Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehet parempia kartanluvussa, naiset juoruilussa (verbaalisia)

Vierailija
13.01.2014 |

Uusien tutkimusten mukaan miesten aivoissa on tyypillisesti enemmän yhteyksiä saman aivopuoliskon etu- ja takaosien välilä, kun taas naisten aivoissa on enemmän yhteyksiä vasemman ja oikean aivopuoliskon välillä.

Tutkijat uskovat, että aivojen väliset erot tarjoavat ainakin osittaisen fyysisen selityksen sille, miksi miehet ovat usein parempia spatiaalisissa tehtävissä, kuten kartan lukemisessa, kun taas naiset ovat usein parempia verbaalisissa tehtävissä, kuten muistissa ja intuition käytössä.

http://www.talouselama.fi/uutiset/tiedemiehet+loysivat+miesten+ja+naisten+aivojen+valisen+eron++selitys+myos+miesten+kartanlukutaidoille/a2219136

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoitus tekee mestarin.

Ja onhan sitä tekoälyäkin. (Blondi mustilla hiuksilla;)

Vierailija
2/4 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kai sitten miehen aivot naisen vartalossa. Minulle kartanluku on aina ollut helppoa, miesten seurassakin minä olen usein se, joka hoitaa sen, koska se on minulle helpointa. Muutenkin spatiaalisten asioiden hahmottaminen on helppoa (vertailukohtana yleensä miehet, suuri osa kavereistani on miehiä) ja ihmettelin aiemmin usein miten joku muu ei hahmota esim. tilavuuksia, suuntia tai etäisyyksiä. Tehtyäni jokusen testin spatiaaliseen hahmottamiseen liittyen, totesin sen olevan minulla huomattavan hyvä, korkeampi kuin keskimääräisen miehen, joten aloin tajuamaan, että suurimmalle osalle se tosiaan on vaikeampaa. 

Muuten olen mielestäni ihan tavallinen nainen:) Mielenkiintoinen asia tähän liittyen tosin on, että raskaana ollessani tuo kyky heikkenee huomattavasti, mutta palautuu jälleen raskauden/imetyksen jälkeen ennalleen. Eli itse uskon, ettei tuo johdu vain aivojen rakenteesta vaan myös hormoneilla olisi jotain tekemistä asian kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet vasta juoruilevatkin mm. kartanluvun lomassa.

Vierailija
4/4 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen siinä tapauksessa poikkeus, sillä olen hyvä tulkitsemaan karttoja (harrastan suunnistusta) sekä kielellisesti lahjakas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä