Apua - tuore mieheni on keksinyt oman kielen eikä suostu kommunikoimaan enää suomeksi
Olen absurdissa tilanteessa. Tapasin neljä kuukautta sitten Tinderissä ihanan miehen, jonka kanssa tapailu muuttui seurusteluksi. Viimeiset kaksi kuukautta olemme viettäneet jatkuvasti aikaa toistemme luona, eläneet ns. normaalia parisuhdearkea yhdessä. Mies on huomaavainen, hyvässä ammatissa, hyvännäköinen ja huolehtii itsestään.
Mies on nuoruudestaan asti omannut kirjallisia harrastuksia - hän lukee paljon, ja hänen työnsäkin liittyy vieraisiin kieliin. Viimeisen parin vuoden aikana hän on syventynyt J.R.R. Tolkienin elämäntyöhön, ja siitä inspiroituneena kehittänyt oman kielensä, kuten Tolkienkin teki saagaansa varten.
Nyt olen absurdissa tilanteessa, jossa mies on viimein saanut kielensä "hiottua oikeaksi kieleksi", ja hän tahtoo kommunikoida kanssani tällä kielellä. Hän sanoo, ettei muualla (eli töissä, tuttaviensa kanssa) "pääse käyttämään" kehittämäänsä kieltä. Hän kokee tärkeäksi, että pääsisi kommunikoimaan kehittämällään kielellä, ja että joku muukin tätä kieltä osaisi.
Totta kai olen ylpeä siitä, että mies on pystynyt tuollaiseen suoritukseen. En kuitenkaan jaksaisi enkä välttämättä haluaisi opetella tätä kieltä, jotta voisin kommunikoida miehen kanssa. Mies on sanonut, että tapauksissa, joissa hänen kielestään puuttuu sanastoa ilmaista jokin asia (esim. leivänpaahdin), hän suostuu puhumaan suomea. Hän kuitenkin vaatii, että opettelen kielen tai edes sen perusteet, mikäli haluan hänen kanssaan jutella.
On ollut todella raivostuttavaa viimeisen viikon ajan, kun esimerkiksi kysyn mieheltä jotain normaalia asiaa, ja hän vastaa kehittämällään kielellä, jota en ymmärrä. Toisaalta tuntuisi typerältä erota tällaisen asian takia, sillä mies on muuten unelmieni täyttymys.
Mitä tekisitte asemassani? Miten saan miehelle järkeä päähän, että voisi puhua ihan suomea kanssani? Vai pitääkö minun todella opetella joku hänen fantasiakielensä? Mies on itse aina ollut lahjakas kielissä ja oppinut vieraat kielet helposti, joten minusta tuntuu, ettei hän ymmärrä, ettei muille uuden kielen opettelu ole mikään yhden illan puhdetyö.
Mainittakoon vielä, että olen 37-vuotias ja ilmeisesti "nirso" miesmakuni kanssa, eli miehen vaihtaminen ei ole mikään läpihuutojuttu.
Kommentit (425)
Ja edelleen jaksat jatkaa tällaista soopaa. Miksi aloitatte täysin typeriä bullshit-ketjuja palstalla? Luuletteko olevanne hauskoja??
Miehen suvussa on 'hörhö' (anteeksi ilmaisuni), joka kuulostaa hieman samalta kuin ap mies.
Ei nyt ihan samalta, hänellä mielenkiinto ei kohdistu uuden kielen keksimiseen.
Ja kyse olla ihan eri tyyppisestä asiasta, mutta tuli kuitenkin mieleeni ap tapauksesta.
Tuntemani mies sepittää tiettyä, kapeaa kielen osa-aluetta ja sen historiaa. Keksii asioita, ja sanoo, hän tietää nämä asiat paremmin kuin asiaa tutkivat yliopiston ihmiset, jotka siis ovat väärässä tulostensa kanssa. Mues on lahjakas ja vakuuttava puhumaan, ja kiertää erilaisissa kyläilloissa ja ehkä jopa kansalaisopistoissa puhumassa asiasta. Puhuu kansantajuisesti ja vetävästi, ja ihmiset tulevat kuuntelemaan. Tilaisuuksien järjestäjillä ei ole riittävästi asiantuntemusta arvioida aihwtta ja sitä, ettei sillä ole todellisuuspohjaa tai tieteellistäpohjaa käytännössä juuri ollenkaan (jotain faktaakin voi sujauttaa joukkoon, jolloin juttu on uskottavampi, ja kuulija ei havaitse, milloin siirrytään keksityn puolelle)
.
Lauri Viita, runoilija, skitsofreenikko oli samanlainen.
Kuulostaa aivan kohtuuttomalta vaatimukselta. Jos kaksi suomenkielistä alkaisivat puhua keskenään vaikka englantia, sanoisin että järjetöntä puuhaa, saatikka että kyseessä on siis kieli, jota ei oikeasti edes ole olemassa?! En suostuisi mokomaan.
Ei taida olla ap:lla tätä ihanaa, hyvintoimeen tulevaa, kaikin puolin täydellistä miestä yhden pienen virheen kera. Ap:lla on mies sohvalla, puoli sammuneena, teini puhelimella ja 2 pienintä nukkumassa tai nuorin vielä tissillä. Onhan se mukava kehitellä itselleen parempi minä, paremmassa elämässä..
Nro 24 jatkaa:
Tuntemallani miehelle tämä hånen aihepiirinsä, johon keksii hatusta asioita, on melkoinen pakkomielle. Kykenee puhumaan asiasta pitkiäkin aikoja ja ihan joka kerta, kun hänet tapaa. (Mies on jo eläkkeellä, ja nuorempana hänellä ehkä eri mielenkiinnon kohteet, mutta oli hieman erikoinen jo silloinkin.)
Eli onhan näitä.
Jatkakaa ihmeessä yhdessä. Teillä on selvästi hyvin rikas suhde. Olette molemmat kielellisesti lahjakkaita. Sinä tarinankerronnassa ja mies kielenkehittämisessä. Kohta voitkin kirjoittaa tänne iltasadun sillä miehen kielellä. Odotan sitä "innolla."
Tämä on aivan hervoton juttu. Ap, mies kuulostaa mainiolta tyypiltä, ja jos pääsette tästä eteenpäin, tästä jää aika hauska muisto teidän suhteen alkutaipaleelta. Mutta sulla on oikeus asettaa rajasi. Mieti mikä on sinusta kohtuullista ja ilmaise se sitten miehelle jämäkästi mutta lempeästi. Jos tämä ei kerta kaikkiaan miehelle käy eikä hän edes muutaman viikon tuumaustauon (tauko suhteesta) jälkeen suostu keskustelemaan asiasta (suomeksi!), hän on niin joustamaton että tulevaisuus hänen kanssaan olisi joka tapauksessa aivan mahdoton. Jos tämä päätyy olemaan eronne syy, toivon että voit ottaa koko jutun huumorilla. Kaikki me olemme kummallisia omalla tavallamme, mutta kaikkea ei tarvitse sietää!
ryhdy ite käyttään vain näitä ilmaisuja:
joo, ei, emmätiärä, öööööö.
😤
Mnjönjö gilaa buurastu kalda, dindo zy noomag amonaa harzoi bugalu nindo.
No en usko tätä aloitusa oikeksi. Ap voi tulla hätäisesti selittelemään syitä seuraaviin:
Miten mies muka on kieliasiantuntija ja tekee ammatikseen jotain vieraisiin kieliin liittyvää, mutta ei tiedä edes alustavasti miten vieras kieli opitaan?? Että hän muka papattaisi sulle omaa kieltään ja pyörittelisi silmiään kun et ymmärrä? Ei kuulosta uskottavalta olla niin pihalla, jos on muka alan ammattilainen.
Ja sit JOS se on kielialalla, vaikka kääntäjä, niin miten muka sillä ei ole KETÄÄN asiasta kiinnostunutta tuttua, jonka kanssa käyttää kieltä ja kehittää sitä? Olen itsekin tulkki ja kääntäjä ja kyllä ne kielinörtit toisensa löytää, yhteiset harrastukset yhdistää.
Kolmas outous on se, MIKSI hän olisi kehittänyt kielen yksin alusta loppuun, ilman mitään tavoitetta kielen käyttöön. Yleensä nämä kehitetään jostain syystä. Esim kirjaprojektiin, tai yhteiseksi (!) salakieleksi kavereiden kanssa.
Voe vttu. Pistä mäkeen se horisemaan. Ihmisten erikoisuuden tavoittelulla ei ole mitään rajoja.
jos tämä ei ole trolli, mies on ilmeisesti umpihullu. Jos ei ole sairaudentuntoa , lähtisin kävelemään ennekuin tuollainen sekoaa lopullisesti, en jäisi katsomaan jos oma turvallisuus kiinnostaa.Todennäköisesti alkavaa psykoosia. Joka tapauksessa ei ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jatkaisi hullujen kanssa ellet ole itsekin se jolla viiraa
Siinäpä se onkin, että mies on muuten normaali, eikä mikään hullu. On hyvässä työssä, hyvät välit perheeseen (jotka myös normaaleja). Toki miehellä on oma "hullunkurinen" puolensa, tykkää tehdä pieniä jäyniä, jotka yleensä ovat harmittomia, hellyyttäviäkin. Olen miettinytkin, onko tämä nyt joku aikainen aprillipila, mutta mies joko kieltää tai vastaa sillä "kielellään".
Pitääkö minun vain odottaa, että tämä "vaihe" menee ohi?
Ei tarvitse odottaa. Riittää, että lähdet suhteesta ja etsit normaalin miehen. Eihän tuollaista pelleilyä jaksa kukaan. Lapsilla om tuollaisia vaiheita joissa keksitään mielikuvituskieliä, ei aikuisilla. Ajattele jos saisitte lapsia ja mies alkaisi puhua keksimäänsä siansaksaa heillekin.
Nämä av-palstan siipat pitäisi koota jonkinlaiseksi hybridihahmoksi. Mies joka syö lasten vanukkaat alasti sohvalla ja puhuu ihan omaa kieltään.
Lol. Ei kuulosta oikeelta. Mutta hauska stoori. Risririitasta toi ap:n "ei hän vaikuta autistilta, hän on normaali ja ihana ja täydellinen" mut sit toisaalta että ei suostu kommunikoimaan ja itsepintaisesti vaan höpöttää "blooopi ldkyhiii kukukukuuuuuu agalalalaa!" Joo kuulostais tosi normaalilta ja täydelliseltä, ihan "pikkuvika" ettei ymmärrä sanaakaan mitä toinen mongertaa.
Joo mullakin on täydellinen mies, upein mitä oon ikinä tavannu ja niin komee, unelmieni täyttymys. Harmi vaan että se kommunikoi pelkillä kainalopieruilla :( Just pari tuntia sit kysyin mitä iltapalaa se haluaa ja siitä lähtien oon yrittänyt tulkita mitä tarkottaa kainalolla truutattu "spprrrrr prrffff spröff spŕffprf"
Nainen. Sun täytyy nyt vaan ihan hiljaa katsoa sun miestä sillä ilmeellä, jonka osa naisista osaa niiiiiiiiin hyvin:
”Dude, really?”
Leffoissa näkee, kun mies tekee typerää, niin se nainen ei sano YHTÄÄN mitään, vaan mulkaisee silloin, kun naiset tässä tilanteessa on tapana miestä mulkoilla.
Ei kato, puhe ei tähän juttuun auta. Liian pitkälle mennyt koko episodi jo.
Ei tämä eron paikka ole. Sulla on aivan mahtava mies! -Mutta Sisko hyvä, tiedäthän, ne mahtavatkaan miehet on.. sensuuriniskee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jatkaisi hullujen kanssa ellet ole itsekin se jolla viiraa
Siinäpä se onkin, että mies on muuten normaali, eikä mikään hullu. On hyvässä työssä, hyvät välit perheeseen (jotka myös normaaleja). Toki miehellä on oma "hullunkurinen" puolensa, tykkää tehdä pieniä jäyniä, jotka yleensä ovat harmittomia, hellyyttäviäkin. Olen miettinytkin, onko tämä nyt joku aikainen aprillipila, mutta mies joko kieltää tai vastaa sillä "kielellään".
Pitääkö minun vain odottaa, että tämä "vaihe" menee ohi?
Ei tarvitse odottaa. Riittää, että lähdet suhteesta ja etsit normaalin miehen. Eihän tuollaista pelleilyä jaksa kukaan. Lapsilla om tuollaisia vaiheita joissa keksitään mielikuvituskieliä, ei aikuisilla. Ajattele jos saisitte lapsia ja mies alkaisi puhua keksimäänsä siansaksaa heillekin.
Einkuule, kyllä ne kypsätkin miehet tälläisen asian edessä on ihan tätä itseensä.
Tulee mieleen kun itsekin lapsena oli monen kaverin kanssa erilaisia salakieliä ja ihan omat kirjainmerkitkin :D joskus pakotin siskonkin pänttäämään omakeksimää kieltäni niin kauan että se parka sai migreenikohtauksen.
Tällaisia ajatuksia minullakin on ollut. Olen myös lukenut tuota "testaamis/koulutusketjua", ja pohtinut, voisiko tässä olla jotakin sellaista takana. Sillä muuten mies ei täytä ainakaan Wikipedian listaamia autismin merkkejä.
Toisaalta olen miettinyt sitäkin, että mies on oikeasti panostanut vuosien ajan kielen kehittämiseen, eli onko se tosiaan tylyä, etten ole kiinnostunut asiasta muuten kuin parin seläntaputuksen verran. Kerran minulla oli ystävä, joka oli koonnut oman runoteoksen, ja loukkaantui, kun en ollut teosta lukenut kuukausienkaan kuluttua. Silloin ymmärsin ystäväni loukkaantumisen, ja nyt mietin, ovatko nämä tilanteet jokseenkin verrattavissa?
Toisaalta koko ajan odotan, että mies tunnustaa pilailleensa. Suomeksi.
ap