Lisäkilpirauhasen liikatoiminta, oireet?
Minulla on tuo, useampi suurentunut lisäkilpirauhanen.
Parathormoni, kalkki virtsassa ja ionisoitu kalkki veressä koholla. Leikkaus on vasta suunnitteilla.
Väsyttää ja janottaa ja iho kuivaa helposti, en tiedä johtuukohan tuosta. Mitä oireita teillä on ollut? Mulla ei särje jalkoja tai käsiä, mitä olen kuullut muiden valittavan..
Entä miten leikkauksen jälkeen oireet? Tuliko kilpirauhasen vajaatoimintaa sen jälkeen?
Kommentit (42)
Nostan taas, koska haluaiain kuulla teidän muiden PTH-arvoja.
Mulla oli viimeksi mitattuna pth arvo 100 ja kalsium 1.4,maltillisesti koholla kuulemma,mut olo järkyttävä,ainut parannuskeino leikkaus tähän tautiin,kun olen työikäinen ja leikkauskelpoinen
Minulla se on 183 ja yksi lääkäri oli sitä mieltä, että se on ihan normaali. Olen silti todella huolissani. Minullakin on näitä kaikkia täällä kuvattuja oireita. Esim. rytmihäiriöiden takia jouduin käydä sydänpolilla ja sain lääkkeen niihin.
Oletko leikkausjonossa nyt?
Mut leikataan 9.5.alkaa olotila olla jo huono joka päivä,jorviin pääsen leikkaukseen,mutta lääkäri sano että kaikkia oireita ei ehkä leikkaus poista,saa nähä miten käy,pahinta on tää refluksi,pahoinvointi,heikotus ja lihaskankeus,jano ,mielialan heittelyt,uupumus,väsymys
Mitkä ovat laboratorionne PTH:n viitearvot, kun arvonne ovat tuota luokkaa? Itselläni oli primaarin hyperparatyreoosin aiheuttama hyperkalsemia. Tällöin PTH-arvo oli 34.5 (viitearvo 1.6 - 6.9), Ca-Ion 1.85 ja D-vitamiiniarvo 33. Yhdessä lisäkilpirauhasessa oli adenooma, mikä leikattiin. Tilan seurauksena oli jo muodostunut osteopenia.
Endokrinologi oli huolissaan voinnistani, mutta en osannut liittää sairauteen mitään oireita, vaikka kaikkia yllä mainittuja tuntemuksia sydämen rytmihäiriöistä alkaen minulla oli kyllä ollut jo vuosia. Olin kai vaan tottunut niihin.
Endokrinologin mukaan kysymyksessä oli vaikea hyperkalsemia ja leikkaukseen pääsin n. 6 kk kuluttua sairauden toteamisesta.
Mulla parathormoni plasmasta oli 100'viitearvot 15-70
Täällä viitearvot oli 17-80 ng/l ja minulla se oli tuo 183. Itselläni on ns. sekundaarinen muoto, joten muut arvot ovat normaalit. Minulla on munuaissairaus, joka vaikuttaa PTH-pitoisuuksiin.
Näkyikö teillä ultrassa adenooma?
Mulla ei näkynyt gamma kuvassa eikä ultra kuvas adenomaa,aina ei kuulemma kuvissa näy mitään ,joten avataan ja kirurgi tutkii
Minulla adenooma näkyi kuvauksessa. En muista minkä niminen kuvaus oli kyseessä, joku koliseva kuvauslaite, jonka alla makasin.
27/29
Onko oireet poistunut teiltä jolta on lisäkilpirauhas adenooma leikattu,vai onko oireet vähentyneet,mites olotilat muuten leikkauksen jälkeen
Miehelläni on lisäkilpirauhasen adenooma. Leikkaukseen menossa. Voisiko joku ystävällinen henkilö jolta leikattu adenooma kertoa onko oireet kadonneet tai vähentyneet? Minkäkaiset oireet ennen leikkausta?
Todettiin pth korhea ja kalsiumia veressä. Juuri. Onko syöpä? Pelkään niin.
Minulla on leikattu. Sen jälkeen pth normaali, mutta alkoi kohota jonkin ajan päästä taas.
Koska d-vitamiini oli alhainen, käskettiin kokeilla sen syömistä. En ole uskaltanut mennä enää lääkärille, kun odotan koronan menemistä ohi.
Eli ei ole kuvattu nyt leikkauksen jälkeen. Mahtaako joku muu lisäkilpirauhasen olla sitten saanut adenooman.
En haluaisi mennä uuteen leikkaukseen. Äänihuulihalvauksen riski kasvaa uudessa leikkauksessa.
Onko kellään leikattu uudelleen?
35 lisää: minulla on oireena palelu, väsymys, jano, sydämentykytys ajoittain.
Vaikka aloitus on vanha, kaipaan lisätietoa.
Minulla piti olla kaksi vuotta odottamani lisäkilpirauhasen/ten leikkaus 22.4. 22. Hoitajien lakon vuoksi peruuntui. Tietoa uudesta ajankohdasta ei osata kertoa, harmittaa suuresti! Oireet vaihtelee laidasta laitaan, nyt usean päivän ollut valtavaa sisäistä palelua ja tärinää, töissä yritän sinnitellä. Muistiongelmat, rytmihäiriöt ja vatsan toimintaongelmat päivittäisiä. En uskalla syödä oikein mitään...
Sattumalta löytynyt nimimerkki tässä taas!
Sain uuden leikkausajan jo kesäkuun alkuun, toivottavasti siitä tulee olemaan apua ja edes jotkut oireet helpottuu/poistuu!
D-viramiinun ja raudan tankkaus on vähentänyt oireitani, eli lihaskipuja, väsymystä, sydämen muljahtelutuntemusta, hiuskatoa.
Nostan, jos olisi vielä kohtalontovereita linjoilla.