Älytön ahdistus iski taloudellisesta tilanteesta
niin omalta kuin muiden kannalta tämän koronan vuoksi. Menin eilen illalla lueskelemaan ketjua ihmisten lomautuksista, työttömyydestä ja näköalattomuudesta. Ja se paniikkiahdistus iski.... Eipä tullut paljoa nukuttua viime yönä.
Järjellä ajatellen tiesin, että ei minulla ole hätää. Tiedätte varmaan sen "ahdistusmöykyn", mikä iskee yön pikkutunneilla rinnan alle..... Ei siinä järki paljoa auta.
Aamulla piti ottaa laskin käteen ja laskea oma talous. Helpotti. Ei minulla ole huolta eikä myöskään pelkoa lomautuksesta tai työttömyydestä. Yksinyrittäjä olen.
Mutta se ahdistus muiden osalta. Sille ei ole helpotusta. Olen luonteeltani aina ollut murehtija-/ahdistustyyppi. Todella paljon mietityttää muiden ihmisten tilanne. Tiedän, että huutelijoita "sääli on sairautta" tulee, mutta nyt kyseessä ei ole sääli, vaan huolestuminen toisista pienyrittäjistä, lomautuksista, työttömistä, perheistä. Tämä kaikki on Suomen nykyisyydestä ja tulevaisuudesta murehtimisesta.
Tiedän, että palsta täynnä yrittäjävihaa. Olen yrittäjä, yksinyrittäjä. Ei työntekijöitä, vaan sihteeri ja asianajaja olen minä. Senttiäkään en ole pyytänyt tukea, en veronalennuksia, en mitään. Perustin oman firman 2006, joten minulla on ollut aikaa kerätä puskuria ja asianajajia tarvitaan näin kriisin keskelläkin. Meilläkin tulot loppui oikeudenkäynneistä maaliskuun puoliväli - elokuu. Iso osa tuloista jäi saamatta. Tietty ne oikeudet jossain vaiheessa tulee, mutta milloin, en tiedä.
Jos korona olisi iskenyt silloin, kun perustamassa firmaa 2006 + 5 vuotta, niin yritys olisi kaatunut (ei riittävää asiakaskuntaa). Nyt selviän ja hyvin. Mutta sympatiat niille pienyrittäjille, joilla ei ollut aikaa ennen koronaa. Vielä tammikuussa tulevaisuudennäkymät hyvät, helmikuussa vielä ok, maaliskuussa jysähti. Kukaan ei osannut ennakoida.
Hirveä huoli muista ihmisistä. Varsinkin pienyrittäjistä.
Te, jotka huudatte, että yritys saa kantaa riskin ja kaatua, jos selkä ei kestä, unohdatte, että monella pienyrittäjälläkin on työntekijöitä. Jos se yritys kaatuu, ei sille työntekijällekään työtä ole.
H-vetin korona ja sen tuomat seurannaisongelmat. Maskin käyttö taitaa olla pienin niistä...
Fatalji
Kommentit (84)
Eli työtä ei saa palstalla tarjota. Valittaa työn puutteesta saa. Mitä ihmettä?
Olen itse avuton siivousasioissa. Ihan vilpittömästi tarjosin töitä siivouksessa toimistolla ja myös kotonani. Nyt tämä on jotenkin väärin.
Eli minulla tarve työntekijälle ja ihmiset palstalla valittaa työn puutteesta. Nyt olenkin jotenkin kauhea ihminen, kun työtä tarjoaa tällä palstalla. No, se tuli sivulauseessa esiin toisessa kirjoituksessani.
Mitä ihmettä tein väärin? Tarjosin töitä. Lisäksi tarjosin jollekin perheelle vapaa-ajan viihdettä, jonka minä maksan. Vähävaraiselle yh:lle ajattelin. Nyt sekin on väärin.
Mitä voi tehdä? Kaikki väärin. Jos apua tarjoaa, sitä pidetään ylimielisenä. Toisessa ketjussa taas valitetaan, kun hyväosaiset ei auta. Pyydän anteeksi, jos olen pahoittanut mielenne. Ei ollut tarkoitus.
Fatalji
Oletko tosissaan tuosta tarjouksesta?
Olen 32v yh ja kolme lasta. Raha tiukilla. Jos mäkkäriin pääsisi olisi hienoa. Lapset tykkäisi.
Fatalji taas vauhdissa... Montakohan kertaa olet tässä ketjussa maininnut olevasi asianajaja? Olisit voinut tehdä tämän aloituksen ilman, että tuot ammattiasi koko ajan esille (olisit voinut vain sanoa olevasi yrittäjä). Vaikuttaa kuitenkin siltä, että tämän(kin) ketjun ensisijaisena tarkoituksena on vain ja ainoastaan päästä brassailemaan.
En ole laittanut MOL sivuille vielä. Tuli vaan mieleen sanoa tällä sivustolla, kun ihmiset valittavat, ettei töitä ole. Ajattelin tarjota töitä. Tietenkin maksan asianmukaisen palkan. En muutakaan asianajajana voi. Mitä ihmettä`?
Siis on oikein palstalla valittaa sitä, että töitä ei saa, mutta kun joku (minä) tarjoan töitä, niin se onkin väärin??? Miten ihmeessä tämä palsta toimii??
Ilmoitan MOLiin siivoustyöstä, mutta koska minä olen pomo ja päätän kenet palkkaan. Täällä valitetaan, että töitä ei saa. Minä tarjoan, mutta se väärin.... En ymmärrä logiikkaa...
ap