Sivut

Kommentit (277)

Vierailija

Paljon maksaa kulmahampaan oikominen riviin, onko kannattavaa ja saako sen aina mahdutettua edes jos ylähampaat eivät ole silleen väljässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki maksaa niin s-tanasti hammaslääkärissä.T:Köyhä,joka tarvisi uudet hampit,vaan ei ole varaa

Okeasti köyhälle valtio maksaa kiltisti uudet hampit (kuten muunkin terveydenhuollon).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten suhtaudut ulkomailla hammaslääkäriksi opiskelleen tutkintoon?

Pohjoismaissa valmistuneet ovat lähtökohtaisesti hyvin samankaltaisia tiedoiltana ja taidoiltaan kuin Suomessa valmistuneet.

Itä- ja Etetlä-Euroopassa saattaa olla hyvin erilaisia ja näkemyksiä asioihin, osa menee täysin meidän käypähoitoa vastaan.

Vierailija

Minulla on herkästi reikiintyvät hampaat. Huolellisesta harjauksestakin huolimatta reikiintyvät ja juurihoitojakin on tehty monta.
Hampaat ovat silti valkoiset, suorat ja kauniit vielä onneksi.
Varmaan kariesbakteeritkin ovat erilaisia? Osa ärhäkämpiä kuin toiset?

No joka tapauksessa olen alkanut käyttää perus harjauksen lisäksi hammasväliharjaa. Käytän sitä joka päivä. Laitan tahnaa sille harjalle ja harjaan hammasvälit sillä. Siis ienrajat kun hampaat kuitenkin kiinni toisissaan.
Nyt on ihan hirveä vihlonta kun kosken ienrajoihin kynnellä! Mitä ihmettä? Onko reikiä tulossa lisää vai hammaskaulat jotenkin paljastuneet? Eikö sekin edesauta reikien syntyä? Kylmä ja kuuma ei vihlo. Ainoastaan jos kynnellä "rapsutan".
Hammasväliharjaa olen käyttänyt kesästä alkaen kun lankaus ei nähtävästi riitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko jo kehitteillä kestävämpiä ja tummumattomia paikkausaineita etuhampaisiin?

Aineita kehitetään ja tutkitaan jatkuvasti, varmasti mainitsemisia asioita tutkitaan jollain tavalla.

Värjäytymiseen ja kovuuteen on hankala vaikuttaa ilman että muut ominaisuudet eivät kärsi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki maksaa niin s-tanasti hammaslääkärissä.T:Köyhä,joka tarvisi uudet hampit,vaan ei ole varaa

Okeasti köyhälle valtio maksaa kiltisti uudet hampit (kuten muunkin terveydenhuollon).

Ja tää ei sitten ollut aloittajan vastaus, mutta tosiaan Kela auttaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Paljon maksaa kulmahampaan oikominen riviin, onko kannattavaa ja saako sen aina mahdutettua edes jos ylähampaat eivät ole silleen väljässä?

Voi maksaa aikuisilla tuhansia. Esteettistä oikomista ei aikuisille tehdä julkisella eli joudut yksityiselle.

Oikominen riippuu aina tapuksesta, joskus voi ja joskus ei voi oikoa. Vaikea sanoa näkemättä tapausta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on herkästi reikiintyvät hampaat. Huolellisesta harjauksestakin huolimatta reikiintyvät ja juurihoitojakin on tehty monta.

No joka tapauksessa olen alkanut käyttää perus harjauksen lisäksi hammasväliharjaa. Käytän sitä joka päivä. Laitan tahnaa sille harjalle ja harjaan hammasvälit sillä. Siis ienrajat kun hampaat kuitenkin kiinni toisissaan.
Nyt on ihan hirveä vihlonta kun kosken ienrajoihin kynnellä! Mitä ihmettä? Onko reikiä tulossa lisää vai hammaskaulat jotenkin paljastuneet? Eikö sekin edesauta reikien syntyä? Kylmä ja kuuma ei vihlo. Ainoastaan jos kynnellä "rapsutan".

Laadukas omahoito on kaiken A ja O. Se täytyy vain opetella. Myös välien puhdistus harjauksne ohella päivittäin on tärkeää, koska harjauksella saa puhdistettua vain n. 60 % hampaiden pinnoista.

Lanka on hyvä, jos sitä osaa käyttää oikein. Lanka tulee viedä ikenen alle tai muuten se ei ole tehokas. Väliharjat ovat helppokäyttöisiä ja tutkimuskein mukaan tehokkaampia. 

Paljastunut hammaskaula voi vihloa kylmälle, kuumalle tai paineelle. 

Kariesbakteereja on useita. En voi varmasti sanoa niiden välisistä eroista karieksen synnyssä, mutta tietääkseni merkittävää eroa ei pitäisi olla. Voisin tarkistaa asian. Merkittävää on kuitenkin bakteerien väliset keskenäiset suhteen määrässä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta poistettiin poskihammas tiistaina ja vieläkin on hiukan kipuilua ja lievähköä turvotusta poskesta. Otan antibioottikuurin ohjeen mukaan ja käytän sen loppuun. Aloitin antibiootit jo kaksi päivää ennen hampaan poistoa ohjeen mukaan. 

Hammas poistettiin koska se oli hyvin kauan sitten muistaakseni juurihoidettu, joka tapauksessa juuren päässä olevaa tulehdusta ei pystytty hoitamaan antibiooteilla eikä jostain syystä voitu juurihoitaa.

Kysymys: onko syytä huolestua että vieläkin lievää turvotusta ja kipua? Nyt on siis neljäs päivä poistosta.

Otan antibiootit ohjeen mukaan kahdesti päivässä ja huomenna olisi viimeinen päivä. Pyysin apteekista vaihtamaan lääkkeen toiseen, siis geneeriseen, mutta onko tuote riittävän hyvä ja toimiva? 

Kysymykseni liittyy siis lääkeen tehoon.

Kiitos etukäteen, olen lukenu kaikki kysymykset ja vastaukset, ollut paljon apua.

Riippuen poiston vaativuudesta kipua voi olla 1-2 viikkoa. Jos kipu helpottaa särkylääkkeillä, niin ei hätää.

Jos apteekki vaihtaa lääkkee, siinä on sama vaikuttava aine kuin määrätyssä eli tehossa ei pitäisi olla merkittävää eroa.

Kipu ja turvotus tässä vaiheessa tavallista, jos kertomasi mukaan lievähköä. Voi olla oireita vielä ensi viikollakin.

Kiitos vastauksesta. 

Joo, tiedän että samat vaikuttavat ainesosat vaihdettavaan lääkkeeseen, mutta olen lukenut ja se apteekkarikin mainitsi että "merkkituote" on aina merkkituote, eli sama lääkkeiden kanssa, ja olen itsekin huomannut että joku lääke ehkä alkuperäisenä määrättynä parempi. 

Nyt meni vähän asian viereen, mutta ajattelin että joku pointti on tässä.

Nyt rauhoittui mieli, kun kerrot että oireet voivat jatkua jokun aikaan. Eli että kaikki näyttäisi olevan kunnossa.

Vierailija

Juurihoidettu hammas.
Hammas täysin oireeton juurihoitojen välissä. Ei pahemmin kipuillut ennen juurihoitoakaan. Pysyvä paikka laitettiin ja siitä parin päivän päästä hammas muuttui kummalliseksi. Hammaslääkäri ei suostunut avaamaan sitä. Kolme kertaa kävin eikä suostunut. Nyt sitten on monta kuukautta ollut tämä hammas tällainen. Ei muutosta parempaan eikä huonompaan. Ei särje, ei ns tärähtele hyppiessä mutta kun työnnän hammasta niin sitä vihloo ja hieman sattuu. Sellainen epämääräinen tunne hampaassa. On hiottu paikkaa matalammaksi, ei ole ientulehdusta ja kuulemma tulehduskin oli rauhoittunut ennen paikan laittoa. Myöhemmin ei ole kuvattu.
Miyä siellä voi olla?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten parodontiumin haitalliset bakteerit saadaan kuriin?

Omahoidon on oltava priimaa, siitä kaikki lähtee ja siihen kaikki perustuu. 

Hml ja / tai suuhygienisti puhdistaa syvät ientaskut ja opastaa omahoidossa. Parodontiitin vakavuus määrittää puhdistuskertojen määrän sekä yksilöllisen hoito- ja tarkastusvälin.

Suosittelen menemään nuorelle hammaslääkärille. Vanhempien ja kokeneempien koulutukseen ei ole kuulunut parodontiitin hoito ja siksi sitä ei välttämättä saa vaikka hammaslääkärilläsi olisi uraa takan 25 v.

