Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokalaskun pienentäminen

Vierailija
15.10.2020 |

Kaikki tehovinkit ruokalaskun pienentämiseen otetaan kiitollisena vastaan! Mitä jätätte ostamatta niiden kalliin hinnan takia? Miten valmistaa terveellistä ruokaa edullisesti? Miten olette huomanneet saavanne eniten säästöä? Leivotteko leivän ja sämpylät kokonaan itse? Entä ruoka, yksinomaan kotona tehtyä? Limuja, karkkeja, sipsejä, alkoholia, tupakkaa ym. ylimääräisiä meillä ei osteta muutenkaan, joten nyt tarvitaan muita neuvoja :)

Kommentit (207)

Vierailija
41/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut alueella, jossa on käytössä ResQ-sovellus, lataa se ja ala hakea hävikkikasseja. (Ei siis ravintola-annoksia, koska niillä et säästöä tee, vaan K-kauppojen ruokakasseja.) Näitä kauppoja on nykyään maallakin sovelluksen piirissä.

Ala hakea Lidlistä hävikkilaatikoita, kilokaupalla kasviksia ja hedelmiä 2€.

Hyödynnä S-ryhmän ilta-alennukset -60%, jos asut sellaisella alueella.

Sitten suunnittelet ruokalistan viikon halpojen löytöjen ympärille.

Tuotevalinnoilla tai esim. leivän itse leipomisella säästöt jäävät pienemmiksi, vaikka toki nekin vaikuttaa. Tuotevalinnoista lihan korvaaminen palkokasveilla (edes suhteessa 50/50) tuo ehdottomasti isoimman säästön.

Vierailija
42/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna 2kg pusseissa

Porkkana

Lanttu

Punajuuri

Sipuli

Broilerin/kanan/sikanauta jauheliha

Kanamunat 15kpl pakkauksissa

Becel rasvat

Soijarouhe

Tumma makarooni

Hernekeitto (n 60c purkki)

Kotimaista uth maito (kestää kuukausia ,jos tarvitsee), vesi paras ruokajuoma

Lohi (ostan aina tarjouksesta alle 9e kg ja pakastan paloina)

Ruis ym täysjyväleippä, ohrariskaset valmistuu 1/2 tunnissa, nam.

Edam juusto, n, kg klöntti, maksaa vain 4.35 e/kg, kestää kauan

Kaurahiutaleet

Jos on makean nälkä joskus teen raiskäleitä, ihan hyviä veteenkin tehtynä.

Mehuja ei lainkaan, niissä vaan lisäaineita ja väri/maku aromeja

D vitamiinia 50 migr g, purkista ,koska auringosta saa suomessa niin vähän ja samoin c- vitamiini, ette tarvi syödä kasvisuojelussa kylpeneitä appelsiineja

Banaania,,, tässä alkuun , vain mielikuvitus on rajana mitä kaikkea noista voi tehdä. Prismasta tilaten saa edullisesti, mene foodie Prisma ,sieltä valitset.150e:lla saat 7-8 kassillista ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlistä ostokset. Ilta-alet. Halpoja ruokia lidlistä.Esim.Osta kierremakaronia/muuta makaronia,paista joukkoon pekonisilppua lidlin yksi/kaksi pkt.Kattilallinen ruokaa.Keitot on halpoja.Munakas on halpaa.Pannukakku on halpaa.Ranskalaiset ja kalapuikot/nakit on halpoja.Kanankoivet on halpoja,laita uuniin,puolitettujen öljyttyjen ja suolattujen perunoiden kanssa.nam.Laita maitopurkkiin hiukan vettä,kun siitä on otettu n.2dl. esim 0,5dl. Kukaan ei huomaa mitään, mutta aamukahviin riittää maitoa vielä.Halvinta teetä lidlistä,maksaa n.60cent.pkt. On hyvää silti.Jätä ostamatta marjat, jos ei ole sitten jotain kerättyjä marjoja.Osta halpoja hedelmiä ja vain yhtä laatua kerrallaan.Vaihda maxitrat pesuaineeseen ja lidlin huuhteluaineeseen ja  astianpesuaineeseen.Halvimmat jätskituutit Lidlistä maksaa 0,90pkt. Osta niitä. Tässä alkuun. T:HYVIN halvalla elävä köyhä äiti+lapset

Vierailija
44/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaa jauheliha tummalla soijarouheella, on muuten hyvää.. ja pussista riittää moneksi kerraksi. Puuron sekaan sokeriton maapähkinävoi, koska siinä on protskuja ja pitää nälkää. Sämpylät ym kannattaa leipoo itse. Keittoja, kaali on nyt halpaa ym.

Vierailija
45/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös kasvisruokavaliota tai kasvispainotteisempaa ruokaa. Jos mitään herkkuja ei lasketa, niin meillä kahden aikuisen taloudessa menee ruokaan noin 100 euroa kuussa. Minä olen vegaani ja mies kasvissyöjä, ja me syödään paljon papuruokia. Kasvisruoka on kallista, jos ostaa tekolihoja ja sen sellaisia, mutta ihan perusruoat linssikeitosta soijaspagettikastikkeeseen ovat tosi halpoja.

Vierailija
46/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-60% ilta-alet ja resq. Meillä ruokalasku laski 70-80%.

Vierailija
47/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta henkeä ja kuinka paljon ruokalasku nyt, voitko ap kertoa?

Vierailija
48/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvaa jauheliha tummalla soijarouheella, on muuten hyvää.. ja pussista riittää moneksi kerraksi. Puuron sekaan sokeriton maapähkinävoi, koska siinä on protskuja ja pitää nälkää. Sämpylät ym kannattaa leipoo itse. Keittoja, kaali on nyt halpaa ym.

Vaalea soijarouhe on usein halvempaa. Viime vuonna opin mikä ero niissä on: tummaan on lisätty väriainetta, ei muuta eroa! 20 vuotta kasvissyöjänä, mieti miten paljon rahaa on mennyt hukkaan. No okei ehkä 30€, mutta silti on huijattu olo :D

Vierailija
49/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusasiantuntija kirjoitti:

Ukko pihalle lasku tippuu 60-70%

Joo tää keino on just toteutettu :D :D 

AP

Vierailija
50/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy Nykäsen valinnassa, säästyy kivasti rahaa muuhun kulutukseen tai vaikka laskujen maksuun.

Vierailija
51/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelu on kaikkien säästövinkkien äiti. Ja suunnitelman joustavuus tarjousten mukaan kaupassa. Aina ruokalista viikoksi/kahdeksi ja kauppalista sen mukaan.

Korvaa keittiön tason valoista yksi kasvilampulla ja kasvata yrtit siinä. Yksi basillika kestää vaikka kuinka kauan.

Kasvispainotteinen ruoka on halpaa, ei lihaa tarvitse kokonaan jättää pois, jos siitä pitää, mutta reippaasti kasviksia ja 75-100g lihaa per syöjä. Laatikoissa ja vastaavissa ei kannata lihaa käyttää, lihaliemen voi laittaa, mutta soija menee niissä yhtä hyvin. Samoin mausteisissa pata- ja kastikeruuissa.

Hävikkiruoka sivut ja sovellukset kannattaa katsoa läpi, mutta huomaa verrata hinnat lidl/prisma.

Kaupan ruisleipä on usein halvempaa kuin itse leivottu leipä, jos sinne haluaa jotain muuta kuin vehnäjauhoa laittaa (siemenet tai erikoishauhot). Mutta on ne vehnäsämpylät joskus hyviä ja saa itse tehtyä halvempaa siemenleipää kuin kaupasta.

Juomana vesi.

Jos on pihaa, niin omenapuut ja kasvimaa. Toki silloin pitää olla myös pakastin.

Pakastin kannattaa muutenkin, oltiin yksi päivä kaupassa ja siellä oli 2€ iso 1kg paketti kanakuutioita, oli varmaan koronan takia jäänyt salaattipöydästä yli. Syötiin siitä monta kertaa, ilman pakastinta ei olisi ostettu, koska olisi mennyt hukkaan suurin osa. Teen myös usein isomman määrän ruokaa kerralla ja pakastan loput. Säästää aikaa ja rahaa. Viikonloppuna jos tekee vaikka neljä ruokaa (lounaat ja päivälliset), niin on neljäksi arkipäiväksi sitten pakastimessa ruuat, vain yhtenä tarvitsee kokata.

Vierailija
52/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalasku on jotain 600-700 e ollut kun meitä oli 2 aikuista ja yksi lapsi. Tiedän, järkyttävä summa. Mutta toi lasku on siten, että on syöty tosi vapaasti kaikenlaista kallista eikä olla karsittu mistään, myös kalliita valmisruokia, jne. Olemme ihan hyvätuloisia, joten ei ole ollut tarvetta karsia. Nyt olen kaksin pojan kanssa ja poika osan ajasta isällään, joten huomaan että ostan vanhaan tapaan ruokaa, mutta kun se mies puuttuu niin iso osa menee pakkaseen ja osa on mennyt jopa vanhaksi, kyllä hävettää. En ole asunut vuosiin omassa taloudessa ja poika on sen ikäinen että syö hyvin niukasti, joten tässä on opeteltavaa kyllä että mikä on se määrä mitä itellä tulee syötyä. Kasvissosekeittoja olen tehnyt, samoin leivon mielellään. Ruokia olen nyt tilannut koronasta johtuen kotiin, koska kuulun riskiryhmään. Lidl ei toimita kotiin ja harmiksi muitakaan noita ilta-aletarjouksia ei oikein hyvin pysty hyödyntämään, kun hoitaa ostokset etänä. Toisaalta mielummin ehkä maksan enemmän ja pysyn terveenä, kuin ravaisin kaupassa joka päivä. Mutta iso kiitos kaikille jo hyvistä ja monista vinkeistä, otan niitä heti käyttöön :)

Vierailija
53/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman paljon kun evästä tekee itse, niini pääsääntöisesti pääsee halvemmalla. Itse olen korvannu valmiit rahkat ja jogurtit esim. itsetehdyllä marjarahkalla, johon sekoitan maitoahkaa, syksyllä poimittuja marjoja pakastimesta ja kreikkalaista jogurttia. Tätä syö koko perhe ja marjoja voi aina vaihdella, samoin lisukkeita. Itsetehtyä mysliä kaveriksi, jota teen kerralla ison erän tai hedelmiä. Sitten sämpylöitä teen viikoittain itse isomman erän, joita on helppo ottaa pitkin viikkoa pakastimesta. Leivän päällysteet pitkälti kasviksia ja itsetehtyä hummusta, leikkeleitä ja juustoja ei tule kovin paljoa ostettua. 

Satokauden kasvikset kyllä säästävät mukavasti lompakkoa, nyt on halvalla suomalaiset juurekset ja kaali. Kaalilaatikkoakin on helppo tehdä pakastimeen isompi erä, samoin juurespihvejä. Itsellä on tapana kuutioida satokauden juureksia valmiiksi pusseiksi pakastimeen, josta ne voi sitten pitkin vuotta lyödä keittoruokien tai pataruokien sekaan. 

Sitten lihan vähentäminen tuntuu myös lompakossa positiivesti, kun korvaa lihan esimerkiksi kuivatuotehyllystä löytyvillä linsseillä, soijalla, kikherneillä, pavuilla ja härkäpavuilla esimerkiksi. Lisäksi ovat todella riittoisia ja monikäyttöisiä. Itse korvaan jauhelihan makaronilaatikossa usein soijarouheella ja tungen lisäksi pakastekukkakaalipussin joukkoon. Bolognesekastike tulee hyvin soijasta, lisäksi täysjyväriisiä ja pakastimesta/kauden vihanneksia. Kaalista salaattia ja linsseistä sosekeittoja. Linssit ja kikherneet ovat hyviä myös paahdettuina ja toimivat hyvin salaateissa tai kasvissosekeitoissa. Kaaliwrapit, joihin täytteeksi jogurttipohjainen kastike, paahdetut kikherneet tai soijasuikaleet ja vaikka juustoraastetta. Punakaalilaatikko hyvä lisuke monille ruoille. Salsaa voi tehdä helposti lisukkeeksi itse eri ruoille, valmiin salsapurkin hinnalla saa itse tehtyä ainakin kolminkertaisen määrän. 

Kannattaa katsoa, löytyykö hävikkiruokasivustoilta teidän perheelle jotain hyviä suurpakkauksia. Välillä olen itse tilannut esim. nuudeleita, mausteita, pastaa ja säilöttyä kasviproteiineja. Kannattaa vain muistaa, ettei haksahda sielläkään valmisruokiin, jotka näyttävät halvoilta, mutta ruokkivat vain yhden ihmisen yhdellä aterialla. 

Vierailija
54/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan hummus on todella kallista, tee itse, se on superhelppo tehdä.

Vierailija
55/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ruokalasku 250-350 euroa kk, 1 aikuinen + esiteini + alakoululainen. Tuossa on mukana myös mun työpaikkasyömiset (eväät aina) ja viikonlopun pizzat/mäkkärit (2 kertaa kuussa)

Arkena meillä syödään arkisesti, teen ihan perus kotiruokaa. Hyödynnän ihan hirveästi Resq ruokakasseja, vitosella saa ihan jäätävän ruokakassin. Maitotuotteet säilyy pitkään yli parasta ennen päiväyksen, lihat pakastan jos ei ehdi heti käyttää.

Lihaa/kanaa en osta käytännössä koskaan normihinnalla, vaan s-ilta-alesta tai Resq kassista tulee meidän lihat. Hedelmiä en itse hirveästi syö (en tykkää oikein mistään makeasta), lapsille ostan banaania/omenaa/mitä milloinkin tarjouksessa. Olen mielestäni ihan hyvä kokki ja teen nopeasti esim muusit, keitot, mannapuurot, pannarit. En koe ruuanlaittoa mitenkään rasittavana. Itse en syö karkkeja tai suklaata, mutta lapset saa viikonloppuna karkkipäivän karkit.

Ollaan terveitä ja hoikkia, flunssa on lapsilla ehkä kerran viidessä vuodessa, itsellä ei varmaan niinkään usein.

Joskus kokeilin Fiksuruokaa ja Matsmarttia, mutta luovuin hyvin nopeasti. Mitään säästöä ei sitä kautta tule, tulee vaan ostettua turhia herkkuja.

Vierailija
56/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tapa ehkä tuo Lidlissä käyminen. Omissa ostoissa turhaa on esim. pestokastikkeen ostaminen, mutta siinä se melkein on. Joistakin herkuista vissyistä pystyisi myös luopumaan kokonaan, mutta elämässä täytyy olla nautintojakin. Kallista on.

Kymmeniä kilometrejä Lidliin ja perusmarketti lähes vierellä, kumpikohan lie edullisempi? Kaupassahan voi käydä ihan omalla lihasvoimalla bensaa polttamatta. Ruuhkasuomalaisilla unohtuvat perusasiat, esim se, että muualla Lidlejä ei ole joka nurkan takana. Se ruokakassisäästö menee moninkertaisesti bensaan ja auton kuluihin, varsinkin jos sitä autoa ei muuhun tarvitse kuin Lidl-reissuille.

Vierailija
57/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat avokadon hyödyt niin osta avokadoöljyä. Pullo jotain 6e, mut se kestää varmaan koko kuukauden jos päivittäin käyttää vaikka salaatissa. Tai sitten karsit siitäkin ja jätät ostamatta.

Vierailija
58/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä on tullut ajatus, että kasvisruoka olisi terveelisempää kuin liharuoka? Halvempaa se toki on. Kaali 1€/kg vastaan naudanliha 20€/kg. Kyllä viljapitoisella kasvispöperöllä ja margariinilla mahan saa täyteen, mutta pidemmällä tähtäimellä se tulee kalliimmaksi kun terveys menee.

Jos ruokalaskua pitää pienetää, niin pitäisin mieluummin paastopäiviä kuin pupeltaisin jotain halpaa ja ravintoaineköyhää ruokaa.

Vierailija
59/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaalea soijarouhe on usein halvempaa. Viime vuonna opin mikä ero niissä on: tummaan on lisätty väriainetta, ei muuta eroa! 20 vuotta kasvissyöjänä, mieti miten paljon rahaa on mennyt hukkaan. No okei ehkä 30€, mutta silti on huijattu olo :D

Näyttäisi kaupassa olevan hinta ihan sama, valmistajasta riippumatta.

Tumman väri on tehty esim. sokerikulöörillä, joten hiilareita/sokeria on siinä enemmän.

Vierailija
60/207 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroa, keittoja, pannareita, sämpylät, kananmunat. Tässä yksinhuoltajaäidin+15v poika arkipäivien ateriat. Teen kaikki itse, en osta valmiina edes leipää. Palkka on pieni, asuntolainaa vielä 5v jäljellä. Mutta me pärjätään. Katto on pään päällä ja maha täynnä. Pojalle ostan lähes kaiken uutena, itse kuljen kirpparivaatteissa. Poika harrastaa, minä en. Viikonloppuna syödään vähän paremmin kun on aikaa juosta tarjoukset läpi eri kaupoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan