Ruokalaskun pienentäminen
Kaikki tehovinkit ruokalaskun pienentämiseen otetaan kiitollisena vastaan! Mitä jätätte ostamatta niiden kalliin hinnan takia? Miten valmistaa terveellistä ruokaa edullisesti? Miten olette huomanneet saavanne eniten säästöä? Leivotteko leivän ja sämpylät kokonaan itse? Entä ruoka, yksinomaan kotona tehtyä? Limuja, karkkeja, sipsejä, alkoholia, tupakkaa ym. ylimääräisiä meillä ei osteta muutenkaan, joten nyt tarvitaan muita neuvoja :)
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Mistä on tullut ajatus, että kasvisruoka olisi terveelisempää kuin liharuoka? Halvempaa se toki on. Kaali 1€/kg vastaan naudanliha 20€/kg. Kyllä viljapitoisella kasvispöperöllä ja margariinilla mahan saa täyteen, mutta pidemmällä tähtäimellä se tulee kalliimmaksi kun terveys menee.
Jos ruokalaskua pitää pienetää, niin pitäisin mieluummin paastopäiviä kuin pupeltaisin jotain halpaa ja ravintoaineköyhää ruokaa.
Tarkentaisitko vielä, millä tavalla terveys menee kun syö kasvispöperöä eikä kallista lihaa? Tämä on usein väite, joka toistuu keskustelupalstoilla, mutta en ole saanut konkreettisia esimerkkejä, millä tavoin terveys siitä pilaantuu.
Itse olen nelikymppinen ja ruokaan kuluu melko vähän rahaa, ehkä noin 100 e kk. Olen silti aina ollut hoikka, terve ja veriarvotkin loistavat. Eli millä tavoin pilaan terveyteni, kun en käytä ruokaan paljoa rahaa?
ihan ehdoton säästövinkki on katsoa kilo/litrahinta ihan kaikessa, leivistä säilykkeisiin. Ei sitä halvinta tarvitse aina ostaa.
Keitä perunoita ja kananmunia.
Voi syödä kermaviilikastikkeen kanssa kylmänäkin. Voi laittaa esim jääsalaattitollon kanssa. Ei tarvi mitään ihmeruokia ostella. Maidosta saa kalkkia ja proteiinia.
Laihat voi ottaa lisäravinteita kuurina, muttei niitäkään tarvi jatkuvasti syödä.
Liha ja kasvissyöntikeskustelun ongelma on vastakkainasettelu.
Ei kaikki lihansyöjät voi tai halua kokonaan lopettaa lihansyöntiä, vaan tavoite on vähentää sitä, korvata osa vaikka kasviksilla.
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelu on kaikkien säästövinkkien äiti. Ja suunnitelman joustavuus tarjousten mukaan kaupassa. Aina ruokalista viikoksi/kahdeksi ja kauppalista sen mukaan.
Korvaa keittiön tason valoista yksi kasvilampulla ja kasvata yrtit siinä. Yksi basillika kestää vaikka kuinka kauan.
Kasvispainotteinen ruoka on halpaa, ei lihaa tarvitse kokonaan jättää pois, jos siitä pitää, mutta reippaasti kasviksia ja 75-100g lihaa per syöjä. Laatikoissa ja vastaavissa ei kannata lihaa käyttää, lihaliemen voi laittaa, mutta soija menee niissä yhtä hyvin. Samoin mausteisissa pata- ja kastikeruuissa.
Hävikkiruoka sivut ja sovellukset kannattaa katsoa läpi, mutta huomaa verrata hinnat lidl/prisma.
Kaupan ruisleipä on usein halvempaa kuin itse leivottu leipä, jos sinne haluaa jotain muuta kuin vehnäjauhoa laittaa (siemenet tai erikoishauhot). Mutta on ne vehnäsämpylät joskus hyviä ja saa itse tehtyä halvempaa siemenleipää kuin kaupasta.
Juomana vesi.
Jos on pihaa, niin omenapuut ja kasvimaa. Toki silloin pitää olla myös pakastin.
Pakastin kannattaa muutenkin, oltiin yksi päivä kaupassa ja siellä oli 2€ iso 1kg paketti kanakuutioita, oli varmaan koronan takia jäänyt salaattipöydästä yli. Syötiin siitä monta kertaa, ilman pakastinta ei olisi ostettu, koska olisi mennyt hukkaan suurin osa. Teen myös usein isomman määrän ruokaa kerralla ja pakastan loput. Säästää aikaa ja rahaa. Viikonloppuna jos tekee vaikka neljä ruokaa (lounaat ja päivälliset), niin on neljäksi arkipäiväksi sitten pakastimessa ruuat, vain yhtenä tarvitsee kokata.
Just tuo, tee kerralla suuria määriä ja laita pakkaseen sen suuruisiin rasioihin , kun porukka syö seuraavana yhtenä/ kahtena päivänä . Aina edellisiltana otat sulamaan. Toimii täydellisesti , säästää vaivaa ja aikaa. Kenenkään ei tarvitse marista ,että aina samaa ruokaa. SIIS PAKASTIMEEN KANNATTAA SATSATA, vaikka olisi vain kaksi ruokakunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki lihansyöjät voi tai halua kokonaan lopettaa lihansyöntiä, vaan tavoite on vähentää sitä, korvata osa vaikka kasviksilla.
Liha on biologisesti sekasyöjälle täyttä ja tarpeellista ravintoa. Sen ravitsemuksellista sisältöä on mahdotonta korvata millään kasviksilla, vaikka kasvissyöjät yrittävätkin niin jatkuvasti valehdella.
Suunnittelu on ensisijaista! Teen itse kerran viikossa ruokalistan viikoksi eteenpäin ja ostan sen mukaan ainekset kaupasta. Seuraan satokausia ja joskus myös tarjouksia, mutta en tee kaupasta heräteostoksia.
Itse suosin esim. luut sisältävää kanaa (koipia/koipireisiä), joka on paitsi huomattavasti edullisempaa myös paljon mehevämpää kuin esim. rintafilee. Linssipataa/currya on meillä myös viikottain, se on riittoisaa ja edullista valmistaa.
En osta kaupasta mitään, mille en heti keksi tarkoitusta - ennen ostin esim. hirveästi erilaisia nicetohave hedelmiä, karjalanpiirakoita, yksittäispakattuja erikoisjogurtteja yms. Nämä pois jättämällä ja/tai fiksusti korvaamalla (isompi jogurttipönttö, leipää piirakoiden sijasta, sadon mukaisia hedelmiä/vihanneksia mutta vain sellainen määrä, että tulevat varmasti syödyksi) olen pienentänyt kauppalaskua merkittävästi ja nitistänyt ruokahävikin omassa taloudessani minimiin. Mutta ilman suunnittelua ei tästä tulisi mitään, eli aloita siitä. :)
Liitin vakkarina vedän kurmeeta 5 eur/päivä.
Puuroa, ei voileipiä aamuisin silloin kun rahat vähissä. Tosin aina ei viitsi. Salaatinkastikkeet vähemmälle.
Juureksien pilkkominen aikaavievää mutta tulee halvaksi.
Lämpimän ruoan saa edullisesti. Ne on ne oheiskamat kuten leivät, jogurtit, juustot jne. mistä ne kulut tulee. Kiinnitä siis niihin huomio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki lihansyöjät voi tai halua kokonaan lopettaa lihansyöntiä, vaan tavoite on vähentää sitä, korvata osa vaikka kasviksilla.Liha on biologisesti sekasyöjälle täyttä ja tarpeellista ravintoa. Sen ravitsemuksellista sisältöä on mahdotonta korvata millään kasviksilla, vaikka kasvissyöjät yrittävätkin niin jatkuvasti valehdella.
Samat aineet löytyy muualta.
Vierailija kirjoitti:
Ruokalasku on jotain 600-700 e ollut kun meitä oli 2 aikuista ja yksi lapsi. Tiedän, järkyttävä summa. Mutta toi lasku on siten, että on syöty tosi vapaasti kaikenlaista kallista eikä olla karsittu mistään, myös kalliita valmisruokia, jne. Olemme ihan hyvätuloisia, joten ei ole ollut tarvetta karsia. Nyt olen kaksin pojan kanssa ja poika osan ajasta isällään, joten huomaan että ostan vanhaan tapaan ruokaa, mutta kun se mies puuttuu niin iso osa menee pakkaseen ja osa on mennyt jopa vanhaksi, kyllä hävettää. En ole asunut vuosiin omassa taloudessa ja poika on sen ikäinen että syö hyvin niukasti, joten tässä on opeteltavaa kyllä että mikä on se määrä mitä itellä tulee syötyä. Kasvissosekeittoja olen tehnyt, samoin leivon mielellään. Ruokia olen nyt tilannut koronasta johtuen kotiin, koska kuulun riskiryhmään. Lidl ei toimita kotiin ja harmiksi muitakaan noita ilta-aletarjouksia ei oikein hyvin pysty hyödyntämään, kun hoitaa ostokset etänä. Toisaalta mielummin ehkä maksan enemmän ja pysyn terveenä, kuin ravaisin kaupassa joka päivä. Mutta iso kiitos kaikille jo hyvistä ja monista vinkeistä, otan niitä heti käyttöön :)
Mene Prisma foodie sivuille ja ala tilaamaan ruokaa sieltä. Ne sivut ovat helpot ja nopeat käyttää. Lisätietoihin voit laittaa että teitä on vain 2 syöjöö, joten toivot ruuat pitkillä ruoreusajoilla. Meillä on toiminut erinomaisesti .tilaan vain kolmen viikon välein. Voithan sen ylijäämärahan käyttää vaikka kalliiseen skumppaan. 300e:lla ostat loistavan ravintorikasta ruokaa, etkä joudu raahaamaan sitä roskiin.
Vierailija kirjoitti:
ihan ehdoton säästövinkki on katsoa kilo/litrahinta ihan kaikessa, leivistä säilykkeisiin. Ei sitä halvinta tarvitse aina ostaa.
Ei kannata aina katsoa, jos ostaa harvoin vain yhden tuotteen, niin silloin kannattaa katsoa pakkauksen hintaa. Eipä silloin ole väliä onko tuotetta 230g vai 270g, mutta pienempi pakkaus voi olla halvempi. Niissä taas mistä syö useammin, eikä käytä koko pakkausta kerralla pitää ehdottomasti katsoa kilohintaa. Samoin harvoin käytetty mauste voi olla parempi ostaa pieni kilohinnalta kalliimpi, mutta pakkauksena halvempi.
Ja huomaa, ettei aina isossa pakkauksessa ole pienempi kilohinta, Makaroni on hyvä esimerkki, mutta välillä näkee muissakin tuotteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki lihansyöjät voi tai halua kokonaan lopettaa lihansyöntiä, vaan tavoite on vähentää sitä, korvata osa vaikka kasviksilla.Liha on biologisesti sekasyöjälle täyttä ja tarpeellista ravintoa. Sen ravitsemuksellista sisältöä on mahdotonta korvata millään kasviksilla, vaikka kasvissyöjät yrittävätkin niin jatkuvasti valehdella.
Samat aineet löytyy muualta.
Tietysti, niinhän kasvissyöjät aivan autisteina aina jankuttavat. Se, mitä he eivät ikinä osaa kertoa, on mitä kasviksia ja millaisia määriä niitä tarvitaan korvaamaan se liha-annos lautasella ravitsemusmielessä eli vastaavat aminohapot, vitamiinit ja kivennäisaineet. Kasvissyöjät osaavat vain luetella erilaisia kasviksia kuin pikkukakarat :D
Ap:llä ruokalasku jopa 700e ja vain 3 henkeä? Meillä 4-hengen perhe ja meniskö 400e kuussa ruokaan. Ihan normaalia ruokaa syödään ja myös herkkuja. Eikä tarvitse kituuttaa ja miettiä kumpaa ostaa, juustoa tai leikkeleitä kun tuolla rahalla saa molempia.
Meillä myös kaksi aikuista ja kaksi lasta (7kk ja 2v). Heille helppouden vuoksi ostan Pilttiä, olisiko säästöä jos alkaisin tehdä itse esim soseita? Pivät älytöntä pyöritystä jo nyt ja aikaa liian vähän jo nyt. itse tilaan kerran kuussa prismasta n 500 eurolla ja tämän lisäksi pääosin mies täydentää n 200 eurolla maitoa leipää ym. tuohon 500 kuuluu molempien vaipat, pesuaineet, deodorantit, saippuat ym. Lähi k-kaupassa on noita resquepusseja mutta olen joskus kokeillut niitä ruoka-annoksia. joskus samasta ateriasta söi kaksi kertaa, joskus vain sen kerran. kassit saaneet kehuja eli menevät kokeiluun! Meillä vain ei ole kummoisia pakastusmahdollisuuksia. osaako joku kertoa noista tarkemmin, täälläpäin on tarjolla lihakassi ja leipäkassi? leipää ei ehditä syödä sellaista vauhtia että kannattaisi. lihakassi ehkä pitää kokeilla. mun ruokalistalla vaihtelee ruoat mutta teen mm. lohikeittoa, tomaattikeittoa, myskikurpitsakeittoa, meksikolaista jauhelihakeittoa, tonnikalavuokaa, porsascurryä, bataatticurryä, kalkkunacurryä kokeiltiin, jokin jauheliharuoka kuten lihapullat, lihaperunasoselaatikko tms. lisäksi syödään omenaa, banaaneja, mandariineja ym. oikein kalliiksi tulee kaikki erikoisjutut kuten kylmäsavulohi silloin tällöin, jokin savulohitahna, kaakaojauhe (ok, kestääkin pitkään). miehen ruokailutavat kalliita kun ketsuppia ja kaiken maailman tahnoja on pursotettava leiville. muo tahnat, ketsupit ym ovat kalliita jos niitä menee usein! Täytyykin tutustua noihin resquekasseihin. Teen kyllä ruokaa mutta ihan kaikkea lihaa en osaa laittaa niin että siitä saisi syömäkelpoista. joskus tehdään myös karjalanpataa. maksaisiko etuselkä kympin kilo ja jatkan sitä ihan huolella perunoilla ja porkkanoilla. kilo lihaa, kilo perunaa ja kilo porkkanaa ja tuosta syö varmaan 4pv. mieluusti kuitenkin kuluttaisin ruokaan vähemmän.
Minun mahani kestä linssejä, miten joku voi niitä syödä.
Itse en osta juuri ikinä esim. lihaa/kalaa kanaa joka maksaa yli 12 e/kg. Yleensä pääsee alle kympillä kilo. Jauhelihaa esim. 7 e/kg (sitä vähemmän rasvaista, perusjauhista löytyy yleensä 5 e/kg).
En mene kauppaan tyylillä "tänään pakko ostaa lohifilettä" vaan katson, mikä on tarjouksessa. Sitten kun on vaikka possun sisäfilettä, paahtopaistia, kanafilettä tai lohta alle kympin kilo, ostan pari kiloa pakkaseen.
Näin saa syötyä laadukkaita lihoja edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itse en osta juuri ikinä esim. lihaa/kalaa kanaa joka maksaa yli 12 e/kg. Yleensä pääsee alle kympillä kilo. Jauhelihaa esim. 7 e/kg (sitä vähemmän rasvaista, perusjauhista löytyy yleensä 5 e/kg).
En mene kauppaan tyylillä "tänään pakko ostaa lohifilettä" vaan katson, mikä on tarjouksessa. Sitten kun on vaikka possun sisäfilettä, paahtopaistia, kanafilettä tai lohta alle kympin kilo, ostan pari kiloa pakkaseen.
Näin saa syötyä laadukkaita lihoja edullisesti.
Noudatan itse useimmiten samoja. Esim etuselkä on hyvää lihaa keitossa, padassa jne ja sitä saa alle kympin kilo! Sinne sekaan paljon juureksia niin on erittäin riittoisaa. Vihanneksissa ja hedelmissä yritän pitää rajana 2e/kg. Mandariinit ym joskus yli sen mutta pääsääntöisesti en osta ainakaan niitä, jotka maksavat 4€/kg.Kerran kuussa voin ostaa avokadoa, en edes joka kuukausi. Sikanaudasta tulee muuten huomattavasti paremmat lihapullat kuin naudan jauhelihasta.
Tutkitusti kasvisruoka ON terveellisempää kuin liharuoka.
Kasvisruoka ei tarkoita sitä että se olisi jotain ”viljapitoista pöperöä”, vaan monipuolisesti kaikkia kasvikunnan tuotteita.
Iso osa maapallon väestöstä elää pääosin kasvispohjaisella ruokavaliolla, monesti juuri siksi että se on halvempaa ja täyttävämpää kuin kallis ja vaikeasti saatavilla oleva liha.
Itse olen sekasyöjä, mutta mielummin valitsen hyvän kasvisruuan kuin jonkun epämääräisen marinoidun liha-läski-jänne köntin.