Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pilaatte terveytenne e-pillereillä?

Vierailija
17.01.2014 |

Itsehän en ota lääkkeitä kuin äärimmäisessä hädässä.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkejä on useita, voit googlettaa itse tai kysyä lääkäriltä. Tosin siitä ei ole varmaa tietoa, että olisivat ympäristölle merkittävästi parempi kuin aiemmat. Nykypillerit ovat kuitenkin vähähormonisia ja esim. myös muoviteollisuus tuottaa merkittävästi ns. hormonihäiritsijöitä ympäristöön. Huomio pitäisi kiinnittää kaikkeen ympäristön saastuttamiseen.

Vierailija
22/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:31"]Suojaa kohtu- ja munasarjasyövältä. Pitää ihon kunnossa, kun akne pysyy poissa. Saa säätää kuukautiset juuri silloin kun haluaa (eli n. 4/vuodessa, ei koskaan lomilla/matkoilla tms.).  Varma ehkäisy, kun lapsiluku jo täynnä. Muuten voisi jompikumpi puolisoista hankkia sterilisaationkin mutta itsellä menee tuo ihovaikutus ja kuukautisten säätömahdollisuus edelle, sterilisaatiohan ei kuukautisten tuloon vaikuta, pikemminkin voi joskus lisätä vuotoja.

[/quote]

Kuulostaa tosi luonnolliselta.

[/quote]

Väsynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:40"]Eikö ketään kiinnosta pillereiden aiheuttamat ympäristöhaitat?

[/quote]

Missään muussahan ei ympäristöhaittoja ole..

Vierailija
24/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:40"]Eikö ketään kiinnosta pillereiden aiheuttamat ympäristöhaitat?

[/quote]

Miksi pitäisi kiinnostaa?

Vierailija
25/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:51"]Tuttu nuori nainen sai aivoinfarktin, syynä e-pillerit. Onneksi toipui. 

[/quote]

Mitäs söi niitä sitten. Ei kumin käyttäminen tai seksittömyys ole maailmanloppu.

Vierailija
26/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikki lääkejämät ympäristössä on huolestuttavia. Ja saa nähdä, mihin ne vielä tulevaisuudessa johtaa. Nämä on niitä asioita, joiden edessä tuntee itsensä pieneksi. Yritän vaikuttaa syömällä vain tarpeellisia antibioottikuureja ja lääkkeitä ylipäänsä. Silti se tuntuu pisaralta meressä kun tutustuu aiheeseen kunnolla.

Itse en voi käyttää e-pillereitä, koska olen pari vuotta sitten sairastanut veritulpan (ei johtunut pillereistä). Käyttäisin niitä kyllä mielelläni vaikeiden kuukautisten hoitoon ja helppoon ehkäisyyn (kondomin kanssa sähläys on välillä tylsää), mutta en uskalla ottaa riskiä.

Vierailija
27/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:04"]

[/quote]

Missään muussahan ei ympäristöhaittoja ole..

[/quote]

Ylimääräiset hormonit ympäristössä ja sitä kautta kaikkien ravinnossa eivät ole hyvä asia (muita saasteita puolustelematta).
Itseäni ihmetyttää se, että moni ei edes tajua ajatella asiaa tältä kannalta aloittaessaan vuosikausia kestävän hormonilääkityksen. Se, että ihmisiä ei kiinnosta asia, ei ihmetytä.
Ja moniko on pohtinut, josko ongelmalliset kuukautiset johtuisivatkin itseaiheutetusta hormoniepätasapainosta, jonka voisi korjata muuten kuin hormonilisin?

Vierailija
28/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisissa on riittävän ongelmallista se, että ne tulevat kerran kuussa. Se ei ole hormoniepätasapainoa eikä sitä voi korjata muuta kuin laihduttamalla itsensä anorektiseksi tai olemalla raskaana tai imettämällä todella tiheästi. Kun lapset on tehty, valitsen näistä vaihtoehdoista mieluiten ne pillerit.

Vierailija
29/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten hankaluus ei ole epätasapainoa vaan luonnollinen tila monelle naiselle. On kipuja ja runsas vuoto aiheuttaa anemiaa. Luonto ei ole tarkoittanut, että elämä olisi helppoa vaan naisen elimistön tehtävä on tulla raskaaksi ja synnyttää. Runsas vuoto kertoo, että kohdun limakalvo muodostuu paksuksi, mikä on vain hyvä asia hedelmällisyyden kannalta.

PCO ja endometrioosi taas vaativat hoitoa ja e-pillerit ovat tehokas hoito. Ne eivät aiheuta näitä sairauksia, vaan auttavat niihin. Jos ei käytä e-pillereitä, pitää yleensä turvautua johonkin muuhun hormonilääkitykseen.

Vierailija
30/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan tuntea paljaan peniksen kosketuksen sisälläni enkä halua suuhuni oraaliseksissä pahanmakuista kumia.

Vierailija
31/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset kuitenkin ovat evolutiiviinen osa ihmistä ja niilläkin on tarkoituksensa. Ihmisen hormonit ovat kaikki jotenkin sidoksissa toisiinsa enkä alkaisi tätä tasapainoa horjuttaa ihan vähäisin perustein.

Vierailija
32/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:33"]

Kuukautisissa on riittävän ongelmallista se, että ne tulevat kerran kuussa. Se ei ole hormoniepätasapainoa eikä sitä voi korjata muuta kuin laihduttamalla itsensä anorektiseksi tai olemalla raskaana tai imettämällä todella tiheästi. Kun lapset on tehty, valitsen näistä vaihtoehdoista mieluiten ne pillerit.

[/quote]

Ja tämä tieto on riippumattoman tahon suorittaman pitkäaikaisen tutkimuksen tulos vai..?
Ei kai "normaalit", vähäiset ja kivuttomat kuukautiset ole oikeasti niin rankka asia, että niiden kanssa ei voi elää? Toki, jos niistäkin pääsee niinkin helpolla, kuin pillereillä eroon, niin mikäpä jottei!
Itselläni on kuukausittain toinen ääripää kohdattavana, mutta uskon sen johtuvan siitä, että olen sekoittanut hormonini omilla syömisilläni ja elämäntavoillani. Tai muulla paskalla, mitä ympäristö meihin suoltaa. Kiroan menkkojani joka kuukausi ja yritän nyt paneutua ruokavalio- ym. asioihin tilanteen muuttamiseksi. Tuntuu luonnottomalta ajatukselta, että minä nyt vain olisin syntynyt järkyttävien menkkojen kanssa, eikä asialle olisi mitään tehtävissä ilman lääkkeitä. Tulen sitten ensi kesänä tänne huutelemaan, jos sain kuukautiseni korjatuksi!

Vierailija
33/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:40"]

Eikö ketään kiinnosta pillereiden aiheuttamat ympäristöhaitat?

[/quote]

Kiinnostavat, mutta jos tälle linjalle lähdetään, pitäisi lopettaa oikeastaan kaikkien lääkkeiden käyttö. Järkevämpää olisi panostaa moderneihin vedenpuhdistusmetodeihin, joilla haitat saadaan minimoitua.  

Vierailija
34/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen kroppa on erilainen, ei näin voi yleistää. Jollekin e-pillerit käy, toiselle ei. Miksi on niin vaikea ymmärtää?

Itse söin e-pillereitä puoli vuotta. Käytimme myös kondomia, koska minulla on äärimmäisen huono muisti (hypotyreoosille suuri kiitos vaan). Unohdin pillerit monta kertaa, kunnes mies alkoi muistuttamaan niistä. Kärsin turvotuksesta, olin räjähdysaltis ja itkuinen. Ei sopinut minulle.

Nyt minulla on hormonikierukka. Tämä sopii minulle! Tältä palstalta olen lukenut paljon kierukan huonoista puolista, joita en voi allekirjoittaa.

Minä vissiin pilaan terveyteni kierukalla. Veritulppien ja rintasyövän riski on suurempi. Living on the edge, sanoisin ;)

Vierailija
35/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:40"]

Haluan tuntea paljaan peniksen kosketuksen sisälläni enkä halua suuhuni oraaliseksissä pahanmakuista kumia.

[/quote]

Hormonaalinen ehkäisy ei käsittääkseni vaikuta suuseksiin. Eikä myöskään siihen, koskeeko paljas penis vaginan seinämiä. Voin toki olla väärässäkin.

Vierailija
36/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä ja päivä seksiä viimeiset kymmenen vuotta. Välillä useastikin päivässä. Kortsut kävisiavat kalliiksi! Lisäksi haisevat ällöttävästi lateksilta ja ovat muutenkin epämiellyttäviä. Ihan kuin kulli olisi kääräisty elmukelmuun.

Vierailija
37/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisaa, kun jotkut uskovat ihan oikeasti vastoin minkäänlaista tutkimustietoa, että runsaat tai muuten vaikeat kuukautiset ovat naisen oma vika. Entä, kun ne runsaat ja vaikeat kuukautiset ovat olleet teinitytöstä lähtien? Miten ennenvanhaankin tunnettiin vaikeat kuukautiset, vaikkei minkäänlaisia nykyaikaisia lääkkeitä tai lisäaineita ollut?

Vielä luonnollisuudesta: ihmisen evoluutiossa kuukautiset ovat olleet harvinaisia. Hedelmällisen iän nainen on ollut joko niin aliravittu, ettei kuukautisia ole tullut, raskaana tai imettänyt. Kuukaudesta toiseen tulevat säännölliset kuukautiset ovat olleet poikkeus. Se on suorastaan nykyajan ilmiö.

Vierailija
38/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein tiedä, jatkaisinko pillereitä raskauden jälkeen vai en.

E-pillereitähän ei saa edes käyttää imetyksen aikana, joten se aika on mentävä varmaankin kondomilla, mutta sitten...

E-pillerit ovat yksi murheenkryyni:

PLUSSAT

+ Vuoto niukkenee huomattavasti, koska luonnostani vuodan menkkojen aikana n. 2 litraa, joka on pidemmän päälle vaarallista
+ Kivut ovat siedettäviä ja niistä selviää Buranalla. Luonnontilassa eivät auta vahvimmatkaan reseptilääkkeet ja joudun viettämään useamman päivän sängynpohjalla.
+ Menkat tulevat vain kerran kahdessa kuukaudessa (lääkäri määräsi ottamaan mahdollisimman monta liuskaa putkeen, jotta joutuisi kärsimään mahdollisimman harvoin menkoistani)

MIINUKSET

- Järkyttävät mielialanvaihtelut ja räjähtelyt
- Virtsatietulehduskierre, eli kerran kahdessa viikossa on virtsatietulehdus - käytännössä aina kun edellinen antibioottikuuri on loppunut. Tähän on käytössä kaikki, mitä ikinä voi keksiä: estolääkkeet, vettä 3 litraa päivässä, sokeriton karpalomehu, hyvä hygienia, neutraalit pesuaineet, C-vitamiini jne. Silti se aina tulee jos syö e-pillereitä.

Vaikea päättää, kumpi lista on parempi/pahempi, eli ottaako nuo kamalat sivuvaikutukset mutta samalla saisi pois järkyttävät menkkaoireet, vai ottaisiko järkyttävät ja vaaralliset menkat mutta olisi mieleltään tasainen eikä kärsisi virtsatietulehduksista. Hmm...

Jos minulla on samanlaiset geenit kuin äidilläni (jolta vahvasti näyttää), niin synnytys ei auta menkkoihin. Hänellä ne vain pahenivat jatkuvasti, kunnes kohtu jouduttiin poistamaan anemian takia.

Tässä mm. syitä miksi joku voi käyttää e-pillereitä terveydellisiin tarkoituksiin. Itse olen luonnontilassa joka kuukausi viikon lamaantuneena kivuista ja vuotohäiriöistä johtuen. Jos taas käytän e-pillereitä, joudun kärsimään virtsatietulehduksista toinen toisensa perään. Tässäpä pulma.

Vierailija
39/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi naiset vetää pillereitä 13 vuotiaasta lähtien ja sitten kun kroppa on ihan sekaisin kolmekymppisenä aletaan ottaa lapsettomuushoitoja kun halutaankin lapsia. Idioottitouhua sanon minä!

Vierailija
40/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillereiden ja muiden synteettistä estrogeeniä tuottavien tuotteiden kuten tiettyjen muovien käytöllä on suuri vaikutus ympäristöön, erityisesti vesistöihin, ja sitä kautta ihmisiin. Esimerkiksi murrosiän aikaistumiseen ja miesten hedelmällisyyden heikkenemiseen. Plus vaikutukset terveyteen ja mielialoihin.

Ymmärrän toki, jos terveydellisistä syistä näitä tarvitsee, mutta mielestäni olisi järkevää miettiä tarvitseeko todella ja pitääkö niitä käyttää 12-vuotiaasta hautaan. Tiedän monta nuorena aloittanutta, jotka ovat lopetettuaan hämmästyneet luonnollista oloansa.

Isoin syy omalle käyttämättömyydelle on ympäristön suojelu.

P.S. Sinä lateksiallergikko, on olemassa myös lateksittomia kondoomeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän