Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pilaatte terveytenne e-pillereillä?

Vierailija
17.01.2014 |

Itsehän en ota lääkkeitä kuin äärimmäisessä hädässä.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole jokaisen oma asia, kuinka ehkäisynsä hoitaa. Onko e-pillereiden vastustajien mielestä esimerkiksi abortti parempi?????

Vierailija
62/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 12:08"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 11:33"]

Minä en oikein tiedä, jatkaisinko pillereitä raskauden jälkeen vai en.

E-pillereitähän ei saa edes käyttää imetyksen aikana, joten se aika on mentävä varmaankin kondomilla, mutta sitten...

E-pillerit ovat yksi murheenkryyni:

PLUSSAT

+ Vuoto niukkenee huomattavasti, koska luonnostani vuodan menkkojen aikana n. 2 litraa, joka on pidemmän päälle vaarallista
+ Kivut ovat siedettäviä ja niistä selviää Buranalla. Luonnontilassa eivät auta vahvimmatkaan reseptilääkkeet ja joudun viettämään useamman päivän sängynpohjalla.
+ Menkat tulevat vain kerran kahdessa kuukaudessa (lääkäri määräsi ottamaan mahdollisimman monta liuskaa putkeen, jotta joutuisi kärsimään mahdollisimman harvoin menkoistani)

MIINUKSET

- Järkyttävät mielialanvaihtelut ja räjähtelyt
- Virtsatietulehduskierre, eli kerran kahdessa viikossa on virtsatietulehdus - käytännössä aina kun edellinen antibioottikuuri on loppunut. Tähän on käytössä kaikki, mitä ikinä voi keksiä: estolääkkeet, vettä 3 litraa päivässä, sokeriton karpalomehu, hyvä hygienia, neutraalit pesuaineet, C-vitamiini jne. Silti se aina tulee jos syö e-pillereitä.

Vaikea päättää, kumpi lista on parempi/pahempi, eli ottaako nuo kamalat sivuvaikutukset mutta samalla saisi pois järkyttävät menkkaoireet, vai ottaisiko järkyttävät ja vaaralliset menkat mutta olisi mieleltään tasainen eikä kärsisi virtsatietulehduksista. Hmm...

Jos minulla on samanlaiset geenit kuin äidilläni (jolta vahvasti näyttää), niin synnytys ei auta menkkoihin. Hänellä ne vain pahenivat jatkuvasti, kunnes kohtu jouduttiin poistamaan anemian takia.

Tässä mm. syitä miksi joku voi käyttää e-pillereitä terveydellisiin tarkoituksiin. Itse olen luonnontilassa joka kuukausi viikon lamaantuneena kivuista ja vuotohäiriöistä johtuen. Jos taas käytän e-pillereitä, joudun kärsimään virtsatietulehduksista toinen toisensa perään. Tässäpä pulma.

[/quote]

Älä ihmeessä pilaa terveyttäsi jatkuvilla antibiooteilla! Suolistolla menee hyvin pitkään toipua yhdestäkin kuurista ja siitä voi seurata lisää ongelmia.
Itselläni tulee myös usein päiväksi tai pariksi lamaannuttavat kivut ja vuoto on runsasta. Olen huomannut, että kesäisin, kun on valoisaa ja lämmintä, kivut ovat usein lievemmät. Epäilen siis, että rankat kivut liittyvät hormoniepätasapainoon, huolimatta siitä, että joku täällä pitää sitä hulluna (ja hänelle tiedoksi, että kyllä ihmisellä on hormoneja ihan jo syntymästään lähtien, eikä vasta päälle parikymppisenä eli hyvin on aikaa sekoittaa pakka jo teini-ikäänkin mennessä).
Toivottavasti saat vielä helpotusta vaivoihin!

[/quote]

Niin, olenkin ajatellut että etsin jotain muuta lääketieteellistä apua noihin vuotohäiriöihin ja kipuihin (tosin niihin eivät ole vielä auttaneet vahvimmatkaan lääkärin määräämät reseptilääkkeet), koska virtsatietulehduskierre on jotain aivan järjetöntä. Se, että olet lääkärin määräyksestä jatkuvalla antibioottikuurilla (estolääkkeet), ja silti sattuu joka päivä, jos et juo tarpeeksi tasaisella tahdilla vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko käyttää pillereitä. Mun kuukautiskivut ovat samaa luokkaa kuin synnytyskivut, en pääse sängystä ylös  ja menee sitten viikko saikulla. Ei ole mahdollista olla joka viikko viikkoa pois opiskeluista yms. Ja monia eri särkylääkkeitä olen kokeillut, eivät auta yksinään. Pillereitä syön vaihdevuosiin saakka.

Vierailija
64/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 12:33"]

Miten miesten e-pillerit toimisivat ilman hormoneja? Mikä niiden toimintamekanismi olisi? Ehkäisyvälineitä on vain kahdenlaisia: mekaanisia ja hormonaalisia. Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat kondomi ja kuparikierukka. Kumpikaan ei sovi kaikille. Ympäristölle turvallisinta on, etteivät ihmiset lisäänny holtittomasti.

Ehkäisypillerit ovat maailman eniten tutkittu lääke. Kaikki tutkimukset osoittavat, että naisen hormonitoiminta palautuu käytön jälkeen ennalleen eivätkä e-pillerit aiheuta hormonihäiriöitä vaan päinvastoin niillä voi hoitaa monia sairauksia.

[/quote]

Miehen ja naisen sukusolut ovat eri asia. Miesten e-pillerit vaikuttavat siittiöiden sokeriaineenvaihduntaan, eli siittiöitä pidetään pillereiden avulla lepotilassa, jolloin sperma ei ole hedelmöittävää. Miehet eivät yleisesti ottaen kuitenkaan kestä ajatusta kasseissaan loikoilevista nuijapäistä.

Naisten e-pillerit ovat myös maailman myydyimpiä lääkkeitä. "Kaikki tutkimukset" tosiaan puoltavat niitä kaikin tavoin, eikä kenellekkään ole koskaan tullut mitään sivuvaikutuksia. 

Mielestäni kondomin tai pillereiden käyttämättä jättäminen ei tarkoita holtitonta lisääntymistä.

Vierailija
65/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska e-pillerit auttavat muiden lääkkeiden ohella vaikeaan akneeni, ja koska en halua menkkoja joka kuukausi.

Vierailija
66/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 12:34"]

Luonnollista ja luonnonmukaista olisi kuolla bakteeriperäiseen tulehdukseen tai verenvuotoon/myrkytykseen noin 30-40 vuotiaana. Jos elät reilusti tämän yli syyllistyt epänormaaliin elämän pidentämiseen lääkkeillä ja hoidoilla. M40

[/quote]

Niin, ja täysi-ikäiseksi kasvaneista naispalstailijoista noin joka kolmas olisi kyllä kuollut jo ennen 30. ikävuotta, koska se verenmyrkytys/vuoto tai bakteeriperäinen tulehdus tai joku muu komplikaatio olisi iskenyt synnytyksen yhteydessä. 

N 37, joka nyt on vain pikkuisen kyllästynyt tähän jumalatarhippeilyyn. ;-)

Vierailija
67/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 11:49"]

E-pillereiden ja muiden synteettistä estrogeeniä tuottavien tuotteiden kuten tiettyjen muovien käytöllä on suuri vaikutus ympäristöön, erityisesti vesistöihin, ja sitä kautta ihmisiin. Esimerkiksi murrosiän aikaistumiseen ja miesten hedelmällisyyden heikkenemiseen. Plus vaikutukset terveyteen ja mielialoihin.

Ymmärrän toki, jos terveydellisistä syistä näitä tarvitsee, mutta mielestäni olisi järkevää miettiä tarvitseeko todella ja pitääkö niitä käyttää 12-vuotiaasta hautaan. Tiedän monta nuorena aloittanutta, jotka ovat lopetettuaan hämmästyneet luonnollista oloansa.

Isoin syy omalle käyttämättömyydelle on ympäristön suojelu.

P.S. Sinä lateksiallergikko, on olemassa myös lateksittomia kondoomeja.

[/quote]

Eipä käy nekään, testattu on. Ja luuletko ettei perheen perustanut nainen ole ollut pillereittä missään välissä? Haloo?

[/quote]

Ei hormonitoiminta palaudu "luonnolliseksi" sormia napsauttamalla, jos sitä on vuosikausia manipuloitu pillerein. Voi olla, ettei palaudu ollenkaan.

[/quote]

Ja edelleen kysyn, että sinäkö olet sitä mieltä että kukaan vastanneista ei tiedä omasta kropastaan paremmin kuin sinä? MInäkin olen ollut useamman vuoden ilman pillereitä ja pari lastakin saanut ja taatusti ehtinyt kokea luonnollisen kierron kerran jos toisenkin.

[/quote]

Tuon ekan kirjoitin, enkä tarkoittanut, että sinä et olisi ollut ilman pillereitä.Totesin vain, että tiedän ihmisiä, jotka ovat yllättyneet vaikutuksista tunnetiloihin ja käytökseendä lopetettuaan ja joiden puolisotkin ovat tämän huomattuaan halunneet siirtyä kortsuohon, joita miehet aika usein pitävä hankalina. Ja itse en ainakaan aluksi tiennyt lateksittomista kortsuista ja gynekin suositteli vain pillereitä. Lateksittomiakin jouduttiin kokeilemaan monia ennen kuin löytyi sopiva. Tiedän hyvin, ettei kaikki käy kaikille. Vinkki ei ole loukkaus.

Vierailija
68/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 11:34"]

Ensiksi naiset vetää pillereitä 13 vuotiaasta lähtien ja sitten kun kroppa on ihan sekaisin kolmekymppisenä aletaan ottaa lapsettomuushoitoja kun halutaankin lapsia. Idioottitouhua sanon minä!

[/quote]

ei pidä paikkansa, mikään tutkimus ei vahvista tätä uskoa

Vierailija
69/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit on hedelmällisyyden kannalta suotuisa asia, ei kielteinen. Hormonitasapaino palautuu 1-2 kierron kuluessa ennalleen. Jos ongelmia on ollut ennen pillerien aloittamista, toki ongelmia voi olla lopettamisenkin jälkeen. Jos kierto on ollut aiemmin normaali, se myös palautuu normaaliksi, samoin hedelmällisyys. Kun ikää alkaa olla yli 40, toki tulee jo premenopausaalisia vuotohäiriöitä enemmän ja jos pillereillä (tai muulla ehkäisytavalla) lykkää raskaaksi yrittämistä tuonne pitkälle yli kolmenkympin, ei se vika ole niissä pillereissä vaan ajan kulumisessa liian pitkälle.

Vierailija
70/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-Pillereihin kuolee suomessa tilastojen mukaan noin kymmenen naista joka vuosi.

Vierailija
71/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei kannata mennä ääripäihin. Joillekin pillerit ovat tarpeen, eikä niitä nyt aivan totaalisesti kannata demonisoida. Sekin on totta, että ei se jatkuva kuukautisten tulokaan niin kovin luonnollista ole jos mietitään kauas historiaan. Sitä en sitten tiedä kumpi on luonnottomampaa: hormonitoiminnan säätely keinotekoisilla hormoneilla vai luontainen kuukautiskierto.

Se on mielestäni kuitenkin todella hyvä asia, että pillereistä puhutaan kriittisesti ja niiden huonoista puolistakin pidetään vähän älämölöä. Nykyään sentään tuota kriittistä keskusteluakin käydään, kun tähän asti on tuntunut siltä että pillereiden syömistä ei kyseenalaisteta mitenkään vaan päinvastoin niiden syömättömyyttä kyseenalaistetaan tai ihmetellään. Minä olen 80-luvun alkupuolella syntynyt, ja ainakin minun tuttavapiirissäni on saanut kyllä todella hämmästyneitä reaktioita kun on sanonut ettei käytä pillereitä. Ikään kuin e-pillerit olisivat jotain "naisten vitamiineja"; joita kaikkien kuuluu kuuluu syödä. Vähän samaan tapaan kuin vaikkapa alkoholin juominen on Suomessa sellainen normi, että juomattomuus täytyy perustella, niin yhtä lailla pillereiden syömättömyys täytyy selittää kun niiden syöminen on se normi jota noudatetaan sen enempää miettimättä asiaa. Sitten keskustelupalstoilta saa lukea kasapäin viestejä, joissa nuoret naiset tuskailevat vaihdevuosioireiden kanssa, eikä kukaan ole heille tajunnut sanoa että syy voi olla pillereissä. Saati että he itse olisivat älynneet tuollaista ajatella. Pillereiden ongelmista ei siis puhuta tarpeeksi, ja siksi on mielestäni hyvä että tätä asiaa vähän pölistellään.

Vierailija
72/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 lisää vielä, että lääkäritkin voisivat ehkä vähän panostaa siihen, että annetaan potilaalle tietoa. Ennen kaikkea pillereiden ja lääkkeiden käyttäjät itse voisivat myös ottaa vähän roolia sen lääkityksen käyttämisessä eli selvittää edes perustiedot siitä mitä nappeja napsivat.

Täällä esim. joku kerran kyseli, en muista enää tarkalleen mistä asiasta, mutta hän ei tiennyt syövänsä ehkäisypillereitä. Hän siis oman käsityksensä mukaan söi "jotain lääkettä" johonkin vaivaan (olisko ollut menkkakivut tms). Tuo on jo aika huolestuttavaa mielestäni, ettei olla yhtään kiinnostuneita mitä syödään. Eipä se sitten ole ihme, jos aivan selviä pillereiden aiheuttamia vaivoja ei tajuta pillereiden aiheuttamiksi, kun ollaan noin pihalla.

70

Vierailija
73/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä!!

Vierailija
74/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin hupaisaa, että tällä palstalla pyörii mammoja, jotka haluavat kovasti lapsia. Sitten kun joku alkaa puhumaan e-pillereiden ympäristöhaitoista, ollaan vaan että "miten se nyt tähän liittyy". Liittyy se sillä tavalla, että teette ne lapsenne maailmaan joka on erittäin suurissa ongelmissa mm. teidän e-pillereiden käytön seurauksena.

http://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/52191-hyytava-tieto-e-pillereista-uhka-ihmiskunnan-tulevaisuudelle

ja keskustelua asiasta:

http://www.vauva.fi/keskustelu/3900176/ketju/hyytava_tieto_e_pillereista_uhka_ihmiskunnan_tulevaisuudelle

Vierailija
75/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa se väestönkasvu olla yksi suurin syy maapallon kestokyvyn loppumiselle. Eikös ne pillerit suojaa juuri tältä? Olisi syytä käyttää enemmänkin. Vesijohtovedessähän sitä ei voi jakaa kun väestöräjähdysmaissa ei ole vesijohtoja mutta ehkä ne vesistöjäämätkin vähitellen sinne kolmanteenkin maailmaan ehtii. 

Vierailija
76/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 11:34"]Ensiksi naiset vetää pillereitä 13 vuotiaasta lähtien ja sitten kun kroppa on ihan sekaisin kolmekymppisenä aletaan ottaa lapsettomuushoitoja kun halutaankin lapsia. Idioottitouhua sanon minä!

[/quote]

Tuo "kroppa on ihan sekaisin" on ihan höpöjuttua.

Vierailija
77/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 11:33"]

E-pillereitähän ei saa edes käyttää imetyksen aikana, joten se aika on mentävä varmaankin kondomilla, mutta sitten...

PLUSSAT

+ Vuoto niukkenee huomattavasti, koska luonnostani vuodan menkkojen aikana n. 2 litraa, joka on pidemmän päälle vaarallista
+ Kivut ovat siedettäviä ja niistä selviää Buranalla. Luonnontilassa eivät auta vahvimmatkaan reseptilääkkeet ja joudun viettämään useamman päivän sängynpohjalla.
+ Menkat tulevat vain kerran kahdessa kuukaudessa (lääkäri määräsi ottamaan mahdollisimman monta liuskaa putkeen, jotta joutuisi kärsimään mahdollisimman harvoin menkoistani)

MIINUKSET

- Virtsatietulehduskierre, eli kerran kahdessa viikossa on virtsatietulehdus - käytännössä aina kun edellinen antibioottikuuri on loppunut. Tähän on käytössä kaikki, mitä ikinä voi keksiä: estolääkkeet, vettä 3 litraa päivässä, sokeriton karpalomehu, hyvä hygienia, neutraalit pesuaineet, C-vitamiini jne. Silti se aina tulee jos syö e-pillereitä.

Vaikea päättää, kumpi lista on parempi/pahempi, eli ottaako nuo kamalat sivuvaikutukset mutta samalla saisi pois järkyttävät menkkaoireet, vai ottaisiko järkyttävät ja vaaralliset menkat mutta olisi mieleltään tasainen eikä kärsisi virtsatietulehduksista. Hmm...

Jos minulla on samanlaiset geenit kuin äidilläni (jolta vahvasti näyttää), niin synnytys ei auta menkkoihin. Hänellä ne vain pahenivat jatkuvasti, kunnes kohtu jouduttiin poistamaan anemian takia.

Tässä mm. syitä miksi joku voi käyttää e-pillereitä terveydellisiin tarkoituksiin. Itse olen luonnontilassa joka kuukausi viikon lamaantuneena kivuista ja vuotohäiriöistä johtuen. Jos taas käytän e-pillereitä, joudun kärsimään virtsatietulehduksista toinen toisensa perään. Tässäpä pulma.

[/quote]

Vai että kaksi litraa vuodat, salli mun nauraa...

Vierailija
78/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä pillereitä, koska tunsin itseni vähemmän naiseksi niitä syödessäni. Onhan kuukautiskierron hormonivaihteluissa ikävätkin puolensa, mutta esim. ovulaatioajan kiima on hirveän mukava olotila ;)

Muut saavat puolestani käyttää mitä ehkäisyä haluavat, varsinkin, jos on jotain vaivoja.

Vierailija
79/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 11:33"]

PLUSSAT

MIINUKSET

[/quote]

Vai että kaksi litraa vuodat, salli mun nauraa...

[/quote]

On kuule ihan mitattu juttu. Mikä siinä on niin vaikea uskoa, että näin vakavia vuotohäiriöitä on olemassa? Äidiltäni poistettiin sen takia kohtu, hemoglobiini kun laski 70:n tienoille.

Vierailija
80/81 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsetko eivät pilaa terveyttä? hirveä stressi, univaje, keskivartalo lihavuus yms. suoria seurauksia pikku kakaroista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi