Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua - tuore mieheni on keksinyt oman kielen eikä suostu kommunikoimaan enää suomeksi

Vierailija
16.10.2020 |

Olen absurdissa tilanteessa. Tapasin neljä kuukautta sitten Tinderissä ihanan miehen, jonka kanssa tapailu muuttui seurusteluksi. Viimeiset kaksi kuukautta olemme viettäneet jatkuvasti aikaa toistemme luona, eläneet ns. normaalia parisuhdearkea yhdessä. Mies on huomaavainen, hyvässä ammatissa, hyvännäköinen ja huolehtii itsestään.

Mies on nuoruudestaan asti omannut kirjallisia harrastuksia - hän lukee paljon, ja hänen työnsäkin liittyy vieraisiin kieliin. Viimeisen parin vuoden aikana hän on syventynyt J.R.R. Tolkienin elämäntyöhön, ja siitä inspiroituneena kehittänyt oman kielensä, kuten Tolkienkin teki saagaansa varten.

Nyt olen absurdissa tilanteessa, jossa mies on viimein saanut kielensä "hiottua oikeaksi kieleksi", ja hän tahtoo kommunikoida kanssani tällä kielellä. Hän sanoo, ettei muualla (eli töissä, tuttaviensa kanssa) "pääse käyttämään" kehittämäänsä kieltä. Hän kokee tärkeäksi, että pääsisi kommunikoimaan kehittämällään kielellä, ja että joku muukin tätä kieltä osaisi.

Totta kai olen ylpeä siitä, että mies on pystynyt tuollaiseen suoritukseen. En kuitenkaan jaksaisi enkä välttämättä haluaisi opetella tätä kieltä, jotta voisin kommunikoida miehen kanssa. Mies on sanonut, että tapauksissa, joissa hänen kielestään puuttuu sanastoa ilmaista jokin asia (esim. leivänpaahdin), hän suostuu puhumaan suomea. Hän kuitenkin vaatii, että opettelen kielen tai edes sen perusteet, mikäli haluan hänen kanssaan jutella.

On ollut todella raivostuttavaa viimeisen viikon ajan, kun esimerkiksi kysyn mieheltä jotain normaalia asiaa, ja hän vastaa kehittämällään kielellä, jota en ymmärrä. Toisaalta tuntuisi typerältä erota tällaisen asian takia, sillä mies on muuten unelmieni täyttymys.

Mitä tekisitte asemassani? Miten saan miehelle järkeä päähän, että voisi puhua ihan suomea kanssani? Vai pitääkö minun todella opetella joku hänen fantasiakielensä? Mies on itse aina ollut lahjakas kielissä ja oppinut vieraat kielet helposti, joten minusta tuntuu, ettei hän ymmärrä, ettei muille uuden kielen opettelu ole mikään yhden illan puhdetyö.

Mainittakoon vielä, että olen 37-vuotias ja ilmeisesti "nirso" miesmakuni kanssa, eli miehen vaihtaminen ei ole mikään läpihuutojuttu.

Kommentit (425)

Vierailija
81/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyr sinapat lussenpuizel nopertakiu hollos!

Tiesin että luet tätä palstaa! Koita nyt saada päähäsi, että suhteemme on vaakalaudalla, jos tämä älyttömyys jatkuu!

Vierailija
82/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyr sinapat lussenpuizel nopertakiu hollos!

Tiesin että luet tätä palstaa! Koita nyt saada päähäsi, että suhteemme on vaakalaudalla, jos tämä älyttömyys jatkuu!

Japet, moda uukusilapoi nurtumastakarit zoipot ex ruugfysi :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Htc, kcbbåä ws uqqöäå!

Vierailija
84/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jatkaisi hullujen kanssa ellet ole itsekin se jolla viiraa

Siinäpä se onkin, että mies on muuten normaali, eikä mikään hullu. On hyvässä työssä, hyvät välit perheeseen (jotka myös normaaleja). Toki miehellä on oma "hullunkurinen" puolensa, tykkää tehdä pieniä jäyniä, jotka yleensä ovat harmittomia, hellyyttäviäkin. Olen miettinytkin, onko tämä nyt joku aikainen aprillipila, mutta mies joko kieltää tai vastaa sillä "kielellään".

Pitääkö minun vain odottaa, että tämä "vaihe" menee ohi?

En nyt puutu siihen, miten hyvin tai huonosti toisen ihmisen oppii tuntemaan neljässä kuukaudessa.

Pikaehdotus on, että jos osaat jotain kieltä (italiaa, espanjaa portugalia tms.), jota mies ei osaa, voit vastata vaatimukseen siten, että ilmoitat puhuvasi vain tätä sinun kieltäsi ja "suostut" opettelemaan miehen leikkikielen vastavuoroisesti, jos hän puhuu sinun kieltäsi. Voitte sitten yksissä tuumin unohtaa suomen kokonaan kodin seinien sisällä.

Jos nyt jaksat tuollaisen pellen kanssa pidemmän päälle.

Toisaalta, jos itse kirjoitat sanan "hellyttävä" päin helvettiä, ansaitset sotasi.

Vierailija
85/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zervuska haidis!

Vierailija
86/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ihana mies, tekee jotain jäyniä ja manipuloi apta keksimälla oman kielen - jos ap ei sitä opi, on hän "tyhmä ja tosikko", ja jos ap suostuu opettelemaan, mies tietää että tämä nainen on manipuloitavissa ihan mihin vaan. Käypä ap lukemassa tuo "Miesten testailu" -ketju, sun äijä vetää kyllä palkintopalleille.

Vierailija
87/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä voi olla vaikea löytää uutta miestä, varsinkin jos on kranttu. Ei muuta kuin kotia perustamaan. Jos alkaa näkemään örkkejä ympärillään ja keskustelee haltijaheimoon kuuluvien kavereittensa kanssa tyhjässä huoneessa, niin ota yhteyttä tk-lääkäriin.

Vierailija
88/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voi puhua sinulle omaa, keksimäänsä kieltään mutta sinuna minä vastaisin ainoastaan suomalaisilla sananlaskuilla ja kansanlaulujen säkeistöillä. Aikansa kutakin sanoi pässi kun päätä leikattiin. Tyhjän saa pyytämättäkin. Ei kannettu vesi kaivossa pysy.

Vierailija
89/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on selvästi keksitty juttu.

Vierailija
90/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni miettii, onko tämä tarina tosi vai epätosi? Mitä merkitystä sillä on? Vai antaako se tyydytyksen, kun saa ammuttua hyvän keskustelun alas? Kommenteista huomaa että tämä tarina koskettaa useita ihmisiä tavalla tai toisella. Siitä löytyy kosketuspintaa elävän elämän moninaiseen kerrontaan. Jo H.C. Andersenkin on sanonut että vain elämä on tarua ihmeellisempää. Minä ainakin toivon ap:lle mielikuvitusrikasta ideointia siihen, miten saat miehesi kielitaidon varustettua rahasampoon. Humanistien sanotaan olevan hömppiä taivaanrannanmaalareita, mutta sopivalla ohjauksella humanistin taidot tuottavat käypää valuuttaa. Onnea teidän rakkaustarinalle! Ja edelleen tiedän että monet multikultirakkaustarinat ovat alkaneet samassa tilanteessa. Kumpikin puhuu omaa kieltään, ja rakkauden kieli on tärkein! 💝😍

Vierailija
91/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma vika jos sekaantuu humanisteihin.

Vierailija
92/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota, että puhutte jotain muuta vierasta kieltä. Mies voi kieltäytyä, mutta sittenpä ristiriidassa on vaatimus miehen kielen vs. oman vieraan kielesi puhumisesta. Voitko vastata miehelle aina toisella kielellä?

Pyydä miestä kirjoittamaan kielensä ylös muistiin. Jospa voi käyttää romaanissa, näytelmässä tms.

Vierailija
93/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielten opiskelu on yksi parhaista keinoista pitää aivot virkeänä.

Vierailija
94/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esperanto? Ei mikään uusi keksintö.

Vierailija
95/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei tilanne ole niim outo kuin ensin kuulostaa. Tulee vähän oma mies mieleen. Hän innostui ihan silmittömästi joskus 2000-luvun allupuolella steppaamisesta, mutta oma kuntonsa ja polvet ei riitä siihen. Niinpä hän alkoi "harrastaa" steppiä muilla tavoin, lähinnä kirjoittamalla tanssinuotteja.

Mies siis kirjoittaa niitä koreografioita, kutsuu nuoteiksi. Joku taka-askel on kaksi viivaa, sivuaskel tietynlainen ympyrä yms. Piirtää niitä kuvioita paperit täyteen ja mumisee "yy, kaa, koo ja nee..".

Minunkin on ollut pakko kiinnostua stepistä, muuten hän olisi varmaan löytänyt niistä piireistä jonkun tanssijaneitosen. Aluksi yritin kyllä, että tehtäiskö tänään muuta, mutta mies katseli mua hymyillen pilke silmäkulmassa ja vastas vaan "yy, kaa, koo ja nee".

Nykyään siis 95% yhteisestä ajasta on steppiaikaa. Mies tekee nuottejaan ja minä puuhaan toisessa huoneessa omiani. Jos haluan hänen huomionsa, puen steppiasun ja kengät ja kopistelen huoneeseen jazz-kädet heiluen. Tuolloin päädymme usein rytmikkäästi sänkyyn, sielläkin mies kuiskii korvaani tahtia..

Vierailija
96/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen monenlaista "hulluutta" tavannut elämäni aikana, mutta omituisuudessaan ap:n tarina hipoo omassa kategoriassaan kärkeä. Jopa niin, etten millään jaksa uskoa, että tämä olisi totta.

Vierailija
97/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opettelet kielen kunnolla, niin siitä voisi tulla teidän lasten äidinkieli 🤭 T. Puheterapeutti

Salakieli, jota vaan teidän perhe osaisi, aika mielenkiintoista.

Vierailija
98/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sulla on jotenkin todella hämärät rajat itsesi kanssa, onko tuo ongelma tullut aiemmin vastaan? Kommunikaatio on yksi perustavanlaatuisista ihmisen tarpeista ja mietit pokkana että onko kohtuutonta ettet haluaisi siitä seurustelukumppanisi kanssa luopua. Myös se että mies jo tuossa vaiheessa on uskoutunut kielestään, haaveistaan että se tulee käyttöön ja uskoo että voisit olla se joka kielen opettelee kertoo rajattomuudesta. Sinussa on jotain mikä saa ahdistumisestasi huolimatta miehen uskomaan että voisit olla niin sitoutunut muutaman kuukauden tapailun jälkeen että paneutuisit täysipäiväisesti omat tarpeesi unohtaen ja touhun outoutta kyseenalaistamatta hänen maailmaansa. Karu kysyä mutta oletko miettinyt koskaan että voisitko olla neurokirjolla itsekin? Add mahdollisesti?

En tiedä mitä toivot ”hykerryttävältä” tulevaisuudeltanne mutta tutustu kuitenkin aspergeriin / psykoosiin / skitsofreniaan ja niitä kantavien läheisten kokemuksiin ja mieti sitä kautta onko se jotain mihin olet valmis. Sitten kun vaaleanpunaiset lasit tipahtaa ja söpöys muuttuu sairaudentunnottoman henkilön edesottamuksista stressaamiseen tiedät mitä saat. Tai no, sinähän olet siinä tilanteessa jo nyt. Ehkä saat suhteesta kuitenkin jotain miksi siihen ryhdyt, ehkä päätät toisin. Tuo toisen ketjuun kirjoittaneen naisen kumpppani oli kauniisti kuvannut omas episodiaan stressireaktioksi mutta voi olla että psykiatrilla olisi ollut diagnoosikin. Ennen selitettiin ihmisiä vähän eksentrisiksi koska ei ollut parempaa tietoa, nykyään tiedosta huolimatta tai sen leimaavuuden vuoksi.

Lapsia ei varmaan ainakaan ollut ajatus tehdä?

Ja kuten niin usein pitää todeta, tämäkään täydellinen mies ei ole Tinderissä sattumalta vapaana, vaan todennäköisesti vapaana koska muut aiemmat yrittäjät joilla on selvemmät rajat ovat päättäneet vapauttaa hänet sinne takaisin. Sinä tietysti päätät omalta osalta millaisen elämän itsellesi toivot. Vapaa täydellinen mies Tinderissä on kuitenkin todennäköisesti illuusio ja ehkä kannattaa tarkastella miksi on kova tarve pitää siitä kiinni vaikka todellisuus huutaa päin kasvoja muuta.

Vierailija
99/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks täå niinku provo, vai viiraako teillä muuten vqqn pääkopassq?

Vierailija
100/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mies edes pystyy siihen, että molottaa omaa kieltään ja naureskelee sinulle muka "pilke silmäkulmassa". Kun et pysty hänen kanssaan kommunikoimaan.

Tuohan on henkistä väkivaltaa.

Jos hän jo nyt alussa pystyy tuollaiseen (hulluuteen) niin mitä seuraavaakaan jatkossa.

Mies on omituinen ja ilkeä. Ja tosiaan testaa sinua miten pitkälle joustat ja taivut.

Ota nyt itseäsi niskasta kiinni ja sanot miehelle, että nyt alat puhumaan normaalisti. Jos siitä sattuu niin sitten suuttuu.

Jos tämä on totta niin olen luullut, että olen jo kaikki parisuhteiden omituisuudet nähnyt ja kuullut, mutta en näköjään.

Tämä ap, lue tämä.

Mies kuulostaa henkisesti väkivaltaiselta ja alistavalta ja kontrolloivalta.

4 kk on niin lyhyt aika, ettei siinä opi tuntemaan toista ihmistä ollenkaan. Se haavekuva täydellisestä ihanasta miehestä ei vastaa todellisuutta, vaan se on sinun itse muodostamasi toivekuva tuosta miehestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme