Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy hammaslääkäriltä.

Vierailija
16.10.2020 |

Olen hamppilääkäri ja vastaan kysymyksiisi.

Kommentit (280)

Vierailija
121/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pitää olla vähän sadisti jos tykkää hammaslääkärin työstä?

No jossain määrin myös, mutta masokismiakin pitää löytyä, koska jotkut potilaat ovat ihan apinoita.

Apinoita on kyllä jotkut hammaslääkäritkin,jottei sen puoleen.

Ollaan enemmänkin aaseja.

Ei, koska vastavuoroinen tutkintojen tunnustaminen.

Vierailija
122/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki maksaa niin s-tanasti hammaslääkärissä.T:Köyhä,joka tarvisi uudet hampit,vaan ei ole varaa

Halvin hammashoito on hammasharja ja tahna, jotka saa muutamalla eurolla. Jos ei tätä ole hyödyntänyt ajoissa, niin sitten joutuu maksamaan käynneistä ja toimenpiteistä.

Olen aina pessyt hampaani 2kertaa päivässä,joskus jopa kolme.Ei siis johdu tästä.Kiitos vaan oletuksesta.Taidat olla oikeasti aika tyhmä.Tai sitten sulla vaan ei ole mitään ammattietiikkaa....???

Trolollol

Kannattaa panostaa laadukkaaseen harjaamiseen ja hammasvälien laadukkaaseen puhdistukseen. Määrä ei korvaa laatua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten parodontiumin haitalliset bakteerit saadaan kuriin?

Omahoidon on oltava priimaa, siitä kaikki lähtee ja siihen kaikki perustuu. 

Hml ja / tai suuhygienisti puhdistaa syvät ientaskut ja opastaa omahoidossa. Parodontiitin vakavuus määrittää puhdistuskertojen määrän sekä yksilöllisen hoito- ja tarkastusvälin.

Suosittelen menemään nuorelle hammaslääkärille. Vanhempien ja kokeneempien koulutukseen ei ole kuulunut parodontiitin hoito ja siksi sitä ei välttämättä saa vaikka hammaslääkärilläsi olisi uraa takan 25 v.

Väärin- olen itse ollut hammaslääkäri 30 vuotta ja meille on kyllä opetettu täysin paron hoito. Taidat puhua jostain esihistoriallisesta ajasta. Ja hyvin erikoista kirjoittaa tuollaista ylipäänsä

Vierailija
124/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko yleisterveyden kannalta vaarallista, jos juurihoidettuun, irronneeseen hampaaseen (juuri tallella) on tehty päälle muovikruunu kuitunastalla ilman uusintajuurihoitoa? Yhdeltä hammaslääkäriltä sain kommentin, että se olisi riskipeliä, bakteerit muhivat siellä alla. Kaksi muuta hammaslääkäriä eivät olleet sitä mieltä. 

Juurikin tuo riski on olemassa. Kuinka kauan hammas oli lohjenneena enne korjausta ja olivatko juurikanavatäytteet paljastuneet?

Oli ollut jo vuoden, pari. Ilmeisesti täytteet olivat paljastuneet. 

Pitkään se on kuitenkin pysynyt, se pieni muovikruunu, tukevasti paikoillaan. Perusterve olen. 

Olisin suositellut potilaalle uusintajuurihoitoa ja omaan hampaaseeni olisin teetättänyt uusintajuurihoidon. Todennäköisyys, että juurentäytteet infektoituneet, on erittäin suuri.

Vierailija
125/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäytyneet ikenet.

Vierailija
126/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ihmisillähän on ihan hirveänhajuinen hengitys. Onko siitä hammaslääkärin työssä useinkin haittaa?

Itse olen vakuuttunut, että suuni haisee kielen takaosaan kertyvän katteen ja risaproppujen takia. Joo, eivät ole hampaita, tiedän, mutta osaisiko hammaslääkäri suositella, voisiko niille tehdä jotakin? Hampaani pesen, käytän tikkuja joka aterian jälkeen ja poistatan säännöllisesti hammaskiven, jota ei paljon tulekaan, ja ikeneni ovat saaneet kehuja, joten niissä en todellakaan usko vikaa olevan.

No hajuhaitta ei ole vakavaa, joskus vain epämiellyttävää. 

Proput poistuvat onneksi usein itsestään. Jos näet pripun risassa ja se ei tule ulos, voit varovasti yrittää painaa sitä ulos puhtaalla sormella. Kieli kannattaa myös harjata.

Kieltä ei saa harjata.

Vierailija
127/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ihmisillähän on ihan hirveänhajuinen hengitys. Onko siitä hammaslääkärin työssä useinkin haittaa?

Itse olen vakuuttunut, että suuni haisee kielen takaosaan kertyvän katteen ja risaproppujen takia. Joo, eivät ole hampaita, tiedän, mutta osaisiko hammaslääkäri suositella, voisiko niille tehdä jotakin? Hampaani pesen, käytän tikkuja joka aterian jälkeen ja poistatan säännöllisesti hammaskiven, jota ei paljon tulekaan, ja ikeneni ovat saaneet kehuja, joten niissä en todellakaan usko vikaa olevan.

Proput poistuvat onneksi usein itsestään. Jos näet pripun risassa ja se ei tule ulos, voit varovasti yrittää painaa sitä ulos puhtaalla sormella. Kieli kannattaa myös harjata.

Kieltä ei saa harjata.

Joissakin hammasharjoissa on se kielenpuhdistaja.

Vierailija
128/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hml ja / tai suuhygienisti puhdistaa syvät ientaskut ja opastaa omahoidossa. Parodontiitin vakavuus määrittää puhdistuskertojen määrän sekä yksilöllisen hoito- ja tarkastusvälin.

Suosittelen menemään nuorelle hammaslääkärille. Vanhempien ja kokeneempien koulutukseen ei ole kuulunut parodontiitin hoito ja siksi sitä ei välttämättä saa vaikka hammaslääkärilläsi olisi uraa takan 25 v.

Olen  eläkkeellä oleva hml. Opiskelin 1970-luvulla. Kyllä meidän opetukseen kuului jo silloin myös parodontiitin hoito.  Kaikkihan me kouluttaudutaan täydennyskoulutuksissa koko työuran ajan. Itse suosittelen parodontiitista kärsivää hakeutumaan iensairauksiin erikoistuneen hammaslääkärin vastaanotolle, ei ole väliä minkä ikäinen hän on.

Vierailija
129/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin- olen itse ollut hammaslääkäri 30 vuotta ja meille on kyllä opetettu täysin paron hoito. Taidat puhua jostain esihistoriallisesta ajasta. Ja hyvin erikoista kirjoittaa tuollaista ylipäänsä

Asiasta olen keskustellut vanhempien kollegoiden kanssa ja he ovat kertoneet, että eivät ole saaneet ainakaan samantasoista koulutusta. Osa sanoi, että paron hoito sivuutettu täysin. Voin tältä osin vetää aiemmin kirjoittamaani hieman takaisin. Ilmaisin asian turhan jyrkästi. 

Vierailija
130/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen  eläkkeellä oleva hml. Opiskelin 1970-luvulla. Kyllä meidän opetukseen kuului jo silloin myös parodontiitin hoito.  Kaikkihan me kouluttaudutaan täydennyskoulutuksissa koko työuran ajan. Itse suosittelen parodontiitista kärsivää hakeutumaan iensairauksiin erikoistuneen hammaslääkärin vastaanotolle, ei ole väliä minkä ikäinen hän on.

Moni ei valitettavasti käy täydennyskoulutuksissa. 

Tässä tulee koulutksen ero hyvin esille. Nuoret hammaslääkärit (jos haluavat) kykenevät hoitamaan vaikeat parodontiittitapaukset, koska koulutuksessa on panostettu siihen erittäin hyvin. Eli ei tarvetta lähettää parodontiittipotilasta automaattisesti toiselle.

Ja kirjoitin aikaisemmin väärin, että koulutukseen ei olisi kuulunut aiemmin parodontiitin hoito. Nykyään koulutus tämän osalta tosin monipuolisempaa ja parempaa. 

Vierailija
131/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltä ei saa harjata.

Kyllä saa.

Vierailija
132/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetäytyneet ikenet.

Voi aiheuttaa vihlontaa ja reikiintymistä. Syynä usein liian voimakas harjaus.

Vierailija
133/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tienaat?

Vierailija
134/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Miksi yksityinen lääkäri poraa ja paikkaa enemmän kuin julkinen? Mulla on hammasväleissä alkavia reikiä jotka ei oo vuosikausiin edennyt minnekään. Kun menen julkiselle ne sanoo että ei tarvi tehdä mitään, ei ne siitä etene. Kun menen yksityiselle niin aina poimivat tuosta yhden tai kaksi paikattavaksi.

