Pariskunnan suuret tuloerot, miksi se menee aina näin päin?
Tunnen muutamankin pariskunnan joista toinen on suurituloinen ja toinen tekee jotain itseään kiinnostavaa jolla ei tienaa paljoa. Siis esimerkiksi suurituloinen on yritysjohtaja tms, ja pienituloinen on joogaohjaaja, sisustussuunnittelija, life coach, taiteilija tai tanssija.
Jokaisessa näissä pariskunnista suurituloinen on mies. Sen sijaan en tunne ainuttakaan suurituloista naista jonka mies olisi pienituloinen.
Eikä tämä ole sattumaa; Tilastokeskus kun vahvistaa aukottomasti, että pariskunnissa ovat yliedustettuina suurituloiset miehet ja sinkuissa puolestaan suurituloiset naiset. Suurituloiset miehet siis pariutuvat myös pienituloisten naisten kanssa, mutta ei toisin päin.
Mistä tämä mielestänne johtuu? Hyödyllistä vaihtokauppaa jossa raha vaihtuu kauneuteen, eikä nainen halua "hävitä" sosioekonomisesti? Naisen biologinen vietti ihastua mieheen jolla on resursseja? Vanhanaikaiset sukupuoliroolit joissa miehen tulee olla vahvemmassa asemassa?
Kommentit (52)
Koska miehille naisessa tärkeintä on nuoruus ja kauneus. Tuo on sitten se hinta joka heidän tulee siitä maksaa.
No jaa kyllä mä tunnen monta toisinpäin. Tuttavapiirissä on mm. useita lääkärinaisia erään puoliso on luokanope ja tällä hetkellä kotihoidontuella, vaimo tekee uraa.
Aijaa. Minä olen meidän peeheessä suurituloisempi ja mies niin pienituloinen, että joutuu pyytämään rahaa minulta sen lisäksi, että elätän muutenkin esim maksamalla asumisen ja matkat jne. Mutta emme tietenkään voi olla olemassa, koska ap syrjäisessä pikkukylässään ei tunne ketään vastaavaa.
Viidennes naisista on selvästi miestään suurituloisempi. Ei mikään pieni vaan merkittävä osuus pariskunnista.
Itse olen aina ollut aikuisena parisuhteessa paremmin tienaava osapuoli. Yksi miehistä tienasi melkein yhtä paljon kuin minä, vähiten tienanneen tulot olivat 0.
Miehet ovat useammin suurituloisempia kuin naiset. Johtuisiko ihan siitä.
Mies on pitkäaikaistyötön ja välillä tekee varastomiehen hommia pikkupalkalla.
Talousjohtaja
Tähän on annettu esimerkkejä joissa nainen on suurempituloinen.
Mutta haluaisin huomauttaa, että kirjoitin suurituloisista.
On eri asia kun molemmat ovat suurin piirtein samassa kastissa olevaa keskiluokkaa (tai jos toinen on väliaikaisesti työtön) verrattuna siihen, että toinen tienaa huomattavan paljon ja toinen melko vähän.
Tilastollisesti "tuloeropariskunnat" ovat lähes kaikki sellaisia joissa mies on se suurituloinen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei johdu.
Katsoin tilastokeskuksen tilastosta jossa verrattiin parisuhteissa olevia ja sinkkuja. Hyvätuloiset miehet olivat lähes kaikki parisuhteissa, kun taas hyvätuloisissa naisissa oli keskimääräistä enemmän sinkkuja.
ap
Vierailija kirjoitti:
No jaa kyllä mä tunnen monta toisinpäin. Tuttavapiirissä on mm. useita lääkärinaisia erään puoliso on luokanope ja tällä hetkellä kotihoidontuella, vaimo tekee uraa.
Ei pidä paikkaansa
Omani ainakin haluaa fiksun naisen, mutta ei välttämättä suurituloista naista. Suurituloiset naiset hän kokee usein kylmiksi uratykeiksi, eikä sellainen kiinnosta, koska raha ei sinänsä suurituloista miestä motivoi, kun hänellä sitä jo on. On tässä varmasti poikkeuksia kaikkiin suuntiin ja uratykkiki voi olla mitä sydämellisin kumppani. Voiko molemmat kuitenkaan vielä nykyäänkään tehdä täydellistä uraa ja menestyä myös perheenä, ilman että esim lapset kärsivät?
Vierailija kirjoitti:
On eri asia kun molemmat ovat suurin piirtein samassa kastissa olevaa keskiluokkaa (tai jos toinen on väliaikaisesti työtön) verrattuna siihen, että toinen tienaa huomattavan paljon ja toinen melko vähän.
Tilastollisesti "tuloeropariskunnat" ovat lähes kaikki sellaisia joissa mies on se suurituloinen.
ap
Missä näihin tilastoihin voi tutustua, vai perustuuko väite taas johonkin palstalla kirjoittelevan laajaan "tuttavapiiriin"?
No siksi koska miehellä ei ole kohtua missä voi tehtailla lapsia, eikä miehet anna r aiskata itseään s eksiorjina. Vaimo tai elättinainen on käytännössä eksklusiivinen prostituoitu, joka antaa lopulta myös kohtunsa ja sitä kautta koko loppukehonsakin miehen tuusattavaksi.
Voit miettiä asiaa siltä kannalta, että paljonko sinulle pitäisi maksaa siitä, että joku tunkee spermansa ruumiinaukkoihisi kerran päivässä 30 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
ap
Jälleen kerran muistutan, että viidenneksessä pariskunnista nainen tienaa merkittävästi enemmän.
Suurituloisia on tosi vähän. Itse kuulun ylimpään tulodesiiliin, mutta yh:na Helsingissä hyvätkään palkkatuloni eivät minusta rikasta tee.
Jos viittaat johonkin rikkaimpaan prosenttiin, niin niiden elämä ja touhut ei pahemmin normiväestöä kosketa.
Itselle tulee mieleen sosiaalinen hierarkia. Kun mietin vaikka tuntemiani hyvin kauniita naisia, ovat nämä tottuneet olemaan sosiaalisen hierarkian huipulla. Siis juuri niitä "suosittuja tyttöjä".
Minun teoriani mukaan se ei välttämättä ole laskelmointia tai edes alitajuista opportunismia, vaan turvan hakemista. Jos kaunis nainen tienaa vähän, hyvätuloinen mies takaa korkean sosiaalisen aseman säilymisen.
Muutoinhan voisi käydä niin, että saa kuulla kuinka "tuokin oli aina se nätti ja suosittu, nyt asuu vuokraluukussa ja ajaa vanhalla Toyotalla".
100% tuntemistani todella hyvännäköisisistä ja kauneutensa aäilyttäneistä naisista on pariutunut vähintäänkin suht hyvin tienaavan miehen kanssa.
Meillä ei mene noin. Molemmat pienituloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei johdu.
Katsoin tilastokeskuksen tilastosta jossa verrattiin parisuhteissa olevia ja sinkkuja. Hyvätuloiset miehet olivat lähes kaikki parisuhteissa, kun taas hyvätuloisissa naisissa oli keskimääräistä enemmän sinkkuja.
ap
Kertoo varmaan sen, että mies on sellainen pallo jalassa, että parisuhteessa naisen on vaikea yltää hyvätuloiseksi.
Vaikuttaa, että ap on jo päättänyt oikean vastauksen, eikä hän hyväksy muita näkemyksiä.
Aina = muutama