Kuinka usein lapsia pestiin 70-luvulla?
Tuli mieleeni etten muista lapsuudestani 70-luvun alkupuolella muuta peseytymistä kuin lauantaisaunan ja erittäin satunnaisia kylpyjä (yleensä kylpyammeessa säilytettiin sekalaista rojua, joten niitä kylpyjä ei tosiaan ollut usein).
On tietysti täysin mahdollista etten vain muista käyneeni suihkussa lapsena, eihän se nyt niin kiinnostavaa ole että sitä välttämättä painaisi mieleensä. Mutta ne saunomiset kyllä muistan, ja aloin nyt miettiä että peseydyimmekö me lapset tosiaan yleensä vain kerran viikossa?
Lapsuudenkotini ei ollut mitenkään erityisen siisti, mutta olimme kuitenkin ihan ns. normaaliperhe viikkosiivouksinemme jne. Oliko siihen aikaan ihan tavallista pestä lapset vain kerran viikossa? Miten teillä muilla?
Entä kuinka paljon pesette lapsianne nykyään?
Kommentit (69)
Tuskinpa sillon on kuurattu pilluakaan joka päivä. :)
Kerran viikossa piestiin. Lauantai oli selkäsaunapäivä.
Olen syntynyt 1977 ja minut on pesty joka päivä. Minulla oli atooppinen iho ja äitini huomasi että jos on parikin päivää pesemättä niin ihosta tuli huonompi.
Meillä oli saunapäivä kaksi kertaa viikossa, muuten pestiin vain alapäätä, käsiä ja naamaa. Sama on nyt sitten omien lasten kanssa, vauvat kylvetin kerran viikossa ja muuten hanan alla pyllypesun yhteydessä, nyt isompana joka aamu alapesu ja käsiä (+jalkoja) ja naamaa pestään tarpeen mukaan, suihkussa/hiusten pesu kerran viikossa tai kahdessa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 21:48"]
Kävimme kyllä 70-luvulla joka päivä suihkussa paitsi silloin kun olin niin pieni, ettei se ollut vielä tarpeen. Tässä oli varmasti suuri ero maaseudun ja kaupunkien välillä, maallahan monila ei ollut kylppäreitä eikä edes sisävessoja.
[/quote]
Oikeastiko? Asuin 70-luvulla maalla ja kaikilla oli sisävessa. Suihkua ei välttämättä ollut vaan pesuhuone saunan yhteydessä. Yhtä puhtaaksi sitä tuli, huuhteli itsensä ämpäristä kaadetulla vedellä tai suinkun alla.
[/quote]
Sama täällä. Meillä oli saunan yhteydessä pikku pesuhuone jossa peseydyttiin samaan malliin kuin nykyään mökeillä. Eli siis sisään kannetulla vedellä. Ei siis suihkua, mutta yhtä puhtaaksi tuli. Aluksi ei ollut sisävessaa, mutta kyllä se siinä 70-luvun lopulla meillekin tuli, vaikka oltiin köyhä perhe.
[/quote]
77 kun menin ekalle luokakalle kouluun, niin ei koulussakaan ollut sisävessaa. Kotona ei ollut juoksevaa vettä, eikä saunaa tai muita pesutiloja. Ulkohuussi tietysti. Naapurissa käytiin lauantaisin saunassa. Niin ja tämä siis alle tunnin bussimatkan päästä Helsingin keskustasta.
Me lapset kävimme saunassa tai kylvyssä kerran viikossa. Alushousut vaihdettiin joka päivä, muut vaatteet menivät useamman päivän ellei ollut näkyvää tahraa. Noin 11-12 -vuotiaana sain deodorantin ja aloin käydä pari kertaa viikossa suihkussa. 14-15 -vuotiaana aloin käydä suihkussa joka aamu, ainakin arkisin. Olimme keskiluokkainen perhe.
Omia lapsia olen kylvettänyt/suihkuttanut max kerran viikossa, paitsi vanhin (tokaluokkalainen) käy nyt viikonloppupeseytymisen lisäksi kerran viikossa suihkussa, jolloin kainalot eivät ala haista. Hiustenpesu kerran viikossa on riittänyt, eivät rasvoitu edes viikossa vielä. Kasvoja ja käsiä tietysti pestään usein. Kaikki vaatteet vaihdetaan puhtaisiin joka päivä. Meidän perhe on ylempää keskiluokkaa.
Minä olen sitä mieltä, että liiallinen kuuraaminen on turhaa, jopa haitallista. Miksi puhdasta lasta pitäisi pestä? Meidän lapsilla on hyvä iho, eivätkä sairastele melkein koskaan, eivät haise (olen aika tarkkanenäinen).
Itse olen huomannut, että lasten päivittäinen kylvettäminen ja suihkuttaminen, jopa päivittäinen hiustenpesu, on enemmänkin duunareiden ja alemman keskiluokan juttu. Eli sen porukan, joka luuttuaa niitä lattioitaankin uskollisen säännöllisesti tiettyinä viikonpäivinä, "koska täytyyhän herrajumala niin nyt tehdä, kun aina on tehty ja joku voisi muuten luulla meitä likaisiksi ja köyhemmiksi" eli ei käytetä omaa järkeä, onko joku järkevää tai tarpeellista, ei kyseenalaisteta omia päähänpinttymyksiään. Käyttäisivät senkin pesuenergian lastensa hampaiden puhtaaksi pesemiseen, sillä monesti näillä päivittäin kuuratuilla kakaroilla on kuitenkin töhnäiset reikiintyneet hampaat.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 08:57"]
Kaikki vastaajat ovat imeisesti maaseudulta kotoisin? Kyllä meillä, tavallisessa lähiökodissa peseydyttiin monta kertaa viikossa. Lapsetkin. Ei olisi ollut mitään asiaa likaisena ruokapöytään eikä nukkumaan. Ehkä 30-luvulla ihmiset eivät peseytyneet mutta kaupunkilaiset kyllä olivat jo ihan ihmisiä 70-luvulla. Miten hitossa voi peseytyä vain kerran viikossa? Hyi!
[/quote]
No meille ei edes tullut kuin kylmä vesi sisälle. Pihasaunassa saunottiin kerran viikossa, muutoin piti lämmittää liedellä vettä, mikäli halusi peseytyä (lähinnä kasvot ja kädet, muista pesutoimista aiheutui liikaa roiskeita). Ja kaupungissa asuttiin.
80-luvun alkupuolella muutettiin vuokrakämpästä omaan, ja sinne sitten vedettiin lämmin vesi muutama vuosi myöhemmin. Mutta kun suihku oli kellarisaunassa, niin ei kovin usein tehnyt mieli peseytyä sielläkään, varsinkaan talvella.
Muistan kyllä olleeni yksi harvoja tyttöjä luokallani, joka ihan ilman mutinoita meni liikkatunnin jälkeen suihkuun :) Samoin kävin suihkussa aina kun oli mahdollisuus liikuntaharrastusten yhteydessä.
Olen syntynyt 60-luvun lopulla. Meille tuli suihku v. 76. Siihen asti saunottiin kerran viikossa, kesällä saatettiin saunoa kaksi kertaa viikossa. Muuten pestiin vadista kainaloita yms. ja vaihdettiin puhtaita pöksyjä ja sukkia. Sitten kun tuli suihku, saunan lisäksi käytiin kerran viikossa suihkussa. Enempää ei saanut, koska vanhempien mukaan veden lämmittäminen sähköllä oli niin kallista.
Meidän lapset on käyneet suihkussa tai kylvyssä joka päivä, mutta saippuaa on "säästelty". Nyt kun ovat teinejä saippuaa kuluu ihan liikaa, vaikka yritän opastaa, ettei joka päivä tarvi pestä saippualla kuin kainalot ja jalat. Hiukset kyllä tuon ikäisillä rasvoittuu niin paljon, että shampoopesu on aiheellista päivittäin, käytämme Frantsilan shampoota, se kuivattaa vähemmän.
Monesti olen ajatellut, että jos me nyt siirtyisimme 70-luvun hajumaailmaan, niin mahtaisi tuoksahtaa pahalta! Puhumattakaan vaikka 50-luvusta.
Kaikki vastaajat ovat imeisesti maaseudulta kotoisin? Kyllä meillä, tavallisessa lähiökodissa peseydyttiin monta kertaa viikossa. Lapsetkin. Ei olisi ollut mitään asiaa likaisena ruokapöytään eikä nukkumaan. Ehkä 30-luvulla ihmiset eivät peseytyneet mutta kaupunkilaiset kyllä olivat jo ihan ihmisiä 70-luvulla. Miten hitossa voi peseytyä vain kerran viikossa? Hyi!