Sivut

Kommentit (84)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
First world problems, ei oikeastaan heru sääliä sun ahdistukselle

Mulla meni koronan jälkeen työpaikka ja parisuhde. Työttömyys vielä meni kun yhdessä asuessa kulut olivat pienemmät. Mutta nyt yksin asuessa kulut ovat isommat niin kyllä tässä eletään täysin kädestä suuhun. Ei tässä nautita elämästä vaan lakataan tekemästä kaikki mukava mikä maksaa.

Kyllä olen todella stressaantunut, yksinäinen, ahdistunut ja masentunut. Ei valoa tunnelissa.

No, aloittajan ahdistus olikin lähinnä humble bragia. Tarkoitus oli korostaa hänen ja muiden yrittäjien tärkeyttä yhteiskunnassa.

Nyt nousi niskavillat pystyyn. Ja pahasti. Pas kan marjat minä nyt korostan oman yrittäjyyden tärkeyttä. H-vetin ylpeä siitä olen kyllä, että olen 14 vuotta tällä työllä itseni elättänyt. Miksi en saisi olla? Olen ylpeä työstäni ja siitä, mitä teen. Autan ihmisiä heidän ongelmissaan, mutta se siitä....

En pysty palkkaamaan työntekijöitä, sillä nykyisellä asiakaskunnalla tulen toimeen, saan määrätä työaikani eikä ole organisaatio-ongelmia. Tulot ei riitä juristin palkkaamiseen. Saisin enemmän palkkaa, jos olisin vieraalla töissä. Mutta tykkään asioista näin. 

Kyllä korostan yrittäjien tärkeyttä tässä yhteiskunnassa. Moni meistä työllistää itsensä; vaihtoehtona tietenkin olisi olla veronmaksajien armoilla saaden tukia. Moni pienyrittäjä elättää itse itsensä. Niin minäkin. Ylpeästi. 

Fatalji, ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksi yritys kaatuu, markkinoille tulee tilaa uusille. Tai jäljelle jäävät kasvavat ja tarvitsevat enemmän työntekijöitä.

Ei se elämä lopu, vaikka kriisejä tulee.

Mutta kun ongelma ei ole se, että yksi yritys kaatuu, vaan sadottain. Moni ihminen on luottanut nykyiseen työpaikkaansa, ottanut asuntolainan ja jää työttömäksi, mieskin lomautettu. Miten nämä selviävät?

Tiedän, että yritysmaailma aina sopeutuu. Aloituksessani mietinkin niitä työntekijöitä siinä yrityksessä. Jos kampaamo menee nurin, niin miten se 40- 55 v -työntekijäkampaaja saa töitä uudessa yrityksessä, mikä koronasta nousee. Rakennusfirma ei enää tee keittiöremontteja, koska asiakkaat työttömiä eikä se keittiöremppa ole ensisijainen ongelma. Se rakennusfirma menee konkkaan ja ne remonttimiehet työttömäksi. Ikää taas se 40 -55. Ei töitä tarjolla. Miten ratkaiset tämän yhtälön?

Kuten sanoin, minun yritys on ja säilyy. Minulla ei ongelmia muuta kuin ajoittainen ahdistus. Empatiaa ja ahdistusta toisten ihmisten puolesta voi jopa asianajaja tuntea...... 

F, ap

Ehkä se vanha työntekijä ei saa uutta työtä, koska joku nuorempi vie sen paikan. Mutta miksi sen nuoren pitäisi olla työttömänä? Miksi se nuori ei saa ostaa taloa ja teettää remontteja?

Eikä sinun empatiasi ja ahdistuksesi mitään merkitse. Ei se ketään auta. Palkkaa työntekijöitä, se auttaa.

Minkä työpaikan se nuorempi vie??? Et taida ymmärtää kuviota. Mietitään hetki....hmmm. Se kampaamo-/rakennusfirma meni konkkaan koronan vuoksi. Työntekijät työttömiksi, SE yrittäjä myös työttömäksi. Varsinkin sillä kampaamoyrittäjällä saattaa toiminimen vuoksi jäädä selkään isot velat. Keittiöremppaa ei edelleenkään tehdä, koska työttömiä (vaikka niitä kampaamotyöntekijöitä) kiinnostaa vuokranmaksu ja ruoka. 

Tulos. Ei uusia yrityksiä perusteta näille aloille "ihan heti", koska kotitalouksien pitäisi saada omat taloudet kuntoon ennen kuin näitä palveluita voi ostaa. Miten ne kotitaloudet saa talouden kuntoon, kun ei ole yrityksiä, jotka kannattaisivat? Miten ne kannattamattomat yritykset nyt palkkaisi edes niitä nuoria??

Lopputulos mietinnästä on: ei ole yrityksiä, jotka "heti" nousevat ja palkkaavat nuoria työttömien tilalle, koska yritys kaatunut ja itse yrittäjä jäänyt työttömäksi. Uutta yritystä aika harva laittaa pystyyn näinä aikoina.... Ehkä joku (jäin miettimään mikä se yritys voisi olla... en keksinyt mitään)... 

Mihin ne nuoretkaan nyt palkataan? Kerro. Osoita minulle, että olen väärässä. Varmasti helpottaisi muitakin kuin minua tässä ketjussa.

Fatalji, ap

Monet nuoret ovat pandemian aikana työllistyneet erilaisiin keräys- ja kotiinkuljetuspalveluihin  Just tällä viikolla jossain uutisähetyksessä haastateltiin nuorta miestä, joka oli saanut töitä postipakettien lajittelusta. Eilen mulle tuli taas Citymarketin kotiinkuljetus ja toimituksen tuonut mies oli arviolta 20-24 -vuotias.  Keväällä eräässä helsinkiläisravintolassa ryhdyttiin valmistamaan sunnuntaibrunsseja, joita toimitettiin kotiin. Tätä ravintoloitsijaakin haastateltiin telkkarissa ja hän kertoi, että aiemmin lähinnä alkoholin myynnillä pärjännyt ravintola tienasikin sunnuntaibrunsseilla enemmän kuin aiemmin alkoholin myynnillä. 

Eilen silmiini osui Makumatkan mainos. Ravintola-alan ammattilaiset valmistavat ruuat ja pääkaupunkiseudun taksikuskit kuljettavat. Molemmat alat ovat pandemian vuoksi vaikeuksissa, joten tässä  tuetaan kahden eri alan yrittäjiä ja työntekijöitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mulla meni koronan jälkeen työpaikka ja parisuhde. Työttömyys vielä meni kun yhdessä asuessa kulut olivat pienemmät. Mutta nyt yksin asuessa kulut ovat isommat niin kyllä tässä eletään täysin kädestä suuhun. Ei tässä nautita elämästä vaan lakataan tekemästä kaikki mukava mikä maksaa.

Kyllä olen todella stressaantunut, yksinäinen, ahdistunut ja masentunut. Ei valoa tunnelissa.

No, aloittajan ahdistus olikin lähinnä humble bragia. Tarkoitus oli korostaa hänen ja muiden yrittäjien tärkeyttä yhteiskunnassa.

Nyt nousi niskavillat pystyyn. Ja pahasti. Pas kan marjat minä nyt korostan oman yrittäjyyden tärkeyttä. H-vetin ylpeä siitä olen kyllä, että olen 14 vuotta tällä työllä itseni elättänyt. Miksi en saisi olla? Olen ylpeä työstäni ja siitä, mitä teen. Autan ihmisiä heidän ongelmissaan, mutta se siitä....

En pysty palkkaamaan työntekijöitä, sillä nykyisellä asiakaskunnalla tulen toimeen, saan määrätä työaikani eikä ole organisaatio-ongelmia. Tulot ei riitä juristin palkkaamiseen. Saisin enemmän palkkaa, jos olisin vieraalla töissä. Mutta tykkään asioista näin. 

Kyllä korostan yrittäjien tärkeyttä tässä yhteiskunnassa. Moni meistä työllistää itsensä; vaihtoehtona tietenkin olisi olla veronmaksajien armoilla saaden tukia. Moni pienyrittäjä elättää itse itsensä. Niin minäkin. Ylpeästi. 

Fatalji, ap

No niin, nyt päästiin varsinaiseen asiaan. Niin arvelinkin.

Vierailija

Minä ajattelin myös yön pimeinä hetkinä sitä, minkälainen maa Suomi mahtaa olla kymmenen vuoden päästä. Itselläni on lapsia ja todellakin hirvittää. Nuorille on töitä lähinnä julkisen sektorin suojatyöpaikoissa, joissa luvassa ankeaa orjuutta pienellä palkalla hirveissä työyhteisöissä. Itsekin olen yrittäjä, enkä oikein uskaltaisi tätäkään kenellekään suositella. Jos joudut tekemään ns. tuottavaa työtä leipäsi eteen, elämä on yhtä epävarmuutta ja ahdistusta.

Vierailija

Mä olen demarisuvusta ja aina ollut talouspoliittisesti heidän linjoillaan. MUTTA. Demarien suurin ongelma on suhtautuminen pienyrittäjiin: siellä ajatellaan että yrittäjä on automaattisesti jokin riistäjä. Eli pääoman diskurssi elää vahvana, vaikka se on vanhentunut ja väärä. Sellaiselle puolueelle olisi kysyntää, joka tunnustaisi että yksin- ja pienyrittäjät ovat pitkälti samaa kastia työntekijöiden kanssa. Esimerkiksi pitäisi olla oikeus minimityöttömyysturvaan ilman, että lopetat koko yrityksen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksi yritys kaatuu, markkinoille tulee tilaa uusille. Tai jäljelle jäävät kasvavat ja tarvitsevat enemmän työntekijöitä.

Mutta kun ongelma ei ole se, että yksi yritys kaatuu, vaan sadottain. Moni ihminen on luottanut nykyiseen työpaikkaansa, ottanut asuntolainan ja jää työttömäksi, mieskin lomautettu. Miten nämä selviävät?

Tiedän, että yritysmaailma aina sopeutuu. Aloituksessani mietinkin niitä työntekijöitä siinä yrityksessä. Jos kampaamo menee nurin, niin miten se 40- 55 v -työntekijäkampaaja saa töitä uudessa yrityksessä, mikä koronasta nousee. Rakennusfirma ei enää tee keittiöremontteja, koska asiakkaat työttömiä eikä se keittiöremppa ole ensisijainen ongelma. Se rakennusfirma menee konkkaan ja ne remonttimiehet työttömäksi. Ikää taas se 40 -55. Ei töitä tarjolla. Miten ratkaiset tämän yhtälön?

Kuten sanoin, minun yritys on ja säilyy. Minulla ei ongelmia muuta kuin ajoittainen ahdistus. Empatiaa ja ahdistusta toisten ihmisten puolesta voi jopa asianajaja tuntea...... 

F, ap

Ehkä se vanha työntekijä ei saa uutta työtä, koska joku nuorempi vie sen paikan. Mutta miksi sen nuoren pitäisi olla työttömänä? Miksi se nuori ei saa ostaa taloa ja teettää remontteja?

Eikä sinun empatiasi ja ahdistuksesi mitään merkitse. Ei se ketään auta. Palkkaa työntekijöitä, se auttaa.

Minkä työpaikan se nuorempi vie??? Et taida ymmärtää kuviota. Mietitään hetki....hmmm. Se kampaamo-/rakennusfirma meni konkkaan koronan vuoksi. Työntekijät työttömiksi, SE yrittäjä myös työttömäksi. Varsinkin sillä kampaamoyrittäjällä saattaa toiminimen vuoksi jäädä selkään isot velat. Keittiöremppaa ei edelleenkään tehdä, koska työttömiä (vaikka niitä kampaamotyöntekijöitä) kiinnostaa vuokranmaksu ja ruoka. 

Tulos. Ei uusia yrityksiä perusteta näille aloille "ihan heti", koska kotitalouksien pitäisi saada omat taloudet kuntoon ennen kuin näitä palveluita voi ostaa. Miten ne kotitaloudet saa talouden kuntoon, kun ei ole yrityksiä, jotka kannattaisivat? Miten ne kannattamattomat yritykset nyt palkkaisi edes niitä nuoria??

Lopputulos mietinnästä on: ei ole yrityksiä, jotka "heti" nousevat ja palkkaavat nuoria työttömien tilalle, koska yritys kaatunut ja itse yrittäjä jäänyt työttömäksi. Uutta yritystä aika harva laittaa pystyyn näinä aikoina.... Ehkä joku (jäin miettimään mikä se yritys voisi olla... en keksinyt mitään)... 

Mihin ne nuoretkaan nyt palkataan? Kerro. Osoita minulle, että olen väärässä. Varmasti helpottaisi muitakin kuin minua tässä ketjussa.

Fatalji, ap

Monet nuoret ovat pandemian aikana työllistyneet erilaisiin keräys- ja kotiinkuljetuspalveluihin  Just tällä viikolla jossain uutisähetyksessä haastateltiin nuorta miestä, joka oli saanut töitä postipakettien lajittelusta. Eilen mulle tuli taas Citymarketin kotiinkuljetus ja toimituksen tuonut mies oli arviolta 20-24 -vuotias.  Keväällä eräässä helsinkiläisravintolassa ryhdyttiin valmistamaan sunnuntaibrunsseja, joita toimitettiin kotiin. Tätä ravintoloitsijaakin haastateltiin telkkarissa ja hän kertoi, että aiemmin lähinnä alkoholin myynnillä pärjännyt ravintola tienasikin sunnuntaibrunsseilla enemmän kuin aiemmin alkoholin myynnillä. 

Eilen silmiini osui Makumatkan mainos. Ravintola-alan ammattilaiset valmistavat ruuat ja pääkaupunkiseudun taksikuskit kuljettavat. Molemmat alat ovat pandemian vuoksi vaikeuksissa, joten tässä  tuetaan kahden eri alan yrittäjiä ja työntekijöitä. 

Ongelma on, että tällaiset yritykset vaativat tietyn asiakasvolyymin. Pk-seudulla onnistuu, muualla ei.

Isompi kysymys sitten on, pitäisikö asutus keskittää vain suurkaupunkeihin? Minusta se ei sovi Suomeen, koska tiedätte kylllä mikä, jos maaseutu autioituu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Fatalji, ap

No niin, nyt päästiin varsinaiseen asiaan. Niin arvelinkin.

Mikä se varsinainen asia on? Itselläni ahdistus muiden ihmisten puolesta. Tietenkin on olen tyytyväinen siihen, että minulla hyvin tällä hetkellä. En kykene palkkaamaan henkilökuntaa, paitsi siivooja on hakusessa. 

Siitä voisinkin kysyä. Hyvä, kun tuli esille. Voisinkin toimistolle (ja mahdollisesti kotia) palkata siivoojan. Noin kerran kuukaudessa kotia ja toimistolle 2 kertaa kuukaudessa. 

Tietenkin, tästä saa v-ttuil ua osakseen. Mutta töitä siis tarjolla. Pimeänä en maksa (ainakaan) toimistoa.

F, ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä olen demarisuvusta ja aina ollut talouspoliittisesti heidän linjoillaan. MUTTA. Demarien suurin ongelma on suhtautuminen pienyrittäjiin: siellä ajatellaan että yrittäjä on automaattisesti jokin riistäjä. Eli pääoman diskurssi elää vahvana, vaikka se on vanhentunut ja väärä. Sellaiselle puolueelle olisi kysyntää, joka tunnustaisi että yksin- ja pienyrittäjät ovat pitkälti samaa kastia työntekijöiden kanssa. Esimerkiksi pitäisi olla oikeus minimityöttömyysturvaan ilman, että lopetat koko yrityksen!

Demarithan ajavat kaikkein hyväosaisimpien asiaa. Näitä ovat juuri teollisuuden, suuryritysten ja julkisen sektorin palkansaajat. Heillä onkin hyvät edut ja vähän vastuuta mistään. Työelämä kuitenkin on muuttunut jo pitkään siihen suuntaan, että työt teetetään ulkopuolisilla yrittäjillä ja yksinyrittäjillä. Työmarkkinat ovat hyvin epätasa-arvoiset eikä pienyrittäjien etua aja kukaan. Siksipä heidän asemansa onkin niin huono.

Toisaalta kun tämä koronahulluus jatkuu tarpeeksi pitkään, suurin osa pienyrityksistä ja yksinyrittäjistä jää valtion elätettäviksi kun talouselämä kutistuu kutistumistaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten asianajaja voi kirjoittaa noin huonoa suomea

Johtuisiko viinistä ja siitä, että tässä sivussa viikkaa pyykkiä... Kiitos huomautuksesta. Otan opikseni, että jokainen lyönti ja kirjain tulee varmasti oikein.

Sinulta puuttui kysymysmerkki. Kiinnitä huomiota siihen.

Fatalji

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa yksi bentso jos ahdistus iskee. Yleensä auttaa aika hyvin.

Bentso -asiakkaita on riittämiin, ei minua sinne kaivata jonon jatkoksi. Nytkin itselleni riitti laskin. 

Mutta huolissani sinusta olen, kun ajatusmaailma ei ylety muuhun kuin bentsoihin. Surullista. 

F, a

Mistä tiedät ettei ajatusmaailma yllä muihin kuin bentsoihin?
Mikä ihmeen laskin?
Bentsoja ei edes saa enää Suomesta.

Vierailija

Ymmärrän sun ahdistuksen. Itse joskus yöllä herätessä mietin samaa. Mulla on töitä luultavasti jatkossakin mutta pelottaa kuinka syvälle Suomi vielä niiaa. Ei vaan auta, pitää selviytyä päivä kerrallaan. Joskus se vielä on takanapäin tämäkin kurimus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

F, ap

Fatalji, ap

Ongelma on, että tällaiset yritykset vaativat tietyn asiakasvolyymin. Pk-seudulla onnistuu, muualla ei.

Isompi kysymys sitten on, pitäisikö asutus keskittää vain suurkaupunkeihin? Minusta se ei sovi Suomeen, koska tiedätte kylllä mikä, jos maaseutu autioituu.

Mitä ovat ne maaseudun ammatit, joista nyt on pandemian vuoksi jääty työttömiksi?  Ja miksi on jääty? Jos asiakkaita on ennen pandemiaa riittänyt, millä keinoin heitä saisi pandemian aikanakin riittämään? Esimerkiksi kampaamot? Voisiko mennä asiakkaan luokse, jos asiakas ei halua tulla kampaajan luokse? 

Vierailija

"Kukaan ei osannut ennakoida".

Eikö todellakaan? Vaikka jo kymmenisen vuotta johtavat taloustieteilijät ovat varoittaneet taantumasta (toki se nopeutui Koronaepidemian vuoksi)?

Eli kyllä. Kyllä osa on osannut ennakoida jo silloin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei mikään yhteiskunnassa ole saareke. Ei mikään toimi muusta irrallaan. Sinänsä tuon irrallisen subjektiivinen valitus liittyy talouden pyörimiseen ja elinkeinoelämän elinvoimaisuuteen, että mitä huonommin osalla kansasta, isolla osalla kuluttajia, menee, sitä huonommin menee myös monilla pienillä yrityksillä. Hehän menettävät asiakkaat, kun työttömillä ym. vähävaraisilla ei ole varaa maksaa palveluistaan. Olemme toisistamme riippuvaisia. Yrittäjien on täysin hölmöä ylenkatsoa työttömiä esim.

Vierailija

Myöskin käsittämättömät päätöksentekijät tekivät käsittämättömiä lakeja yrittäjien pään menoksi ja huononsivat heidän asemaansa paljon ennen koronaa.

Esimerkiksi, miettikää hetki taksiyrittäjien kohtaloa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Älä lannistu! On paljon mukavia asioita jotka eivät maksa mitään! Itse teen paljon töitä ja haaveilen esim. sellaisesta, että ehtisin joskus istua kirjastossa lukemassa aikakauslehtiä. Tykkään myös luonnossa kävelemisestä, sekin on ilmaista. Ajattele tuo työttömyytesi väliaikaisena ja ota nyt ilo irti siitä että sulla on kerrankin aikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa yksi bentso jos ahdistus iskee. Yleensä auttaa aika hyvin.

Bentso -asiakkaita on riittämiin, ei minua sinne kaivata jonon jatkoksi. Nytkin itselleni riitti laskin. 

Mutta huolissani sinusta olen, kun ajatusmaailma ei ylety muuhun kuin bentsoihin. Surullista. 

F, a

Mistä tiedät ettei ajatusmaailma yllä muihin kuin bentsoihin?
Mikä ihmeen laskin?
Bentsoja ei edes saa enää Suomesta.

Nistiltä meni juttu ohi, LOL. Vedä vähän vähemmän niitä bentsoja niin järki leikkaa paremmin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Kukaan ei osannut ennakoida".

Eikö todellakaan? Vaikka jo kymmenisen vuotta johtavat taloustieteilijät ovat varoittaneet taantumasta (toki se nopeutui Koronaepidemian vuoksi)?

Eli kyllä. Kyllä osa on osannut ennakoida jo silloin.

Taantumasta kyllä, mutta ei koronasta. Korona veti kuukaudessa maailmanpoliittisen tilanteen täysin sekaisin. Samoin kansallisen. 

Taantumaan varautuminen on eri asia kuin yhtäkkiä kuukaudessa tapahtuva sekasorto. Suomessa valmiuslaki, Uudenmaan eristys, ravintoiden ja baarien sulkeminen, etäkoulut ja -työt. 

Taantuma oli odotettavissa. Kuukaudessa tapahtuvaan kaaokseen ei kukaan, ei edes yritys, osannut valmistautua.

Fatalji, ap

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat