Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeaan älykkyyteen usein yhdistetyt asiat, mitä mieltä olette?

Vierailija
12.01.2014 |

Eli korkeaan älykkyyteen näytettäisiin arkiajattelussa usein yhdistettävän huonot sosiaaliset taidot ja tunne-elämän ongelmat. Oletteko te näistä samaa mieltä? Itse ajattelen ennemminkin, että älykkyys korreloisi positiivisesti hyvien sosiaalisten taitojen kanssa. Toki joillakin älykkäillä voi olla sosiaalisissa taidoissa ongelmia, mutta tällöin kyse voi olla tunne-elämästä (ei osata mielessä suhteuttaa muiden älykkyyttä ja sitten niin ärsyynnytään, kun muut eivät tajua mitään) tai sitten verbaalisesta lahjattomuudesta (ei osata asettaa sanoja muiden tasolle, ei osata ilmaista itseänsä ymmärrettävästi).

Enemmän uskon tuon tunne-elämän ongelmien ja älykkyyden keskinäiseen korrelaatioon. Perustelen sen sillä, että kun älykkäällä käy aivot suuremmilla kierroksilla ja he näkevät asioita paremmin "miten asioiden tulisi olla/miten kannattaisi tehdä", mutta kun niitä ei niin tehdä.. vähän miettivät/pohtivat liikaa. Tuosta voi tulla pitkässä juoksussa ahdistusta jne.

Itse uskon myös g-faktoriin eli yleisälykkyyteen, mikä tarkoittaa, että ko. älykkyys peittää kaikki lahjakkuuden lajit. Uskon myös että mensan testi mittaa tuota aika hyvin. Toki voi olla poikkeuksia ja erikoisia lahjakkuusprofiileja, kuten itsellänikin.

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koko mensan testi on ihan vitsi. Kyllä sillä voi sellaista älykkyyttä mitata mitä sen testin tekemiseen vaaditaan, mutta sen perusteella yleistäminen on virhe. Jos on hyvä tekemään mensan testin, on hyvä tekemään mensan testin. Siinä kaikki.

Vierailija
102/103 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 15:11"]

Sain luokitukset, mutta eikö joku puolet ihmisistä tai neljäsosa saa testissä noin 120. Joten ei kai se vielä tosi hyvä ole. En pääse linkkejä katsomaan, kirjoitan kännykällä

[/quote] Ei saa, kun 16 % saa vähintään 115. 2 % vähintään 132. Mitähän se 120 voisi olla...10 %?

Muuten minusta on vaan hyvä, että SH:lla on melko korkea äly, osaa olla potilaiden kanssa!

ap

[/quote]

No huh, mun äo on 134 tai 137, vähän vaihdellen (oon tehnyt muutaman testin, siis virallisen. Joitakin en Suomessa, mutta tulos on sitten "käännetty" samaan keskihajontaan kun täällä nykyään käytetään). Jotenkin vaikea sisäistää noita prosenttiosuuksia. Oon työtön luuseri, jolla on paljon mielenterveysongelmia (masennusta ja ahdistusta, paniikkihäiriö, syömishäiriö).

Miks ne noin 98 % ihmisistä joita älykkämpi mä oon, pärjää elämässään mua paremmin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä peruskoulussa älykkäät turhautuu. Pitäisi mennä nopeempaa tahtia eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme