noiden herkkujen syöminen ja yhtäkkiä et niitä kaipaa.
Raaka nauris ja lanttu on nyt minun herkkujani.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:12"]
Makeanhimoon auttaa vain lopettamalla sokerin syönnin. Se on tosi, oikotietä ei ole. Se vaan menee niin.
[/quote]
höpönpöpönpöppö
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:40"]
Makeanhimoon auttaa vain lopettamalla sokerin syönnin. Se on tosi, oikotietä ei ole. Se vaan menee niin.
[/quote]
höpönpöpönpöppö
[/quote]
Ihan sama uskotko vai et, kokemuksesta kuitenkin tiedän, että tuo on totta.
[/quote]
höpönpöpönpöppö
[/quote]
Hollantilainen terveyden asiantuntija Paul van der Velpen on laittanut kovat piippuun ja verrannut sokeria tupakkatuotteisiin. Hän vaatii, että sokeria sisältävien tuotteiden verotusta kiristetään ja niitä tulisi säännöstellä samalla tavalla kuin alkoholia ja tupakkatuotteita.
- Sokeri on huume ja koska siihen syntyy riippuvuus, sen käyttöä tulisi rajoittaa, van der Velpen kertoo.
Hän jatkaa, että ihmiset eivät ole tarpeeksi tietoisia sokerin vaaroista. Useat tietävät liikunnan auttavan painonhallinnassa ja terveellisen elämäntavan tavoittelussa, mutta ruokavalion vaikutus hyvinvointiin ei ole ollut tarpeeksi esillä.
Rasvaa ja proteiinia syödessään ihmiset lopettavat, kun tuntevat olonsa kylläiseksi. Van der Velpenin mukaan sokerisia tuotteita syödessään ruokailu jatkuu pidempään. Asiantuntija ehdottaa, että sokerituotteisiin lisättäisiin samankaltaisia varoitustarroja kuin tupakkatuotteissa jo on.
- Virvoitusjuomiin ja makeisiin tuotteisiin tulisi lisätä varoitustarrat, joissa kerrottaisiin sokerin aiheuttavan riippuvuutta ja olevan huonoksi terveydelle.
Et ole vhh:lla, jos mätät illat karkkia naamaan. :D
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:43"]
[/quote]
höpönpöpönpöppö
[/quote]
[/quote]
Me taas tiedämme kokemuksesta, että sokeria pystyy syömään myös hillitysti.
Kaikki ei jää koukkuun niihin huumeisiinkaan. Siksi ei sokeriinkaan, vaikka joku pooli sen onkin huumeksi nimittänyt.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:43"]
[/quote]
höpönpöpönpöppö
[/quote]
[/quote]
Me taas tiedämme kokemuksesta, että sokeria pystyy syömään myös hillitysti.
[/quote]
Jos kyse on makeanhimosta, niinkuin ap:n tapauksessa ja siitä parantumisesta, puhutaan ihan eri asioista.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:48"]
Kaikki ei jää koukkuun niihin huumeisiinkaan. Siksi ei sokeriinkaan, vaikka joku pooli sen onkin huumeksi nimittänyt.
[/quote]
No eihän tuo tarkoita sitä, ettei niinkin voi käydä??!!
Sama se on viinankin kanssa, joku osaa juoda kohtuudella, toinen ottaa persekännit aina ja on alkkis..
Joillekin voi toimia kokonaan sokerista luopuminen. Aika monille se on kuitenkin turhan ehdoton ratkaisu eli kokonaan kielletty asiaa alkaa tuntua entistäkin houkuttelevammalta. Itse pyrin kohtuuteen muissakin asioissa, myös herkuttelussa. Minulle toimii se, että en osta kaupasta herkkuja isoja määriä. Saatan ostaa vaikkapa yksittäisen suklaapatukan tai jäätelöpuikon, laitan sen talteen ja sitten illalla saunan jälkeen herkuttelen sen nautiskellen. Jos herkut yrittää kieltää kokonaan, seuraa sortumisesta hirveä morkkis ja koko nautinto menee hukkaan. Jos sen sijaan päättää, minkä verran herkuttelua itselleen sallii, voi sen tehdä hyvällä omallatunnolla nautiskellen. Mutta ei siitä toki jokailtaista tapaa kannata tehdä.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:52"]
Joillekin voi toimia kokonaan sokerista luopuminen. Aika monille se on kuitenkin turhan ehdoton ratkaisu eli kokonaan kielletty asiaa alkaa tuntua entistäkin houkuttelevammalta. Itse pyrin kohtuuteen muissakin asioissa, myös herkuttelussa. Minulle toimii se, että en osta kaupasta herkkuja isoja määriä. Saatan ostaa vaikkapa yksittäisen suklaapatukan tai jäätelöpuikon, laitan sen talteen ja sitten illalla saunan jälkeen herkuttelen sen nautiskellen. Jos herkut yrittää kieltää kokonaan, seuraa sortumisesta hirveä morkkis ja koko nautinto menee hukkaan. Jos sen sijaan päättää, minkä verran herkuttelua itselleen sallii, voi sen tehdä hyvällä omallatunnolla nautiskellen. Mutta ei siitä toki jokailtaista tapaa kannata tehdä.
[/quote]
Toisille taas ei se makea ole herkku ollenkaan, niinkuin mulle. Kun en ota ekaakaan makeaa asiaa suuhuni, en kaipaa sitä ja saa siitä jotain erityistä nautintoa.
Yksi korvikevaihtoehto on lämmin kaakao. Sen voi valmiista aidosta kaakaojauheesta, jolloin sokerin määrän voi säädellä itse. Tai sitten jokin maustettu laadukas tee. Kumman tahansa voi juoda nautiskellen ja makeantarve tyydyttyy teen kohdalla lähes kalorittomasti ja kaakaon kohdallakin melko vähillä kaloreilla.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:48"]
[/quote]
No eihän tuo tarkoita sitä, ettei niinkin voi käydä??!!
Sama se on viinankin kanssa, joku osaa juoda kohtuudella, toinen ottaa persekännit aina ja on alkkis..
[/quote]
Joo, voit olla oikeassa. Olenpa mä nyt hyvä ihminen, kun en enää jaksa väitellä tästä tärkeästä sokeriasiasta tänään.
Tee "herkkulautanen", jossa onkin sitä varsinaista herkkua vaan vähän ja suurin osa terveellistä. Itse yhdistelen esim. mandariini lohkoina, viinirypäleitä ja 3-4 juustonpalaa tai porkkana pilkottuna, kurkkua ja 3-4 herkkusuolakeksiä tai sitten pelkkiä hedelmiä. Mut sulla ap voisi olla vaik viinirypäleitä, kurkkua ja muutama karkki tai omena pilkottuna, kirsikkatomaatteja ja muutama karkki. Kun tekee näistä valmiin naposteluannoksen, jonka kans asettuu sohvalle, tuntuu se ainakin mulle enemmän herkulta, kuin että yksi juttu kerrallaan hakisin näitä jääkaapista.
Tutustupa paleoruokavalioon.. Kummasti on porukka alapeukutellut kun on kehotettu syömään protskua ja rasvaa... Mut oikeesti, ihminen voi elää myös ilman viljaa ja usein paremmin!
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:57"]
Tutustupa paleoruokavalioon.. Kummasti on porukka alapeukutellut kun on kehotettu syömään protskua ja rasvaa... Mut oikeesti, ihminen voi elää myös ilman viljaa ja usein paremmin!
[/quote] Miten siitä hengenhaisusta pääsee erooooooon?
tahtoo tietää, kun on tullut sitä nyt tän uuden protskurasvasyönnin myötä.
Mä olen sitä mieltä että jos pystyy syömään lempisuklaapatukkansa ilman, että sen syötyään tekee mieli lisää, voi syödä sen patukan. Vaikka kerran viikossa.
Mä en pysty. Kun syön vaikka Tuplan, haluan syödä toisen. Ja kun sitä ei ole kotona, ostan sen seuraavalla kauppareissulla. Kierre on valmis.
Vain kaikki tai ei mitään meininki käy mulle. Myös proteiinipatukat on samaa suklaa/karkkipaskaa naamioituna muka "fitness-tuotteeksi".
Sokeri todellakin koukuttaa ja lihottaa, katselkaapa ympärillenne, ollaan lihavaa kansaa.
Kannatan sinisiä Mynthoneita tai niitä kamalia, isoja eucalyptuskarkkeja!
No ei, meillä parhaiten toimii se, ettei kotiimme tuoda mitään herkkuja. Jos joku tuo lahjaksi niin syömme ne, mutta sanomme, että tuokaa seuraavalla kerralla vaikka hedelmiä lapsille.
Emme ole kokonaan lopettaneet herkkuja, mutta vähentäneet reippaasti. Kerran viikossa herkutellaan miehen kanssa ja vietetään elokuvailta.
Liikunta, kunnon ruoka ja muu mielekäs tekeminen vie mässäilyintoa. Mä ainakin tarvitsen hiilareita, oikein tunnen sen jos en ole tarpeeksi niitä saanut. En ymmärrä karppausta, muutoin kuin sen hiilareitten laadun suhteen. Me syödään nykyään enemmän perunaa (kuin esim. pastaa) ja kuorineen. Mulla on oikein himo niihin kuoriin. Thaikeitot on ihania näin talvella, kunnolla vaan chiliä, sitruunaruohoa, inkivääriä jne, niin lämmittää ihanasti!
Onhan sitä rasvaakin saatava, yksi lempparini on Jälkiuunipala, kinkkuleikettä ja päälle romainesalaattia ja avokadosiivuja, pippuria. Nyt tulikin nälkä....
Jos haluan napostella, niin meillä on aina pähkinöitä ja rusinoita kaapissa. Kookoslastut on myös hyviä, joskus otan hapankorppua juustolla.
Ja olisi varmaan hyvä päästä siitä mättämisestä eroon, sopia vaikka itsensä kanssa ettei klo21 jälkeen syödä enää mitään, riippuen nukkumaanmenoajasta olisi hyvä lopettaa syöminen 2-3h ennen nukkumista, ja raskaampi ateria vielä aiemmin.
Syöt päivällä ihan liian vähän! Ei mikään ihme, että karkkia menee kaksin käsin, kun on ensin koko päivän kitkuttanut matalalla verensokerilla jollain desillä keittoa ja parilla kurkunpalasella! Osin on varmasti kyse ihan totutusta tavastakin, koeta keksiä jotain vaihtoehtoista tekemistä ettet olisi sellaisessa tilanteessa/ympäristössä, missä olet tottunut herkuttelemaan.
Kuulostele sitä rauhassa sitä tunnetta, mikä illalla tulee. Tekeekö mieli, vai eikö oikeastaan tee edes mielikään, on vain oppinut siihen, onko oikeasti nälkä tai jano?