2.  Mitä voi tehdä hampaalle jossa on purupinnasta kiille mennyt ja hammas on kuopalla, ei vielä ole reikää eikä särje eikä tarvetta juurihoidolle. Voiko ton pinnoittaa jotenkin vai pitääkö vaan odottaa kunnes hammas on menetetty?

1. Osa yksityisistä valitettavasti paikkaa alkavia, koska täytyy tehdä bisnestä. Yksityisellä myös todennäköisimmin tehdään toimenpide, jolla on huono tai olematon ennuste, kuten esimerkiksi juurihoito erittäin pahasti vaurioituneeseen hampaaseen tai erittäin pitkiä siltoja parodontiittisiin hampaisiin tai laitetaan parodontiittisene suuhun implantteja.  Myytti yksiyisten paremmuudesta on myytti. Yksiyisellä saat hyvää hoitoa, mutta myös ylivoimaisesti huonointa hoitoa.

2. hampaan voi pinnoittaa hammaslääkäri tai suuhygienisti. Omahoitoon kannattaa panostaa ja välttää happamia ruokia ja katkaista happohyökkäykset.

Kuka hammaslääkäri tällaista kehtaa  kirjoittaa. Yksityispuolella yleisesti ottaen  parempaa hoitoa, koska potilas maksaa aikas paljon ja tulee usein vuosittain tarkastukseen. Toisin kuin terveyskeskuksessa. 

Vierailija
135/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta olen keskustellut vanhempien kollegoiden kanssa ja he ovat kertoneet, että eivät ole saaneet ainakaan samantasoista koulutusta. Osa sanoi, että paron hoito sivuutettu täysin. Voin tältä osin vetää aiemmin kirjoittamaani hieman takaisin. Ilmaisin asian turhan jyrkästi. 

Sinun kannattaa lopettaa tuollaisen pupun puhuminen täällä keskustelupalstoilla. Olet ilmeisimmin nuori kaiken tietävä hammaslääkäri. 

Vierailija
136/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei valitettavasti käy täydennyskoulutuksissa. 

Tässä tulee koulutksen ero hyvin esille. Nuoret hammaslääkärit (jos haluavat) kykenevät hoitamaan vaikeat parodontiittitapaukset, koska koulutuksessa on panostettu siihen erittäin hyvin. Eli ei tarvetta lähettää parodontiittipotilasta automaattisesti toiselle.

Ja kirjoitin aikaisemmin väärin, että koulutukseen ei olisi kuulunut aiemmin parodontiitin hoito. Nykyään koulutus tämän osalta tosin monipuolisempaa ja parempaa. 

Siis tavalliset hammaskiven poistothan hoitaa yleishammaslääkäri ihan riippumatta minkä ikäinen lääkäri. Mutta vaikeammat paron potilaat eli siis ne, joilla on  todella syviä ientaskuja hammasväleissä, ohjataan kylläkin ienpuolen erikoishammaslääkärille- eikä tavallinen hammaslääkäri todellakaan lähde tekemään ienleikkauksia yms. erikoistason hoitoja.  

Taidat olla nuori hammaslääkäri, kun pidät  itsekkäästi vain omaa ikäluokkaasi parhaana ja vanhempaa todella kokenutta kaartia ihan surkeina

Vierailija
137/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen ja suutuntuman perusteella suuhygienistit ovat tarkempia ja taitavampia poistamaan hammaskiveä kuin yleishammaslääkärit. Heillä on paroon liittyvä tietämys ja kotihoidon opetus myös paljon paremmin hallussa. Mitä mieltä olet, kannattaako käydä hammaslääkärillä ollenkaan, jos paikattavaa ei ole ollut vuosiin, mutta hammaskiveä kertyy hullun lailla?

Vierailija
138/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltä ei saa harjata.

Kyllä saa.

Kieltä ei tarvitse  harjata ollenkaan. Rikkomalla pinnan tai harjaamalla nukan pois saa aikaan vain vahinkoa mm. makuaistille tai kielikivun. Kaupalliset valmistajat kyllä yrittävät luoda tarvetta väkisin.

Vierailija
139/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi bruksismiin ei ole kehitetty hoitoa? Purentakisko ei lopeta yöpureskelua.

Vierailija
140/280 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tienaat?

Nettona jää käteen toimenpiteistä ja päivystyksen määrästä riippuen 4000-6000 €/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan