Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini painostaa pitämään lapsia hoidossa yms.

Vierailija
13.01.2014 |

Äitini on kasvatusalan ammattilainen. Hän painostaa minua kovasti pitämään isompia lapsia hoidossa. Olen toki valmis pitämään heitä pk:ssa jonkin verran, mutta tämä ei ole äidistäni kylliksi. Hän saattaa kommentoida omia ratkaisujani tyyliin "sitten lasten olisi parempi olla päiväkodissa". Esim.tämän kommentin sain kun kerroin, että 4-6v lapset saavat olla yksin omakotitalon pihalla. Lapset saavat lisäksi katsoa yhden 1-2h kestoisen elokuvan keskipäivällä pienimmän unien aikana. Tätä äitini kuvaa halveksuvasti "töllötykseksi". Olisiko pakkomakuutus pimeässä parempi vaihtoehto? Aamupäivät usein leikimme tai askartelemme sisällä, iltapäivät ulkoilemme, jonkun päivän viikossa isommat lapset ovat "virikehoidossa". 

Nyt viimeksi käydessään äitini otti esille, että tarvitsisimme hänestä au-pairin tai osa-aikaisen kodinhoitajan.

Onko äitini siis vain huolehtiva ja koettaa keventää taakkani vai alkaisiko minulla olla syytä loukkaantua? Kerran kysyinkin häneltä, että pitääkö hän minua todella niin huonona kasvattajana, etten osaisi lapsiani hoitaa siinä kuin pk:kin (yhdessä pk:n kanssa). Palkkatyössäni ohjain muita perheitä heidän kasvatushaasteissaan.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:58"]

Lapsesi ulkoilevat liian vähän ja elokuvan katselu ei todellakaan vastaa lepoa mitä lapsesi aivot tarvitsisivat kehittyääkseen. Miks ne ei voi vaikka lukea kirjaa? Tai edes kuunnella datua/satucd:tä?

En silti sano että niiden olisi parempi päiväkodissa.

[/quote]

Kuuntelu ei rasita aivoja, mutta katselu rasittaa?

Vierailija
22/27 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen juttu se on että pitäisi ulkoilla kaksi kertaa päivässä? Kuka sen on keksinyt? En ole missään muualla tuollaista kuullut kuin täällä palstalla, ja päiväkodissa tiedän näin yleensä tehtävän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihaympäristöissä on isoja eroja, kun mietitään minkä ikäiset voivat ulkoilla yksin. Meillä pikkukaupungin rauhallisella okt-alueella päättyvillä teillä lapset kulkevat 3v alkaen naapuriin hakemaan kaveria ja vaihtavat sen kaverin kanssa välillä pihalta toiselle. Vanhemmat ovat sisällä ja katsovat ikkunoista perään tai kesäaikaan tekevät puutarhahommia ja onhan niissä pihoissa katvealueita, joihin ei koko aikaa näe. On kohtuutonta vaatia lasta pysymään koko ajan samalla puolella taloa jos toisella puolellakin on turvallista leikkialuetta. Nämä asiat eivät ole mustavalkoisia. Jos vasta 6v saa alkaa olla yksin pihalla, miten sujuvat koulumatkat itsekseen?!? Kaikkialla ei saa kyytiä tai ole mahdollista kulkea lapsen kanssa ekoja päiviä pidempään.

Vierailija
24/27 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kuuntelu ei rasita.

Enkä muista että lukemista olisi ikinä pidetty pahasta!

Vierailija
25/27 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin naurettava keskustelu kokonaisuudessaan ja tarinan mummi (ap:n äiti) on joku pseudoammattilainen! Päiväkodeissa on päiväkotien säännöt, se on työpaikka sekä kasvatus- ja säilömislaitos, kun taas koti on koti. Vaikka työpaikalla on lounastauko 30 min kello 11.30-12.00 ja muu aika istumista tietokoneen ääressä stressaantuneena, se ei tod. tarkoita että tällainen olisi ihmiselle paras mahdollinen päivä, jonka mukaan kuuluu vapaallakin elää...Tai toisella työpaikalla on yövuoroa 21-07, niin onko se sitten tutkitusti ihmisen paras, johon tulee pyrkiä... 

ap:n päivät kuulostavat elokuvineen kaikkineen oikein hyviltä ja äitinsä taas kuulostaa sekopäältä (kuten myös suurin osa vastaajista). suorastaan vajakeilta kuulostaa osa vastaajista, ihan kuin ei olisi omia aivoja ollenkaan, mutta kun päiväkodeissakin käydään potalla aina kello 11.45, niin meidänkin Aaro käy sitten silloin, vaikkei sillä ole koskaan silloin edes pissähätä... 

näistä ketjuista aina pukkaa päähän, että onko vastaajat tyhmiä vai tahallaan ilkeitä vai molempia yhtä aikaa?

Vierailija
26/27 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lasten kanssa ulkona me ulkoiltiin kolmesti päivässä. Pääsin helpommalla, kun lähdettin ulos juoksentelemaan, kun esikoinen olisi sisällä pitkin seiniä juoksennellut.

Mies oli paljon reissutöissä, joten mulle se iltaulkoilukin jäi.

Toki en nyt kellon kanssa ollut kuin kerhopäivinä, mutta paljon ulkona säässä kuin säässä. :)

Vierailija
27/27 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:43"]

Täältä ruudun takaa on vaikea antaa oikeaa vastausta. Pitäisi nähdä teidän koti ja piha. Nähdä millaista se arki siellä on. Ennenkuin voisi sanoa olisiko päiväkoti  hyväksi. Äitisi näkee teidät livenä ja osaa varmasti neuvoa paremmin, kuin me tuntemattomat täältä ruudun takaa. Mielestäni on hyvä, että lapsesi ovat kuitenkin osan viikkoa hoidossa. Mielestäni voisivat olla hoidossa max 4 pv viikossa ja olisi ainakin 1 arkivapaa viikossa. Olisi hyvä olla levollisiakin päiviä, koska koulussa ehtii sitten väsyä ja käydä joka päivä. En usko että äitisi tarkoittaa pahaa, hänellä on vain tarkoitus auttaa.

[/quote]

Niin, onhan se hämmentävää kun "ammattilainen" heittelee tällaisia. On siis aina kannustanut minua pitämään lapsia hoidossa. Olen toisaalta itsekin "ammattilainen", eli tiedän todella paljon varsinkin haastavampien lasten kasvatuksesta. Olen myös tehnyt useita ls-ilmoituksia. Tiedän mitä on tuntea huolta perheestä (siis muista perheistä). Siksi minua ihmetyttää nämä arkemme nähneen ihminen kommentit kotiavun tai päivähoidon tarpeesta. Minusta näes meidän elämä on ihan riittävästi. Ei täydellistä, mutta aivan kylliksi. 

Lapsilta aina toisinaan kysynkin omista toiveista hoidon suhteen (isompi lienee osaa arvioidaan tätä) ja vastaus on aina sama, eli mielummin kotona (virikehoitoahan saavat siis jo joka tapauksessa 2-3 pvä/vko). Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan