Syntymäpäivät tms. johon kuuluu saunominen tyttöporukassa, mitä mieltä? Jätättekö väliin?
Siellä on väistämättä ihmisiä, joita ei tunne, ja muutenkin vähän outo fiilis mennä saunaan ihmisen kanssa, jota on tavannut muuten vain vaatteet päällä.
Kommentit (101)
Menisin mukaan, mutta jättäisin saunat väliin. Tukkani on luonnostaan piikkisuora, jos haluan jotain volyymia siihen, siinä kestää useampi tunti. Laitettukin tukka lässähtää saunassa, enkä halua käyttää tapaamisaikaa siihen että muut juttelevat ja minä sitten olen jossain nurkassa yksin föönaamassa tukkaani.
Mitä tulee alastomuuteen, se on minulle yks hailee. En oikeasti edes käsitä miten jotkut kuvittelevatkin, että kyseessä on joku ujous tai häpeä, kun se kyse on ihan siitä että haluaa olla huoliteltu ja laitettu. Mutta sitähän ei viitsi näille ihmettelijöille sanoa, kun he ovat yleensä niitä jotka eivät laittaudu. Mikä on ihan ok, mutta olisi kiva että muut saisivat silti laittautua.
Vierailija kirjoitti:
Se on harmi että jonkun oma pääkoppa rajoittaa noin paljon kokemuksia. Meillä tuttujen joukossa muutamia jotka eivät samasta syystä sauno ikinä tai no keksivät aina jonkun uuden syyn mutta todellisuudessa eivät halua olla alasti muiden nähden. Sen vuoksi tyttöjen saunavuorot tarkoittaa yleensä max 50 % osallistujia kun miesten vuorolla se on 100 %. Kukaan ei katso saati arvostele saunassa tai jälkeenpäin toisiaan vaan siellä keskitytään ihan muuhun. Parhaat jutut ja kokemukset jaetaan siellä. Käydään välillä huulilla tai uimassa tai poreissa ja taas saunotaan. Otetaan juomaa välissä ja puhutaan taas kaikki villeimmät ja salaisimmat tyttöjen jutut. Saunan jälkeen ihana, rento olo ja laittaudutaan kimpassa ellei jääd kotioloihin verkkarit päällä ja naama punottavana. Sääli että puolet meidänkin porukasta vain istuu ja odottelee sillä aikaa... Tai no toivotaan että heillä yhtä hyvät keskustelut mutta epäilen sillä sana rajoittuneisuus ja estoisuus yleensä näkyy myös jutuissa.
Minä en todellakaan häpeä vartaloani ja kyllä voin mennä saunomaan, JOS ei ole sitä ennen tai sen jälkeen tarvinnut laittautua. Jos on juhlat, niin tykkään mennä sinne hyvin meikattuna ja tukka laitettuna. En todellakaan ala sitä vähtiä uudestaan saunan jälkeen, koska a) väsyttää ja on liian rento olo b) ehkä pienessä hiprakassa se laittautuminen ei onnistu niin tarkasti, joten en halua olla missään juhlissa rajaukset vinossa ja meikkivoide miten sattuu, kun harvemmin niin hyvää valaistusta on muualla, kuin mihin kotona on tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Menisin mukaan, mutta jättäisin saunat väliin. Tukkani on luonnostaan piikkisuora, jos haluan jotain volyymia siihen, siinä kestää useampi tunti. Laitettukin tukka lässähtää saunassa, enkä halua käyttää tapaamisaikaa siihen että muut juttelevat ja minä sitten olen jossain nurkassa yksin föönaamassa tukkaani.
Mitä tulee alastomuuteen, se on minulle yks hailee. En oikeasti edes käsitä miten jotkut kuvittelevatkin, että kyseessä on joku ujous tai häpeä, kun se kyse on ihan siitä että haluaa olla huoliteltu ja laitettu. Mutta sitähän ei viitsi näille ihmettelijöille sanoa, kun he ovat yleensä niitä jotka eivät laittaudu. Mikä on ihan ok, mutta olisi kiva että muut saisivat silti laittautua.
No juuri tuossa yläpuolella joku kuvaa, miten kehonhäpeä rajoittaa yhdessä saunomista. Voit ihan hyvin sanoa muille ettet halua laittautua uudestaan. Vaikka he eivät laittaudu, se ei tarkoita että ovat kykenemättömiä vastaanottamaan tuollaista yksinkertaista informaatiota, tai eivät sallisi muille laittautumista.
Mitä ihmeen kommentteja? Ette ilmeisesti pysty käymään myöskään esim. uimahallin tai kylpylän saunassa? :0 Skippaatteko myös morsiussaunan polttareissa?
Itsetuntoni on täysin kunnossa, samoin kroppani, eikä alastomuus ole minulle ongelma. Minusta vain kimppasaunominen on äärimmäisen epämukavaa. Harvalla on kotonaan mitään spa-tason kylpyhuonetta, jossa olisi useampia suihkuja, ja siinä sitten ahtaissa tiloissa riisutaan ja ollaan hikisiä ja märkiä ja sählätään pesuaineiden ja suihkujen kanssa. Ja sitten pitää pukea ne juhlavaatteet takaisin nihkeälle iholle, alkaa uudelleen rasvata ja kuivata ja laittaa tukkaa ja meikata. Siinähän menee tuntikausia aikaakin, eikä ole mukavaa kuumoittavalla saunaiholla. Jossain mökillä joo ok, kun voi vain pistää pyjaman päälle ja lekotella, mutta että pitäisi lähteä johonkin juhlimaan saunan jälkeen. Niin epämukavaa kuin olla voi.
Minä menen kyllä mielelläni tyttöporukan kanssa saunaan :-)
t. Rauno 52 v.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen kommentteja? Ette ilmeisesti pysty käymään myöskään esim. uimahallin tai kylpylän saunassa? :0 Skippaatteko myös morsiussaunan polttareissa?
En käy uimahallissa tai kylpylässä. Yksissä polttareissa, joissa olen ollut, oli morsiussauna. En osallistunut, vaan odotin mökissä muiden ei-saunojien kanssa. Vihaan saunaa, sitä kuumuutta ja alasti olemista.
Joko saunon ja menen sitten kotiin tai en sauno ja lähden baarikierrokselle. Siis ennen ja jälkeen koronan. Mutta saunan jälkeen en meikkaa enkä pukeudu verkkareita kummoisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Uimahallissa käyn useinkin, mutta sitä ennen tai sen jälkeen en meikkaa ja laita tukkaa ponnaria kummemmin. Ne polttarit, joissa olen ollut morsiussaunassa, niin ei ole ollut tarkoitus lähteä mihinkään hippaloimaan enää, joten ei ole tarvinnut laittautua.
Joku otti esille sen, että miehet saunoo 100 % ja naiset ehkä 50 %, niin eikös se syy ole ihan vain se, että miesten ei tarvitse miettiä meikkejä ja kampauksia ennen ja jälkeen saunan. Jos on siis kyse sellaisista saunailtamista, että olisi vielä tarkoitus lähteä jonnekin...
Eivät kaikki ikinä mene saunaan. Jotkut eivät tykkää saunomisesta, jollain on vaikka menkat eivätkä halua mennä silloin muiden kanssa samaan aikaan. Ja jotkut eivät halua istua loppu iltaa ilman meikkiä ja tukka märkänä, etenkin jos illanvietossa otetaan valokuvia, eli haluavat pitää juhlavan lookinsa. Joten tuskin kukaan ihmettelee, jos sinäkin jäät pois saunasta. Tuskin edes kukaan kysyy perusteluja, mutta voit vaikka sanoa, että sulle tulee saunasta usein pää kipeäksi ja alkaa väsyttää.
Itse menisin kyllä illanviettoon, mutta jättäisin saunan väliin, jos ei se kiinnostaisi. Itse kyllä voisin ihan hyvin saunoakin, mutta en minäkään oikein ymmärrä, miksi kaveriporukalla pitäisi mennä saunaan. Tylsä tapa viettää iltaa. Ja juuri siksi, että kun kaikki eivät ikinä sauno, niin porukkaa hajoaa ihan turhaan kahtia. Ja sitten osa istuu naamat punaisina ja pyyhkeet hiusten ympärillä loppuillan.
Vierailija kirjoitti:
Joku otti esille sen, että miehet saunoo 100 % ja naiset ehkä 50 %, niin eikös se syy ole ihan vain se, että miesten ei tarvitse miettiä meikkejä ja kampauksia ennen ja jälkeen saunan. Jos on siis kyse sellaisista saunailtamista, että olisi vielä tarkoitus lähteä jonnekin...
Olisi kyllä suotavaa, että miehetkin vähän laittautuisivat. Todella tylsiä tuollaiset "saunapuhtaana baariin" -miehet.
Minulla ei ole huono itsetunto, tykkään vartalostani ja olen hoikka, eli en edes koe että olisi mitään nolosteltavaa. Uimahallit yms on ihan ok. Mutta en jaksa noita yhteisiä saunailtoja, en tykkää nähdä jotain puolituttuja pullukoita alasti ja hikisinä, minusta se on jotenkin todella epäesteettistä. Ja sitten se myös, että haluaisin illanvietossa ja juhlassa käyttää kauniita vaatteita, meikkiä ja laittaa hiukset, eli tuntuisi tyhmältä poistaa meikit saunaan mennessä ja sitten sieltä tullessa aloittaa meikkaaminen ja hiusten laittaminen alusta. Mukavampi olisi vain istua iltaa, jutella, syödä ja juoda, mutta sauna keskeyttää kaiken ja menee aikaa suihkutteluun ja sitten taas meikkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä suotavaa, että miehetkin vähän laittautuisivat. Todella tylsiä tuollaiset "saunapuhtaana baariin" -miehet.
Mies on parhaimmillaan saunanraikkaana ilman turhaa riikinkukkoilua
En missään tapauuksessa tule saunomaan edes työkavereiden kanssa yhdessä. Töpaikalla on sauna menen vain yksin tai lähisuvun kanssa. Kaikille en halua avautua rintasyövästä. Liikaa tyhmiä ihmisiä.
Menisin synttäreille, mutten saunaan - jos siis tietäisin, että saunassa ei viihdytä koko iltaa. Harvoin sinne saunaan kumminkaan kaikki vieraat menee, että yksin joutuisi odottelemaan.
Ylipäätään en ymmärrä yhteispeseytymistä ohjelmanumerona kyläillessä. Käyn suihkussa ennen kuin lähden illanviettoon, joten ei minulla ole tarvetta saunoa. Eri asia, jos yhdessä pelattaisiin vaikka suopotkupalloa tai mutapainittaisiin, jolloin peseytyminen jälkikäteen olisi perusteltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miehen pitäisi meikata ja tehdä joku kampaus lähes kaljulle tukalle? Eiköhän siinä riitä pelkkä dödö ja joku hajuvesi. Toki on pitkätukkaisiakin miehiä ja he varmasti kampaavat tukkansa saunan jälkeen...
En menisi näin korona-aikana (enkä ehkä menisi juhliinkaan), mutta muuten kyllä.
Minä voin ihan rehellisesti myöntää, että olen rajoittunut ja on huono itsetunto. Inhoan vartaloani, koska olen ylipainoinen. Eikä tämäkään haittaisi, mutta kun olen pudottanut painoani n. 60kg, niin todellakin kroppani on karua katseltavaa. Onneksi olen sinkku. En käy saunassa edes siskojeni ja äitini kanssa, koska 1. en kehtaa 2. en halua nähdä heidänkään alastomia vartaloita, ei kiinnosta.
Olen viimeksi ollut saunassa poikani kanssa n. 11-12 vuotta sitten, kun hän oli esiteini-ikäinen, mutta sen jälkeen mennyt yksin. Tosin nykyään en enää käy ollenkaan, koska saan migreeniä ja kasvojeni iho-ongelmat pahenevat.
Mitä "suomalaisen kulttuurin vähenemiseen" tulee, niin minun ja tuttavapiirini suomalaiseen kulttuuriin ei ole koskaan kuulunut saunominen ystävien kesken missään muodossa, eikä todellakaan tuntemattomien (lasken mukaan työkaverit) kesken. En ymmärrä mistä on lähtenyt käsitys, että Suomessa olisi aina saunottu ristiin rastiin kaikki sekaisin? Juu, kyllä jo aikoinaan perheissä kaikki saunoivat yhdessä, mutta ei lähdetty istumaan lauteille kylän kaikkien rouvien ja herrojen, sekä lasten kanssa. Tämä pakkosaunominen ja pakkoalastomuus on tuntunut aina ahdistavalta ajatukselta (yllä olevan kirjoitus). Miksi ihmetellään toisten haluttomuutta saunomiseen? Miten se voi ketään järkyttää, ettei joku halua olla ilman vaatteita muiden edessä?