Ruokalaskun pienentäminen
Kaikki tehovinkit ruokalaskun pienentämiseen otetaan kiitollisena vastaan! Mitä jätätte ostamatta niiden kalliin hinnan takia? Miten valmistaa terveellistä ruokaa edullisesti? Miten olette huomanneet saavanne eniten säästöä? Leivotteko leivän ja sämpylät kokonaan itse? Entä ruoka, yksinomaan kotona tehtyä? Limuja, karkkeja, sipsejä, alkoholia, tupakkaa ym. ylimääräisiä meillä ei osteta muutenkaan, joten nyt tarvitaan muita neuvoja :)
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai enää ole pihlajanmarjoja?
Riippuu varmaankin siitä, missä asuu. Etelä- Suomessa kyllä on. Juuri eilen keräsin.
Keski-Suomessa niitä ei tänä vuonna juuri edes ollut. Ainakaan tässä Jyväskylän seudulla.
Juu. tämä vuosi on ollut huono. Yksi luottopuukin antoi vähemmän satoa kuin koskaan.
Lisäksi tosiasia on se, että pelkästään pihalajanmarjoja keräämällä ei kauppalasku pienene.
Vierailija kirjoitti:
Ei noilla marjoilla perhettä ruokita. Kannattaa suosia kasvisruokaa, linssejä, papuja yms. Lihaa ei ollenkaan tai minimiin. Jos on lapsia saa tosin olla kekseliäs että nuo em maistuvat jos eivät ole tottuneet pienestä. Meksikolaista ja erilaisia curryja suosittelen kasviksilla ja linsseillä yms jos niistä muutenkin tykkää.
Ei tietenkään ruokita pelkillä marjoilla ketään. Mutta ovat hyviä ainesosia erilaisiin aamu- väli ja iltapaloihin. Myös leipomisessa, jos sellaisesta tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaankin siitä, missä asuu. Etelä- Suomessa kyllä on. Juuri eilen keräsin.
Keski-Suomessa niitä ei tänä vuonna juuri edes ollut. Ainakaan tässä Jyväskylän seudulla.
Juu. tämä vuosi on ollut huono. Yksi luottopuukin antoi vähemmän satoa kuin koskaan.
Lisäksi tosiasia on se, että pelkästään pihalajanmarjoja keräämällä ei kauppalasku pienene.
Joo, samaa mietin. Piti vaan osallistua, kun olisin eka kertaa ikinä kokeillut tehdä siitä pihlajanmarjajauhetta :D
Kaikessa muussa tulee säästää mutta ei ruoassa. Mieti mieluummin onko muita asioita, joissa voit säästää. Ruokakaupoista Lidl on hyvä ja edullinen.
Käytän ResQ:ta. Leivät ainakin ostan sitä kautta ja pakastimessa onkin meillä aina leipää. Monesti ostan myös K-Marketin ruokakasseja, jos vain ehdin saamaan. Marjat on pakastimessa, kaikki muu ruoka on tarjoustuotteia. Teen joka viikko ainakin yhden kerran kasvissosekeittoa. Lidlissä on halvat pavut ja linssit. Tässäkään kuussa ei jää ruokaan laitettavaksi juuri yhtään rahaa, mutta onneksi on pakastimet, jääkaapit ja ruokakaappi täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ikkunasta näkyy kymmenkunta pihlajaa ja en muista vuotta, kun olisi ollut näin vähän marjoja pihlajissa. Samoin meidän omenanviljelijämme ei muista näin huonoa omenavuotta. Jkl
Itse ostan leipää tehtaanmyymälästä. Saa ison säkin halvalla. Pakkaseen. Myös -30% leipiä ostan kaupasta ja pakkaseen.
Jos ostaa esim. rahkaa niin vertailee, eri valmistajien kilohintoja. Se minkä kilohinta on halvin, niin ostoskoriin. Usein on halvempaa ostaa isompi pakkaus (kilohinnaltaan.)
Varmistaa sen, että biojätteeseen ei mene yhtään syötävää ruokaa. Syö kaiken minkä ostaa.
Fikusruoka.fi/matsmartista löytää joskus todella halpoja tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa muussa tulee säästää mutta ei ruoassa. Mieti mieluummin onko muita asioita, joissa voit säästää. Ruokakaupoista Lidl on hyvä ja edullinen.
Ainakin itselläni se on enää ainut mistä pystyy säästämään.
Ja kannattaa tosiaan tehdä vertailua sen perusteella mitä ostaa. Itselleni Lidl ei omien ruokatottumusteni valossa ole edullisin, kun taas esim. ystävälleni on.
Kuinka pienellä budjetilla haluat tulla toimeen? Kuinka monta perheenjäsentä? Syökö joku päiväkodissa tai koulussa? Otatteko eväät mukaan töihin? Yhden päivän ruokailun hinnalla ruokalassa saa yleensä 3-5 kotiruokaa töihin.
Kuitit talteen! Siis ihan jokaisesta kahvikupillisesta, makeisesta, ym.
Kuiteista tarkistat nämä kaksi asiaa:
- Mitä voit jättää kokonaan pois = 100% säästö niiden kohdalla
- Mitä voit vaihtaa halvempaan = säästö riippuu hinnasta.
Pidä myös huoli siitä, että ei mene mitään hukkaan. Vain kahvinporot, perunankuoret ym. mutta niistäkin menee hukkaan vähemmän, jos kuorit perunat vasta keitettyinä aina silloin, kun se vaan muuten sopii.
Marjoja voi säilöä myös perinteiseen tapaan hillona, tai puolukoita survoksena, jos on riittävän kylmä säilytystila. Vähän työläämpää ja vaivalloisempaa kuin pakastaminen, mutta hyvää. Jos ei pelkää sokeria, voi käyttää kaupan hillojen sijasta sokerilla säilöttyjä.
Ihan ensimmäisenä suosittelen samaa mitä aiemminkin joku suositteli, ja se oli kauppakuittien kerääminen talteen vaikka kuukauden ajalta. Kannattaa tutkia ne tarkkaan ja seurata mihin se raha oikein menee.
Itse huomasin, että meille menee aika paljon rahaa menee hedelmiin/marjoihin, lihaan sekä heräteostoksiin.
Hedelmät ei ole kauhean täyttäviä, niitä kannattaa ostaa vain jos on hyvä tarjous. Sama koskee niitä söpöjä salaattimix rasioita. Itse sorrun myös aina kaikkiin italialaisiin balsamicoihin, gourmet suolaan, erikoislihoihin...
Maidon tai mehun litkiminen ruoka/janojuomana kannattaa lopettaa heti.
Lapset tuntuu syövän mitä vaan jos se tarjoillaan pizzan muodossa tai sekoitettuna pastaan. Linssit ja pavut ei ole koskaan itselle maistunut, mutta koitan niistäkin välillä tehdä jotain curryja tai salaatteja.
Minä jätän lehtisalaatit yms hötöt kasvikset kauppaan. Sen sijaan ostan sesongin mukaan kaalia tai kiinankaalia. Sama aines käy tarpeen mukaan salaatteihin tai sitten lämpimiin ruokiin. Kiinankaalista muuten tulee hyviä kaalikääryleitäkin ja vähemmällä ajalla kuin normikaalista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea tietää, että millaisia vinkkejä tarvitset, koska et kerro, mitä teillä syödään nyt. Meillä ei ole mitään, mitä emme voisi ostaa. Kaikkea vain ei osteta aina.
Keräätkö sieniä, marjoja yrttejä? Vielä saa metsästä sieniä ja puolukoita. nokkostakin löytyy vielä kuivattavaksi ja pakastettavaksi. Kohta kannattaa poimia pihlajanmarjoja, joista voi tehdä hyytelöä, kuivata ja jauhaa leipiin laitettavaksi terveelliseksi lisäksi.
Tässä halpa linssikeiton ohje Lidlin hinnoin neljälle. Itse teen aina tuplamäärän ja pakastan osan.
Tomaattimurskapurkki 0,24 €
Linssejä 2dl ( 500g pakkaus noin 1,29 € Riittää moneen kertaan tähän keittoon.)
1 pieneksi kuutioitu sipuli noin 0.10 €
Kkuorittuja ja kuutioituja perunoita 500g noin 0,30 €
Vettä noin 1l
Lisäksi loraus öljyä, suolaa, pippuria ja vaikka kuivattua basilikaa tai kasvisliemikuutio.
Kuullota sipulia öljyssä. Lisää vesi, linssit ja perunat sekä mausteet. Keitä kunnes linssit ovat kypsiä.
Kerron, miksi laitoin alapeukkua.
En pärjää itse 2 dl linssikeittoannoksella. Ap voi tietysti pärjätä, jos hän on hyvin pieniruokainen.
Olen itse tehnyt linssikeittoa laittamalla sekaan vielä maustetahnaa ja maustamatonta tuorejuustoa. Silti se annos ei pidä minulla nälkää. Olemme erilaisia.
Omat vinkkini:
-älä osta leipää, syö aamuisin (tai välipalalla) puuroa (kaurahiutaleet 0,75e Prismasta). Koska vaikka leipää saisi halvalla, leivänpäällykset maksavat.
-tarkista, että halvimmissakin ruoissa ja välipaloissa on mukana proteiinia ja pitävät nälkää. On lyhytnäköistä ostaa halvinta sokerijugurttia, jos annos maustamatonta rahkaa + marjat + makeutus pitävät paremmin nälkää
-kaalista saa paitsi edullisia ruokia, myös edullista salaattia ruoan kanssa. Mukaan edullisia kasviksia (kurkku, tomaatti, raastettu porkkana). Sen kanssa voi syödä itsetehtyä öljykastiketta.
-etnisistä kaupoista saa yleensä edullisemmin papuja, linssejä, tofua
Ituja voi helposti idättää itse (tarvittaessa idätysastia on kätevä). Näin saa salaattiin tai wokkiin edullista syötävää.
Paras tapa ehkä tuo Lidlissä käyminen. Omissa ostoissa turhaa on esim. pestokastikkeen ostaminen, mutta siinä se melkein on. Joistakin herkuista vissyistä pystyisi myös luopumaan kokonaan, mutta elämässä täytyy olla nautintojakin. Kallista on.
Ituja voi helposti idättää itse (tarvittaessa idätysastia on kätevä). Näin saa salaattiin tai aasialaistyyppisiin ruokiin edullista syötävää.
En ole itse kokeillut tätä, mutta jauhelihakastikkeen jatkaminen soijarouheella.
Vierailija kirjoitti:
Ala ostaa Lidlistä.
No, jos hyvää saisi halvalla niin kaikkihan me käytäisiin vain liiterissä ja kaikki muut ruokakaupat voisi lopettaa.
Jostain syystä näin ei vain ole ja enemmistö hakee ruokansa muualta. Olisko kriteerinä sitten jokin muu asia kuin vain se halpuus?
Tee viikon ruokalista ja poikkea siitä vain jos kauppojen tarjoukset poikkeavat siitä. Marjoja yms kaikilla ei ole mahdollisuutta itse kerätä eikä niitä päivittäin edes tarvitse vaan voi käyttää tarjouksessa olevia hedelmiä.
Ei noilla marjoilla perhettä ruokita. Kannattaa suosia kasvisruokaa, linssejä, papuja yms. Lihaa ei ollenkaan tai minimiin. Jos on lapsia saa tosin olla kekseliäs että nuo em maistuvat jos eivät ole tottuneet pienestä. Meksikolaista ja erilaisia curryja suosittelen kasviksilla ja linsseillä yms jos niistä muutenkin tykkää.