Kysy hammaslääkäriltä.
Kommentit (280)
1. Mulla on pari kruunutettua etuhammasta. Kruunujen väri on aavistuksen verran omaa hammaskalustoa vaaleampi. Onko mahdollista valkaista hampaat niin, että ne olisivat juuri noiden kruunujen väriset, vai onko todennäköisempää, että valkaisun lopputulos onkin reilusti vaaleampi kuin kruunut?
2. Mikä on henkilökohtainen suhtautumisesti hampaiden valkaisuun noin ylipäätään? Pidätkö ihan turhana toimenpiteenä vai valkaisutatko ehkä omiakin hampaitasi säännöllisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki maksaa niin s-tanasti hammaslääkärissä.T:Köyhä,joka tarvisi uudet hampit,vaan ei ole varaa
Halvin hammashoito on hammasharja ja tahna, jotka saa muutamalla eurolla. Jos ei tätä ole hyödyntänyt ajoissa, niin sitten joutuu maksamaan käynneistä ja toimenpiteistä.
Olen aina pessyt hampaani 2kertaa päivässä,joskus jopa kolme.Ei siis johdu tästä.Kiitos vaan oletuksesta.Taidat olla oikeasti aika tyhmä.Tai sitten sulla vaan ei ole mitään ammattietiikkaa....???
Harjauskertojen määrä ei kerro harjauksen laadusta. Kannattaa kokeilla plakkiväritabletteja.
Vierailija kirjoitti:
OE kirjoitti:
Minulla on maitohampaita edelleen näin aikuisena muutama ja pohdin mikä niiden ennuste mahtaa olla. Kestävätkö?
On myös "tappikakkoset", jotka suurehkojen yläetuhampaiden rinnalla näyttävät mielestäni kamalalta. Voiko näille tehdä mitään niin ettei hammas vahingoitu? Ulkonäön vuoksi ei ole tarkoitus hankkia suurempia pulmia.
Kannattaa varautua siihen, että ne maitohampaat eivät kestä koko elämää. Ne on lähtökohtaisesti hauraat.
Onko siis syytä epäillä, että tappikakkoset vahingoittuisivat?
Kiitos vastauksista ja tosiaan, ilmaisin vähän epäselvästi. Tappikakkosten suhteen olen pohtinut jonkin sortin esteettistä hammashoitoa (kuoret päälle?) mikäli se on mahdollista tehdä niin, ettei hampaille tapahdu mitään damagea.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te hlääkäriopiskelijat tarviitte kuuden vuoden opiskeluajan? Työ on pelkkää paikkaamista ja hampaiden irti repimistä? Muistatko kaiken sisätaudeista, miten ne vaikuttaa suuhun? Eikö teille tule niska-ja hartiavaivoja? Tekiskö mieli kehittää lisäansioiden saamiseksi mielikuvituksellinen reikä?
Nyt haiskahtaa yleislääkiskandin trollilta :DD
Paikkaaminen ja poisto isoja osia työstä perushammaslääkärillä. Juurhoitoja tulee myös melko paljon, protetiikkaa oman halun mukaan, limakalvosairauksia oman halun mukaan, TMD-potilaita omien halujen mukaan.
En muista kaikkea sisätautien vaikutuksesta suuhun, mutta yllättävän paljon kuitenkin. Taidankin kerrata aiheen nyt viikonloppuna.
Niska- ja hartiavaivoja tulee ja niitä voi ehkäistä kuntoilemalla sopivasti. Julkisella ja päivystyksessä paikattavat/poistettavat hampaat ei lopu, joten jos jollakin on täysin reiätön suu, niin se on vain mukava hengähdyshetki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OE kirjoitti:
Minulla on maitohampaita edelleen näin aikuisena muutama ja pohdin mikä niiden ennuste mahtaa olla. Kestävätkö?
On myös "tappikakkoset", jotka suurehkojen yläetuhampaiden rinnalla näyttävät mielestäni kamalalta. Voiko näille tehdä mitään niin ettei hammas vahingoitu? Ulkonäön vuoksi ei ole tarkoitus hankkia suurempia pulmia.
Kannattaa varautua siihen, että ne maitohampaat eivät kestä koko elämää. Ne on lähtökohtaisesti hauraat.
Onko siis syytä epäillä, että tappikakkoset vahingoittuisivat?
Kiitos vastauksista ja tosiaan, ilmaisin vähän epäselvästi. Tappikakkosten suhteen olen pohtinut jonkin sortin esteettistä hammashoitoa (kuoret päälle?) mikäli se on mahdollista tehdä niin, ettei hampaille tapahdu mitään damagea.
Joo, mä luin huonosti. Eli lähtökohtaisesti on mahdollista riippuen tietenkin hampaan kunnosta.
Laminaattien ja kruunujen laittaminen vaatii aina sen, että hammasta porataan peruuttamattomasti.
Esteettinen hoito toteutuu yksityisellä.
Miten huonoja hampaita ihmisillä on? Minulla on surkean kuntoiset, pelkkää paikkaa ja uutta reikää. Häpeän niin paljon etten kehtaa enää mennä hammaslääkäriin. Kuitenkin inhottaa ja huolestuttaa. Olen 45v.
Onko yleisterveyden kannalta vaarallista, jos juurihoidettuun, irronneeseen hampaaseen (juuri tallella) on tehty päälle muovikruunu kuitunastalla ilman uusintajuurihoitoa? Yhdeltä hammaslääkäriltä sain kommentin, että se olisi riskipeliä, bakteerit muhivat siellä alla. Kaksi muuta hammaslääkäriä eivät olleet sitä mieltä.
Vierailija kirjoitti:
1. Mulla on pari kruunutettua etuhammasta. Kruunujen väri on aavistuksen verran omaa hammaskalustoa vaaleampi. Onko mahdollista valkaista hampaat niin, että ne olisivat juuri noiden kruunujen väriset, vai onko todennäköisempää, että valkaisun lopputulos onkin reilusti vaaleampi kuin kruunut?
2. Mikä on henkilökohtainen suhtautumisesti hampaiden valkaisuun noin ylipäätään? Pidätkö ihan turhana toimenpiteenä vai valkaisutatko ehkä omiakin hampaitasi säännöllisesti?
1. Lopputulos on aina hieman arvoitus, eli pienellä riskillä mennään.
2. En suosittelle valkaisua, koska sillä saadaan aina enenmmän tai vähemmän vaurioita kiilteeseen. Mitä enenmmän valkaisee, sitä enemmän peruuttamatonta vauriota syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin ihmettelen miksi hammashoito tuntuu niin vähän kehittyneen viime vuosikymmenen aikana. Puhutaan 3D-tulostuksesta ja muusta, miksei se näy potilaille tarjottavassa hoidossa mitenkään?
Samoin hammaslääkäritraumasta ja sen aktivoitumisesta tiedetään paljon, miksi hoito on kuitenkin potilasta syyllistävää?
Hoito kon kehittynyt erittäin paljon jo 10 vuoden sisällä. Materiaalien kestävyys parantunut, tekniikat kehittyneet toimenpiteissä, lääkkeet parantuneet. Esimerkiksi parodontiitin ja hammasperäisten tulehdusten yhteyksistä yleissairauksiin on saatu erittäin paljon tietoa ja niiden hoidossa on kehitytty paljon em. asioiden parannuttua.
3D-tulostusta kehitetään ja käytetään, mutta laitteet maksavat maltaita ja niillä saatu hyöty ei vain ole suhteessa kustannuksiin. Hammashoidon hinnat nousisivat ja vastaanottoajat pitenisivät jos alettaisiin kaikille tekemään paikkoja 3D-menetelmillä. Lisäksi em. menetelmin tehtyjen paikkojen tms. laatu ei ole yhtään perinteistä paikkaa laadukkaampi. Jos haluat esteettisen kruunun, niin 3D ihan ok, mutta perinteisellä hammasteknikolla valmistetulla kruunulla saadaan samat ominaisuudet ja vielä toistaiseksi alempi hinta.
En ole samaa mieltä kanssasi potilaan syyllistämisestä hammashoitopelon hoitamisessa. Voitko perustella väitettäsi.
Yritin etsiä viitteitä tutkimuksista, mutta en löytänyt toistaiseksi (etsin vasta suomenkielellä). Sekin on minusta huolestuttavaa: asiaa ei tutkita, vaan tyydytään asennekasvatusartikkeleihin.
Joudun siis tyytymään omiin havintoihini. Tutkimusten mukaan 30-40% naisista kokee hammaslääkäripelkoa. Kuitenkin lähtökohta perusvastaanotolla on, että pelkoa ei ole. Haku netistä kertoo vain tavoitteista, joilla pelosta päästäisiin (potilas) ja lasten hammashoitopelosta. Pelon voittaminen ei siis ole mikään lähtökohta vastaanotolla aikuisen hoidolle tai lääkärin työn kehittämiselle.
Oma kokemus on että pelkoa vähätellään ja että sen todetaan olevan nykyään aiheetonta. Aluksi ollaan ymmärtäväisiä, mutta oletetaan että parin käyntikerran jälkeen pelko katoaa. Hoidon edetessä potilasta satutetaan rankasti ja jos hän valittaa, todetaan, että omahoidon olisi pitänyt olla parempaa ja lääkärikäyntien tiheämpiä. Tilanne on toivoton. Eli kaikki empatia tuntuu olevan jotenkin kosmetiikkaa. Ei se pelko mihinkään katoa jos traumaa toistetaan.
Kunhan se nyt vaan ei pelkäisi turhia.
Vierailija kirjoitti:
Onko yleisterveyden kannalta vaarallista, jos juurihoidettuun, irronneeseen hampaaseen (juuri tallella) on tehty päälle muovikruunu kuitunastalla ilman uusintajuurihoitoa? Yhdeltä hammaslääkäriltä sain kommentin, että se olisi riskipeliä, bakteerit muhivat siellä alla. Kaksi muuta hammaslääkäriä eivät olleet sitä mieltä.
Juurikin tuo riski on olemassa. Kuinka kauan hammas oli lohjenneena enne korjausta ja olivatko juurikanavatäytteet paljastuneet?
Mulle kävi noin, puudutus ei toiminut koska hammas oli tulehtunut. Laittoivat kai joku 3 piikkiä mut ei tehonnut. Eihän se mukavaa ollut mut kyl sen kesti. Kipu on yleensä enemmän päässä, kun vaan hyväksyy sen että nyt tämän on hetken kestävä niin ei se kipu niin paha ole. Pitää muistaa että on itse aiheuttanut sen ongelman ja hammaslääkäri vaan korjaa sen. Opetti ainakin pitämään huoli siitä ettei juurihoitoon uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin tuo riski on olemassa. Kuinka kauan hammas oli lohjenneena enne korjausta ja olivatko juurikanavatäytteet paljastuneet?
Oli ollut jo vuoden, pari. Ilmeisesti täytteet olivat paljastuneet.
Pitkään se on kuitenkin pysynyt, se pieni muovikruunu, tukevasti paikoillaan. Perusterve olen.
Mistä kannattaisi lähteä kysymään oikomishoitoa julkiselta puolelta vai kannattaako ollenkaan? Purentavirhe todettu lapsena, mutta sitä ei hoidettu, sillä en lapsena halunnut rautoja. Purentavirhe ei vaikuta, mutta hampaiden vinous häiritsee.
Teini-ikäinen tytär on kärsinyt erittäin vakavasta masennuksesta, eikä hoida hampaitaan juuri ollenkaan. ,Pesee ehkä kerran viikossa jos sitäkään. Syömishäiriö oireilee makean ahmimisena. Ennestään ei reikiä ole, nyt kauhistuttaa kun tila on jatkunut jo pari vuotta. Kuinka huonoon kuntoon hampaat voivat mennä, kun eivät oireile? Ymmärtääkö hammaslääkäri tällaista, vai pitääkö saada jollekin erikoishammaslääkärilke aika - jos nyt onnistun raahaamaan häntä mihinkään. Tuleeko tällaisia usein vastaan?
Kiitos paljon vastauksesta! t. maito&tappi
Vierailija kirjoitti:
kakkis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kakkis kirjoitti:
Miksi käytät otsikossa pistettä?
Oletko ylimielinen? Vastaustyylisi perusteella olet.
Ego meni katosta läpi, kun aloitin tän "blogin".
Risooko mun hyvä palkka ja auktoriteettiasema?
Auktoriteettiasema???
Näemmä risoo :D
Olet asiakaspalvelutyössä.
Suuhygienistinä vastaan tuohon mielenterveys juttuun. Hammaslääkäri ja suuhygienisti näkevät aina potilaan lääkelistan. Siitä näkee jos käyttää jotain mielenterveyslääkkeitä. Ne on hyvä tietää koska monet lääkkeet, mukaan luettuna mielenterveyslääkkeet, vaikuttavat suun terveyteen
Miten huolehtia suustaan parhaalla mahdollisella tavalla, annatko perusohjeet?
Mikähän voi olla syynä, kun etuhampaani ovat kuluneet? Kiilteessä näkyy pieniä halkeamia. Yläetuhampaan purupinnassa on reikä, johon jää pieniä siemeniä esim. marjoista. Se ei ole kipeä.
En juo limsaa tai energiajuomia enkä käytä alkoholia. En polta. Juon mehua hyvin harvoin. Syön joskus karkkia, mutta en joka päivä. Pesen hampaat 2 kertaa päivässä. Syön säännöllisesti enkä napostele koko ajan.
Näemmä risoo :D