Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokalaskun pienentäminen

Vierailija
15.10.2020 |

Kaikki tehovinkit ruokalaskun pienentämiseen otetaan kiitollisena vastaan! Mitä jätätte ostamatta niiden kalliin hinnan takia? Miten valmistaa terveellistä ruokaa edullisesti? Miten olette huomanneet saavanne eniten säästöä? Leivotteko leivän ja sämpylät kokonaan itse? Entä ruoka, yksinomaan kotona tehtyä? Limuja, karkkeja, sipsejä, alkoholia, tupakkaa ym. ylimääräisiä meillä ei osteta muutenkaan, joten nyt tarvitaan muita neuvoja :)

Kommentit (207)

Vierailija
81/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta leivänsyönti, jää ostamatta leipä ja juustot, kinkut ym. Säästyy viikossa jo paljon euroja. Tilalle kaurapuuro aamulla. Tai syö jatkossa riisikakkuja, huomattavasti halvempia. Sitten vain selaamaan kaikkien lähikauppojen mainoksia ja ostamaan tarjouksista. Illalla kyttäämään punalappuisia tuotteita. Pienennä annoskokoa jos mahdollista. Syö vähän lihaa ja kalaa, enemmän kasviksia, jotka on nyt halpoja (juurekset). Proteiinia saat pavuista mm.  Tee itse isoja annoksia joita syöt aina useamman päivän. Nyt on hyvä tilaisuus jättää ruokavaliosta pois limsat, karkit, sipsit, pullat ja jäätelöt jos niitä on aiemmin tullut ostettua. Mutta ennen kaikkea vertaile kilo- ja litrahintoja, saatat yllättyä melkoisesti. Pian huomaat että tuosta tulee melkein harrastus, säästämisesta siis.  Asiaa auttaa jos seudullasi on ruokajakelua, käyt edes kerran kuukaudessa hakemassa ruokakassin. 

Vierailija
82/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelu on kaikkien säästövinkkien äiti. Ja suunnitelman joustavuus tarjousten mukaan kaupassa. Aina ruokalista viikoksi/kahdeksi ja kauppalista sen mukaan.

Korvaa keittiön tason valoista yksi kasvilampulla ja kasvata yrtit siinä. Yksi basillika kestää vaikka kuinka kauan.

Kasvispainotteinen ruoka on halpaa, ei lihaa tarvitse kokonaan jättää pois, jos siitä pitää, mutta reippaasti kasviksia ja 75-100g lihaa per syöjä. Laatikoissa ja vastaavissa ei kannata lihaa käyttää, lihaliemen voi laittaa, mutta soija menee niissä yhtä hyvin. Samoin mausteisissa pata- ja kastikeruuissa.

Hävikkiruoka sivut ja sovellukset kannattaa katsoa läpi, mutta huomaa verrata hinnat lidl/prisma.

Kaupan ruisleipä on usein halvempaa kuin itse leivottu leipä, jos sinne haluaa jotain muuta kuin vehnäjauhoa laittaa (siemenet tai erikoishauhot). Mutta on ne vehnäsämpylät joskus hyviä ja saa itse tehtyä halvempaa siemenleipää kuin kaupasta.

Juomana vesi.

Jos on pihaa, niin omenapuut ja kasvimaa. Toki silloin pitää olla myös pakastin.

Pakastin kannattaa muutenkin, oltiin yksi päivä kaupassa ja siellä oli 2€ iso 1kg paketti kanakuutioita, oli varmaan koronan takia jäänyt salaattipöydästä yli. Syötiin siitä monta kertaa, ilman pakastinta ei olisi ostettu, koska olisi mennyt hukkaan suurin osa. Teen myös usein isomman määrän ruokaa kerralla ja pakastan loput. Säästää aikaa ja rahaa. Viikonloppuna jos tekee vaikka neljä ruokaa (lounaat ja päivälliset), niin on neljäksi arkipäiväksi sitten pakastimessa ruuat, vain yhtenä tarvitsee kokata.

Just tuo, tee kerralla suuria määriä ja laita pakkaseen sen suuruisiin rasioihin , kun porukka syö seuraavana yhtenä/ kahtena päivänä . Aina edellisiltana otat sulamaan. Toimii täydellisesti , säästää vaivaa ja aikaa. Kenenkään ei tarvitse marista ,että aina samaa ruokaa. SIIS PAKASTIMEEN KANNATTAA SATSATA, vaikka olisi vain kaksi ruokakunnassa.

Paitsi jos talouden rahavarat on pienentyneet reilusti, ei kannata sitä pakastinta ainakaan uutena ostaa sillä sen hinnalla pieni perhe syö jo kaksi kuukautta. Lisäksi sähkölasku kasvaa ja sehän ei tunnetusti ole halpaa, ainakaan siirtohinnat. Joitakin tuotteita kannattaa ostaa kaupan pakasteesta ja maksattaa se sähkölasku heillä. Jos taas ruokaa saa jostain ilmaiseksi (metsämarjat, sienet, riista ym) niin sitten pakastimen osto voi olla  järkevämpää. Kyllä iso ruoka-annos säilyy jääkaapissa viikonkin syömäkelpoisena ja sähköä kuluu vähemmän myös ruoan lämmittämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä on tullut ajatus, että kasvisruoka olisi terveelisempää kuin liharuoka? Halvempaa se toki on. Kaali 1€/kg vastaan naudanliha 20€/kg. Kyllä viljapitoisella kasvispöperöllä ja margariinilla mahan saa täyteen, mutta pidemmällä tähtäimellä se tulee kalliimmaksi kun terveys menee.

Jos ruokalaskua pitää pienetää, niin pitäisin mieluummin paastopäiviä kuin pupeltaisin jotain halpaa ja ravintoaineköyhää ruokaa.

Tutkitusti kasvisruoka ON terveellisempää kuin liharuoka.

Kasvisruoka ei tarkoita sitä että se olisi jotain ”viljapitoista pöperöä”, vaan monipuolisesti kaikkia kasvikunnan tuotteita.

Iso osa maapallon väestöstä elää pääosin kasvispohjaisella ruokavaliolla, monesti juuri siksi että se on halvempaa ja täyttävämpää kuin kallis ja vaikeasti saatavilla oleva liha.

Itse olen sekasyöjä, mutta mielummin valitsen hyvän kasvisruuan kuin jonkun epämääräisen marinoidun liha-läski-jänne köntin.

Juu, ei uskoisi että joku kuvittelee lihan ravintosisällön paremmaksi kuin kasvikunnan.

Vierailija
84/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhellan uunissa leipominen ei ole sekään ilmaista eikä nykyään aina edullista. Kannattaa miettiä onko joku edeullinen leipätarjous parempi vaihtoehto kuin itse leipominen.

Isolla perheellä on eri kuin yhdellä ihmisellä, kun uuni on kuuma siinä voi leipoa isonkin satsin. Ja on usein montakin pakastinta.

Yhden ihmisen tiloissa ei ole useinkaan isoa pakastinta ja kerralla ei voi leipoa silloin isoa satsia.

Itse olen yksineläjänä ja käyn leipäjakelussa. Sieltä saa niin paljon leipää kuin haluaa ja se riittää itselle hyvin. Onneksi.

Joskus kyllä leivon sämpylöitä vaihteeksi kun teen muitakin ruokia unissa. Pelkkien sämpylöiden tms. takia ei ole kannattavaa uunia kuumentaa.

Vierailija
85/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse kokeillut tätä, mutta jauhelihakastikkeen jatkaminen soijarouheella.

Olen tehnyt, että paistan 400g jauheliha paketin. Otan puolet pakkaseen ja lisään kastikkeen joukkoon soijarouhetta korvaamaan poisotettua jauhelihaa. Näin karsin vuositasolla useamman paketin jauhelihaa. Maussa tai koostumuksessa ei huomaa mitään eroa, kun ei laita soijarouhetta liikaa.

Vierailija
86/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tietää, että millaisia vinkkejä tarvitset, koska et kerro, mitä teillä syödään nyt. Meillä ei ole mitään, mitä emme voisi ostaa. Kaikkea vain ei osteta aina.

Keräätkö sieniä, marjoja yrttejä? Vielä saa metsästä sieniä ja puolukoita. nokkostakin löytyy vielä kuivattavaksi ja pakastettavaksi. Kohta kannattaa poimia pihlajanmarjoja, joista voi tehdä hyytelöä, kuivata ja jauhaa leipiin laitettavaksi terveelliseksi lisäksi.

Tässä halpa linssikeiton ohje Lidlin hinnoin neljälle. Itse teen aina tuplamäärän ja pakastan osan.

Tomaattimurskapurkki 0,24 €

Linssejä 2dl ( 500g pakkaus noin 1,29 € Riittää moneen kertaan tähän keittoon.) 

1 pieneksi kuutioitu sipuli noin 0.10 €

Kkuorittuja ja kuutioituja perunoita 500g       noin 0,30 €

Vettä noin 1l

Lisäksi loraus öljyä, suolaa, pippuria ja vaikka kuivattua basilikaa tai kasvisliemikuutio.

Kuullota sipulia öljyssä. Lisää vesi, linssit ja perunat sekä mausteet. Keitä kunnes linssit ovat kypsiä. 

Kerron, miksi laitoin alapeukkua.

En pärjää itse 2 dl linssikeittoannoksella. Ap voi tietysti pärjätä, jos hän on hyvin pieniruokainen.

Olen itse tehnyt linssikeittoa laittamalla sekaan vielä maustetahnaa ja maustamatonta tuorejuustoa. Silti se annos ei pidä minulla nälkää. Olemme erilaisia.

Omat vinkkini:

-älä osta leipää, syö aamuisin (tai välipalalla) puuroa (kaurahiutaleet 0,75e Prismasta). Koska vaikka leipää saisi halvalla, leivänpäällykset maksavat.

-tarkista, että halvimmissakin ruoissa ja välipaloissa on mukana proteiinia ja pitävät nälkää. On lyhytnäköistä ostaa halvinta sokerijugurttia, jos annos maustamatonta rahkaa + marjat + makeutus pitävät paremmin nälkää

-kaalista saa paitsi edullisia ruokia, myös edullista salaattia ruoan kanssa. Mukaan edullisia kasviksia (kurkku, tomaatti, raastettu porkkana). Sen kanssa voi syödä itsetehtyä öljykastiketta.

-etnisistä kaupoista saa yleensä edullisemmin papuja, linssejä, tofua

Ihmettelen tuota puuron hehkuttamista, kun se ei meidän perheeltä pidä nälkää poissa kuin tunnin.

Vierailija
87/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olis päivässä käyttää ruokaan vaikka 3€, niin ostaisin mieluummin koko rahalla sika-nautajauhelihaa, kuin jotain ryynejä, rouheita, jauhoja ja riisikakkuja. Ihan varmasti on ravintosisällöltään parempi, pitää paremmin nälkää, olo on kylläisempi ja voi paremmin. Ei ruuan tarvi paljoa maksaa, ei se ole terveellisyyden tae.

Vierailija
88/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olis päivässä käyttää ruokaan vaikka 3€, niin ostaisin mieluummin koko rahalla sika-nautajauhelihaa, kuin jotain ryynejä, rouheita, jauhoja ja riisikakkuja. Ihan varmasti on ravintosisällöltään parempi, pitää paremmin nälkää, olo on kylläisempi ja voi paremmin. Ei ruuan tarvi paljoa maksaa, ei se ole terveellisyyden tae.

Ravintosisältö ei vaan tule pelkällä uskolla. Fineli kertoo.

Vierailija
89/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-ketjun -60% klo 21 kilahduksella, niin meidän 4 hengen perheen ruokalasku putosi 200e kuukaudessa.

Vierailija
90/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kertoo, että jauheliha on moninkertaisesti ravintorikkaampaa kuin ryynit, rouheet ja riisikakut.

Vierailija
91/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kertoo, että jauheliha on moninkertaisesti ravintorikkaampaa kuin ryynit, rouheet ja riisikakut.

Ai verrattuna kaurahiutaleisiin? Mitä lihassa on enemmän? Ehkä proteiinia jota saa kymmenistä lähteistä.

Vierailija
92/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tietää, että millaisia vinkkejä tarvitset, koska et kerro, mitä teillä syödään nyt. Meillä ei ole mitään, mitä emme voisi ostaa. Kaikkea vain ei osteta aina.

Keräätkö sieniä, marjoja yrttejä? Vielä saa metsästä sieniä ja puolukoita. nokkostakin löytyy vielä kuivattavaksi ja pakastettavaksi. Kohta kannattaa poimia pihlajanmarjoja, joista voi tehdä hyytelöä, kuivata ja jauhaa leipiin laitettavaksi terveelliseksi lisäksi.

Tässä halpa linssikeiton ohje Lidlin hinnoin neljälle. Itse teen aina tuplamäärän ja pakastan osan.

Vettä noin 1l

Lisäksi loraus öljyä, suolaa, pippuria ja vaikka kuivattua basilikaa tai kasvisliemikuutio.

Kuullota sipulia öljyssä. Lisää vesi, linssit ja perunat sekä mausteet. Keitä kunnes linssit ovat kypsiä. 

En pärjää itse 2 dl linssikeittoannoksella. Ap voi tietysti pärjätä, jos hän on hyvin pieniruokainen.

Olen itse tehnyt linssikeittoa laittamalla sekaan vielä maustetahnaa ja maustamatonta tuorejuustoa. Silti se annos ei pidä minulla nälkää. Olemme erilaisia.

Omat vinkkini:

-älä osta leipää, syö aamuisin (tai välipalalla) puuroa (kaurahiutaleet 0,75e Prismasta). Koska vaikka leipää saisi halvalla, leivänpäällykset maksavat.

-tarkista, että halvimmissakin ruoissa ja välipaloissa on mukana proteiinia ja pitävät nälkää. On lyhytnäköistä ostaa halvinta sokerijugurttia, jos annos maustamatonta rahkaa + marjat + makeutus pitävät paremmin nälkää

-kaalista saa paitsi edullisia ruokia, myös edullista salaattia ruoan kanssa. Mukaan edullisia kasviksia (kurkku, tomaatti, raastettu porkkana). Sen kanssa voi syödä itsetehtyä öljykastiketta.

Ihmettelen tuota puuron hehkuttamista, kun se ei meidän perheeltä pidä nälkää poissa kuin tunnin.

Sama. Mua lukiossa hävetti enkä jaksanut keskittyä nälkäisenä yhtään, kun aamiainen oli pari desiä puuroa. vatsa kurni melkein joka päivä niin kovaa että kaikki aika meni keskittymiseen että yritti vetää vatsaa sisään ettei se olisi pitänyt niin kovaa meteliä. Mitään proteiinipitoista ei ylipäätään syöty. Ei sillä, voi puuroakin syödä ja syön edelleen, mutta sen kanssa lisäksi syön esim. rahkan, juustoa tms.

Vierailija
93/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön aamupalaksi puuroa, raejuustoa ja marjoja. Marjat olen poimunut itse, raejuustoa 50g per annos. Toisinaan auringonkukansiemeniä, jos olen ollut oikein rahoissani ja raaskinut ostaa:D

Hernekeitto, linssikeitto, kaaliruoat (näihin laitan monesti puolet 400g jauhelihapaketista, näin riittää kahteen erään kun puolet pakastaa), riisipuuro, kasvissosekeitot, keitot ylipäätään ym kuuluu vakioruokiin, uunia käytetään vain maksimissaan viikonloppuisin eikä joka vkl, uunin lämmittäminen vie sähköä!

Lisäksi näkkäriä, pelkällä margariinilla, juustot ja leikkeet jätetään kauppaan, rahka ja raejuusto on hyviä, edullisempia proteiinin lähteitä. Lisäksi porkkanaa, tarjoushedelmiä ym.

Vierailija
94/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai verrattuna kaurahiutaleisiin? Mitä lihassa on enemmän? Ehkä proteiinia jota saa kymmenistä lähteistä.

Eikun lihassa on parempi ravintoarvo, mitä se tähän kuuluu etten pysty nimeämään yhtään ravintoainetta... Tasokasta argumenttia...

Vierailija
95/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vettä noin 1l

Omat vinkkini:

Sama. Mua lukiossa hävetti enkä jaksanut keskittyä nälkäisenä yhtään, kun aamiainen oli pari desiä puuroa. vatsa kurni melkein joka päivä niin kovaa että kaikki aika meni keskittymiseen että yritti vetää vatsaa sisään ettei se olisi pitänyt niin kovaa meteliä. Mitään proteiinipitoista ei ylipäätään syöty. Ei sillä, voi puuroakin syödä ja syön edelleen, mutta sen kanssa lisäksi syön esim. rahkan, juustoa tms.

Pelkällä puurolla ei kyllä kauan nälkä pysy poissa, se on totta. Minä pilkon aina banaanin sekaan, niin sepäs riittääkin helposti sitten seuraavaan ateriaan joka mulla on se päivän ainut lämmin ruoka.

Vierailija
96/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vettä noin 1l

Omat vinkkini:

Pelkällä puurolla ei kyllä kauan nälkä pysy poissa, se on totta. Minä pilkon aina banaanin sekaan, niin sepäs riittääkin helposti sitten seuraavaan ateriaan joka mulla on se päivän ainut lämmin ruoka.

Babaani ja puuro on hiilaria molemmat. Mulla nälkä pysyy parhaiten pois rasvalla ja proteiinilla. 

Vierailija
97/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti ja tämä palsta on täynnä kymmenien sivujen pituisia pihistelyketjuja niin miksi taas?

Vierailija
98/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelu on kaikkien säästövinkkien äiti. Ja suunnitelman joustavuus tarjousten mukaan kaupassa. Aina ruokalista viikoksi/kahdeksi ja kauppalista sen mukaan.

Korvaa keittiön tason valoista yksi kasvilampulla ja kasvata yrtit siinä. Yksi basillika kestää vaikka kuinka kauan.

Kasvispainotteinen ruoka on halpaa, ei lihaa tarvitse kokonaan jättää pois, jos siitä pitää, mutta reippaasti kasviksia ja 75-100g lihaa per syöjä. Laatikoissa ja vastaavissa ei kannata lihaa käyttää, lihaliemen voi laittaa, mutta soija menee niissä yhtä hyvin. Samoin mausteisissa pata- ja kastikeruuissa.

Hävikkiruoka sivut ja sovellukset kannattaa katsoa läpi, mutta huomaa verrata hinnat lidl/prisma.

Kaupan ruisleipä on usein halvempaa kuin itse leivottu leipä, jos sinne haluaa jotain muuta kuin vehnäjauhoa laittaa (siemenet tai erikoishauhot). Mutta on ne vehnäsämpylät joskus hyviä ja saa itse tehtyä halvempaa siemenleipää kuin kaupasta.

Juomana vesi.

Jos on pihaa, niin omenapuut ja kasvimaa. Toki silloin pitää olla myös pakastin.

Pakastin kannattaa muutenkin, oltiin yksi päivä kaupassa ja siellä oli 2€ iso 1kg paketti kanakuutioita, oli varmaan koronan takia jäänyt salaattipöydästä yli. Syötiin siitä monta kertaa, ilman pakastinta ei olisi ostettu, koska olisi mennyt hukkaan suurin osa. Teen myös usein isomman määrän ruokaa kerralla ja pakastan loput. Säästää aikaa ja rahaa. Viikonloppuna jos tekee vaikka neljä ruokaa (lounaat ja päivälliset), niin on neljäksi arkipäiväksi sitten pakastimessa ruuat, vain yhtenä tarvitsee kokata.

Just tuo, tee kerralla suuria määriä ja laita pakkaseen sen suuruisiin rasioihin , kun porukka syö seuraavana yhtenä/ kahtena päivänä . Aina edellisiltana otat sulamaan. Toimii täydellisesti , säästää vaivaa ja aikaa. Kenenkään ei tarvitse marista ,että aina samaa ruokaa. SIIS PAKASTIMEEN KANNATTAA SATSATA, vaikka olisi vain kaksi ruokakunnassa.

Paitsi jos talouden rahavarat on pienentyneet reilusti, ei kannata sitä pakastinta ainakaan uutena ostaa sillä sen hinnalla pieni perhe syö jo kaksi kuukautta. Lisäksi sähkölasku kasvaa ja sehän ei tunnetusti ole halpaa, ainakaan siirtohinnat. Joitakin tuotteita kannattaa ostaa kaupan pakasteesta ja maksattaa se sähkölasku heillä. Jos taas ruokaa saa jostain ilmaiseksi (metsämarjat, sienet, riista ym) niin sitten pakastimen osto voi olla  järkevämpää. Kyllä iso ruoka-annos säilyy jääkaapissa viikonkin syömäkelpoisena ja sähköä kuluu vähemmän myös ruoan lämmittämiseen.

Halvin pakastin gigantissa maksaa 149 euroa ja kyllä se maksaa itsensä takaisin tosi nopeasti. Voit ostaa kaupasta -60 % ruokia ja tarjousleipää. Sähkö ei paljoa maksa, n. 3 e kk. Itselleni pakastimen käyttö on ihan ehdoton, jotta saan ruokakulut pysymään kohtuullisina. Jos rahaa olisi vähän niin Torista saa käytettynä 50 eurolla.

Vierailija
99/207 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurahiutaleisiin verrattuna lihassa todellakin on enemmän proteiinia, jopa kaikkia ihmisen tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja, joita kaurahiutaleissa ei taas ole. Sen lisäksi runsaasti b-ryhmän vitamiineja, rautaa, sinkkiä ja seleeniä.

Vierailija
100/207 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä