Mitä iltakarkkien/ jätskin tilalle?!!
Olen niin sokerikoukussa kun vaan voi olla. Päivät menee joka päivä terveellisesti, mutta kun ilta koittaa ja lapset on menny nukkumaan alkaa suklaan, karkin, jätskin mässytys. Ja sitö karkkia menee kerralla koko pussillinen!
Onko proteiinivanukas niin hyvää että sillä pystyis korvaamaan?
Vinkkejä! Hedelmät yksin ei ainakaan riitä. Jos syön niitä, syön ne ensin ja karkit herkut päälle.. :(
Kommentit (110)
Minulla makeannälkä ja jatkuva karkkien, sipsien jne. mussutus loppui kuin seinään kun aloin syödä vegaaniruokaa. Tiedä mikä siinäkin sitten on...
Aiemmin en syönyt perunaa, pastaa, riisiä, puuroa ja leipääkin harvoin. En edelleenkään syö perunaa, pastaa enkä riisiä, mutta sellasta tummaa täysjyväruisleipää menee jonkun verran, samoin tattaripuuroa ja hedelmistä esim. banaania silloin tällöin, eikä nekään ole lisänneet makeanhimoa.
Makeanhimoon auttaa vain lopettamalla sokerin syönnin. Se on tosi, oikotietä ei ole. Se vaan menee niin.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:00"]
Olen luullut että hiilarittomaan ruokavalioon ei kuulu hiilarit ollenkaan. Vähähiilariseen sen sijaan kuuluu, tummana ja vähän hedelmiä Jos nyt äkkiä lasken niin tuosta minun esimerkkipäivästä tulisi n70hh/ vrk.
Ap
[/quote]
Vähähiilariseen kuuluu kohtuullisessa määrin täysjyväviljatuotteita ja hedelmiä/kasviksia.
Hiilarittomassa yleensä pyritään alle 30 g/hh/vrk, jotkut jopa alle 20 g/hh/vrk. Tällöin ruokavalioon ei enää mahdu hedelmiä ollenkaan ja kasviksia hyvin vähän. Ruokavalion hiilarit tulee täyteen jo kermoista, rahkasta ja turkkilaisesta jogurtista.
Vähähiilarisen ruokavaliosta ollaan varmaan jo yleisesti sitä mieltä, että se on hyvä ja terveellinen. Tuosta hiilarittomasta sen sijaan ei. Enkä itsekään usko, että se on pidemmän päälle terveellinen. Toisaalta moni joka kehuu karppaavansa, niin todellisuudessa hyvä karppaa eli ruokavalio muistuttaa pitkälti tuota vähähiilarista. Täytyy muistaa, että kasviksissakin on hiilareita (esim. porkkana, parsakaalit n. 5 g/hh 100 g:ssa). Jos syö puoli kiloa kasviksia päivässä, niin saa helposti jo 25-30 g hh. Tähän päälle rahkat yms. niin hiilareita kertyy nopeasti jo 40-50 mikä ei enää ole hiilariton ruokavalio.
[/quote]
Sellaista ei ole olemassakaan, kuin hiilihydraatiton ruokavalio, Edes karppaajien mielestä.
Kokemusta on, itselläni auttaa tämä:
-Jätä herkut kauppaan, kun niitä ei ole, niitä ei voi syödä.
- Liikuntaa illoiksi. Terveellisempi elämäntapa pitää sohvasyöpöttelyn kurissa ja muuttuva kroppa lisää motivaatiota.
-Syö hyviä salaatteja. Uskon, että tässä on kyseessä vain tapa, kehosi kyllä tottuu, kunhan saat tuon tavan rikottua.
Kokeile vaikka kourallinen cashew-pähkinöitä karkkien sijaan, cashewit maistuvat hieman makeilta. Samoin rooibos on itsessään hieman makeaa, ilmat mitään lisättyä sokeria.
Itselleni tuohon sokerinhimoon ei ainakaan auttanut mikään "syö päivällä enemmän" -tyylinen neuvo, koska en niitä karkkeja nälkääni vetänyt, vaan siihen himoon. Ja se himo oli sellainen, että vaikka olisi juuri syönyt kunnolla, aina löytyi tilaa makealle. Vieroitin itseni sokerista sillä, että yksinkertaisesti lakkasin ostamasta karkkeja yms. herkkuja.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:14"]
Syön viidesti päivässä vähähiilarisesti, paljon kasviksia, täysjyvää joko 1-2 leipäsiivua tai desi riisiä/pastaa yms lounaalla + päivällisellä. Välipalalla usein rahkaa ananaksella tai mehukeitolla, aamupalalla puuroa + raejuustoa. Iltapalalla yritän proteiinipainotteisesti rahkaa/ kalaa/ kanaa + hedelmiä. Ei auta.. Pääsen aina jonnekkin yhdeksään-kymmeneen asti näin hybin, sitten repee..
Ap
[/quote]
Täysin turhaa syödä muka "vähähiilarisesti" jos illalla vedät sokeria kaksin käsin... Ehkä sun kroppasi vaan kaipaa hiilareita? Itse en edes yritä syödä vähähiilarisesti, mutta karkit ja jätskit jää syömättä koska en osta niitä.
Juo zero kokista lasillinen. Auttaa ainakin mulla makeanhimoon.
Syö pähkinöitä ja kuivattuja marjoja, vaikka karpaloita pähkinöiden kanssa.
Jos on sokerinhimo, niin en usko, että siihen kurkun syönti auttaa.
Osta lapsille karkkipäivänä vain sen verran pienet pussit, jotka he kykenevät syömään samantien? Jos jotain jää jäljelle, ne ovat lasten omaisuutta ja he saavat itse huolehtia jämäkarkeistaan ja syödä vaikka viikon mittaan milloin haluavat. Eli ei mitään yhteistä karkkivuorta, vaan jokaiselle yksilöidyt herkut.
Napostelutottumukseen tosiaankin jotain tervellisempää versiota. Esimerkiksi kurkkua, porkkanaa ja kukkakaalta pieninä palasina dipattavaksi. Tuo kukistaa sen lihasmuistiin tulleen tarpeen napostella. Hiilarinikävään sitten vaikka hapankorppuja tai muuta alkuillasta, mistä saa pitkävaikutteisia hiilihydraatteja. Älä edes yritä syödä illan viimeistä ateriaa vähähiilihydraattisena, jos kerran kroppa niitä koko illan huutaa. Toisaalta nopean sokerihuuman tarve talttuu ainoastaan nopeilla sokereille, eli siitä on päästävä vieroittumalla yli.
Jos kerran ahmit joka ilta järjettömän kasan karkkia ja muuta sokeria, on turha miettiä muista aterioista saatavaa energiamäärää vieroitusvaiheessa. Entä jos tekisit illalla itsellesi vielä täyttävän munakkaan tai muuta vastaavaa erilaista syötävää, että ei ainakaan olisi nälkä joka vaivaa?
Voitko muuttaa iltarutiinejasi jollain tavalla niin, että et enää tee muutakaan tuttua siihen aikaan, kun olet tottunut syömään karkkia? Mene vaikka iltakävelylle juuri siihen aikaan ja suoraan suihkuun/nukkumaan. Älä katso televisiota, jos olet sen ääressä tottunut mutustamaan. Myös tottumukset ja lihasmuisti ovat suuri este fysiologisista riippuvuuksista vieroittumiseen. Rutiinien muuttaminen edes viikon ajaksi voisi olla tepsivä konsti päästä suurimmasta himosta eroon. Sen jälkeen sitten niitä korvaavia naposteltavia jne.
Mulla on hyvin samantapainen ongelma. Olen huomannut, että koko päivän oloa helpottaa, jos pystyy aamullakin olemaan syömättä hiilareita. Ts. aamupalalla leivän tilalta jotain muuta, mulla se on ollut rahkaa tai jugurttia. Olen ollut kauhea leivänpuputtaja, nyt olen vähentänyt sitä koko ajan ja olo sen kuin paranee. Illalla makeanhimoon (joka on ollut myös minulle kaamea ongelma) syön mahdollisimman vähäsokerisia keksejä (Digestive) pari kappaletta sekä ksylitolipurkkaa. Ja 70- tai 86-prosenttinen suklaa on ihan parasta.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:40"]Osta lapsille karkkipäivänä vain sen verran pienet pussit, jotka he kykenevät syömään samantien? Jos jotain jää jäljelle, ne ovat lasten omaisuutta ja he saavat itse huolehtia jämäkarkeistaan ja syödä vaikka viikon mittaan milloin haluavat. Eli ei mitään yhteistä karkkivuorta, vaan jokaiselle yksilöidyt herkut.
Napostelutottumukseen tosiaankin jotain tervellisempää versiota. Esimerkiksi kurkkua, porkkanaa ja kukkakaalta pieninä palasina dipattavaksi. Tuo kukistaa sen lihasmuistiin tulleen tarpeen napostella. Hiilarinikävään sitten vaikka hapankorppuja tai muuta alkuillasta, mistä saa pitkävaikutteisia hiilihydraatteja. Älä edes yritä syödä illan viimeistä ateriaa vähähiilihydraattisena, jos kerran kroppa niitä koko illan huutaa. Toisaalta nopean sokerihuuman tarve talttuu ainoastaan nopeilla sokereille, eli siitä on päästävä vieroittumalla yli.
Jos kerran ahmit joka ilta järjettömän kasan karkkia ja muuta sokeria, on turha miettiä muista aterioista saatavaa energiamäärää vieroitusvaiheessa. Entä jos tekisit illalla itsellesi vielä täyttävän munakkaan tai muuta vastaavaa erilaista syötävää, että ei ainakaan olisi nälkä joka vaivaa?
Voitko muuttaa iltarutiinejasi jollain tavalla niin, että et enää tee muutakaan tuttua siihen aikaan, kun olet tottunut syömään karkkia? Mene vaikka iltakävelylle juuri siihen aikaan ja suoraan suihkuun/nukkumaan. Älä katso televisiota, jos olet sen ääressä tottunut mutustamaan. Myös tottumukset ja lihasmuisti ovat suuri este fysiologisista riippuvuuksista vieroittumiseen. Rutiinien muuttaminen edes viikon ajaksi voisi olla tepsivä konsti päästä suurimmasta himosta eroon. Sen jälkeen sitten niitä korvaavia naposteltavia jne.
[/quote]
Kiitos hyvistä vinkeistä! Tässä tuli monta kokeilemisen arvoista ideaa! Kiitos myös muista ideoista! :) Se on kumma että koko päivän pystyy vastustamaan, mutta iltaisin ei.. Asia on varmaan juurikin niinkuin sanoit 52!
Ap
Olen siis pähkinöille allerginen!
Noudatan VÄHÄhiilarista ruokavaliota muuten, paitsi iltaisin repeää käsistä sokerin kanssa. Karppaus ei sovi minulle. Hyvää rasvaa voisin kyllä varmaan lisätä..
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:14"]
Syön viidesti päivässä vähähiilarisesti, paljon kasviksia, täysjyvää joko 1-2 leipäsiivua tai desi riisiä/pastaa yms lounaalla + päivällisellä. Välipalalla usein rahkaa ananaksella tai mehukeitolla, aamupalalla puuroa + raejuustoa. Iltapalalla yritän proteiinipainotteisesti rahkaa/ kalaa/ kanaa + hedelmiä. Ei auta.. Pääsen aina jonnekkin yhdeksään-kymmeneen asti näin hybin, sitten repee..
Ap
[/quote]
Tuo ruokavalio on kaukana vähähiilarisesta.
[/quote]
Onko?!
Aamupala: desi puuroa + 50g raejuustoa, loraus mehukeittoa (light, yök lisäaineet, mutta kyllä)
Lounas: kurkkua + tomaattia kumpaakin vajaa kourallinen, desi tummaa pastaa/ riisiä mitä ikinä onkaan. Jos keittoa 1-2dl sitä. Vaihtoehtoisesti 1-2 leipäsiivua kinkulla pastan/riisin/ keiton tilalle + kasviksia
Välipala: rahka+ anansta puoli purkkia tai loraus mehukeittoa (sitä laittia)
Päivällinen sama kuin lounas
Iltapala: sama kuin välipala tai 100g kalaa/ kanaa/ lihaa + kasviksia riippuen onko lounaan tai päivällisen korvannut leipä tms. + pari hedelmää
Ja sitte ne karkit/ jätskit/ suklaat joiden tilalle pitäis saada jotain muuta.....
Ap
[/quote]
No on. Vähähiilariseen ruokavalioon ei kuulu puurot, pastat, riisit, leipä. Hedelmiäkin harvakseltaan.
[/quote]
Laittaisitko esimerkin vähähiilarisesta ruokavaliosta + paljonko siitä tulee hh/vrk.
Syö enemmän RUOKAA lounaalla ja päivällisellä. Ei ihmekään jos illalla repeää, sillä mielestäni tuo sun ruokalista oli tosi köykäinen. Desi puuroa? Desi keittoa? Vähintään tuplaa tavallisen ruuan annokset, syö lounaalla kunnon lautasellinen keittoa, kasviksia JA leipä jne.
Karkkilakkoon! Ekat pariviikkoa kun kimpuroit niin helpottaa. Ja syö päivällä kunnolla.
Persimonia ja kreikkalaista jugurttia!
Itselläni on sama ongelma, jotenkin pakonomaisesti kaavin kaapeista kaiken makean iltaisin kun lapset nukkumassa..
Nyt aloitin herkkulakon, ainoastaan kerran kuussa saan syödä niitä! Olen jo päässyt irti makeanhimosta, ihanaa! Kannattaa oikeasti kokeilla, loppujen lopuksi aika helpolla pääsi irti! Päätös siitä vaan on vaikea tehdä..
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:00"]
Olen luullut että hiilarittomaan ruokavalioon ei kuulu hiilarit ollenkaan. Vähähiilariseen sen sijaan kuuluu, tummana ja vähän hedelmiä Jos nyt äkkiä lasken niin tuosta minun esimerkkipäivästä tulisi n70hh/ vrk.
Ap
[/quote]
Vähähiilariseen kuuluu kohtuullisessa määrin täysjyväviljatuotteita ja hedelmiä/kasviksia.
Hiilarittomassa yleensä pyritään alle 30 g/hh/vrk, jotkut jopa alle 20 g/hh/vrk. Tällöin ruokavalioon ei enää mahdu hedelmiä ollenkaan ja kasviksia hyvin vähän. Ruokavalion hiilarit tulee täyteen jo kermoista, rahkasta ja turkkilaisesta jogurtista.
Vähähiilarisen ruokavaliosta ollaan varmaan jo yleisesti sitä mieltä, että se on hyvä ja terveellinen. Tuosta hiilarittomasta sen sijaan ei. Enkä itsekään usko, että se on pidemmän päälle terveellinen. Toisaalta moni joka kehuu karppaavansa, niin todellisuudessa hyvä karppaa eli ruokavalio muistuttaa pitkälti tuota vähähiilarista. Täytyy muistaa, että kasviksissakin on hiilareita (esim. porkkana, parsakaalit n. 5 g/hh 100 g:ssa). Jos syö puoli kiloa kasviksia päivässä, niin saa helposti jo 25-30 g hh. Tähän päälle rahkat yms. niin hiilareita kertyy nopeasti jo 40-50 mikä ei enää ole hiilariton ruokavalio.