Väärin- olen itse ollut hammaslääkäri 30 vuotta ja meille on kyllä opetettu täysin paron hoito. Taidat puhua jostain esihistoriallisesta ajasta. Ja hyvin erikoista kirjoittaa tuollaista ylipäänsä

Asiasta olen keskustellut vanhempien kollegoiden kanssa ja he ovat kertoneet, että eivät ole saaneet ainakaan samantasoista koulutusta. Osa sanoi, että paron hoito sivuutettu täysin. Voin tältä osin vetää aiemmin kirjoittamaani hieman takaisin. Ilmaisin asian turhan jyrkästi. 

Sinun kannattaa lopettaa tuollaisen pupun puhuminen täällä keskustelupalstoilla. Olet ilmeisimmin nuori kaiken tietävä hammaslääkäri. 

Niin olenkin ja siksi minun nimenomaan ei kannata olla hiljaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Juurihoidettu hammas.
Hammas täysin oireeton juurihoitojen välissä. Ei pahemmin kipuillut ennen juurihoitoakaan. Pysyvä paikka laitettiin ja siitä parin päivän päästä hammas muuttui kummalliseksi. Hammaslääkäri ei suostunut avaamaan sitä. Kolme kertaa kävin eikä suostunut. Nyt sitten on monta kuukautta ollut tämä hammas tällainen. Ei muutosta parempaan eikä huonompaan. Ei särje, ei ns tärähtele hyppiessä mutta kun työnnän hammasta niin sitä vihloo ja hieman sattuu. Sellainen epämääräinen tunne hampaassa. On hiottu paikkaa matalammaksi, ei ole ientulehdusta ja kuulemma tulehduskin oli rauhoittunut ennen paikan laittoa. Myöhemmin ei ole kuvattu.
Miyä siellä voi olla?

Fraktuura voisi olla mahdollinen. Vaikea sanoa, pitäisi tutkia kliinisesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet Periosafe-testistä, rahastusta vai antaako testi tärkeää tietoa - voiko testin tulokset saada myös yksinkertaisesti tutkimalla kliinisesti hampaat ja ikenet?

Ei ole valitettavasti tuttu eli en voi kommentoida.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Laadukas omahoito on kaiken A ja O. Se täytyy vain opetella. Myös välien puhdistus harjauksne ohella päivittäin on tärkeää, koska harjauksella saa puhdistettua vain n. 60 % hampaiden pinnoista.

Lanka on hyvä, jos sitä osaa käyttää oikein. Lanka tulee viedä ikenen alle tai muuten se ei ole tehokas. Väliharjat ovat helppokäyttöisiä ja tutkimuskein mukaan tehokkaampia. 

Kariesbakteereja on useita. En voi varmasti sanoa niiden välisistä eroista karieksen synnyssä, mutta tietääkseni merkittävää eroa ei pitäisi olla. Voisin tarkistaa asian. Merkittävää on kuitenkin bakteerien väliset keskenäiset suhteen määrässä.

Kiitos vastauksesta.
Mutta mistä tuo vihlonta johtuu? Alkanut hammasväliharjan käytön myötä.
Lankaan myös lisäksi lankaimella.
Hampaat ihan puhtaat. Näin on hammaslääkäri sanonut eikä ole ientulehduksia.
Olen 40-vuotias.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.
Mutta mistä tuo vihlonta johtuu? Alkanut hammasväliharjan käytön myötä.
Lankaan myös lisäksi lankaimella.
Hampaat ihan puhtaat. Näin on hammaslääkäri sanonut eikä ole ientulehduksia.
Olen 40-vuotias.

Ajallinen yhteys ei välttämättä kerro syy-yhteyttä. Vaikea sanoa näkemättä hampaitasi. Jos hammaskaula paljastuu, niin tuntohermot juuren pinnassa paljastuvat ja reagoivat paineeseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Miksi yksityinen lääkäri poraa ja paikkaa enemmän kuin julkinen? Mulla on hammasväleissä alkavia reikiä jotka ei oo vuosikausiin edennyt minnekään. Kun menen julkiselle ne sanoo että ei tarvi tehdä mitään, ei ne siitä etene. Kun menen yksityiselle niin aina poimivat tuosta yhden tai kaksi paikattavaksi.

2.  Mitä voi tehdä hampaalle jossa on purupinnasta kiille mennyt ja hammas on kuopalla, ei vielä ole reikää eikä särje eikä tarvetta juurihoidolle. Voiko ton pinnoittaa jotenkin vai pitääkö vaan odottaa kunnes hammas on menetetty?

1. Osa yksityisistä valitettavasti paikkaa alkavia, koska täytyy tehdä bisnestä. Yksityisellä myös todennäköisimmin tehdään toimenpide, jolla on huono tai olematon ennuste, kuten esimerkiksi juurihoito erittäin pahasti vaurioituneeseen hampaaseen tai erittäin pitkiä siltoja parodontiittisiin hampaisiin tai laitetaan parodontiittisene suuhun implantteja.  Myytti yksiyisten paremmuudesta on myytti. Yksiyisellä saat hyvää hoitoa, mutta myös ylivoimaisesti huonointa hoitoa.

2. hampaan voi pinnoittaa hammaslääkäri tai suuhygienisti. Omahoitoon kannattaa panostaa ja välttää happamia ruokia ja katkaista happohyökkäykset.

Kuka hammaslääkäri tällaista kehtaa  kirjoittaa. Yksityispuolella yleisesti ottaen  parempaa hoitoa, koska potilas maksaa aikas paljon ja tulee usein vuosittain tarkastukseen. Toisin kuin terveyskeskuksessa. 

Yksityisellä täytyy tehdä voittoa tai muuten firma ei pyöri. Bisnestä se on ja joksu bisnes menee etiikan edelle. Niin kuin sanoin, yksityisellä saa hyvää hoitoa, mutta myös ylivoimaisesti huonointa.

Alkaa taas vaikuttamaan trollilta.

Vierailija

Kiitos vastauksesta. Mietin tässä että saattaa olla useammassa hampaassa ongelmia kun on vanhoja paikkoja niin paljon. Pystyn poistua kotoani vain n.3vkon välein ja vain paaritaksilla. Kunto on niin heikko. Ja tosiaan suutani en pysty auki pitämään kuin hetken joten paikkaus tuntuu olevan ihan mahdotonta ajatuksenakin. Olisiko nukutuksesta apua, tehdäänköhän julkisella? Terveisin se lihastautia sairastava jolla osa paikasta/hampaasta lohjennut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin tässä taas kauhujutun juurihoidosta. Puudutus ei tehonnut ja ei oltu saatu porattua loppuun kun sattui niin paljon. Eivät nämä tapausket kun puudutus ei tehoa tulehtuneeseen hampaaseen kai jokapäiväiviä ole mutteivat mitään super harvinaisuuksiakaan. Mutta miksi potilaalle ei voida antaa morfiinia yms, kipulääkettä joka veisi kivun hoidon ajaksi? Miksi hammaslääketiede ei ole tehnyt mitään kivunlievityksen löytämiseksi jos puudutus ei tehoa? Potilas joutuu silloin kärsimään sanoinkuvaamattomia tuskia joista jokainen jolla on porattu tavallistakin reikää ilman puudutusta on saanut pikku häivähdyksen. Miten tämä on mahdollista 2000 luvulla?

Joskus ERITTÄIN tulehtuneen hampaan puutuminen voi olla hidasta ja vaikeaa. Aika harvoin normaalilla vastaanotolla tulee vastaan, mutta päivystyksessä viikottain. Tällaisen tapauksen ratkaiseminen vaatii kokemusta ja kikkoja. Puudutukset eri kohtiin ja eri puudutteiden yhdistäminen toimii yleensä hyvin.  Päivystyksessä tilanteen mukaan potilas voidaan puuduttaa ja odottaa puudutuksen vaikutusta 30 min - 1 h ja vasta sitten ottaa potilas tuoliin. 99/100 puutuu viimeistään odottelun jälkeen täysin tai 95 prosenttisesti. Tietenkin monet seikat vaikuttavat puutumiseen ja joskus ERITTÄIN pulpiittinen hammas ei puudu täysin ja toimenpide joudutaan tekemään kivussa.

Täytyy myös muistaa, että ihmisillä on joskus tapana liioitella kokemuksiaan (sanon tämän vähättelemättä). Myös epätoivoinen, kovasta hammakivusta kärsivä ihminen voi sekoittaa toimenpiteen aikana tuntuvan paineen ja tärinän kipuun.

Morfiinille ei ole tarvetta, koska suuressa mittakaavassa tavanoamiset puudutteet ovat riittäviä. Morfiinin tms. anto vaatisi anestesialääkärin ja suuren hoitohenkilökunnan valvomaan tilannetta.

Nyt on kyllä erittäin kipukokemusta ja potilasta vähättelevä kommentti. Kyllä se on hermokipua, jota juuria rassattaessa tuntee, jos hammas ei ole kunnolla puutunut. Ja se kipu on ihan todellista.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat