Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Italiassa asuvia?

Vierailija
29.12.2013 |

Onko palstalla Italiassa parhaillaan asuvia?

Onko totta, että Italian vanhin pankki Monte Pachi Siena vaatii parhaillaan Italian valtiolta (eli käytännössä veronmaksajilta) 4,1 miljardia euroa tai edessä on konkurssi???

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/3 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää asu Italiassa, mutta olen seurannut Monte dei Paschi di Sienan, eli MPS:n,  toimintaa läheltä 15 vuotta, ja tunnen edelleen ihmisiä, jotka ovat joko suoraan tai välillisisesti töissä kyseisessä pankissa.

Ja kyllä, ihan oikein olet lukenut. Veikkaan, että valtio/veronmaksajat tulevat maksamaan kiltisti, koska pankki on muutenkin ollut viimeiset 50 vuotta poliitikkojen veljenpoikien suojatyöpaikka. Sitä on mm. johtanut normaalin pörssiyhtiön hallituksen sijasta "säätiö", jonka johtokunta on valittu täysin poliittisin perustein, ja jossa on ollut korkeissa viroissa esim. entisiä Valtionrautateiden lipunmyyjiä (ei sen puoleen, oma entinen "Italian pomoni", jota lämmöllä muistelen, oli myös entinen Valtionrautateiden virkailija, mutta hänelläpä olikin ihan oma yritys, ei siis leikkinyt muiden rahoilla). Tämä epäpätevä hallitus hyväksyi aikanaan MPS:n Lontoon deskin derivaattakaupat, joista aiheutui parin miljardin kupru.

Itse kyllä olen hämmästellyt sitä, miten pankki pysyy pystyssä noin vuodesta 2001, jolloin vierailin saman päivän aikana kahdessa toisistaan parin kilometrin päässä sijaitsevan noin 200 asukkaan toscanalaiskylän MPS-konttorissa. Kummassakin oli 5-6 virkailijaa pyörittelemässä sormiaan. Työpiste oli ilmeisesti määrätty sen mukaan, oliko virkailija tupakoitsija vai ei, koska konttorissa I oli nikotiinin kellastamat seinät ja  ilma sakeana savusta, konttorissa II taas tumppeja ei ollut edes takapihalla. Pankkialan palkat ovat Italiassa yleensä ottaen sellaiset, että pankkihommiin vaikkapa vain kassalle on tunkua, ja työvoimakustannukset korkeat myös. Joten vaikka en tuolloin vielä aktiivisesti talousasioita seurannut, näin, että homma tuskin kannatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vielä jatkaa, että oikeastihan he ovat saaneet jo ne 4,1 miljardia jonain avustuksena. Ne on pankille luvattu. Nyt puhutaan 3 miljardin pääoman lisäyksestä, jota pankki taas pyytää ilmeisesti valtiolta maksaakseen takaisin valtiolle, jos olen oikein ymmärtänyt.

En siis itse ole rahoitus- tai pankkialalla, nuo vierailut liittyivät palveluun, jota tutun firma suoritti pankille, joten ns. maalaisjärjellä ja yleisellä bisnestajulla tein huomioita kaikenlaisesta tehottomuudesta toiminnassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän