Kysy hammaslääkäriltä.
Kommentit (280)
1. Miksi yksityinen lääkäri poraa ja paikkaa enemmän kuin julkinen? Mulla on hammasväleissä alkavia reikiä jotka ei oo vuosikausiin edennyt minnekään. Kun menen julkiselle ne sanoo että ei tarvi tehdä mitään, ei ne siitä etene. Kun menen yksityiselle niin aina poimivat tuosta yhden tai kaksi paikattavaksi.
2. Mitä voi tehdä hampaalle jossa on purupinnasta kiille mennyt ja hammas on kuopalla, ei vielä ole reikää eikä särje eikä tarvetta juurihoidolle. Voiko ton pinnoittaa jotenkin vai pitääkö vaan odottaa kunnes hammas on menetetty?
Kuinka monella ihmisellä on kaunis ja hyväkuntoinen purukalusto? Karkea arvio riittää.
Onko apteekkien myymät hammastahnat parempia kuin kaupan myymät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teen kun henki haisee? Alkoi haista joskus parikymppisenä ja nyt olen nelikymppinen. En tiedä johtuuko astmalääkkeestä (huuhtelen kyllä aina suun ohjeiden mukaan) vai onko joku luontainen bakteerikanta. Onko mitään tehtävissä? Nolottaa avata suu joukossa ja lapsikin aina valittaa eikä halua lähelle.
Harjaatko kielen? Jos et, niin suosittelen tekemään sen päivittäin hampaiden harjauksen ohessa.
Puhdistatko hammasvälit? Jos et, niin suosittelen.
Oletko käynyt säännöllisesti hammashoidossa?
Toivottavasti et tupakoi..
Heti kun huomasin tämän parikymppisenä otin asiasta selvää ja siitä saakka kyllä harjaan kielen, kyllä käytän hammaslankaa, ei en tupakoi. Itse asiassa en tiedä kuinka usein hammashyegienistillä kuuluu käydä ja pk-seudulla tuntuu, että hammaslääkärikään ei halua että turhan tähden tulee. Olen viime vuosina mennyt vasta kun on todellisia kipuja. Yleensä jotain karmeaa löytyykin. Kerran kun vähän liian innokkaasti menin kipujen vuoksi hammaslääkäriin, niin hammaslääkäri käännytti pois ja sanoi, että mene seuraavalla kerralla yleislääkärille koska kivut johtuu siitä että flunssa painaa hampaiden hermoja. Se on entistä enemmän antanut sellaisen olon, että eipä sinne hammaslääkäriin kannata turhan tähden mennä. Enkä tosiaan tiedä kuinka usein kuuluu käydä hygienistillä.
kakkis kirjoitti:
Miksi käytät otsikossa pistettä?
Oletko ylimielinen? Vastaustyylisi perusteella olet.
Ego meni katosta läpi, kun aloitin tän "blogin".
Risooko mun hyvä palkka ja auktoriteettiasema?
Ilmeisesti narskuttelen hampaitani öisin, kun näen painajaisunia traumaattisesta tapahtumasta. Hammaslääkäri sanoi, että tarvitsen hamnaskiskon, joka maksaisi 300 euroa. Tilasin netistä parinkympin kiskot, jotka sai itse muotoilla kuumalla vedellä. Teinkö typerästi? Ainakin nyt nukun paremmin.
Särky kirjoitti:
Kuinka monella ihmisellä on kaunis ja hyväkuntoinen purukalusto? Karkea arvio riittää.
Tää perustuu viime viikon muistikuvaani potilaistani.
Potilaita yhteensä (päivystys poislukien) 47 ja heistä kahdella oli "virheetön" suu.
Vierailija kirjoitti:
kakkis kirjoitti:
Miksi käytät otsikossa pistettä?
Oletko ylimielinen? Vastaustyylisi perusteella olet.
Ego meni katosta läpi, kun aloitin tän "blogin".
Risooko mun hyvä palkka ja auktoriteettiasema?
Auktoriteettiasema???
Miten hoitaa mahdollisimman hyvin lapsen kiillevaurioisia (MIH) hampaita?
Multa irtosi paikka jo useampi kuukausi sitten, en ole saanut aikaiseksi mennä korjauttamaan. Voiko olla vaarallista, esim aiheuttaa hampaan menetyksen?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti narskuttelen hampaitani öisin, kun näen painajaisunia traumaattisesta tapahtumasta. Hammaslääkäri sanoi, että tarvitsen hamnaskiskon, joka maksaisi 300 euroa. Tilasin netistä parinkympin kiskot, jotka sai itse muotoilla kuumalla vedellä. Teinkö typerästi? Ainakin nyt nukun paremmin.
Jos saat apua, niin et tehnyt typerästi. Joskus hyvällä tuurilla ne itsemuotoillut kiskot voivat auttaa. Itsemuotoilluissa kiskoissa leukanivel ei kuitenkaan ohjaudu optimaaliseen asemaan. Tästä syystä nämä itsemuotoillut voivat pahentaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Multa irtosi paikka jo useampi kuukausi sitten, en ole saanut aikaiseksi mennä korjauttamaan. Voiko olla vaarallista, esim aiheuttaa hampaan menetyksen?
Se aiheuttaa hampaan menetyksen ennemmin tai myöhemmin riippuen lohkeaman koosta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin tässä taas kauhujutun juurihoidosta. Puudutus ei tehonnut ja ei oltu saatu porattua loppuun kun sattui niin paljon. Eivät nämä tapausket kun puudutus ei tehoa tulehtuneeseen hampaaseen kai jokapäiväiviä ole mutteivat mitään super harvinaisuuksiakaan. Mutta miksi potilaalle ei voida antaa morfiinia yms, kipulääkettä joka veisi kivun hoidon ajaksi? Miksi hammaslääketiede ei ole tehnyt mitään kivunlievityksen löytämiseksi jos puudutus ei tehoa? Potilas joutuu silloin kärsimään sanoinkuvaamattomia tuskia joista jokainen jolla on porattu tavallistakin reikää ilman puudutusta on saanut pikku häivähdyksen. Miten tämä on mahdollista 2000 luvulla?
Mulla oli tollanen juurihoito ulkomailla, eka juurihoito ikinä. Sattui hirveesti. Ennen sitä tykkäsin käydä hammaslääkärissä, ei mitään pelkoa eikä jännitystä, vaikka oli melkein joka hampaassa ollut reikiä ym. Noh...tuo keikka oli kyllä todella kivulias, mutta eipä sitä enää ollenkaan muista millaista se nyt sitten oli. Hammaslääkäri sanoi, että ei puudu kun on niin tulehtunut. Sen jälkeen olen semisti jännittänyt myöhempiä juurihoitoja, mutta ne ovat olleet täysin tai lähes täysin kivuttomia
Minulla on maitohampaita edelleen näin aikuisena muutama ja pohdin mikä niiden ennuste mahtaa olla. Kestävätkö?
On myös "tappikakkoset", jotka suurehkojen yläetuhampaiden rinnalla näyttävät mielestäni kamalalta. Voiko näille tehdä mitään niin ettei hammas vahingoitu? Ulkonäön vuoksi ei ole tarkoitus hankkia suurempia pulmia.
Jos hlri ei huomaa potilaan suussa jotain outoa jonka potilas on itse huomannut mutta ei siitä mainitse lääkärille, onko tapahtunut huolimattomuusvirhe?
Jos aikuisella on hampaissaan huomattavat kiillevauriot, ajatteletko heti alkoholin aiheuttamiksi?
Vierailija kirjoitti:
Miten hoitaa mahdollisimman hyvin lapsen kiillevaurioisia (MIH) hampaita?
Lapsen hammashoito tapahtuu lakisääteisesti kunnalla, jossa asia siirretään tarvittaessa erikoishammaslääkärille tai asiaan perehtyneelle. Tapauksesta riippuen hampaita pinnoitetaan tai paikataan.
Säännölliseen ja laadukkaaseen kotihoitoon ja ruokailutottumuksiin kannattaa panostaa.
Harjaus 2 kertaa päivässä, välien puhdistus, fluorin saannin varmistus (hammastahnasta saa).
Mikä neuvoksi, jos ei mitenkään jaksa raahattua kylppäriin pesemään hampaita ennen nukkumaanmenoa vaan nukahtaa hampaat pesemättä? Auttaako yhtään, jos syö xylitolpurkkaa tai juo vettä, kun herää aamuyöllä?
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuisella on hampaissaan huomattavat kiillevauriot, ajatteletko heti alkoholin aiheuttamiksi?
En.
Hyvä yritys.
2-3 kk aika normaali odotusaika kunnallisella jonojen takia. Optimaalinen aika juurihoidon aikana 1-4 viikkota. Täytön jälkeen hampaan oltava oireeton 1-2 kk ajan ja sen jälkeen voidaan tehdä lopullinen paikka.